بازار آریا

آخرين مطالب

خودروسازان مونتاژی در انتظار چراغ سبز صمت و شورای رقابت؛

موج جدید درخواست ها برای اصلاح قیمت خودرو اقتصاد ایران

موج جدید درخواست ها برای اصلاح قیمت خودرو
  بزرگنمايي:

بازار آریا - با اوج‌گیری نرخ ارز و عبور دلار توافقی از مرز 65 هزار تومان، شرکت‌های خودروساز مونتاژی بار دیگر خواستار بازنگری در قیمت‌گذاری محصولات خود شدند.
به گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، با اوج‌گیری نرخ ارز و عبور دلار توافقی از مرز 65 هزار تومان، شرکت‌های خودروساز مونتاژی بار دیگر خواستار بازنگری در قیمت‌گذاری محصولات خود شدند. درحالی‌که شورای رقابت همچنان با موضعی محافظه‌کارانه با این مطالبه برخورد می‌کند، اما شنیده ها حکایت از آن دارد که وزارت صمت سیگنال‌هایی از آمادگی برای افزایش تدریجی قیمت‌ها ارسال کرده است.
بررسی ها نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ مونتاژکننده خودرو در ایران، از سال گذشته مستندات افزایش هزینه‌های ارزی و ریالی خود را به نهادهای ناظر ارائه کرده‌اند؛ مستنداتی که به زعم آن‌ها نشان‌دهنده «غیرواقعی بودن» قیمت‌گذاری فعلی و «لزوم اصلاح سریع» آن است.
به گفته مدیران برخی از شرکت های مونتاژی ، افزایش نرخ تورم و همچنین قیمت دلار از سال گذشته، هزینه تولید در این شرکت ها را صعودی کرده به طوری‌که اختلاف هزینه تولید با قیمت ها باعث زیان عملیاتی یا حداقل کاهش حاشیه سود آن‌ها شده است.
آنچه مشخص است تولید خودروهای مونتاژی در ایران شدیداً به ارز وابسته است، به همین دلیل با افزایش نرخ دلار ، اعمال تغییرات در قیمت نهایی این محصولات در سال جدید اجتناب‌ناپذیر است.
با این حال افزایش قیمت محصولات مونتاژی که به اعتقاد بسیاری از مصرف کنندگان در شرایط کنونی نیز با قیمت های بالایی عرضه می شود، با حساسیت هایی از سوی افکار عمومی روبه‌رو است . همین حساسیت ها موجب شده که شورای رقابت با احتیاط در این زمینه اقدام کند .
اگر چه پیش از این عنوان می شد که شورای رقابت دیگر دخالتی در قیمت گذاری مونتاژی ها نخواهد کرد، اما به گفته یکی از مدیران خودروساز، این شورا همچنان ناظر بر قیمت گذاری مونتاژی هاست.
وی در مورد درخواست جدید مونتاژکاران برای افزایش قیمت ها تاکید دارد که افزایش قیمت خودروهای مونتاژی، تنها در صورت دریافت مستندات دقیق از هزینه‌های تولید و بررسی فنی آن‌ها، قابل بررسی است. در واقع، شورا با اصل افزایش قیمت ها مخالفت نکرده، اما خواستار اثبات ضرورت آن شده است. از سوی دیگر اما وزارت صمت موافق افزایش قیمت محدود از سوی خودروسازان خصوصی است؛ مسأله ای که با مقاومت مونتاژکاران روبه‌رو است چرا که از نظر آن‌ها با تحقق این امر، رشد هزینه‌های تولید چشمگیر خواهد بود.
با این حال اگر شورای رقابت با افزایش قیمت پیشنهادی خودروسازان مونتاژی مخالفت کند و وزارت صمت نیز بر افزایش قیمت محدود تاکید داشته باشد، احتمالاً ترکیبی از چانه‌زنی پشت‌پرده و حتی اقدامات عملی از سوی بخش خصوصی خودروساز را شاهد خواهیم بود.
شرکت‌های مونتاژی ممکن است به صورت محدود و یا موقت تولید برخی مدل ها را کاهش داده یا حتی خط تولید را متوقف کنند ، این اتفاق در سال‌های گذشته هم سابقه داشته؛ مثلاً توقف تولید برخی مدل‌های چینی به بهانه عدم صرفه اقتصادی.
در برخی موارد نیز خودروسازان تلاش خواهند کرد با وزارت صمت وارد مذاکره مستقیم شوند و معمولا بعضی وقت‌ها وزارت صمت نقش واسطه بین صنعت و شورا را بازی می کند تا توافقی حاصل شود.
در هر صورت پیش بینی می شود که شورای رقابت در نهایت با افزایش قیمت ها البته به صورت تدریجی و مرحله ای یا مدل به مدل موافقت کند تا مانعی بر سر راه تولید محصولات مونتاژی ایجاد نشود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1290117/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله هواپیماهای جنگی آمریکا به مناطقی در یمن

سرزمین‌های گمنام به میدان زورآزمایی قدرت‌های بزرگ تبدیل می‌شوند؟

رسوایی افشای اطلاعات محرمانه وزارت دفاع آمریکا/ «هگزث» برکنار می‌شود؟

موافقت مصر و عربستان با راهکار دو دولتی در فلسطین/ واکنش منفی به کوچ اجباری از غزه

خلأ حکمرانی هوشمند در «راه و شهرسازی»

وحشت صهیونیستها از فراخوان روز جهانی خشم علیه اسرائیل

تلاش برخی از گروههای ذینفع خاص برای دستکاری روند دیپلماسی/ایران اصلا قصد ندارد در ملأ عام مذاکره کند

آژیر خطر در شهرک صهیونیست‌نشین در کرانه باختری

دیپلماسی در رم، دلار در تهران

دومین گاف آقای وزیر

رفت‌وبرگشت جنجالی «کوچه»

کارتال چگونه «برانکو» می‌شود؟

رشد بازی‌های ایرانی با آزادی گوگل‌پلی

بررسی وضعیت بورس پس از رشد پرحجم اخیر

رشد بورس تنها آغاز ماجراست

پرواز شاخص در قله تاریخی

اعمال تعرفه 100درصدی واردات برقی‌‌‌ها متوقف شد

تدوین و اجرای نقشه راه توسعه شهری متوازن و مردم‏‏‌محور

تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو در تل‌آویو

معمای ولادیمیر

10 اقتصاد بزرگ جهان در سال 2025

خاندوزی درست می‌گفت یا نیلی؟

در اهمیت نفع شخصی

«ترمز اجاره» خالی کرد

چرا شرایط برای توافق مساعد است؟

صادرات زیر تیغ ارزی

مواجهه 30 استان با فرونشست زمین

عصر تازه رویارویی‌ها؛ سرزمین‌های گمنام به میدان زورآزمایی قدرت‌های بزرگ تبدیل می‌شوند؟

عملیات ضربتی پلیس برای بازداشت دو شرور سابقه‌دار تهران

خط‌ونشان وزیر اسرائیلی برای نتانیاهو

درخواست سفیر جدید آمریکا در سرزمین‌های اشغالی از حماس

شکوفایی اقتصاد کشور از طریق بازار‌های منطقه امکان‌پذیر است

رکورد تولید ماهانه شرکت آهن و فولاد ارفع شکسته شد

تامین و توزیع گندم و آرد 86‌هزار نانوایی

بازیافت؛ کلید اقتصاد پایدار

رشد 80 درصدی فروش صادراتی صبا فولاد خلیج فارس

رشد 78 درصدی ارزش سهام «غپینو» در 1403

نئولیبرالیسم ایرانی!

از خیال تا واقعیت

زیرساخت مناسب هنوز فراهم نیست

صندلی «باب‌همایون» به چه کسی می‌رسد؟

سفر به «تابلوی نقاشی»

نبض سهام عدالت در دستان مذاکرات

شریک‏‌یابی خودرو در عصر پساتحریم

نقش مرکز مبادله در سیاست‌‏های ارزی

سرعت عمل در مذاکرات بسیار مهم است

110 کشور منتظر «ایران‌اکسپو»

حباب‌شکنی در بازار طلا

بازسازی بورس در 8 روز

تیم اقتصادی بدون کاپیتان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی