بازار آریا

آخرين مطالب

واردات خودرو با کد ملی به سامانه جامع تجارت اضافه شد

نمایش واردات شخصی خودرو اقتصاد ایران

نمایش واردات شخصی خودرو
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : سامانه جامع تجارت ایران، از شنبه هفته جاری گزینه‌ای را به‌عنوان «واردات خودروی شخصی» اضافه کرده است. این به معنای امکان ثبت سفارش واردات شخصی خودروی کارکرده و نوهیبرید و برقی با کد ملی است. با این حال این گزینه در 48ساعت گذشته غیرفعال بوده است.
واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و با کد ملی، اکنون یک گام به اجرایی شدن نزدیک‌‌‌تر شده است. سامانه جامع تجارت روز شنبه هفته جاری در بخش واردات خودرو گزینه‌‌‌ای را به‌عنوان «واردات خودروی شخصی» اضافه کرده است. سامانه جامع تجارت، سامانه‌‌‌ای مربوط به ثبت‌سفارش کالاست. حال اگر در این سامانه وارد شده و برای ثبت‌سفارش خودرو اقدام کنید بخشی نیز برای واردات خودروی شخصی می‌‌‌بینید. این گزینه برای اولین بار و بعد از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای نو و کارکرده هیبریدی و برقی ابلاغیه 20 دی ماه به گمرکات کشور، اعمال شده است. با اینکه 48 ساعت از باز شدن این گزینه در سامانه جامع تجارت می‌گذرد با این حال تا لحظه تنظیم این گزارش، گزینه مذکور غیرفعال و پاسخی به درخواست ثبت‌نام نمی‌دهد. واردات خودرو با استفاده از کد ملی توسط اشخاص حقیقی در آیین‌‌‌نامه واردات خودروهای برقی و هیبریدی نو و کارکرده مطرح شده بود. 
در ماده 5 این آیین‌‌‌نامه تاکید شده که «شرکت‌های واردکننده، وارد‌‌‌کنندگان حقیقی و شرکت‌های حمل‌‌‌ونقل قادر به واردات خودرو هستند. علاوه بر اینکه اشخاص حقیقی به منظور استفاده شخصی و مشروط به عدم امکان واگذاری خودروی وارداتی تا 5 سال می‌توانند از طریق ثبت آماری یک دستگاه خودرو وارد کنند.» این آیین‌‌‌نامه‌‌‌ مربوط به قانون بودجه سال 1403 است و بسیاری ابلاغ آن را در دی ماه به گمرکات کشور بسیار دیرهنگام توصیف می‌کنند. 
چهارم بهمن با گذشت دو ماه از ابلاغ آیین‌‌‌نامه واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی، دستورالعمل ثبت‌سفارش واردات این خودروها نیز ابلاغ شد، اما بدون امکان ثبت‌سفارش در سامانه جامع تجارت. در دستورالعمل ابلاغ شده تاکید شده بود که امکان ثبت‌سفارش «پس از آماده‌سازی سامانه» فراهم خواهد شد. حالا بعد از گذشت یک ماه گویا سامانه، آماده ثبت‌سفارش است یا دست کم گزینه واردات خودروی شخصی به آن اضافه شده است، اما در شرایطی که حدود 25 روز تا پایان سال باقی مانده است و عملا زمانی برای واردات این خودروها وجود ندارد. در بودجه سال آینده هم به طور مشخص به خودروهای برقی پرداخته نشده و به شکل کلی از واردات خودروهای نو و کارکرده یاد شده 2 میلیارد یورو برای آن اختصاص داده شده است. 
بنابراین تخصیص بخشی از این مبلغ به واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی احتمالا بستگی به تصمیم دولت خواهد داشت. محمد اتابک وزیر صمت، نیز از ابتدای شروع به کار خود در وزارتخانه، نشان داده که علاقه‌ای به توسعه واردات این دست از خودروها، همچون وزیر پیشین ندارد. از طرف دیگر سازوکار واردات خودرو در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت. بنابراین مشخص نیست که با توجه به مدت زمان بسیار محدودی که تا پایان 1403 داریم، واردات این خودروها اجرایی خواهد شد یا خیر؟
با این حال احتمال می‌رود با توجه به این اتفاق ، شاهد سیل عظیم آگهی‌ها برای فروش کد ملی نیز باشیم.
چرا واردات خودروهای شخصی آزاد شد؟
