بازار آریا

آخرين مطالب

◄ تعرفه اقتصادی مسافری، توصیه اجیس فرانسه در طرح جامع 1384 اقتصاد ایران

◄ تعرفه اقتصادی مسافری، توصیه اجیس فرانسه در طرح جامع 1384
  بزرگنمايي:

بازار آریا - تین نیوز |
عباس قربانعلی بیک: شرکت اجیس در مطالعات طرح جامع حمل ونقل (CTSI)، بخش مسافری ریلی در ص 9 چنین آورده است: خدمات ناکافی برای پاسخگویی به تقاضای فعلی، نیاز به خدمات بیشتر برای مسافت های کوتاه تر در طول روز برای سفرهای کاری، نیاز به نوسازی ناوگان برای کاربران پرتعداد، نیاز به توسعه قطارهای حومه ، تعرفه های اقتصادی برای سنجش سطح واقعی تقاضا (تین 295233).
دو عامل اصلی سبب رویکرد افراطی خرید واگنهای 4 تخته (40 نفره) شد که حدود نیمی از آنها در مسیر تهران مشهد تردد می کنند عامل اول قیمت گذاری غیراقتصادی (مورد اشاره اجیس) و عامل دوم سرعت پایین قطارها (مورد اشاره رولندبرگر).
دلیل اول که در پاسخ یکی از عزیزان در یادداشت اخیر در مورد طرح جامع بیان شد: سال 1379 در هنگام ورود به شرکت رجا با تقاضای بسیاربالای بلیط واگنهای 4 تخته مواجه بودیم که با بررسی بیشتر مشخص شد، درآمد یک واگن چهارتخته 32 نفره که منطقا باید برابر درآمد یک واگن 60 نفره باشد و بلکه بیشتر (یارانه لکوموتیو و خط)، اینگونه نبود و با پیشنهادی به هیئت مدیره رویکرد را تغییر و در نتیجه تقاضا کاملا تغییرکرد و اول بلیط واگنهای 6 تخته نایاب میشد در صورتی که قبلا برعکس بود.
عامل دوم که زمان سیر حدود 11 ساعته در مسیر مشهد را سبب میشود با برقی کردن تهران- مشهد اصلاح خواهد شد و علاوه بر افزایش بهره وری چندبرابری لکوموتیو، یک واگن 40 نفره خواب با یک واگن 80 نفره تا 100 نفره جایگزین و سیر روزانه نیز دوبرابر خواهد شد، اقتصاد شرکتهای مالک واگن رونق یافته و رضایت مسافر و تعداد سفر افزایش خواهد یافت (تین 235396).
با وجود تصویب قانون مدیریت سوخت در 1386 که دولت را موظف به افزایش سهم مسافر از 4 به 18% و سهم بار ریلی از 7 به 30% نمود ولی به دلیل کم توجهی به ابعاد تخصصی این زیر بخش، شرکت رولندبرگر در صفحه 8 گزارش خود سهم جابجایی ریلی مسافر و بار را در سال 2014 به ترتیب 3 و 12 درصد اعلام مینماید در حالی که سهم ریلی سوئیس 17 و 36% بوده و
راه آهن ژاپن در 2003 با جابجایی 385 میلیارد مسافر-کیلومتر سهم 29% داشته است. (اتوبوس 56 و سواری شخصی 753)
بر اساس صفحه 242، سرعت متوسط قطارهای مسافری حدود 65 کیلومتر بر ساعت و کمتر از خودرو شخصی و اتوبوس است.
در صفحه 252 همین گزارش به درآمد حمل ونقل مسافری و مقایسه آن با چند کشور دیگر پرداخته که متوسط آنرا برحسب سنت بر نفرکیلومتر در سال 2014 در ایران 6 دهم سنت و آنرا برای کشورهای دیگر چنین بیان کرده است (اعداد گرد شده):
روسیه 5، راه آهن شرقی ژاپن 14، اسپانیا 15، اتریش 20، آلمان 27، فرانسه 28، سوئیس 28 و هلند 34 سنت بر نفرکیلومتر.
صفحه 215 گزارش به مقایسه قیمت و زمان سفر بین قطار، اتوبوس و هواپیما در شش مسیر نمونه ایران پرداخته که از مسافت (جاده ای) 450 تهران- اصفهان تا 1100 کیلومتر اصفهان- مشهد را پوشش میدهد (قیمت هوایی 363 و 169% بالاتر از ریلی). 
(بهای کنونی بلیط پاریس لیون (مشابه اصفهان) برای قطار 26 تا 180 یورو، اتوبوس 35 تا 60 یورو، هواپیما 93 تا 273 یورو ...).
سال 1355 بلیط درجه 1 و 2 توربوترن با نهار به مبلغ 145 و 175 تومان معادل 21 و 25 دلار بوده، این قطارها ظرف مدت 8 ساعت فاصله تهران- مشهد را طی می نمودند در حالیکه ریلها از انواع سبک و بدون جوش، تراورسها چوبی و پابندها پیچی بود.
بنا به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (بررسی وضعیت حمل ونقل از برنامه اول تا ششم توسعه، تیر 99) سهم مسافر ریلی با کاهش بیش از 50% در سالهای 96 و 97 به زیر 2 درصد و سهم بار رشد 10% را نسبت به سال 86 تجربه نمود.
یکی از دلایل کاهش بیش از 50 درصدی سهم ریل ناشی از تعرفه تکلیفی پایین در بخش مسافری در کنار هزینه بالای نگهداری و تعمیرات واگنهای مسافری (79% بالاتر از ترکیه و 60% بالاتر از روسیه) میباشد و در کنار آن الگوی پرهزینه و افراطی سفرهای لوکس در کوپه های خواب چهارتخته که طی سالهای گذشته جایگزین انواع شش صندلی و شش تخته شدند، این رویکرد علاوه بر بالابردن 50% هزینه سفر (اولویت یک مسافرین)، ظرفیت متوسط هر واگن (و کل ناوگان) را بطور متوسط 33% کاهش داد. 
توجه و بکاربستن توصیه اجیس برای تعیین تعرفه های اقتصادی در بخش مسافری، نه تنها سبب درک صحیح از سطح واقعی تقاضای مسافرین ریلی میگردد بلکه زمینه افزایش اثربخشی و بازده سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی را فراهم خواهد نمود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1295328/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آجودانیه متعلق به این عکاس معروف قاجاری بود

حمله هواپیماهای جنگی آمریکا به مناطقی در یمن

سرزمین‌های گمنام به میدان زورآزمایی قدرت‌های بزرگ تبدیل می‌شوند؟

رسوایی افشای اطلاعات محرمانه وزارت دفاع آمریکا/ «هگزث» برکنار می‌شود؟

موافقت مصر و عربستان با راهکار دو دولتی در فلسطین/ واکنش منفی به کوچ اجباری از غزه

خلأ حکمرانی هوشمند در «راه و شهرسازی»

وحشت صهیونیستها از فراخوان روز جهانی خشم علیه اسرائیل

تلاش برخی از گروههای ذینفع خاص برای دستکاری روند دیپلماسی/ایران اصلا قصد ندارد در ملأ عام مذاکره کند

آژیر خطر در شهرک صهیونیست‌نشین در کرانه باختری

دیپلماسی در رم، دلار در تهران

دومین گاف آقای وزیر

رفت‌وبرگشت جنجالی «کوچه»

کارتال چگونه «برانکو» می‌شود؟

رشد بازی‌های ایرانی با آزادی گوگل‌پلی

بررسی وضعیت بورس پس از رشد پرحجم اخیر

رشد بورس تنها آغاز ماجراست

پرواز شاخص در قله تاریخی

اعمال تعرفه 100درصدی واردات برقی‌‌‌ها متوقف شد

تدوین و اجرای نقشه راه توسعه شهری متوازن و مردم‏‏‌محور

تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو در تل‌آویو

معمای ولادیمیر

10 اقتصاد بزرگ جهان در سال 2025

خاندوزی درست می‌گفت یا نیلی؟

در اهمیت نفع شخصی

«ترمز اجاره» خالی کرد

چرا شرایط برای توافق مساعد است؟

صادرات زیر تیغ ارزی

مواجهه 30 استان با فرونشست زمین

عصر تازه رویارویی‌ها؛ سرزمین‌های گمنام به میدان زورآزمایی قدرت‌های بزرگ تبدیل می‌شوند؟

عملیات ضربتی پلیس برای بازداشت دو شرور سابقه‌دار تهران

خط‌ونشان وزیر اسرائیلی برای نتانیاهو

درخواست سفیر جدید آمریکا در سرزمین‌های اشغالی از حماس

شکوفایی اقتصاد کشور از طریق بازار‌های منطقه امکان‌پذیر است

رکورد تولید ماهانه شرکت آهن و فولاد ارفع شکسته شد

تامین و توزیع گندم و آرد 86‌هزار نانوایی

بازیافت؛ کلید اقتصاد پایدار

رشد 80 درصدی فروش صادراتی صبا فولاد خلیج فارس

رشد 78 درصدی ارزش سهام «غپینو» در 1403

نئولیبرالیسم ایرانی!

از خیال تا واقعیت

زیرساخت مناسب هنوز فراهم نیست

صندلی «باب‌همایون» به چه کسی می‌رسد؟

سفر به «تابلوی نقاشی»

نبض سهام عدالت در دستان مذاکرات

شریک‏‌یابی خودرو در عصر پساتحریم

نقش مرکز مبادله در سیاست‌‏های ارزی

سرعت عمل در مذاکرات بسیار مهم است

110 کشور منتظر «ایران‌اکسپو»

حباب‌شکنی در بازار طلا

بازسازی بورس در 8 روز

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی