فرصت طلایی ایران پس از توافق احتمالی
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - به گزارش بازار، مجید باقربندی، کارشناس اقتصادی در یادداشتی برای اقتصادمدیا نوشت:
موضوعی که باعث شد تا این یادداشت نوشته شود اهمیت استفاده حداکثری ایران از زمان و فرصت طلایی است هر توافقی میتواند بنا به شرایطی نقض و یا از اعتبار ساقط شود، “همان اتفاقی که برای برجام افتاد” و یا این که هر توافقی میتواند تاریخ انقضایی نیز داشته باشد پس باید از فرصتها نهایت استفاده را داشته باشیم.
باید این نکته مهم را به یاد داشته باشیم که آمریکا موقعیت ایران را برای جنگ اقتصادی بین خود و چین نمیخواهد از دست بدهد. ترامپ پیش از این که یک سیاستمدار باشد یک تاجر و سرمایهگذار موفق است و قطعا روحیهی معاملهگری خود را در این توافق حفظ میکند.
او میداند توافق با ایران میتواند در جنگ اقتصادی با چین یک برگ برندهی بزرگ تلقی شود ضمن این که این توافق برای ایران نیز میتواند موقعیت های مهم و ویژهای داشته باشد.
از دیر باز جان کلام ایران بر این بوده است که ضمن استقلال و حفظ منافع ملی مقابل هر گونه زورگویی و استعمار ایستادگی میکند و از طرفی قدرتمندانه معتقد است “دوران بزن دررو تمام شده” است و موضع دفاعی خود را همیشه در سطح بالایی نگه داشته است و از طرفی فضای تحریمها و شرایط اقتصادی تحت فشار آن، ایران را وارد مسیرهای دور زدن تحریمها کرده است پس ترامپ میداند که همهی این فشارها تنها به عقب ماندگی این کشور از کریدور تجاری ایران در منطقه منجر میشود و برنده بازی تحریمهای ایران، چین است و این برای اقتصاد آمریکا یک عقب افتادگی بزرگ محسوب میشود.
اما دولت باید در صورت امضای توافق احتمالی با آمریکا باید یک برنامهریزی دقیق داشته باشد تا بیشترین بهرهبرداری را در حوزههای مختلف داشته باشد که نیازمند نگارش یک استراتژی آیندهنگر، بلند مدت و ستاپ کردن تیم های متخصص مختلف است.
اقدامات اقتصادی موثر:
اصلاحات اقتصادی داخلی: برای بهرهبرداری از رفع تحریمها، ایران باید محیط کسبوکار را بهبود بخشد تا سرمایهگذاری داخلی و خارجی را تسهیل کند.
کاهش بوروکراسی، شفافسازی قوانین سرمایهگذاری و اصلاح نظام مالیاتی برای جذابتر شدن بازار ایران.
کاهش نقش شرکتهای دولتی و شبهدولتی که مانع رقابت و جذب سرمایهگذاری خارجی میشوند.
بازسازی نظام بانکی برای اتصال به سیستم مالی جهانی (SWIFT) و تسهیل نقلوانتقال پول.
افزایش رتبه ایران در شاخص سهولت کسبوکار (Doing Business) به زیر 100 در 3 سال.
و مهمترین بخش اقدامات اقتصادی آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران است که باید به بهترین شکل ممکن به داخل کشور وارد شود. این مورد میتواند پس از تبدیل منابع مالی به طلا وارد خزانه بانک مرکزی شود اما شاید با برگزاری جلسات کارشناسی دقیق مسیر مناسبتری از طرف تیم اقتصادی دولت انتخاب شود. چیزی که روشن است ورود این پولهای بلوکه شده به شکل واردات کالا و خرید اجناس مختلف بدترین نوع انتخاب است. استفاده از این منابع برای پروژههای زیرساختی (حملونقل، انرژی) و حمایت از استارتاپهای فناوری جزو اولویتهای نخست است و باید دقت داشت که جلوگیری از تزریق یکباره ارز به بازار میتواند برای کنترل تورم و تقویت ارزش پول ملی گامی موثر باشد. همچنین شفافیت در هزینه کردها با ایجاد کمیته نظارت مستقل برای جلوگیری از سوءاستفاده منجر به افزایش اعتماد عمومی میشود.
جذب سرمایه گذاری خارجی
ورود سرمایهگذاران خارجی میتواند محرک خوبی برای رشد اقتصادی باشد، بهویژه در بخشهای نفت، گاز، فناوری و زیرساخت. ورود شرکتهای بزرگ به داخل کشور ضمن ایجاد اشتغال بستری مناسب جهت رشد اقتصادی است.
ارائه معافیتهای مالیاتی و گمرکی در مناطق آزاد برای جذب شرکتهای چندملیتی.
اولویتبندی سرمایهگذاری در بخشهای نفت و گاز، پتروشیمی، فناوری اطلاعات و انرژیهای تجدیدپذیر.
به دلیل محدودیتهای شرکتهای بزرگ آمریکایی، تمرکز بر بنگاههای کوچک و متوسط اروپایی که انعطافپذیری بیشتری دارند. که همهی این موارد میتواند سهولت سرمایه گذاری خارجی را دوچندان کند.
رفع تحریمها میتواند سرمایهگذاری در بخش نفت را احیا کند، اما باید به یاد داشته باشیم که لابیهای سیاسی (مانند لابیهای یهودی در آمریکا) ممکن است موانعی برای ورود شرکتهای بزرگ ایجاد کنند، ولی میتوان با ایجاد دفاتر دیپلماسی اقتصادی در سفارتخانهها برای مذاکره مستقیم با شرکتهای خارجی و کاهش ریسک سیاسی این اقدامات را بی اثر کرد.
در حوزه اقتصادی تقویت تجارت جهانی نکته مهم دیگریست که باید به آن توجه ویژهای داشت خروج از وابستگی نفتی در اقتصاد و ورود به زنجیره تجارت جهانی قویتر از گذشته و وابسته کردن تجارت جهانی به تولیدات داخلی نیازمند یک برنامهریزی آیندهنگر دارد که تدوین و اجرای آن میتواند باعث تغییر مسیر گردش مالی اقتصاد منطقه شود.ن نگاه ویژه ای داشت خروج از آننتایضل
ایران به عنوان بزرگترین دروازه اتصال شرق به غرب و دسترسیهای مناسب به بازارهای منطقه مزیت رقابتی مناسبی برای سرمایه گذاران ایجاد میکند و در این توافق باید بیشترین بهرهبرداری را از آن کرد.
از نظر تقویت دیپلماسی اقتصادی نیز ما نیازمند یک دیپلماسی فعال برای جلب اعتماد بینالمللی و کاهش ریسک سیاسی برای سرمایهگذاران ضروری هستیم که دولت باید به آن توجه کند.
نکته دیگر مدیریت روابط با آمریکاست، ضمن حفظ گفتگوهای غیر مستقیم برای جلوگیری از بازگشت تحریمها و مشابه آنچه که برای برجام اتفاق افتاد باید رفتارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا را پس از توافق در نظر داشته باشیم.
این اتفاق نیازمند اصلاحات سیاسی داخلی نیز است که با ایجاد ثبات سیاسی داخلی برای جلب سرمایهگذاری و حفظ اعتماد عمومی حیاتی است.
تقویت نقش نهادهای مدنی و بخش خصوصی در تصمیمگیریهای اقتصادی میتواند منجر به افزایش مشارکت عمومی شود و اطلاع رسانی دقیق در خصوص زمانبندی و رفع تحریمها برای جلوگیری از افزایش نارضایتی اجتماعی میتواند مفید و موثر باشد.
اما از منظر اجتماعی دولت وظیفهی بسیار حساس و مهمی دارد، اعتماد عمومی به دولت و سیاستهای اقتصادی برای موفقیت توافق بسیار حیاتی است. با درنظر داشتن این نکته مهم که در سالهای اخیر اتفاقات کوچک و بزرگ در کف جامعه باعث خدشهدار شدن افکار عمومی شده است و همین موضوع باعث شده است تا افکار عمومی در سطح گستردهای اعتماد خود را از دولت و مسئولی از دست بدهند دولت وقت موظف است تا با اقدامات مهم خود در حوزه اجتماعی رضایت حداکثری مردم را جلب کند تا ذهنیتها نسبت به این توافق در اقشار مختلف جامعه مثبت و همراه شود. این مهم نیازمند ایجاد کمپینهای اطلاع رسانی دقیق و صحیح است.
درمقابل این اتفاق نباید مقابله با جنگ نرم و جنگ شناختی را فراموش کرد این اتفاق نه تنها برای کشوری با قدمت، وسعت و تاریخی ایران همیشه رخ داده است بلکه با بررسی اتفاقات کشورهای مختلف طی سالهای گذشته و زمان حال میتوان آن را مشاهده کرد که تبلیغات منفی و فعالیتهای رسانهای در اکثر کشورها وجود دارد و هدف از این اقدامات کسب منافع اقتصادی، سیاسی، نظامی و … است.
ایران دقیقا در چهار راه تجارت جهانی قرار دارد و تیم مذاکره کننده باید با دست بالا در مذاکرات حاضر شود چرا که ترامپ و تیم مذاکره کننده آن آمدهاند تا در جنگ اقتصادی با چین با ایران همراه شوند و در غیر این صورت اقتصاد آمریکا در بلند مدت با ورشکستی بزرگی روبه رو خواهد شد، این واقعیت را باید در روابط و میزان مالکیت حجم بازارها و معاملات اقتصادی کلان اقتصادی جستجو کرد و به راحتی میتوان برای آن فکتهای مناسب یافت.
در حوزههای انرژی، حمل و نقل، بازارهای منطقه ای ایران دست بالا را در مذاکرات دارد و باید از همین موضوع برای گرفتن امتیازات بیشتر استفاده کند.
در پایان معیارهای موفقیت در مذاکرات از نظر اقتصادی، سیاسی، موقعیت ژئوپلیتیکی مهیا است حال این گوی و این میدان آقای عراقچی.
-
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۵:۱۱
-
۱۰ بازديد
-

-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1296939/