شاید بتوان گفت که مهم‌‌‌ترین هدف سیاستگذار از آزادسازی واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی، تنظیم بازار بوده است. واردات خودروی شخصی می‌تواند مزایای قابل‌توجهی برای بازار و مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد. در درجه اول، اگر واردات در سطح گسترده انجام شود می‌تواند به افزایش رقابت در بازار خودرو منجر ‌‌‌شود که به نوبه خود باعث کاهش قیمت‌‌‌ و بهبود کیفیت خودروهای عرضه شده در بازار خواهد شد.
افزایش تنوع خودروهای موجود در بازار یکی دیگر از مزایای مهم این سیاست است. مصرف‌کنندگان می‌توانند گزینه‌‌‌های متنوع‌‌‌تری انتخاب کنند و خودرویی متناسب با نیازها و سلیقه خود برگزینند. این تنوع شامل خودروهایی با کارآیی بالاتر، مصرف سوخت کمتر و فناوری‌‌‌های پیشرفته‌‌‌تر می‌شود که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کند. به‌‌‌روزرسانی ناوگان خودرویی کشور از دیگر مزایای قابل‌توجه است. ورود خودروهای جدید با استانداردهای زیست‌‌‌محیطی بالاتر می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت کمک کند. همچنین، خودروهای جدید معمولا از سیستم‌‌‌های ایمنی پیشرفته‌‌‌تری برخوردار هستند که می‌تواند به کاهش تصادفات و تلفات جاده‌‌‌ای کمک کند. علاوه بر این، دولت می‌تواند از محل عوارض گمرکی و مالیات بر واردات خودرو، درآمدهای جدیدی کسب کند.
با وجود این مزایا اما زیرساخت‌‌‌های لازم برای واردات کارکرده‌ها و خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی با کد ملی هنوز فراهم نشده است. یکی از این موارد تخصیص ارز است. در واقع مشکلات ارزی در کشور هنوز هم وجود دارد و حتی با روی کار آمدن دونالد ترامپ احتمالاتی هم در مورد کاهش فروش نفت و تشدید مشکلات ارزی در میان است. در این بین مشخص نیست که ارز مورد نیاز برای واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی چگونه قرار است تامین شود؟
دیگر مشکلی که در این مورد می‌تواند وجود داشته باشد، احتمال واردات خودروهای مشکل‌‌‌دار از جمله خودروهای سرقتی است که حتی پلیس راهور نیز پیش از این نسبت به واردات این دست از خودروها در صورت آزادسازی واردات خودروهای کارکرده هشدار داده بود.
مشکلات مربوط به خدمات پس از فروش یکی دیگر از چالش‌‌‌های اساسی است. در صورت واردات خودروهای متنوع بدون وجود نمایندگی‌های رسمی و زیرساخت‌‌‌های لازم برای ارائه خدمات، مصرف‌کنندگان در تامین قطعات یدکی و تعمیر خودرو با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. این مساله می‌تواند هزینه‌‌‌های نگهداری خودرو را به شدت افزایش دهد. احتمال واردات غیراصولی و بدون رعایت استانداردهای لازم نیز وجود دارد. برخی واردکنندگان ممکن است برای کاهش هزینه‌‌‌ها، خودروهایی با کیفیت پایین یا فاقد استانداردهای ایمنی و زیست‌‌‌محیطی وارد کنند.
مساله قاچاق و تخلفات گمرکی نیز از دیگر معایب احتمالی است. برخی افراد ممکن است با سوءاستفاده از مقررات واردات شخصی، اقدام به واردات غیرقانونی یا اظهار نادرست ارزش خودرو کنند که این امر می‌تواند به کاهش درآمدهای گمرکی دولت و اختلال در بازار منجر شود.
دو سناریو برای واردات خودروی شخصی
اما با توجه به اینکه زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده می‌توان این احتمال قوی را مطرح کرد که واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و با کدملی دست کم در سال‌جاری اجرایی نخواهد شد اما برای سال آینده دو سناریو را می‌توان مطرح کرد. سناریوی اول اینکه با توجه با برداشته شدن همه گام‌‌‌های بوروکراتیک برای اجرای آیین‌نامه واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی، سال آینده شاهد ورود این دست از خودروها باشیم. با توجه به اینکه دولت همه اقدامات مورد نیاز برای اجرای این قانون را بسیار دیرهنگام انجام داد و اساسا زمانی آیین‌‌‌نامه را ابلاغ کرد که سه چهارم از سال گذشته بود، بنابراین این تصور ایجاد می‌شود که شاید دولت در حال برنامه‌‌‌ریزی برای واردات این دست از خودروها در سال آینده بوده است.
