بازار آریا

آخرين مطالب

نتایج نظرسنجی مجازی «دنیای‌اقتصاد» از صاحب‏‏‌نظران راه، مسکن و شهرسازی درباره طرح «دو‌وزارتی»؛ مشکلات برطرف می‌شود؟

«نه» آنلاین به تجزیه وزارتخانه اقتصاد ایران

«نه» آنلاین به تجزیه وزارتخانه
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : جمعی از صاحب‌نظران بخش مسکن و ساختمان و همچنین راه و حمل‌ونقل با حضور در نظرسنجی مجازی «دنیای‌اقتصاد»، رای خود را درباره طرح تجزیه وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد از نگاه کارشناسان این حوزه، «دولت و مجلس» برای موضوع مسکن و حمل‌ونقل، «تصمیمات و اقدامات برزمین مانده متعددی» دارند که اولویت سیاستگذاری با آنها است نه «پرداختن به ساختار یک وزارتخانه». «همه» شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند، «بحران مسکن» و «افت سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی» متاثر از ریشه‌هایی است که هیچ ارتباطی به «ادغام راه و مسکن» ندارد و نباید آدرس غلط از مشکلات داد.
راضیه احقاقی: نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» از صاحب‌‌‌نظران بازار مسکن کشور از آن حکایت دارد که تفکیک نمی‌تواند اثری بر رفع چالش‌‌‌های اساسی بخش مسکن و حمل‌‌‌ونقل بگذارد. در حالی که 31‌درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» موافق تفکیک بودند اما هیچ یک این تصمیم را راه‌‌‌حل رفع چالش‌‌‌های این دو بخش از جمله گرانی مسکن و کمبود سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌‌‌ونقل نمی‌‌‌دانند. در عین حال بخشی از مخالفان تفکیک معتقدند که اگرچه ادغام از ابتدا نادرست بود، اما تفکیک در شرایط کنونی کشور تصمیمی به مراتب نادرست‌‌‌تر است؛ چرا که از سویی بازگشت به عقب بوده و در عین صرف هزینه باعث می‌شود که امور این دو وزارتخانه برای حداقل یک سال معطل بماند. چالش‌‌‌های اصلی بخش‌‌‌های مسکن و حمل‌‌‌ونقل تابعی از وضعیت کلان اقتصادی کشور است و ضروری است که دولت و مجلس عزم خود را بر رفع این امور بگذارند.
تفکیک بر بهبود وضعیت اثری ندارد
جداسازی وزارت راه و شهرسازی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درحالی پیگیری می‌شود که اغلب کارشناسان این حوزه، این تصمیم را در شرایط کنونی کشور غیر‌ضروری و حتی نادرست عنوان کرده و براین باورند که با تفکیک، بهبودی در وضعیت دو حوزه مسکن و حمل‌ونقل حاصل نمی‌شود. گروه مسکن و شهری روزنامه «دنیای‌اقتصاد» نظرسنجی آنلاین درخصوص موافقت یا مخالفت صاحب‌‌‌نظران این حوزه انجام داد؛ 13 نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که این افراد در زمره صاحب‌‌‌نظران حوزه مسکن و حمل‌‌‌ونقل و مسوولان قدیمی و حال حاضر در این دو بخش بودند. از 13 شرکت‌کننده در این نظرسنجی 9 نفر مخالف تفکیک و 4 نفر موافق آن بودند؛ بنابراین در حالی که 69‌درصد مخالف تفکیک هستند، 31‌درصد به تفکیک رای مثبت دادند. نکته حائز اهمیت در پاسخ به این سوال، آن بود که برخی مخالفان تفکیک عنوان کردند که در زمان ادغام وزارتخانه‌‌‌ها با این تصمیم مخالف بودند؛ اما در شرایط کنونی، اخذ این تصمیم را به مراتب نادرست‌‌‌تر می‌‌‌دانند. این گروه بر این باورند که تفکیک یا ادغام تاثیری بر وضعیت چالش‌‌‌های بخش مسکن و حمل‌‌‌ونقل ندارد.

