بازار آریا

آخرين مطالب

دو سوم «ظرفیت خروجی» پروازهای نوروز بدون مشتری است؛‏‏‌ نورافکن به بازار سیاه بلیت «مسافرت‏‏‌های داخلی»

ابررکود سفرهای خارجی اقتصاد ایران

ابررکود سفرهای خارجی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد -فاطمه باباخانی : «ناترازی» مقوله‌ای است که بیشتر آن را بـــا انـــــرژی می‌شناسیم، ‌‌‌ با این حال در بازار سفر نیز با انواع و اقسام ناترازی‌‌‌ها مواجهیم. یکی از آنها به مقوله «بلیت» برمی‌گردد.
در هفته‌های اخیر بسیاری از متقاضیان خرید بلیت قطار نتوانستند زمان پیش فروش‌‌‌، بلیتی به مقصد سفرشان پیدا کنند. به گفته آنها شرایط نسبت به چند ماه پیش بدتر شده و عملا امکان خرید برای گردشگران وجود ندارد‌‌‌، شرایط به قدری در این موضوع پیچیده است که یک فعال حوزه آژانس داری در مشهد به «دنیای اقتصاد» گفت با وجود یک دهه فعالیت در این عرصه، حتی او هم امکان خرید بلیت را پیدا نکرده است. فعال دیگری در همین حوزه مساله خرید بلیت قطار را تنها یکی از چالش‌های سفرهای نوروز دانست و از خالی ماندن دو سوم پروازهای خارجی خبر داد. او تاکید کرد که شرایط سفر نسبت به دوره همه‌گیری کرونا هم بدتر شده و آژانس‌داران شرایط سختی را تجربه می‌کنند.
محمد فرید اعتماد فعال در حوزه آژانس‌داری در مشهد است. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به عنوان مدیر یک آژانس گردشگری که 12سال سابقه در این کار دارم نمی‌توانم بلیت قطار حتی برای خانواده‌ام پیدا کنم، ‌‌‌ شرایط آژانس‌های دیگر هم بهتر نیست و همین موضوع ما را نگران کرده است. او با اشاره به اینکه سفر ریلی مخاطبان خاص خود را دارد می‌افزاید: بسیاری به واسطه امنیت و خدماتی که می‌توانند در قطار دریافت کنند انتخابشان سفر ریلی است اما این مسافران نتوانسته‌اند در پیش فروش، بلیت تهیه کنند و سفرهایشان دچار مشکل شده است.
اعتماد، ‌‌‌ بازار انحصاری و غیررقابتی را عاملی می‌داند که به این مشکل دامن زده است. او می‌گوید: در زمان پیش فروش همین چند هفته پیش شاهد بودیم که برخی با گذاشتن روبات روی سیستم در دقیقه بین‌هزار تا 2‌هزار بلیت صادر کردند و همین باعث شد دیگران نتوانند بلیتی تهیه کنند. به گفته این فعال حوزه آژانس‌داری با از دسترس خارج شدن بلیت قطار، ‌‌‌ بلیت هواپیما نیز دچار مشکل شده و مسافران به واسطه بالا رفتن تقاضا‌‌‌، امکان خرید این گزینه را هم از دست داده‌اند. او اضافه می‌کند: باید متولیان حمل‌ونقل کشور به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی به مساله پیش‌فروش‌ها ورود کنند و ببینند بلیت‌ها به چه کسانی فروخته شده است. اعتماد، مساله کمیاب شدن بلیت قطار را تنها به یک یا دو مسیر محدود نمی‌داند و می‌گوید: ما در همه مسیرها مشکل داریم و برای هیچ‌کدام امکان تهیه بلیت مهیا نیست‌‌‌ . این مشکل هم حل نخواهد شد مگر اینکه مسوولان سیستم توزیع بلیت‌ها را بررسی کنند.
حتی با دو برابر قیمت هم بلیت پیدا نمی‌شود
یک مقام آگاه هم به «دنیای اقتصاد» درباره بازار سیاه بلیت قطار می‌گوید: این بلیت‌ها حداقل دو برابر قیمت فروخته می‌شوند. آژانس‌هایی که این بلیت‌ها را در اختیار دارند ابتدا باید بلیت قبلی را کنسل کرده و هزینه کنسلی بدهند و در ادامه به نام مشتری جدید بلیت را صادر کنند، ‌‌‌ بنابراین ناچارند 30‌درصد بابت هزینه کنسلی بپردازند و 70‌درصد بقیه را سود خودشان حساب می‌کنند. او با اشاره به اینکه دسترسی آسان به این بازار سیاه امکان‌پذیر نیست می‌گوید: در بحث بلیت قطار ابهام و ناترازی‌ها بالاست. از این روست که متولیان حمل‌ونقل ریلی باید شفاف‌سازی کرده و تحقیقاتی را در این زمینه انجام دهند. ما در شرایطی هستیم که امکان خرید بلیت قطار حتی به شکل انفرادی هم وجود ندارد.
به گفته این منبع آگاه برخی با در اختیار گرفتن بلیت‌های قطار اقدام به فروش بسته سفر می‌کنند. او توضیح می‌دهد: با این ترفند افراد برای سفر با قطار ناچارند بسته سفر اعم از حمل‌ونقل‌‌‌، اقامت در هتل و... را خریداری کنند. این موضوع به ضرر گردشگر و به نفع کسانی است اقدام به فروش چنین بسته‌هایی می‌کنند.
سال سخت توریسم
آرین قایی فعال در حوزه آژانس‌داری، ‌‌‌ شرایط سال جدید بازار سفر را بسیار دشوار می‌داند. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: احتمالا بدترین سال گردشگری را برای نوروز 1404 داریم و با ریزش عجیبی در این بازار مواجهیم، ‌‌‌ یک هفته مانده به نوروز بیش از دو سوم پروازهای خارجی خالی است. به گفته قایی تورهای ورودی به شدت کاهش داشته و تورهای خروجی نیز با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. او توضیح می‌دهد: برای رونق دوباره گردشگری نمی‌توان تنها از وزارت گردشگری انتظار داشت. باید مجموعه‌ای از سازمان‌ها و نهادها در کنار هم قرار گیرند تا شاهد توسعه این صنعت باشیم.
این فعال حوزه آژانس‌داری با اشاره به اینکه رونق گردشگری داخلی می‌تواند به ارز‌‌‌آوری منجر شود‌‌‌، اضافه می‌کند: با توجه به شرایطی که کشورمان دارد ورود ارز می‌تواند به توسعه اقتصادی آن هم نه در یک منطقه بلکه در استان‌های مختلف منجر شده و توزیع درآمدی و اشتغال‌زایی به همراه خود داشته باشد.
او ادامه می‌دهد: بخش‌خصوصی با هزینه خود در نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای هند، اسپانیا، ‌‌‌امارات و... شرکت و جاذبه‌های ایران را برای سفر معرفی می‌کند. با این حال زمانی که نوبت به ورود توریست می‌رسد ما با مشکلات متعددی مواجه می‌شویم. همین موضوع سبب شده تنها گردشگران معدودی آن هم از رده سنی بالاتر به کشورمان سفر کنند و جوانان و نوجوانان تمایل کمتری برای سفر به ایران داشته باشند.
به گفته قایی صنعت توریسم شرایط رکودی بدتر از کرونا را تجربه می‌کند، ‌‌‌ او توضیح می‌دهد: در دوره همه‌گیری کووید مرزها بسته شد. به دنبال آن آژانس‌های گردشگری هم تعطیل یا نیروهای خود را تعدیل کردند و تبلیغاتی هم برای سفر نداشتند. انتظار ما این بود پس از پایان همه‌گیری کرونا، ‌‌‌ شاهد رونق توریسم باشیم، در همین راستا آژانس‌داران تبلیغات سفر را انجام دادند و هزینه زیادی هم برای آن پرداختند، حتی برخی آژانس‌ها بحث سفرهای قسطی را مطرح کردند، اما با همه این تمهیدات دو سوم صندلی پروازهای خروجی خالی است که نشان از شرایط اقتصادی ایرانی‌ها دارد.
او همچنین به مساله بلیت قطار و چالش‌های آن نیز پرداخته و می‌افزاید: انحصاری شدن فروش بلیت قطار باعث این مشکلات شده‌‌‌، برای رفع این معضل هم باید متولی توریسم و حمل‌ونقل کشور ورود کرده و این مشکل را از پیش پای گردشگران بردارند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1278510/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موسیقی موجب تسکین افسردگی می‌شود

لب به هر شکلاتی نزنید

خطرات خالکوبی برای سرطان پوست

هشدار زودهنگام ابتلا به آلزایمر در چشم نمایان می‌شود

این میوه مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد

سرطان پروستات پایان راه نیست

موثرترین میوه در کلسیم سازی

تأثیر متفاوت استرس بارداری بر جنین دختر و پسر

چرا در بهار افسرده می‌شویم؟

نسخه جدید رنو ساندرو در آستانه ورود به بازار/عکس

9 ماده موثر برای بهبود گردش خون در بدن

دستور تشکیل شورای امنیت ملی سوریه صادر شد

واکنش سازمان ملل به تشدید سرکوبها در کرانه باختری

ادعای گزاف نمایندگی آمریکا در سازمان ملل درباره ایران

هشدار انصارالله یمن به اسرائیل درباره ادامه جلوگیری از کمکهای بشردوستانه به غزه

انگلیس و فرانسه به دنبال ارائه تضمین امنیتی به اوکراین‌

دلار 100 هزار تومانی بیخ گوش مردم ایران!

بیانیه حماس درباره عملیات سلفیت/ درخواست برای افزایش عملیات علیه اسرائیل

واکنش نماینده ایران در سازمان ملل به نشست غیرعلنی شورای امنیت

پالس مثبت آمریکا به مصر درباره بازسازی غزه

شاسی بلند جدید ساخت چین؛ بزرگتر از لندکروز، کم مصرف‌تر از پژو 206

خودکشی قاتل8 نفر در شیراز و اصفهان

10 هزار اسیر فلسطینی در اسارت رژیم صهیونیستی

ترامپ: اجازه نمی‌دهم مثل دوران بایدن ثروت آمریکا را چپاول کنند! +فیلم

وعده شیرین دولت تلخ شد! / تیغ مالیات زیر گلوی کارمندان

ارسال لایحه 2 ژوئیه 1999 ژنو از سوی رئیس جمهوری به مجلس

غول‏‏‌های معدنی تغییر می‌کنند

استیضاح وزیر اقتصاد تصمیمی سیاسی یا اقدامی علیه منافع ملی؟

انتظار صعود دلار با تورم آمریکا

پول‌های پارک‌شده در انتظار نقاط جذاب بورس

بازگشت بازار ارز به فاز صعودی/ رشد قیمت لیر ترکیه و دینار عراق

چالش توسعه پایدار

اهداف توسعه پایدار، چالش‌‌‌ها و مسیرها

چرایی نظارت بانک مرکزی بر رمزپول‌ها

اُدیسه طلایی

ترامپ از طرح کوچ اجباری از غزه منصرف شد؟

ایران به سوی آینده‌‌‌ای پایدار

فانتزی تورم 2 ‌درصدی

چالش‌های اقتصادی و دیپلماتیک ایران: نگاهی به ضرورت تقویت بخش خصوصی و رویکرد مذاکره با آمریکا

فرار علویان به لبنان

جایگاه جهانی ایران در صنعت بیمه

تخصیص ارز وارداتی در سال 1403

مذاکرات دستمزد جدی‌‌‌تر می‌شود

عمان در مسیر پایداری مالی و اقتصادی

نگاه تهران به راهبرد ترامپ در خاورمیانه

دیدار و گفت‌وگوی وزرای دفاع ایران و بلاروس/ تاکید دو کشور بر تقویت همکاری‌های دفاعی

مسیر احیای قدرت اسکناس

درس‌های اقتصادی از زغال‌سنگ

انگلیس اعتبارنامه یک دیپلمات روس را لغو کرد

فروش 28 میلیارد تومان خودرو

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی