بررسی ناترازی بنزین در ایران و راهکارهای کاهش آن
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - ناترازی بنزین در ایران و راهکارهای کاهش آن در دهمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو بررسی و اعلام شد: توسعه صنعت سیانجی، گازسوز کردن خودروها، اجرای پروژه کارت هوشمند سوخت، ساماندهی و توسعه حملونقل عمومی و خروج خودروهای فرسوده ازجمله سیاستهای قیمتی و غیرقیمتی مؤثر مطابق با قانون بودجه سال 1383 بود که نقش قابلتوجهی در کاهش مصرف بنزین دارد.
به گزارش خبرنگار شانا، عباس کاظمی یکشنبه (هفتم بهمن) در نشست «بررسی ناترازی بنزین در ایران و راهکارهای کاهش آن» در دهمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو با بیان اینکه سال 1357 قیمت هر لیتر بنزین 10 ریال (معادل 15 سنت) بود، اظهار کرد: نرخ قیمت بنزین ایران در 1357 از نرخ قیمت بنزین در آمریکا گرانتر بود، اما پس از انقلاب اسلامی بنزین و فرآوردههای نفتی با نرخ بسیار پایینی به مردم عرضه میشود.
وی با بیان اینکه سالانه 43 میلیارد لیتر نفتگاز در کشور توزیع میشود، گفت: سالانه 24 هزار میلیارد تومان هزینه صرف توزیع نفتگاز میشود و تنها 12 هزار میلیارد تومان از آن به خزانه دولت بازمیگردد و دولت سالانه 12 هزار میلیارد تومان صرف توزیع نفتگاز میکند، همچنین هزینه توزیع بنزین لیتری هزار تومان است که دولت پرداخت میکند.
مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه درمجموع در پالایشگاههای کشور روزانه بیش از 100 میلیون لیتر بنزین تولید میشود، بیان کرد: هماکنون 4 درصد از کل بنزین جهان در داخل کشور تولید میشود در صورتی که جمعیت ایران تنها 1.1 درصد جمعیت جهان و مصرف بنزین در ایران 10 برابر ثروت تولیدی کشور است.
کاظمی با بیان اینکه طبقات کمدرآمد به تبعات شغلشان که حملونقل مسافر یا بار است، بنزین بیشتری مصرف میکنند، تصریح کرد: مصرف سرانه بنزین در جهان سه لیتر اما در ایران چهار لیتر است که از جمله علل آن وجود خودروهای پرمصرف در کشور است.
وی با اشاره به بحث متنوعسازی سبد سوخت و افزودن سیانجی به سبد سوخت کشور گفت: وزارت نفت در برنامه سوم توسعه و در اوایل دهه 1380 حدود 4 میلیارد دلار در بخش توسعه حملونقل سیانجی سرمایهگذاری کرد که این مقدار سرمایهگذاری معادل ساخت یک پالایشگاه بود، اما هماکنون بخش زیادی از ظرفیت سیانجی بلااستفاده مانده است.
مصرف بنزین تا 1407 به روزانه 170 میلیون لیتر میرسد
سیدناصر سجادی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه متوسط رشد سالانه مصرف بنزین از ابتدای انقلاب تا 1402 حدود 5 درصد بوده است، اظهار کرد: در چهار سال گذشته مصرف بنزین 10 درصد رشد داشته است و بر اساس پیشبینیها با ادامه این روند تا سال 1407 مصرف بنزین به روزانه 170 میلیون لیتر میرسد.
وی بیان کرد: توسعه صنعت سیانجی، گازسوز کردن خودروها، اجرای پروژه کارت هوشمند سوخت، ساماندهی و توسعه حملونقل عمومی و خروج خودروهای فرسوده ازجمله سیاستهای قیمتی و غیرقیمتی مؤثر مطابق با قانون بودجه سال 1383 بود که نقش قابلتوجهی در کاهش مصرف بنزین دارد.
مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه از سال 1383 تا 1395، بهمنظور متنوعسازی سبد سوخت و کاهش مصرف بنزین 2 هزار و 400 جایگاه سیانجی در کشور احداث شد، افزود: ظرفیت عرضه سیانجی روزانه 40 میلیون مترمکعب است که میتواند جایگزین مناسبی برای بنزین باشد اما هماکنون تنها 19.5 میلیون مترمکعب سیانجی در کشور مصرف میشود.
سجادی افزایش تولید بنزین، افزایش سریع سهم سیانجی در سبد خودروهای سبک، تسریع در دوگانهسوز کردن خودروهای عمومی با اولویت وانتها، تاکسیها و خودروهای اینترنتی، واردات خودروی پایه گازسوز در بخش حملونقل عمومی درون و برونشهری، تولید حداکثری خودرو پایه گازسوز، توسعه جایگاههای سیانجی با اولویت جایگاههای کوچک بهویژه در کلانشهرها را ازجمله راهکارهای مؤثر در رفع ناترازی بنزین دانست.
وی با تأکید بر اینکه بهمنظور کاهش مصرف بنزین باید همگام با اعمال سیاستهای غیرقیمتی، اجرای سیاستهای قیمتی در دستور کار قرار گیرد، بیان کرد: فرهنگ ایران سیاست افزایش تدریجی را میپذیرد، از این رو باید افزایش تدریجی نرخ بنزین در دستور کار قرار گیرد، همچنین در زمینه اجرای سیاستهای قیمتی و غیرقیمتی در سالهای اخیر هیچگونه ثباتی وجود نداشته است، از این رو باید بهمنظور کاهش مصرف بنزین راهکاری مؤثر تدوین و بهصورت مداوم اجرایی شود.
-
دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳:۳۰
-
۱۱ بازديد
-
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1256245/