رکوردشکنی بندر جبلعلی در حمل بار
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیایاقتصاد: بندر جبلعلی بهعنوان بزرگترین بندر خاورمیانه، رکورد افزایش حجمبار کانتینری را زد. دی پی ورد، شرکت ترابری دریایی اماراتی، با ثبت بالاترین حجم بار کانتینری و غیرکانتینری (بریکبالک) از سال2015 در بندر جبلعلی، موفقیت چشمگیری در تجارت در سال2024 بهدست آوردهاست. تاسیسات اصلی این بندر، 15.5میلیون TEU(واحد شمارش کانتینر) است که یکمیلیون نسبت به سالگذشته افزایش داشتهاست. با وجود چالشهای مداوم زنجیره تامین، این آمار نشاندهنده بالاترین میزان عبور کانتینری در نزدیک به یک دههاست و وضعیت جبلعلی را بهعنوان هاب اصلی تجارت و لجستیک منطقه تثبیت میکند.
رشد عبور کانتینری در این بندر به دلیل افزایش تقاضای محلی و منطقهای، بهویژه از آسیا و هند و همچنین به دلیل خدمات جدید حملونقل این بندر است که منجر به تقویت ارتباطات جهانی شدهاست. مدیرعامل و مدیر اجرایی دی پی ورد معتقد است این عملکرد نشاندهنده قدرت زیرساختهای بنادر و لجستیک در کلاس جهانی است. آمار 15.5میلیون TEU(واحد معادل بیست فوت) بندر جبلعلی در سال2024، همراه با افزایش حملبار به روش غیرکانتینری(بریکبالک)، نشاندهنده توانایی این بندر در پاسخ به تقاضای رو به افزایش در هر دو بخش است.
این مقام اجرایی معتقد است به دلیل اکوسیستم پررونق منطقه آزاد جبلعلی و ارتباطات قوی با اقتصادهای بزرگ جهانی، این بندر برای حمایت از رشد حجم تجارت منطقه در موقعیت خوبی قرار دارد. همچنین با وجود شرایط و عدمقطعیتهای جهانی، این شرکت متعهد به سرمایهگذاری در زیرساختهای پیشرفته برای تسهیل تجارت است. آمارها بیانگر این است که روش حملونقل بار غیرکانتینری(بریک بالک) نیز همچنین رشد قابلتوجهی را تجربهکرده و 23درصد افزایش داشته که بهترین عملکرد در نزدیک به یک دههاست. رشد بار غیرکانتینری بهویژه با حمایت از پروژههای زیرساختی، انرژیهای تجدیدپذیر و صنعتی در منطقه همراه بودهاست.
جبلعلی همچنین میزان زیادی از واردات توربینهای بادی، پنلهای خورشیدی، ماشینآلات سنگین و مصالح ساختمانی را مدیریتکرده که 80درصد از کل محمولهها را شامل میشود. محمولههای صادراتی نیز عمدتا شامل شکر، آهن و فولاد است. از طرف دیگر پروژههای عمده زیرساختی در منطقه به افزایش تقاضا برای حملبار غیرکانتینری (بریکبالک) کمککرده و انتظار میرود با افزایش ارزش پروژههای ساختمانی برنامهریزی شده در اماراتمتحدهعربی که در سال2024 به حدود 112میلیارد دلار میرسد، این میزان افزایش یابد.
بندر جبلعلی همچنین نقش حیاتی در حمایت از تحولات بینالمللی کلیدی در سال2024 ایفا کردهاست. از جمله حمل 45هزار تن آرد گندم برای کمکهای بشردوستانه به مناطق خاورمیانه و آفریقا، صادرات فولاد برای تاسیسات بازیافت آلومینیوم در ایالاتمتحده و... با ظرفیت کانتینری سالانه 19.4میلیون TEU که در چهار ترمینال با بیش از 100اسکله و طول اسکله 25کیلومتر پخش شدهاست، بندر جبلعلی برای مدیریت انواع مختلفبار مجهز است. این بندر همچنین ترمینالهای اختصاصی برایبار غیرکانتینری، Ro-Ro و بار سنگین دارد. در کنار بندر جبلعلی، بندر مینا الحمره دبی نیز بهصورت تخصصی به حمل بارهای غیرکانتینری و کانتینری پرداختهاست.
-
چهارشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵:۴۸
-
۶ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1272649/