در گفتوگو با رئیس کل بیمه مرکزی مطرح شد
مشکلات فضای کسبوکار بیمهای
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیای اقتصاد : رئیسکل بیمه مرکزی در گفتوگو با خبرگزاری وزارت اقتصاد به بیان مشکلات فضای کسبوکار بیمهای کشور و اقدامات انجامشده برای آنها پرداخت. در ادامه بخشی از این گفتوگو آمده است.
به گزارش خبرگزاری شادا، پرویز خوشکلام خسروشاهی، رئیسکل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به بیان مشکلات و چالشهای موجود در صنعت بیمه کشور و اقدامات انجامشده برای بهبود فضای کسبوکار در این حوزه پرداخت. او با اشاره به آغاز فعالیت خود در بیمه مرکزی در اواخر شهریور 1403، گفت: «در آن زمان مشکلاتی در فضای کسبوکار بیمهای کشور وجود داشت که یکی از آنها اعتراضات فعالان صنعت بیمه نسبت به شرایط حاکم بود.»
خسروشاهی افزود: «مشکل اصلی دو مولفه داشت: اول، محدودیتهای قانونی که مانع از معرفی نمایندگان واقعی سهامداران در هیاتمدیره شرکتهای بیمه میشد، و دوم، تعیین سقف سنی 65سال برای عضویت در هیاتمدیره، که این امر مانع از بهرهگیری از تجربیات افراد باتجربه در مدیریت شرکتها میشد.» خسروشاهی اظهار کرد: «اگرچه نیاز به مدیرعامل جوان و پرانرژی در برخی شرکتها احساس میشود، ولی حضور افراد باتجربه در هیاتمدیرهها برای رشد و بالندگی صنعت بیمه ضروری است.»
او در ادامه یکی دیگر از مشکلات صنعت بیمه را «مصاحبههای تکراری و زائد» برای متقاضیان عضویت در هیاتهای مدیره برشمرد و گفت: «پس از آغاز به کار در بیمه مرکزی و تشکیل اولین جلسه شورایعالی بیمه، دو اصلاح اساسی انجام دادیم: اول، سقف سنی را به مدیرعامل محدود کردیم و دوم، مصاحبههای تکراری را حذف نمودیم. این اقدامات موجب کاهش 80درصدی مصاحبهها و تسهیل فرآیندهای اداری شد.»
نظارت بر خسارتها و پرداخت بهموقع به بیمهگذاران
رئیسکل بیمه مرکزی با تاکید بر اهمیت پرداخت خسارت به بیمهگذاران گفت: «یکی از اولویتهای ما تقویت نظارتها و ایجاد یک اداره کل ویژه نظارت بر پرداخت خسارت بود. این اقدام با هدف تسریع در پرداخت خسارتها و کاهش ناترازیهای نظام بیمهای انجام شد.» او افزود: «ما در حال تدوین طرحی هستیم که با سادهسازی فرآیند پرداخت خسارت، مشکلات موجود در این زمینه را رفع کنیم.» خسروشاهی در بخش دیگری از سخنان خود به تقویت نظارتها بر عملکرد مدیران شرکتهای بیمه اشاره کرد و گفت: «در کمیته ارزیابی عملکرد مدیران، پروندههای شرکتهای بیمه بررسی و در صورت تخلف، به مدیران نمره منفی داده میشود.» او همچنین از بررسی عملکرد 9 شرکت بیمه توسط این کمیته خبر داد و افزود: «نظارت دقیق بر توانگری مالی و پرداخت خسارت بیمهگذاران از اولویتهای اصلی ماست.» خسروشاهی همچنین از مشکلات موجود در بخش فناوری اطلاعات بیمه مرکزی خبر داد و گفت: «شرکت IT بیمه مرکزی پیش از آغاز فعالیت ما، بدون دریافت کارمزد، خدمات را ارائه میداد و هزینههای آن از محل ذخایر حق بیمه اتکایی تامین میشد. ما این ساختار را اصلاح کردیم تا این شرکت به نقطه درآمدزایی برسد.» او همچنین در مورد پژوهشکده بیمه گفت: «در ابتدا، مصوبهای در دولت قبل برای الحاق پژوهشکده بیمه به وزارت علوم تصویب شده بود که این تصمیم برای صنعت بیمه ضررآور بود. خوشبختانه با پیگیریهای ما، این مصوبه متوقف شد.» رئیسکل بیمه مرکزی همچنین از بازگشت به روند انتشار شکایات مردمی از شرکتهای بیمه خبر داد و گفت: «ما از زمان شروع به کار خود، آمار شکایات مردم را منتشر کردیم و این اقدام باعث شد شرکتهای بیمه بهبود عملکرد خود را در این زمینه آغاز کنند.» او افزود: «این تصمیم ممکن است در ابتدا به اعتبار شرکتها لطمه بزند، اما در درازمدت موجب بهبود عملکرد صنعت بیمه خواهد شد.»
او در ادامه از برگزاری جلسات هفتگی با ذینفعان صنعت بیمه خبر داد و گفت: «در این جلسات که با حضور کارشناسان، مدیران و نمایندگان رسانهها برگزار میشود، به مشکلات و پیشنهادهای مختلف پرداخته میشود و ما در بسیاری از موارد، مستقیما به این پیشنهادها عمل میکنیم.»
خسروشاهی در بخشی از سخنان خود از اصلاح آییننامه پرداخت خسارت افت قیمت خودرو خبر داد و گفت: «با اصلاح این آییننامه، از ابتدای دیماه، شرکتهای بیمه موظف به پرداخت خسارت افت قیمت خودرو شدند. همچنین، در حال پیگیری اصلاح آییننامه برای دریافت حق بیمه این خسارتها هستیم تا این موضوع بهدرستی در قانون گنجانده شود.»
خسروشاهی در پایان گفت: «هدف اصلی ما در بیمه مرکزی افزایش رضایت مردم از صنعت بیمه و پرداخت بموقع خسارت به بیمهگذاران است. برای این کار، نظارت دقیق بر عملکرد شرکتهای بیمه و تامین منابع مالی کافی برای پرداخت خسارتها از اولویتهای ماست.»
-
شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۱:۵۵
-
۶ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1263100/