چرا پایداری در سال 2025 برای کسب و کارها حیاتی است؟
گزارش ویژه
بزرگنمايي:
بازار آریا - مترجم: مهدی نیکوئی کسب و کارها میتوانند نیرویی قدرتمند در مسیر تحقق منافع جمعی جوامع باشند؛ البته در صورتی که همکاری با ذینفعان و مسوولیتپذیری مشترک را اولویت خود بدانند. حرکت از ذهنیت فردی با دنبال کردن منافع خود و رسیدن به ذهنیت جمعی، فقط آرمانی دستنیافتنی نیست و تبدیل به ضرورتی در جهان امروز شده است. هر روز نیز این ضرورت بیش از قبل احساس میشود.
در میان چالشهای گوناگون ژئوپلیتیک، اقلیمی و سیاسی، اهمیت پایداری کسب و کارها، واضح و غیرقابل تردید شده است. در ادامه، 8 دلیل ضرورت پایداری برای موفقیت بلندمدت کسب و کارها و دادهها و آمارهای تاییدکننده آنها را مشاهده میکنید:
1-کارکنان انتظار هدف دارند
با افزایش هدفمندی کارکنان و تمایل آنها به یافتن معنا در شغل، پایداری و مسوولیتپذیری کسب و کارها در مقابل جامعه و محیطزیست، گام بزرگی در جذب و حفظ مستعدترین کارکنان بازار محسوب میشود. پژوهش اخیر موسسه مشاوره بازاریابی و روابط عمومی ادلمن (Edelman Trust Barometer) نشان میدهد که 63درصد کارکنان نگران جایگزینی انسان با ماشین و جهانیشدن هستند. شرکتهایی که پایداری را در فرهنگ خود نهادینه میکنند، نه تنها به کارکنانشان احساس امنیت میدهند، بلکه وفاداری و مشارکت آنها را نیز برمیانگیزانند. البته در همین زمان، طبق نظرسنجی موسسه دیلویت (Deloitte)، دوسوم از شاغلان معتقدند که کارفرمایان اقدامات کافی در جهت تعدیل بحران اقلیمی و تعهد به پایداری انجام نمیدهند.
2-سرمایهگذاران به شفافیت امتیاز میدهند
شفافیت راجع به اقدامات پایداری کسب و کارها، تبدیل به اولویتی غیرقابل مذاکره شده است. شاخص شفافیت شرکتها در سال 2024 نشان میدهد شرکتهایی با اقدام عملی در مسوولیتهای اجتماعی و زیستمحیطی، بیش از دیگران اعتماد سرمایهگذاران را جذب میکنند و سرمایه بیشتری به دست میآورند. سرمایهگذاران به طور روزافزونی ارزش بلندمدت را به منافع کوتاهمدت ترجیح میدهند. همچنین شرکتهایی با اهداف و ماموریتهای برجسته اجتماعی و زیستمحیطی، خود را به شکل فرصتهای قابل اتکا برای سرمایهگذاری نشان دادهاند.
3- مصرفکنندگان خواهان اقدام هستند
مصرفکنندگان به برندهای همراستا با ارزشهایشان پاداش میدهند و این روند در حال رشد است. بر اساس رتبهبندی سالانه برندهای برتر جهان (Brand Finance Global 500)، در سال گذشته ارزش 500 برند برتر 10درصد افزایش یافته است که رشدی سریعتر از رشد اقتصاد جهانی را نشان میدهد. مصرفکنندگان و بهویژه نسلهای جوانتر خواهان حمایت مالی از کسب و کارهایی هستند که نه فقط زیبا حرف بزنند، بلکه اقداماتی معنادار در زمینه پایداری داشته باشند.
4- پایداری یک مزیت استراتژیک است
پایداری فقط انجام دادن کار درست نیست، بلکه روشی برای متمایزسازی و تقویت برند است. شرکتهایی که مسائل زیستمحیطی و اجتماعی را بخشی از اولویتهای خود میدانند، اعتماد ذینفعان را به دست میآورند؛ موضوعی که در بازار متراکم و پررقابت امروزی اهمیت فراوانی دارد. شفافیت و اقدامات هدفمند به شرکتها کمک میکند خود را از دیگران متمایز ساخته و ارتباطات عمیقتری با ذینفعان بسازند. جای تعجب ندارد که در جدیدترین گزارش موسسه پژوهشی و مشاوره PwC، 80درصد شرکتها عنوان کردهاند که پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایالاتمتحده، قصد حفظ یا افزایش سرمایهگذاریهای خود در پایداری را دارند (34درصد حفظ سرمایهگذاری و 44درصد افزایش آن).
5- پایداری مصونیت از اتفاقات آینده است
دولتها و نهادهای قانونگذار در حال معرفی مقررات پایداری سختگیرانهتری برای کسب و کارها هستند. در این میان، کسب و کارهایی که زودتر و داوطبانه تغییر خود را شروع کنند، یک گام از دیگران جلوتر خواهند بود. شاخص شفافیت شرکتها که پیشتر به آن اشاره شد، تاکید کرده است که قوانین و مقررات جدید شامل اقداماتی در مبارزه با سبزشویی و استانداردهای پایداری جدید برای فعالیت سبزتر شرکتها مانند قوانین اتحادیه اروپا خواهد بود. انطباق با چنین استانداردهایی نه فقط از نظر پایبندی به قانون بلکه از نظر پیشگام بودن و رهبری بازار نیز اهمیت دارد.
6- پایداری منجر به افزایش تابآوری میشود
پایداری شالودهای برای افزایش تابآوری کسب و کارهاست. آن دسته از کسب و کارها که اقدام به پایدارسازی فعالیتهایشان (از پایداری زنجیره تامین گرفته تا سبد مصرف انرژی) میکنند، در مقابل بحرانهای زیستمحیطی یا هرگونه اختلال دیگری در بازار، تابآوری و ظرفیت انطباقپذیری بیشتری خواهند داشت.
7-پایداری محرک نوآوری است
پایداری فرصتی برای تفکر انتقادی و به چالش کشیدن رویههای رایج کسب و کار است. از این رو، میتواند منجر به نوآوری و یافتن راهکارهای بهینهتری برای فعالیت کسب و کارها شود. از اقتصاد چرخشی گرفته تا انرژیهای تجدیدپذیر نهتنها راهکارهایی برای مسوولیتپذیری زیستمحیطی و اجتماعی هستند، بلکه تفکر انتقادی لازم برای سودآوری و کسب درآمدهای بیشتر را فراهم میکنند.
8-پایداری ارزشآفرینی بلندمدت دارد
اهداف متعالی اجتماعی و زیستمحیطی برندها را تقویت میکنند و به این طریق ارزشآفرینی بلندمدتی برای آنها دارند. بررسی 500 برند برتر جهان نشان میدهد که شرکتهای سرمایهگذار در این زمینهها، از وفاداری بالاتر مشتریان و اعتماد سرمایهگذاران بهره میبرند. چنین نتایجی پیروزیهایی کوتاهمدت نیست و یک استراتژی آیندهنگر برای موفقیت ماندگار به شمار میرود.
منبع: Forbes
-
پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۶:۳۷
-
۱۲ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1262254/