در نشست خبری مدیرعامل پارس مینو با خبرنگاران اعلام شد:
رشد 78 درصدی ارزش سهام «غپینو» در 1403
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - نشست خبری مدیرعامل شرکت صنعتی پارس مینو با جمعی از خبرنگاران بازار سرمایه، روز یکشنبه برگزار شد؛ شرکتی که در سال گذشته بیش از 24هزار تن محصول را عرضه کرده و 40 تریلیون ریال نیز فروش را به ثبت رسانده و حالا در سال جدید، به دنبال اهداف بلندپروازانه دیگری است.
به گزارش «دنیایاقتصاد»، فرهاد نجفیان در این نشست با بیان اینکه ارزش سهام غپینو در سال گذشته با رشد 78 درصدی روبهرو شده که از میانگین رشد ارزش سهام صنعت غذا بالاتر بوده و این امر از شرایط مناسب سهام مینو حکایت دارد. این در حالی است که شرکت پارس مینو در سال گذشته از منظر وزنی رشد یک درصدی و از نظر ارزش فروش، رشد 30 درصدی را به ثبت رسانده است و در حال حاضر به طور متوسط روزانه 15 میلیارد تومان فروش را تجربه کرده و این در حالی است که شرایط تورمی حاکم بر صنعت و بازار شرایط را برای صنعت غذا سختتر از گذشته کرده است.
به عقیده کارشناسان صنعت غذا، چالشهای تامین سرمایه در گردش و تورم، فعالیت را برای فعالان این صنعت با چالش روبهرو کرده و این در حالی است که سرمایه در گردش باید افزایش پیدا کند تا فعالیت شرکتها توسعه یابد و این موضوعات نیازمند حمایتهای بانکی است. بر این اساس شرکت صنعتی پارس مینو اخیرا از تغییر نرخ برخی از محصولات خبر داده است. بر اساس اطلاعیه این شرکت در کدال، غپینو اعلام کرده با عنایت به افزایش نرخ مواد اولیه اصلی مصرفی این شرکت و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده محصولات این شرکت، قیمت برخی از محصولات از جمله گروه بیسکویت و چوب شور، ویفر، شکلات تغییر مییابد.
نجفیان در این نشست خبری با اشاره به اینکه محصولات نوستالژی، فروش ویژه این شرکت را به خود اختصاص داده به تولید محصول جدیدی با عنوان «بوم بوم» اشاره کرد و گفت: این محصول توانسته است فروش بالایی را به ثبت برساند، در حالی که «رنگارنگ» بیشترین فروش ویفر را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه توسعه محصولات آینده بر اساس ذائقه و سلیقه نسل زد خواهد بود به توسعه و راهاندازی خطوط جدید شکلات اشاره کرد که در کنار برندهای قدیمیتر مانند «مروارید» و «تک تک»، محصولات جدیدی مانند شکلات تختهای و توپی را وارد بازار میکند. همچنین، گروه بیسکویت و انواع ویفر در کنار محصولات در حال تولید، با راهاندازی خطوط جدید در سالجاری به تنوع بیشتری در محصولات تولیدی خواهد رسید.
مدیرعامل پارس مینو با اشاره به اینکه این شرکت در حال حاضر به 20 کشور صادرات دارد، دو هدف اصلی را در این مسیر به عنوان اهداف اصلی عنوان کرد و آن دو، کاهش قیمت و حفظ کیفیت محصولات تولیدی است که از اهداف استراتژیک شرکت هستند. با این حال عمده مشکلات این شرکت در حوزه صادرات، مبادلات مالی، تخصیص ارز، بازگشت ارز صادراتی و موارد مرتبط است.
کارنامه غپینو در بورس
یکی از موضوعات بسیار مهم پارس مینو که نجفیان بر آن تاکید کرد، فعالیتهای آن در بورس و بازار سرمایه بود. به گفته او افزایش سرمایه غپینو در پایان سال گذشته از محل سود انباشته انجام شد و امسال هم قرار است این شرکت از محل تجدید ارزیابی داراییها، عملیات افزایش سرمایه را انجام دهد. به این ترتیب سرمایه ثبت شده شرکت از 1260000 میلیون ریال در سال 1397 به 13750000 میلیون ریال در سال 1404 افزایش یافته که نشاندهنده رشد قابلتوجه و سرمایهگذاری در قابلیتهای آینده است. لازم به ذکر است سهامدار عمده شرکت، شرکت صنعتی مینو (سهامی عام) با مالکیت 55.29درصد است. سایر سهامداران قابلتوجه شامل شرکت خدمات مالی و مدیریت آزادگان (3.84 درصد) و شرکت سرمایهگذاری ملی ایران (2.77 درصد) هستند.
گفتنی است بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوقالعاده این شرکت، افزایش سرمایه 25 درصدی شرکت صنعتی پارس مینو در مرجع ثبت شرکتها به ثبت رسیده است. بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوقالعاده افزایش سرمایه 25 درصدی شرکت صنعتی پارس مینو از مبلغ 1100 میلیارد تومان بهمبلغ 1375 میلیارد تومان (از محل سود انباشته مبلغ 2750000 میلیون ریال) در تاریخ 1403.12.22 در مرجع ثبت شرکتها به ثبت رسیده است.
نجفیان در این باره نیز با بیان اینکه شرکت صنعتی پارس مینو بهرغم چالشهای بازار، به مسیر صعودی خود ادامه میدهد، افزود: با تمرکز بر نوآوری، حفظ کیفیت و توسعه استراتژیک، ما به توانایی خود برای ادامه رشد و ارزشآفرینی برای سهامداران و مشتریان در سال آینده اطمینان داریم.
روند صعودی ارزش سهام و فروش شرکت پارس مینو در حالی است که مشکلاتی همچون ناترازی انرژی و کمبود مواد اولیه مشکلات زیادی را در این صنعت ایجاد کرده، با این حال غپینو با همه این چالشها موفقیتهای مهمی را کسب کرده و آنطور که مدیرعامل پارس مینو میگوید: سود و ارزش غپینو برای سالجاری نیز به روند صعودی ادامه خواهد داد.
رشد قیمت مواد اولیه در صنعت غذا
نگاهی به تغییرات قیمت مواد اولیه نیز این مشکلات را تایید میکند. آنطور که در نمودارهای مرتبط با فعالیت غپینو در این نشست نمایش داده شد، این شرکت در طول سال 1403 با افزایش قابلتوجه قیمت مواد اولیه کلیدی مواجه بوده است. بر اساس آمارها قیمت هر کیلو شکر از 245هزار ریال در ابتدای 1403 به 520هزار ریال در پایان سال رسیده است. این در حالی است که قیمت انواع روغن با افزایش قیمت بین 20 تا 30درصد در طول سال قبل روبهرو بوده است. مواد بستهبندی نیز به صورت مداوم با افزایش قیمت در طول سال مواجه بودهاند که همه این موضوعات قیمت تمام شده و حاشیه سود شرکتها را کاهش داده است.
با این حال پارس مینو در فاصله سالهای 1390 تا 1403 موفق شده ارزش فروش خود را از رقم 99 میلیارد تومان به 3هزار و 952 میلیارد تومان برساند که بخشی از شتاب چهل برابری ناشی از تغییر قیمتها در سال 1399 بوده است.بر اساس آمارهای ارائه شده در این نشست، بیشترین میزان فروش این شرکت در اختیار محصولات ویفر و رنگارنگ بوده کههزار و 153 میلیارد تومان بوده و کمترین آن به تک تک با رقمی در حدود 5 میلیارد تومان اختصاص دارد. این شرکت 338 میلیارد تومان بیسکویت و 76 میلیارد تومان شکلات نیز در سال گذشته به فروش رسانده است.
-
سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۷:۵۰
-
۸ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1297824/