بازار آریا

در این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان خواسته شد که به این سوال پاسخ دهند که به نظر آنها، طرح تفکیک پایه و اساس سیاسی دارد یا فنی؛ در حالی که 6 نفر معتقد بودند که طرح تفکیک بر مبنای ملاحظات سیاسی اخذ شده؛ 7 نفر دیگر بر این باور بودند که این تصمیم بر مبنای ملاحظات فنی اخذ شده است. درواقع حدود 54‌درصد شرکت‌کنندگان معتقدند که این نظرسنجی برمبنای نظرات فنی اخذ شده است. با وجود این بخشی از افرادی که در این نظرسنجی عنوان کرده‌‌‌اند که این تصمیم بر مبنای ملاحظات فنی اخذ شده همچنان، آن را نادرست می‌‌‌دانند.
از نکات حائز اهمیت در این نظرسنجی پاسخ 100 درصدی تمامی شرکت‌کنندگان به اثر نداشتن این تفکیک بر بهبود وضعیت مسکن است. درواقع تمامی 13 شرکت‌کننده در این نظر‌سنجی در پاسخ به این سوال که «در شرایط کنونی آیا تفکیک وزارت راه‌‌‌وشهرسازی، مهم‌ترین اولویت دولت و مجلس برای بهبود اوضاع مسکن» است، این‌گونه پاسخ داده‌‌‌اند که تفکیک نباید اولویت اصلی باشد. این پاسخ را می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که حتی موافقان تفکیک نیز براین باورند که تفکیک اولویت نبوده و درواقع با تفکیک نمی‌توان این بخش را به نتیجه رساند.
در عین حال تمامی شرکت‌کنندگان در این نظر‌سنجی متفق‌‌‌القول هستند که افت شدید سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌‌‌های راهی و حمل‌‌‌ونقلی ارتباطی با ادغام دو وزارتخانه نداشته و بنابراین نمی‌توان به رفع این چالش از مسیر جداسازی امیدوار بود. هر 13 شرکت‌کننده در نظرسنجی آنلاین «دنیای‌اقتصاد» در پاسخ به این سوال که آیا تورم تاریخی مسکن و اجاره با تفکیک وزارت راه و شهرسازی برطرف می‌شود نیز عنوان کردند که تورم در بخش مسکن ارتباطی با ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌‌‌ها ندارد و بنابراین با اجرایی شدن این تفکیک تغییری در وضعیت حاصل نمی‌شود.
از دیگر سوالات نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» این پرسش بود که آیا تفکیک وزارت راه و شهرسازی، وقت مفید دولت و مجلس را که می‌تواند صرف «سیاستگذاری برای حل بحران مسکن شود» نمی‌گیرد؟
هشت نفر از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این عقیده‌‌‌اند که تفکیک وقت مفید دولت و مجلس را می‌گیرد؛ اما 6 نفر دیگر بر این باورند که این تصمیم‌گیری تاثیری بر وقت مفید مجلس و دولت ندارد.
افت همه‌‌‌شمول سرمایه‌گذاری
شرکت‌کنندگان در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» در خلال پاسخ به سوالات مطرح‌شده نکات حائز اهمیتی را عنوان کردند؛ از جمله آنکه ساخت و تکمیل بخش قابل‌توجهی از آزادراه تهران-شمال (قطعه یک و 4) در زمان ادغام دو وزارتخانه انجام شد. بنابراین نسبت دادن کاهش سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌‌‌ونقل به ادغام دو وزارتخانه گزاره‌‌‌ای نادرست است. ظرف سال‌های اخیر متاثر از شرایط اقتصادی کشور سرمایه‌گذاری در تمامی حوزه‌‌‌ها کاهش داشته، داده‌‌‌ها حاکی از آن است که رشد واقعی سرمایه‌گذاری در کشور در سال‌های اخیر منفی شده و افت سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌‌‌ونقل نیز تابعی از همین موضوع است.
در عین حال شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی تاکید داشتند که بحران مسکن در کشور نتیجه سیاست‌‌‌های کلان اقتصادی است و ارتباطی با ساختار وزارتخانه ندارد. در چنین شرایطی رفع چالش گرانی مسکن از محل کنترل تورم عمومی و افزایش قدرت خرید افراد محقق می‌شود.
بخشی از مخالفان تفکیک معتقدند که سیاست ادغام دو بخش راه و شهرسازی در ابتدا نادرست بود؛ اما در شرایط کنونی تفکیک می‌تواند به مراتب نادرست‌‌‌تر باشد. درصورتی که مجلس طرح تفکیک را کلید بزند؛ حداقل برای یک سال امور دو بخش مسکن و حمل‌‌‌ونقل بدون سیاستگذار باقی می‌‌‌ماند و همین امر می‌تواند به روند هر دو بخش آسیب‌‌‌های جدی وارد کند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1263088/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وجود 5٠ میلیارد دلار ارز خانگی در کشور

