بازار آریا

آخرين مطالب

شورای رقابت، خودروهای وارداتی را از شمول دستورالعمل تنظیم بازار خارج کرد

استارت رقابت در واردات خودرو اقتصاد ایران

استارت رقابت در واردات خودرو
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : شورای رقابت خودروهای وارداتی را از شمول دستورالعمل تنظیم بازار خارج و قیمت‌گذاری خودروهای خارجی را آزاد اعلام کرد؛ در همین رابطه چند روز پیش «دنیای‌اقتصاد» از تصمیم این شورا رونمایی کرده بود. قیمت‌گذاری دستوری موجب رانت و دونرخی شدن قیمت محصولات وارداتی شده بود. حالا واردکنندگان در تعیین قیمت و شرایط فروش، آزادی عمل دارند که می‌تواند به رقابتی‌ شدن بازار منجر شود. پیش از این، قیمت وارداتی‌ها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا بود؛ اما پس از آزادسازی واردات در 1401 شورای رقابت مرجع تعیین قیمت شد.
اعضای شورای رقابت در جلسه سه‌‌‌شنبه هفته گذشته خود دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را اصلاح کردند، دستورالعملی که تمام خودروهای سواری داخلی، مونتاژی و وارداتی را در بر می‌‌‌گرفت. بر اساس این مصوبه، عرضه کنندگان خودرو ملزم به رعایت شروط زیادی برای فروش محصولات شان بودند و در این بین، اختیار قیمت‌گذاری و فروش از واردکنندگان سلب و به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده شد.
حالا شورای رقابت با گذشت حدود 3 سال از آزادی واردات خودرو (پس از ممنوعیت 4‌ساله) در مصوبه‌ای جدید، خودروهای وارداتی را از ذیل دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری خارج کرد. این مصوبه شورای رقابت به معنای مستثنی شدن خودروهای وارداتی از دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری است، به نحوی که عملا قیمت این خودروها در بازار تعیین خواهد شد. شورای رقابت پیش از این، خودروهای برقی وارداتی را از شمول دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری خارج کرد و حالا این «آزادی» را به کل خودروهای وارداتی تعمیم داده است. پیش از آنکه به سرنوشت بازار خودروهای وارداتی پس از مصوبه موردنظر بپردازیم، ابتدا مرور می‌کنیم آنچه را که بر این بازار طی حدودا 3سال قیمت‌گذاری و فروش دستوری گذشت. پس از آنکه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در اردیبهشت 1401 با تمدید نکردن ممنوعیت واردات خودرو برای سال پنجم، واردات را آزاد کرد، وزارت صمت موظف به تدوین و اعلام آیین‌نامه اجرایی آن شد.
بیش از 4 ماه طول کشید تا وزارت صمت آیین‌نامه اولیه را اعلام کرد تا واردات خودرو به کشور پس از وقفه‌ای 4ساله از سر گرفته شود. پس از فراهم شدن مقدمات از جمله صدور مجوز برای واردکنندگان منتخب و همچنین ثبت سفارش، اوایل دی ماه 1401 نخستین محموله خودروهای خارجی در دور جدید ، وارد کشور شد. کمی بعد در اواسط بهمن و در شرایطی که هنوز هیچ خودروی وارداتی جدیدی عرضه نشده بود، شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری را مصوب و وارداتی‌ها را نیز مشمول آن کرد. دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری بندها و شروط مختلفی دارد که خودروهای وارداتی از این پس دیگر مشمول آن نیستند. از جمله مهم‌ترین شروط این دستورالعمل، تعیین دستوری قیمت و الزام فروش در سامانه مدنظر وزارت صمت بود.
در بند 1 ماده 3 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری آمده بود «مبنای تنظیم قیمت خودرو بر اساس ضوابط قیمت‌‌‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌‌‌هاست که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه می شود. نتایج محاسبات {که} در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می رسد و لازم الاجراست». همچنین در بند 5 ماده 5 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری (شرایط طرف عرضه) آمده بود «عرضه‌کنندگان خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش نسبت به ثبت‌نام و فروش اقدام می‌‌‌کنند». با توجه به این دو بند، واردکنندگان خودرو با رویه‌ای جدید در قیمت‌گذاری و فروش محصولات‌شان مواجه شدند، حال آنکه در گذشته –پیش از ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت 1397- در تعیین قیمت و فروش محصولاتشان آزاد بودند.
حالا با توجه به اصلاحیه شورای رقابت، واردکنندگان خودرو دیگر مشمول هیچ کدام از بندهای دستورالعمل ابتدایی تنظیم بازار خودروی سواری (مصوبه مربوط به جلسه شماره 543 شورای رقابت) نیستند. با این حساب، واردکنندگان خودرو عملا ملزم به عرضه محصولاتشان در سامانه یکپارچه عرضه نیستند. از طرفی، چون شورای رقابت از این پس دخالتی در قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ندارد، سازمان حمایت (تعیین‌کننده فعلی قیمت خودروهای وارداتی) نیز دیگر مسوولیتی در این مورد نخواهد داشت و قیمت خودروهای موردنظر در نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. به عبارت بهتر، قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی «آزاد» و در بازار تعیین می شود.
