غرب و شرق برای جذب گردشگر «تقلا» میکنند؛
بزرگنمايي:
بازار آریا - دولتها در جهان با دنبالکردن هدف «شکار 100 میلیون توریست خارجی در سال» سرمایهگذاری عظیم جدید در فرودگاهها و زیرساختهای کشورشان را آغاز کردهاند.
به گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد ؛ با ادامه رشد و گسترش بخش گردشگری، سرمایهگذاریهای استراتژیک انجام شده توسط ایالات متحده، چین، هند، امارات، عربستان، مکزیک و بریتانیا عصر جدیدی از سفر را شکل میدهند.
این کشورها از ارتقای زیرساختهای پیشرفته گرفته تا ناوگان هوایی توسعه یافته، معیارهایی را برای نوآوری، دسترسی و پایداری در گردشگری تعیین میکنند.
پایگاه تحلیلی سفر و تور جهانی (Travel and tour world) در گزارشی به بررسی تقویت زیرساختهای توریسم 7 کشور و نحوه سرمایهگذاری این کشورها پرداخته است که این سرمایهگذاریها نه تنها به تقاضای رو به رشد میپردازد، بلکه فرصتهایی را برای رشد اقتصادی، تبادل فرهنگی و نظارت بر محیطزیست ایجاد میکند.
گردشگری با سرعتی خیرهکننده در حال پیشرفت است و کشورهای سراسر جهان در حال انجام اقدامات جسورانه برای «پیشرو ماندن» هستند. کشورهایی مانند ایالات متحده، چین، هند، امارات، عربستان سعودی، مکزیک و بریتانیا در حال برداشتن گامهای استراتژیک از سرمایهگذاریهای بیسابقه در زیرساختها گرفته تا توسعه ناوگان در هوانوردی، برای «تقویت رشد» در بخش گردشگری هستند.
این تلاشها نه تنها فرودگاهها، راهآهن و قطبهای شهری را تغییر میدهند، بلکه تجربههای بینظیر و به یاد ماندنی را برای مسافران ایجاد میکنند.
ایالات متحده در حال مدرن سازی فرودگاههای خود با ابتکارات چند میلیارد دلاری است، در حالی که چین در حال تقویت شبکه ریلی کلاس جهانی خود و ادغام فناوریهای پیشرفته در گردشگری است. هند در حال افزایش ارتباطات منطقهای است و برای رویدادهای فرهنگی تاریخی مانند ماها کومب ملا آماده میشود.
در امارات نیز، فرودگاههای آیندهنگرانه و ناوگان هواپیماهای توسعه یافته در حال تغییر شکل سفرهای جهانی هستند. پروژههای رویایی عربستان سعودی مانند نئوم و العلا در حال بازتعریف گردشگری هستند و مکزیک بر توسعه راهآهن و فرودگاهها تمرکز دارد. در همین حال، بریتانیا در حال انجام سرمایهگذاریهای استراتژیک برای بهبود تجارب سفر شهری و منطقهای است.
این کشورها با هم نه تنها به تقاضای فزاینده پاسخ میدهند، بلکه به طور فعال باعث رشد در بخش گردشگری میشوند. آنها با ایجاد زیرساختهای قوی و گسترش قابلیتهای هوانوردی خود، زمینه را برای آیندهای روشنتر و مرتبطتر برای مسافران در سراسر جهان فراهم میکنند.
هزینه چند میلیاردی در ناوگان هوایی
ایالات متحده یکی از مقاصد برتر جهان است و سالانه میلیونها گردشگر را با جاذبههای متنوع خود، از شگفتیهای طبیعی مانند گرند کانیون گرفته تا مراکز فرهنگی مانند شهر نیویورک، جذب میکند.
برای حفظ این بخش گردشگری پر رونق و آماده شدن برای افزایش تقاضای مسافر، این کشور سرمایهگذاری زیادی در زیرساختهای فرودگاهی خود انجام میدهد.
فرودگاه بینالمللی اورلاندو (MCO)، یکی از شلوغترین قطبهای مسافرتی کشور، دستخوش تحول عظیمی برای پذیرش 60 میلیون مسافر سالانه خود شده است. اداره هوانوردی اورلاندو بزرگ (GOAA) یک پروژه 13 میلیون دلاری برای نصب یک سیستم راهنمایی پارکینگ پیشرفته را تایید کرده است تا پارکینگ را برای مسافران کارآمدتر کند. علاوه بر این، ایجاد رستورانهای جدید و گزینههای خردهفروشی هیجانانگیز باعث تجربه بهتر برای مسافران در حال حرکت میشود.
در سطح ملی، اداره هوانوردی فدرال وزارت حمل و نقل ایالات متحده (FAA) یک ابتکار 25 میلیارد دلاری را برای نوسازی فرودگاهها طی پنج سال مدیریت میکند.
امریکن ایرلاینز در حال برداشتن گامهای مهمی برای افزایش ناوگان خود و پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای سفرهای هوایی است. این شرکت هواپیمایی 260 هواپیمای جدید سفارش داده است که باعث تقویت عملیات آن و بهبود تجربه مسافران خواهد شد. همچنین، بسیاری از پروژههای دورههای تأمین مالی قبلی تکمیل شدهاند یا در حال تکمیل هستند.
بزرگترین شبکه راهآهن جهان
بخش گردشگری چین به دلیل تاریخ غنی، مناظر خیرهکننده و فناوریهای پیشرفته، تجدید حیات قابل توجهی را تجربه میکند. این کشور در سه ماهه اول سال 2024 پذیرای 23 میلیون بازدیدکننده بینالمللی بوده که این تعداد دو برابر سال قبل است.
در سال 2025، چین قصد دارد 590 میلیارد یوان (حدود 82 میلیارد دلار) در شبکه راه آهن خود سرمایهگذاری کند که در حال حاضر بزرگترین شبکه راه آهن در جهان است. این بودجه 2600 کیلومتر خطوط راه آهن جدید اضافه میکند، اتصالات را بهبود میبخشد و سفر را برای بازدیدکنندگان داخلی و بینالمللی سریعتر و قابل دسترستر میکند.
قطارهای پرسرعتی که در سرتاسر کشور تردد میکنند، قرار است نحوه تجربه گردشگران از چین را بازتعریف کنند و دسترسی بیوقفه به مقاصد نمادینی مانند پکن، شیان و شانگهای را ارائه دهند.
علاوه بر این، چین در حال متحول کردن تجربه گردشگری با فناوری پیشرفته است. این کشور با ادغام 5G، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، راهی همه جانبه برای کشف جاذبههای خود به مسافران ارائه میدهد.
همچنین، چین برای افزایش ورودیهای بینالمللی، سیاستهای گستردهای را برای سفر «بدون ویزا» اعمال کرده است که بازدید از آن را برای گردشگران آسانتر از همیشه کرده است.
بزرگترین اجتماع معنوی در هند
بخش گردشگری هند به دلیل میراث فرهنگی غنی، مناظر متنوع و مقاصد معنوی آن در حال رونق است. از خیابانهای شلوغ دهلی گرفته تا آبهای خلوت کرالا، این کشور سالانه میلیونها بازدیدکننده را به خود جذب میکند. دولت هند برای افزایش جذابیت جهانی خود، بودجه گردشگری خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
برای سال مالی 25-2024، تقریباً 2479 میلیارد روپیه به این بخش اختصاص یافت که نشاندهنده جهش 46.4 درصدی نسبت به سال قبل است. این بودجه از توسعه مدار گردشگری، ارتقاء زیرساختها و بهبود ارتباط با مکانهای تاریخی و مذهبی حمایت میکند.
در سال 2025، همه نگاهها به ماها کومبه ملا، یکی از بزرگترین اجتماعات معنوی در جهان، خواهد بود. این رویداد از 13 ژانویه تا 26 فوریه برگزار میشود و پیش بینی میشود که 400 میلیون توریست را جذب کند.
با تأثیر اقتصادی تخمینی 25 میلیارد دلار و پتانسیل دو برابر شدن در صورت افزایش هزینههای سرانه، ماها کومبه ملا شاهدی بر توانایی هند در ترکیب گردشگری با فرهنگ در مقیاسی بینظیر است. بودجه مدیریتی این رویداد به مبلغ 7500 کرور، نشان دهنده تعهد دولت به موفقیت آن است.
هند همچنین در حال تغییر چشمانداز هوانوردی خود با برنامهای جسورانه برای سرمایهگذاری 920 میلیارد روپیه (حدود 11 میلیارد دلار) در زیرساختهای فرودگاهی تا سال 2025 است. هدف افزایش تعداد فرودگاههای عملیاتی از 157 به 200 است و اتصال بهتر در سراسر کشور تضمین میشود. این توسعهها بسیار مهم هستند، زیرا پیشبینی میشود که ترافیک مسافری تا سال مالی 2027 با 8 تا 9 درصد رشد کند.
طرح بزرگترین فرودگاه جهان
«امارات»، مدتها پیشروی جهانی در گردشگری بوده است و میلیونها بازدیدکننده را با آسمانخراشهای نمادین، استراحتگاههای مجلل و تجربیات فرهنگی در سطح جهانی جذب میکند. برای تقویت بیشتر این بخش پر رونق، امارات طرحی بلندپروازانه را اجرا کرده است. هدف این استراتژی جذب سالانه 40 میلیون مهمان در هتل و ایجاد 100 میلیارد درهم در سرمایهگذاری گردشگری تا سال 2031 است. هدف نهایی برای افزایش سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی به 450 میلیارد درهم، امارات را به عنوان یکی از مقاصد مسافرتی پیشرو در جهان قرار میدهد.
دبی نیز با سرمایهگذاری 35 میلیارد دلاری برای ارتقای فرودگاه بینالمللی آل مکتوم به افزایش معیارها ادامه میدهد. هدف از این پروژه تبدیل آن به «بزرگترین فرودگاه جهان» با قابلیت جابه جایی 260 میلیون مسافر در سال است. با پنج باند موازی و 400 دروازه هواپیما در حال کار، این توسعه موقعیت دبی را به عنوان یک مرکز جهانی برای سفر و تجارت مستحکم میکند.
بخش هوانوردی امارات نیز شاهد رشد قابل توجهی است. خطوط هوایی امارات 65 هواپیمای ایرباس A350-900 سفارش داده است که قصد دارد 10 فروند از آنها را تا مارس 2025 دریافت کند. این شرکت همچنین در حال بررسی امکان گسترش ناوگان خود با نوع A350-1000 بسته به حل چالشهای دوام موتور است. علاوه بر این، امارات در حال سرمایهگذاری در ظرفیت بار با هواپیماهای باربری جدید بوئینگ 777 برای حمایت از افزایش تقاضا در لجستیک است.
تشویق مشارکت بخش خصوصی
«عربستان» در حال تعریف مجدد بخش گردشگری خود تحت طرح بلندپروازانه چشمانداز 2030 است که هدف آن تنوع بخشیدن به اقتصاد به دور از نفت و تبدیل پادشاهی به مقصدی جهانی است. با هدف جذب 150 میلیون بازدیدکننده سالانه تا سال 2030، دولت عربستان بر طیف گستردهای از پیشنهادات گردشگری از استراحتگاههای لوکس گرفته تا اقامتگاههای مقرون به صرفه تمرکز کرده است تا اطمینان حاصل شود که چیزی برای همه وجود دارد. سازمان گردشگری عربستان تخمین میزند که 80 درصد از گردشگران ورودی در دسته غیر لوکس قرار میگیرند، که نشاندهنده تعهد این کشور به جامعیت در استراتژی رشد گردشگری است.
سعودیها با پروژههای بزرگی مانند نئوم، شهری آیندهنگر با مساحت 26500 کیلومتر مربع در استان تبوک، حرکتهای جسورانهای انجام میدهند. با هزینه تخمینی بیش از 1.5 تریلیون دلار، نئوم دارای اجزای خلاقانهای مانند شهر خطی، استراحتگاه زمستانی و یک مرکز صنعتی است. این پروژهها فناوریهای پیشرفته و پایداری را با هم ترکیب میکنند و پیشبینی میشود که نئوم به تنهایی 460هزار شغل ایجاد کند و 48 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی اضافه کند.
نقطه کانونی دیگر «العلا» است، منطقهای که به دلیل تاریخ غنی و اهمیت باستانشناسی خود شناخته شده است. هدف سرمایهگذاری در اینجا تبدیل آن به یک سایت میراث فرهنگی در سطح جهانی است و گردشگران علاقهمند به تاریخ، فرهنگ و هنر را جذب میکند.
عربستان برای حمایت از اهداف رو به رشد گردشگری خود، سرمایهگذاری زیادی در حمل و نقل هوایی انجام میدهد. ساخت فرودگاه بینالمللی ملک سلمان در ریاض، پروژهای 50 میلیارد دلاری، سنگ بنای این تلاش است. پس از تکمیل، این فرودگاه یکی از بزرگترین فرودگاههای جهان خواهد بود که میتواند سالانه 185 میلیون مسافر را جابجا کند.
این کشور علاوه بر ساخت فرودگاههای جدید، زیرساختهای موجود خود را تقویت میکند. یک برنامه عظیم 147 میلیارد دلاری توسعه فرودگاه با هدف خدماترسانی به 330 میلیون مسافر تا سال 2030، بهبود امکانات و افزایش ظرفیت در سراسر منطقه است.