تعطیلی مدارس شهرستان بهمئی در روز شنبه به دلیل سرما

درخواست تازه زلنسکی از آمریکا: دسترسی به معادن اوکراین در ازای حمایت مالی و نظامی!

واکنش ایران به تحریم لاهه توسط ترامپ

تعاملات اقتصادی ایران با سایر قدرت‌ها در رشد اقتصادی‌ موثر است

حمایت کره جنوبی از انتقال سیاسی قدرت در سوریه

قرارداد نجومی تسلیحاتی میان آمریکا و اسرائیل/ طرح تحویل 3000 موشک به تل‌آویو

سرما به 19 استان رسید/ گرفتاری بیش از 6 هزار نفر در برف و کولاک

قرارداد نجومی تسلیحاتی میان آمریکا و اسرائیل/ 3000 موشک به اسرائیل تحویل می‌شود

تاثیر رسانه ها بر دیدگاه های اقتصادی مردم چیست؟

حمایت کره چنوبی از انتقال سیاسی قدرت در سوریه

مرگ مرد 34 ساله به دلیل سقوط آسانسور نیمه‌کاره

ترامپ چرا دست به تهدید زد؟ / پایان امپراطوری دلار؟!

تعطیلی موزه‌ها در روز شنبه به دلیل سرمای هوا

واکنش معاون امور زنان رییس جمهور به حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان کرمانی

جنگ تعرفه‌ها از ایده تا عمل/ تنها اهرم واشنگتن در برابر اژد‌های زرد

حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، پاسخی محکم به تهدید دشمنان است

خودداری اسرائیل از عمل به تعهدات توافق آتش‌بس در غزه

دستور برای پیگیری درمان مصدومان تیم واترپلوی دختران ارومیه

صنعت کلاه‌برداری آنلاین

نخست‌وزیر هند به دیدار ترامپ می‌رود

اطلاعیه مهم درباره نحوه فعالیت مدارس و دانشگاه‌های زنجان / ادارات باز است؟

تاثیر بازگشت فشار حداکثری بر توافق احتمالی

تبریک «ژوزف عون» به جولانی

شارژ طلا با جنگ تجاری

چشم‌‌‌‌‌‌انداز بازار فلزات 2025

جنگ تعرفه‌‌‌ها از قاب اژدها

آثار غفلت از تامین سنگ‌آهن در روند تولید فولاد

تپ‌سواپ در سایه رکود

توفان نفتی ترامپ

تعویض یک‌میلیون بخاری در سال‌آینده

مسیر تازه اتصال پایتخت به مرز بازرگان

مشکل کامیون‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌داران در مرز ترکیه چگونه حل شد؟

گزینه اقتصادی ریل مدرن

بازار - 1403/11/20

143‌هزار شغل جدید در آمریکا

بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را کاهش داد

کابوس سیاستگذاران پولی

سکه در قله جدید قیمتی

آمار معاملات هفتگی - 1403/11/20

60‌درصد صنایع در محدوده منفی

سلامت در گرو روابط

دیده‏‏‌بانی منابع انسانی در سطح ملی

موضع شدید بازیگر یهودی علیه جنایات اسرائیل

امروز؛ کارتال با تارتار

امشب؛ نبرد مورد علاقه بارسلونا!

کارخانه افراجم پلاست طبرستان افتتاح شد

پروژه انتقال برق ارمنستان در یک قدمی افتتاح

ضرورت پوست‌اندازی

زنجیره فولاد - 1403/11/20

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی