آخرین وضعیت خط ریلی سریعالسیر تهران – اصفهان
گزارش ویژه
بزرگنمايي:
بازار آریا - مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان گفت: برای تکمیل بخش اول پروژه قطار سریعالسیر اصفهان نیازمند مشارکت و تامین سرمایه داخلی هستیم. به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا صلواتی در کارگروه اقتصادی بنیاد مطالعات و پیشرفت نصفجهان در ارتباط با وضعیت پروژه قطار سریعالسیر اصفهان-تهران اظهار کرد: در دولت سیزدهم پیگیریهایی در زمینه پروژه قطار سریعالسیر در سطح رئیسجمهور و معاونان ایشان با جدیت انجام شد و آنها بر ابعاد جزئی این موضوع مسلط شدند، اما بهرغم همکاری رئیسجمهور در این زمینه، مخالفتهای سازمان برنامه و بودجهباعث شد که پروژه در آن زمان به نتیجه نرسد.
صلواتی افزود: با روی کار آمدن دولت چهاردهم موضوع مجددا مورد پیگیری جدی قرارگرفت و جلسات متعددی با معاونان رئیسجمهور و وزرای دولت جدید برگزار و اهمیت آن بیان شد؛ در نتیجه پیگیریهای انجامشده، مقرر شد؛ سازمانبرنامه و بودجهکه مخالف اصلی این طرح در پنج سالگذشته بود، موضوع را تعیینتکلیف کند. مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان ادامهداد: در نتیجه برگزاری جلسات متعدد، چهار گزینه پیرامون این پروژه توسط سازمانبرنامه و بودجهمطرح شد؛ در این بین مقرر شد که خط راهآهن سریعالسیر با حداقلها و زیرساختهای موجود تکمیل و سپس فازهای بعدی این پروژه بهصورت گام به گام تکمیل شود.
وی با اشاره به فاینانس فعلی موجود برای این پروژه تصریح کرد: اکنون اعتبار اسنادی در حدود 13.6میلیارد یوآن فاینانس بهنام پروژه قطار سریعالسیر وجود دارد و پس از بررسیهای انجامشده مشخص شد که 17.6میلیارد یوآن بهعنوان حداقل هزینهها برای تکمیل این پروژه در قسمت اصفهان-قم نیاز است تا قطار سریعالسیر با سرعت 300کیلومتر در این بخش راهاندازی شود؛ در بخش قم-تهران نیز اعتباری در حدود 6.1میلیارد یوآن نیاز است.
دوره 17ساله بازگشت سرمایه
صلواتی در ارتباط با نحوه بازگشت این سرمایه عنوان کرد: قیمت بلیت و سایر هزینهها بر مبنای معادل خارجی مشخصشده و برآورد شده که این هزینه پس از 17سال بهصورت مستقیم بازگشت خواهدشد. وی با اشاره به نقش مشارکتها در تکمیل این پروژه بیان کرد: تصمیم بر آن شد که پروژه در بخش اصفهان-قم پیگیری و تاسیس شود و در این زمینه نیاز به مشارکت در طول سه الی چهار سالاست. برآوردها نشان میدهد؛ میزان مشارکت موردنیاز 30هزار میلیاردتومان بوده تا این قسمت از پروژه تکمیل شود؛ این مشارکت میتواند توسط بخشهای مختلف انجام شود و لازم نیست که سرمایه موردنیاز اکنون به پروژه وارد شود.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان افزود: تفاهمنامهای با سازمان مشارکتها در این زمینه تدوین و مقرر شده که بهرهبرداری از این پروژه توسط خود سازمان انجام شود. وی تاکید کرد: اگر بتوانیم تفاهمنامه مربوط به این پروژه را به امضا برسانیم، گام موثری در راستای تکمیل بخش اول این پروژه برداشته شدهاست.
-
شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۰:۵۱
-
۹ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1227798/