اینکه وزارت صمت از این پس (با توجه به اصلاح مصوبه 543 شورای رقابت) چه سیاستی را در مورد قیمت و شرایط فروش خودروهای وارداتی در پیش بگیرد، مساله دیگری است؛ مساله اصلی فعلا این است که خودروهای وارداتی از شمول دستورالعمل شورای رقابت مبنی بر تنظیم بازار خودروی سواری خارج شده‌اند و طبعا هیچ کدام از بندهای آن، این خودروها را در بر نمی‌گیرد.
دستوری کردن قیمت و فروش خودروهای وارداتی، از همان ابتدا مورد انتقاد برخی از کارشناسان و فعالان عرصه خودرو بود. به اعتقاد آنها، سیاست دستوری، روح رقابت در بازار خودروهای وارداتی را از بین برد، ضمن آنکه با دو نرخی کردن قیمت (قیمت در نمایندگی و قیمت در بازار آزاد) سبب گسترده شدن سفره رانت در این بازار شد. به عنوان مثال، خودروی کره‌ای که با قیمت کمتر از 3میلیارد و 100 میلیون تومان در نمایندگی عرضه می‌شود، در بازار آزاد بالغ بر 5‌میلیارد و 400 میلیون تومان قیمت دارد. یا مثلا یک خودروی ژاپنی که در نمایندگی کمتر از 3میلیارد و 500 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، در بازار آزاد 2.3 میلیارد تومان بالاتر به فروش می‌رسد.
نکته دیگر اینجاست که سیاستگذار در دور جدید واردات (پس از ممنوعیت 4ساله) اجازه داد واردکنندگان، خودروهای مشابه وارد کنند، سیاستی که اثرات مثبت آن در بخش رقابت، به دلیل قیمت‌گذاری و فروش دستوری، بروز نکرد. به عنوان مثال، چند شرکت مختلف فلان خودروی کره‌ای یا ژاپنی را وارد می‌کنند، در حالی که چون قیمت همه‌ آنها یکی است و توسط نهاد تنظیم‌گر تعیین می‌شود، عملا رقابتی بین آنها شکل نگرفته است. رقابت زمانی شکل می‌گیرد که عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی در قیمت گذاری و فروش محصولاتشان آزاد باشند، چون آن زمان است که هر عرضه کننده‌ای مجبور می‌شود برای بقا (در درجه نخست) و توسعه فعالیت‌های خود، از مسیر ارائه روش‌های متنوع فروش و حتی تخفیف، پیش رود. تا به امروز چون چنین شرایطی برقرار نبود، طبعا رقابتی هم بین عرضه‌کنندگان یک خودروی مشترک و حتی شاید در کل بازار خودروهای وارداتی جدیدالورود، شکل نگرفت. بنابراین تصمیم سیاستگذار مبنی بر تعدد واردکنندگان خودرو که می‌توانست به نفع مشتریان تمام شود، به دلیل دستوری کردن قیمت و فروش به نوعی بی‌اثر ماند.
بازار وارداتی‌ها پس از آزادسازی قیمت
اما پرسشی که حالا با توجه به خروج خودروهای وارداتی از شمول دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، در ذهن مشتریان جا گرفته، این است که سرنوشت عرضه و قیمت وارداتی‌ها چه می‌شود؟
اگر این فرضیه را که وزارت صمت با وجود کنار کشیدن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، باز هم در تعیین قیمت و فروش دخالت خواهد کرد، کنار بگذاریم، شرایط عرضه –شامل قیمت و فروش-‌ وارداتی‌ها به دوران قبل از ممنوعیت باز می‌گردد. در آن دوران، عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی در کشور، در تعیین قیمت و شرایط فروش محصولاتشان آزادی عمل داشتند. در واقع واردکنندگان، خود تعیین می‌کردند چه خودرویی را با چه قیمتی و با چه شرایطی و در چه زمانی به فروش برسانند، حال آنکه در دور جدید واردات، شرایط تقریبا عکس شد.
در آن دوران، سیاستگذار تنها شرایط کلی واردات خودرو را تعیین می‌کرد و کاری به معاملات بین عرضه‌کنندگان و خریداران خودروهای وارداتی نداشت، درست عکس دو، سه سال گذشته که سیاستگذار با دخالت مستقیم در قیمت‌گذاری و فروش، برای خود دردسر خرید و ساز و کار مقبولی را که در گذشته شکل گرفته بود، بر هم زد. حالا که خودروهای وارداتی از ذیل دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری خارج شده‌اند، واردکنندگان اختیار تعیین قیمت محصولاتشان را خواهند داشت، ضمن آنکه خود تشخیص می‌دهند خودروهایشان را با چه شرایطی و در چه زمانی بفروشند. هرچند ممکن است ابتدا رشد قابل توجه قیمت خودروهای وارداتی رخ دهد، اما در ادامه (به شرط عرضه مناسب) قیمت‌ها در بازار آزاد رو به تعادل خواهند رفت و دیگر خبری از رانت هنگفت فعلی در بازار نخواهد بود.
اتفاق مهم دیگری که با آزادسازی قیمت خودروهای وارداتی رخ می‌دهد، شکل‌گیری رقابت نسبی بین عرضه کنندگان است. وقتی واردکنندگان اختیار تعیین قیمت محصولات‌شان را داشته باشند، با توجه به شرایط بازار (تقاضا) پیچ قیمت را تنظیم می‌کنند و این موضوع می‌‌‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان نیز تمام شود. یکی از موارد انتفاع مصرف‌کنندگان این است که واردکنندگان احتمالا شرایط متنوع فروش را با توجه به رقابتی شدن بازار –پس از آزادسازی قیمت- لحاظ خواهند کرد. بنابراین مشتریان این فرصت را خواهند داشت که خودروهای وارداتی را مثلا به صورت قسطی خریداری کنند. البته تصمیمات کلان سیاستگذار در رفتار واردکنندگان خودرو پس از آزادسازی قیمت، تاثیر مهمی دارد، به ویژه در بخش عرضه. اگر تصمیم‌گیری‌ها به سمتی برود که عرضه خودروهای وارداتی افزایش یابد، رقابت بیشتری در بازار شکل می‌گیرد و شرایط فروش نیز متنوع خواهد شد. عکس این ماجرا اما اثرات مثبت آزادسازی قیمت را تعدیل خواهد کرد، به نحوی که مثلا کمبود عرضه به رشد قیمت منجرخواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1279322/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یکی کردن افطاری و شام مفید نیست

دشمن با تشدید تحریم ها تلاش دارد بین مردم و نظام بی اعتمادی ایجاد کند

علت چاقی مردان متأهل در مقایسه با مردان مجرد

توصیه‌های بهداشتی برای خرید شیرینی شب عید

سقوط معاملات مسکن

ادعای ترامپ: خبرهای خوبی از آتش‌بس احتمالی بین روسیه و اوکراین دریافت کرده‌ایم

مقصر گرانی سیب‌زمینی شناسایی شد

32 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در اندیمشک کشف شد!

آتش‌سوزی در جنگل‌های چابکسر

درخواست حماس از آمریکا: تل آویو را وادار به پایبندی به توافق آتش‌بس کنید

درخواست مکرون از روسیه برای پذیرش طرح آتش‌بس 30 روزه با اوکراین

استاندار اصفهان: اجلاس مشترک ایران و آفریقا فرصت همکاری فناوری و اقتصادی متقابل است

ماجرای سانحه پرواز تهران-استانبول چه بود؟

درباره راهکارهای احتمالی حوزه انرژی نباید شفاف‌‌سازی شود

غول‌های فناوری در میدان نبرد هوش مصنوعی

فرار سرمایه‏‏‌های خرد از بورس 1403

سبزپوشی بورس در راه است؟

برد طلا؛ باخت بورس

پایان خوش در انتظار بازار؟

نقض دوباره آتش‌بس غزه توسط اسرائیل/ شهادت 4 فلسطینی در شرق منطقه

انتقاد شدید آیت الله نوری همدانی از صداوسیما

جزییات میزبانی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در اصفهان تشریح شد

نقشه راه اقتصادی بلندپروازانه چین برای سال 2025/ وعده ایجاد بازار بازتر برای سرمایه گذاری

اعتراض گسترده خانواده اسرای اسرائیلی در تل‌آویو

نقشه ترامپ برای دلار

اروپا ؛ موزه صنعتی جهان

این کجا و آن کجـا!

شاهنامه‌خوانی اقوام ایرانی در تهران

آزمون‏‏‌های شخصیت چگونه باعث می‏‏‌شوند شغل ایده‏‏‌آلتان را از دست بدهید؟

در سفر تحول دیجیتال چابک باشید!

نشانه‌های اولیه رکود اقتصادی در آمریکا

رایزنی عنایتی با معاون اقتصادی وزیر خارجه عربستان

سنگر کتاب‌فروشی‌ها در توفان

کمک کردن، یک خیابان دوطرفه است!

بازار مسکن؛ در شهر خبری نیست

نقش زنان پررنگ‌تر می‌شود؟

نامه 138 نماینده به سران قوا برای برخورد انتظامی با بانک آینده

بازی برد-برد خانوار و بنگاه

ترامپ: تماس‌های بسیار خوبی با روسیه و اوکراین داشته‌ام

چرا شی وارد بازی ترامپ نمی‌شود؟

تحریم در یک شهر با دو سرنوشت

آمریکا در کانون مسائل حکمرانی ایران

29 واحد صنعتی، معدنی و صادراتی نمونه گیلان تجلیل شدند

نایب رئیس مجلس: مذاکره با آمریکا فریب است

شرکت ملی مس در خط مقدم جبهه مقاومت اقتصادی کشور است

بیم رکود

خوابِ چپ برای صنعت

کارنامه اشتغال اصفهان

به تغییر ریل‌گذاری نیاز داریم

حال ناخوش اصفهان ما

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی