بازار آریا

آخرين مطالب

◄ نقطه سربه سر اقتصادی برقی کردن چابهار زاهدان و زمینه مشارکت هند

◄ نقطه سربه سر اقتصادی برقی کردن چابهار زاهدان و زمینه مشارکت هند
  بزرگنمايي:

بازار آریا - تین نیوز |
بانک جهانی در گزارش خود با عنوان Railways and Energy نوشته لیویو آلستون در سال 1984 (تین 232890) به مقایسه راه آهن برقی و دیزلی پرداخته، در صفحه 76 این گزارش جدولی برای استخراج ترافیک بحرانی (نقطه سربسر که هزینه برقی از دیزلی کمتر می گردد) و ارزیابی اولیه اقتصادی برقی سازی درج شده: هزینه تجهیزات ثابت 130 هزار دلار برکیلومتر، تعداد لوکوموتیو برقی به دیزلی 60% (مسافری و 79% باری)، قیمت لوکوموتیو دیزلی به برقی 76%، مصرف انرژی حدود 10 لیتر در مقابل 35 کیلووات ساعت بر تن کیلومتر ناخالص، هزینه برق 5 سنت بر کیلووات ساعت، قیمت سوخت 26 سنت بر لیتر، افزایش قیمت سوخت سالانه 2%، افزایش قیمت برق 1%، صرفه جویی هزینه نگهداری لوکوموتیو حدود 12 دلار بر 1000 تن کیلومتر ناخالص (برای باری 6 دلار بر تن کیلومتر ناخالص) و نهایتا ترافیک بحرانی (یا نقطه سربسر) کمتر از 5 میلیون تن ناخالص برای مسیر غالبا مسافری و کمتر از 14 میلیون تن ناخالص (معادل 10 میلیون تن خالص) برای مسیر غالبا باری (%75).
(آماده بکاری برقی و دیزلی در ص 49 گزارش 95% و 86% درحالی که آماده بکاری لوکوموتیو دیزل ایران کمتر از 60% است).
دنیای اقتصاد (14040126) در مطلبی بقلم مسعود شکیبایی فر با عنوان عبور کریدور ریلی شمال-جنوب از ایران و اهمیت پروژه چابهار-زاهدان نوشت: کریدور ریلی شمال-جنوب با عبور از ایران، موقعیت راهبردی کشور را در تجارت منطقه ای و بین المللی تقویت می کند. بخش شرقی این کریدور، محور چابهار-زاهدان-سرخس است که شامل دو طرح عمرانی می شود: 1) چابهار-زاهدان 2) زاهدان-سرخس ...، پروژه چابهار-زاهدان که قرار بود در چهار سال به پایان برسد، پس از 12 سال هنوز تکمیل نشده است. پیشرفت پروژه و چالش های فنی: پیشرفت 80 درصد، از 628 کیلومتر، 153 کیلومتر (خاش-زاهدان) افتتاح شده و 90 درصد زیرسازی انجام شده است، اما ریل گذاری و ایستگاه ها تنها 30 درصد پیشرفت دارد. هر کیلومتر حدود 100-110 میلیارد تومان هزینه دارد و تاکنون 47 هزار میلیارد تومان هزینه شده، برای تکمیل پروژه، 19 هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است. 70 میلیون مترمکعب خاکبرداری، 18 کیلومتر پل و 17 کیلومتر تونل. تا سال 1398پیشرفت کند بود اما پس از تخصیص 300 میلیون یورو از صندوق توسعه تهاتر نفت، سرعت اجرا افزایش یافت. برقی سازی می توانست ظرفیت حمل را افزایش دهد.
بندر شهید بهشتی چابهار و راه آهن چابهار-زاهدان مکمل یکدیگرند ولی تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان به تنهایی ترانزیت را افزایش نمی دهد و عواملی مانند سرعت گمرکی، ناوگان ریلی، لجستیک و روابط بین المللی نیز مؤثرند (شماره خبر 4170745).
راه آهن چابهار زاهدان با یک ایستگاه تشکیلاتی، 14 ایستگاه مسافری و 27 ایستگاه بین راهی با ظرفیت دو میلیون نفر مسافر و 7.7 میلیون تن بار را دارد (تین 294967) که ظاهرا مشابه سایر خطوط بدبینانه و بسیار اندک محاسبه شده است (تین 292093).
هرچند یکی از روشهای افزایش ظرفیت شبکه ریلی، برقی کردن است اما نباید مزیتهای دیگر راه ‎آهن برقی از جمله آماده بکاری و قابلیت اعتماد بالا و هزینه پایین را از نظر دور داشت (RAMS) که در شرایط ما اهمیت بسیار بیشتری مییابند (تین 279049).
با بروزرسانی مفروضات و محاسبه نقطه سربسر برقی کردن با شرایط کنونی لوکوموتیوهای دیزل بویژه آماده بکاری و قابلیت اعتماد، احتمالا عدد 10 میلیون تن در محاسبات بانک جهانی برای ما کاهش و توجیه برقی کردن خط چابهار افزایش خواهد یافت.
این راه آهن برای حمل 5 میلیون تن یا بیش از 3 میلیارد تن کیلومتر نیاز به 31 لوکوموتیو معادل در سرویس دارد (هر لوکوموتیو معادل با قابلیت انتقال 100 میلیون تن کیلومتر) که با فرض آماده بکاری 70% لوکوموتیوهای دیزل جدید، 41 دستگاه خواهد شد به ارزش نزدیک 70 میلیون دلار و با فرض آماده بکاری 50% ، نیاز به تامین 62 دستگاه به ارزش 100 میلیون دلار خواهد بود.
در حالت برقی با آماده بکاری و سیر بالاتر لوکوموتیو، تن کیلومتر سالانه به حدود 200 میلیون خواهد رسید و لذا تعداد لوکوموتیو برقی در سرویس مورد نیاز 15 دستگاه و نیاز کل به کمتر از 20 (و با لوکوموتیوهای فناوری جدید کمتر) خواهد رسید. 
هزینه برقی کردن این مسیر هم با مفروضات بانک جهانی که مشابه هزینه برقی کردن راه آهن هند و حداقل هزینه برقی کردن اروپا است برابر 80 میلیون دلار خواهد شد که با مشارکت هند در برقی کردن مسیر یا توانایی ساخت داخل میتوان به آن نزدیک شد.

بازار آریا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1293867/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا بیماری هموفیلی قابل درمان است؟

آیا سرکه سیب برای کاهش وزن موثر است؟

تصادف تریلر با سواری در جاده نیشابور/ 3 نفر کشته شدند

بازگشت الهامی به نساجی

کمبود کدام ویتامین‌ها کم‌خوابی می‌آورد؟

شب بدشانسی برای النصر/ شانس قهرمانی این تیم کم شد!

طرح‌های حفاظتی و مرمتی جدید در تخت جمشید

آمار بالای مرگ با موتور در تهران / موتورسوارها مراقب باشند!

اولویت ما در غزه آتش‌بس، ورود کمک و خروج نیروهای اسرائیل است

دستور پنتاگون برای خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از سوریه

راهبرد موازنه‌گری دولت‌ها در انتخاب میان چین و آمریکا/ آیا جرقه نبرد جهانی در قاره زرد زده می‌شود؟

واکنش فلسطینی‌های ساکن سوریه به ورود محمود عباس به دمشق

تهدید بی‌سابقه آلمان علیه آمریکا؛ طلا بی طلا!

تعطیلی مدارس این استان به دلیل گردوخاک

نجات زن 36 ساله از دل کوههای صیدون

در نوسان عشق و نفرت

نقاشی‌های سیروس مقدم از «پایتخت 7»

13 مصدوم در آتش‌سوزی یک مجتمع اقامتی در قم

پدافند رمزارزی در یمن

مصرف‌ به جای سرمایه‌گذاری؛ مساله نامربوط به تعرفه‌ها

رشد تجارت جهانی کمتر می‌شود

سامانه مرجع؛ رقیب دولتی پلتفرم‌های فروش اینترنتی دارو

هفته صبر نماگرها

فراخوان محصولات فورد به دلیل نقص فنی

واکنش سازمان توسعه تجارت به حقوق ورودی 100 درصدی خودرو

اژدها در محاصره تعرفه‏‏‏‌ها

اهمیت سرمایه‏‌گذاری غیرمستقیم

چشم بازارها به رم

از خوش‌بینی‌‌‌‌‌‌های مذاکراتی تا شاخص‌‌‌‌‌‌سازی هدفمند

الزام تجهیز پمپ‌‌‌بنزین‌‌‌ها به جایگاه شارژ

توسعه تجدیدپذیرها در تهران در انتظار جذب سرمایه

مزدوران50هزار نفری آمریکا در یمن

سقوط آزاد قیمت خودروها در هفته گذشته/ تارا و دنا صدرنشین ریزش قیمت شدند

سفیر ایران در لبنان نسبت به پروژه خلع سلاح هشدار داد

معمای ولادیمیر

یک اختتامیه صنعتی کم‌رمق

اکران «تولید ملی» درایران‏‏‏‏‌اکسپو

بازگشت بورس به مدار رونق

هراس کی‌یف از معاملات پشت پرده

اسد همه‌چیز را می‌دانست

توضیحات سازمان تامین اجتماعی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

تیم‌های برتر مسابقات رباتیک و هوش مصنوعی معرفی شدند

این تالابها به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می‌شوند!

هشدار تند یمن به آمریکا و اسرائیل: منتظر ضربات بزرگ باشید

آرایش مذاکراتی در رم

تابوهای اقتصاد ایران

سنگ‌بنای همکاری امنیتی در منطقه

ثروت‌سازی از مسیر «ریلی»

عملکرد 1403 ارفع از لنز ناترازی انرژی

کورسوی امید در ظلمات ناترازی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی