بزرگنمايي:
بازار آریا - فارس : با ابلاغ قانون ساماندهی تجارت چمدانی، مرزنشینان قصرشیرین و گیلانغرب از مزایای این قانون بهرهمند خواهند شد.
تجارت چمدانی یکی از راههای موثر برای تسهیل مبادلات اقتصادی در مناطق مرزی است. بهویژه در مناطق مرزی غربی ایران، این تجارت میتواند نقشی کلیدی در رونق اقتصادی ایفا کند. با این حال، تا بهحال برخی از مرزهای استان کرمانشاه، نظیر خسروی و سومار، بهدلیل نواقص قانونی و زیرساختی، از اجرای کامل این طرح محروم مانده بودند.
خبر مرتبط

حمل چمدانی
پول سوخت در دوران تحریم آرمان نوشت؛
تاریخچه
تجارت چمدانی در مرزهای غربی کشور
مرزهای غربی استان کرمانشاه در امتداد مرز با عراق، همواره بهعنوان کانونهای مهم تجاری و
اقتصادی برای
ایران شناخته شدهاند. بهویژه مرز خسروی که از دیرباز یکی از مهمترین گذرگاههای زمینی
ایران و
عراق بوده است. در گذشته، این مرز جزئی از راه ابریشم بوده و در حال حاضر نیز بهدلیل موقعیت جغرافیایی، نزدیک بودن به شهرهای زیارتی
عراق مانند کربلا، نجف و کاظمین، نقش مهمی در جابجایی مسافران و زائران ایرانی و عراقی ایفا میکند.
فتحالله حسینی، نماینده مردم قصرشیرین،گیلانغرب و سرپلذهاب در
مجلس شورای اسلامی در این خصوص، اظهار کرد: با پیگیریهای انجام شده و مکاتبه با وزیر صنعت، معدن و تجارت، دستور لازم برای گنجاندن مرزهای خسروی و سومار در مصوبه
تجارت چمدانی صادر شده است.
به گفته حسینی،
تجارت چمدانی میتواند اشتغالزایی و رونق
اقتصادی منطقه را بهدنبال داشته باشد، بهویژه در بین جوانان که از وضعیت بیکاری رنج میبرند.
طبق گزارشها و تحلیلهای اقتصادی،
تجارت چمدانی در مرزهای رسمی کشور، بهویژه در مناطق مرزی مانند قصرشیرین و گیلانغرب، میتواند به کاهش نرخ بیکاری و بهبود معیشت ساکنان این مناطق کمک کند.
بر اساس اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجرای این طرح در مرزهای خسروی و سومار میتواند منجر به افزایش صادرات غیرنفتی و تسهیل مبادلات
کالا بین دو کشور
ایران و
عراق شود. این تغییرات در نهایت به ارتقای سطح درآمدی مرزنشینان کمک خواهد کرد.
در حال حاضر، مرز خسروی دارای بزرگترین پایانه زمینی بینالمللی خاورمیانه است که طبق گزارشهای موجود، بهطور مستقیم با بیش از 10 هزار کامیون در روز در حال تردد است و همچنین مسیرهای ترانزیتی به کشورهای سوریه و لبنان را نیز دربر میگیرد.
چشمانداز
تجارت چمدانی در کرمانشاه
اگرچه زیرساختهای مرز سومار پس از جنگ تحمیلی بهطور کامل تخریب شد، با توجه به پیشرفتهایی که در سالهای اخیر در راستای بازسازی این مرز انجام شده، انتظار میرود با اصلاح آییننامه اجرایی، امکان بهرهبرداری از این مرز نیز فراهم شود.
در همین راستا، یکی از دغدغههای مسئولان، رفع مشکلات زیرساختی بازارچه مرزی تیلهکوه است که بهطور موقت مرز خسروی بهعنوان نقطه اصلی
تجارت چمدانی انتخاب شده است. در مجموع، این طرح نهتنها موجب رونق
اقتصادی مرزنشینان خواهد شد، بلکه با تقویت روابط تجاری
ایران و عراق، بهویژه در زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی، میتواند بهعنوان یک راهبرد کلیدی در راستای سیاستهای
اقتصادی کشور قرار گیرد.
مناطق مرزی استان کرمانشاه با دارا بودن 371 کیلومتر مرز مشترک با عراق، ظرفیت بالایی برای توسعه
تجارت چمدانی دارند و با تصویب این قانون، دیگر مرزها نیز بهزودی تحت پوشش این طرح خواهند بود.
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.