علاوه بر این، صندوق توسعه گردشگری (TDF) به طور فعال سرمایهگذاری بخش خصوصی در گردشگری را هدایت میکند. این صندوق با 16 میلیارد دلار تعهدات خصوصی و 8 میلیارد دلار وام، فرصتها را در بخشهای مختلف گردشگری باز میکند. این ابتکارات از توسعه هتلهای میان بازار گرفته تا پروژههای اکوتوریسمی در امتداد دریای سرخ، چشمانداز گردشگری متنوعتر و پایدارتری را ایجاد میکنند.
گسترش ارتباطات منطقهای
بخش گردشگری بریتانیا مدتهاست که سنگ بنای اقتصاد این کشور بوده و سالانه میلیونها بازدیدکننده را به مکانهای شاخصی مانند کاخ باکینگهام، استون هنج و ارتفاعات اسکاتلند میکشاند. برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده و حمایت از رشد صنعت، دولت بریتانیا قرارداد بخش گردشگری یعنی یک استراتژی جامع برای افزایش بهرهوری و زیرساخت را راهاندازی کرده است. تا سال 2025، این طرح قصد دارد 130هزار اتاق هتل جدید اضافه کند که 75 درصد آنها در خارج از لندن واقع شدهاند و توزیع گستردهتری از مزایا را در سراسر کشور تضمین میکند.
فرودگاه هیثرو به عنوان بخشی از تعهد خود به نوسازی زیرساختهای حمل و نقل، برنامه سرمایهگذاری 2.3 میلیارد پوندی برای سالهای 26-2025 را اعلام کرده است. این بزرگترین سرمایهگذاری بخش خصوصی در شبکه حمل و نقل بریتانیا است. این بودجه بر گسترش ظرفیت فرودگاه، بهبود تجربه مسافران و ارتقای استانداردهای ایمنی متمرکز خواهد شد.
برای تقویت گردشگری منطقهای، دولت بریتانیا در شبکههای حمل و نقلی سرمایهگذاری میکند که شهرهای بزرگ را به مناطق روستایی و ساحلی متصل میکند. بهبود زیرساختهای راهآهن و جادهای یک تمرکز کلیدی است که دسترسی آسانتر به جواهرات پنهان در سراسر انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی را ممکن میسازد. این تلاشها نه تنها گردشگری را تقویت میکند، بلکه از اقتصاد و جوامع محلی نیز حمایت میکند.
توسعه گردشگری شهری و منطقهای
مکزیک یک مقصد گردشگری پرجنبوجوش است که بهخاطر سواحل خیرهکننده، خرابههای باستانی و فرهنگ سرزندهاش شناخته میشود. دولت از این شهرت با سرمایهگذاریهای قابل توجهی برای تقویت زیرساختهای گردشگری سرمایهگذاری میکند. تا سال 2025، مکزیک قصد دارد 44 میلیارد دلار در پروژههای زیرساختی سرمایهگذاری کند که بخش قابل توجهی از آن به بهبود فرودگاهها، شبکههای حملونقل و امکاناتی که از بخش گردشگری پررونق این کشور پشتیبانی میکنند اختصاص داده است. هدف این ارتقاها جذب بازدیدکنندگان بیشتر و تضمین تجربهای یکپارچه و به یاد ماندنی است.
یکی از بلندپروازانهترین اقدامات مکزیک، پروژه «قطار مایا» است، یک خط آهن به طول 1525 کیلومتر که برای اتصال مقاصد گردشگری کلیدی در سراسر شبه جزیره یوکاتان طراحی شده است. این خط آهن با مجموع هزینه پیشبینی شده بیش از 480 میلیارد پزو (حدود 28میلیارد دلار)، سفر به مکانهای نمادین مانند کانکون، تولوم و پالنکه را متحول خواهد کرد. برای سال 2025، قطار مایا قرار است حدود 41 میلیارد پزو بودجه دریافت کند که نشاندهنده اهمیت آن در استراتژی گردشگری کشور است. یکی از اقدامات کلیدی مکزیک برای رشد گردشگری خود توسعه گردشگری شهری و منطقهای خود است که در دو منطقه توریستی پلایا دل کارمن و سولیداریداد، بودجه 4.3 میلیارد پزویی را برای ارتقای زیرساختهای مختلف از بازسازی فضاهای عمومی تا تقویت زیرساختهای شهری اختصاص داده است.
-
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۲:۳۹
-
۸ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1261369/