اما سناریوی دیگری هم مطرح است و آن اینکه اساسا سیاستگذار به دنبال اجرای این آیین‌‌‌نامه نبوده و با پایان یافتن سال 1403، تاریخ انقضای آن نیز به اتمام برسد و سال آینده از واردات خودروی شخصی توسط افراد حقیقی خبری نباشد. با توجه به اینکه شرایط واردات خودرو برای سال آینده تغییرات زیادی کرده این موضوع نیز بعید به نظر نمی‌‌‌رسد. پس از کش و قوس‌‌‌های زیاد بین دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام واردات خودرو در سال آینده با تعرفه 100 درصدی انجام خواهد شد. از طرف دیگر حقوق ورودی هم تاکنون با دلار 28هزار و 500تومانی محاسبه می‌‌‌‌‌‌شد. 
حالا اما برای سال آینده دلار محاسباتی برای تعرفه واردات «نرخ مرکز مبادله طلا و ارز» در نظر گرفته شده است. ارز واردات خودرو نیز که توسط مجلس 3میلیارد و 300 میلیون یورو تعیین شده بود، کاهش یافته و سال 1404، 2میلیارد یورو به خودرو تخصیص داده شده است. با توجه به این تغییرات، عجیب نیست اگر سیاستگذار سال آینده واردات خودروی شخصی توسط افراد حقیقی را پیگیری نکند.
تجربه جهانی چه می‌گوید؟
تجربه جهانی در زمینه واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی نشان می‌دهد که کشورها عموما رویکردهای محتاطانه‌‌‌ای در این زمینه اتخاذ کرده‌‌‌اند. در اتحادیه اروپا، واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی تحت قوانین و مقررات سختگیرانه‌‌‌ای انجام می‌شود. شخص واردکننده باید گواهی انطباق اروپایی (Certificate of Conformity) را برای خودرو دریافت کند و تمامی استانداردهای فنی و زیست‌‌‌محیطی را رعایت کند. همچنین، محدودیت‌هایی در مورد سن خودروی وارداتی و شرایط نگهداری آن وجود دارد.
در ژاپن، واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی مستلزم طی مراحل پیچیده‌‌‌ای است و شخص واردکننده باید گواهی‌‌‌های متعددی را از مراجع ذی‌‌‌صلاح دریافت کند. این کشور به منظور حفظ استانداردهای ایمنی و زیست‌‌‌محیطی، محدودیت‌های سنی برای خودروهای وارداتی تعیین کرده و بازرسی‌‌‌های دقیقی را الزامی کرده است.
در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، با وجود سیاست‌‌‌های آزاد در واردات خودرو، برای واردات توسط اشخاص حقیقی شرایط خاصی تعیین شده است. این شرایط شامل محدودیت در تعداد خودروی قابل واردات در سال، الزامات بیمه‌‌‌ای خاص و ضرورت اخذ مجوزهای ویژه است. تجربه کشورهای مختلف نشان می‌دهد که واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی عموما به عنوان یک استثنا و نه یک قاعده عمومی در نظر گرفته می‌شود. بیشتر کشورها ترجیح می‌دهند واردات خودرو از طریق نمایندگی‌های رسمی و شرکت‌های واردکننده انجام شود تا نظارت بر استانداردها و خدمات پس از فروش به شکل موثرتری صورت گیرد.
در ترکیه، که یکی از بازارهای مهم خودرو در منطقه است، واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی با محدودیت‌های خاصی همراه است و عمدتا برای شهروندان ترک مقیم خارج از کشور و با شرایط ویژه‌‌‌ای مجاز شمرده می‌شود.
این تجارب نشان می‌دهد که موفقیت در اجرای سیاست واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی، مستلزم تدوین چارچوب‌‌‌های قانونی دقیق، نظارت موثر بر فرآیند واردات و ایجاد سازوکارهای مناسب برای اطمینان از رعایت استانداردها و تامین خدمات پس از فروش است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1271789/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دکل‌های مخابراتی سرطان‌زا هستند؟

والدین بخوانند/ علت بدغذایی کودکان چیست؟

حمایت آمریکا از تصمیم اسرائیل برای تعویق در آزادی زندانیان فلسطینی

این نوشیدنی‌ها برای کودکان مناسب‌ترند

زلنسکی: برای صلح اوکراین حاضر به استعفا هستم!

تصویر جدید بیرانوند در کنار دخترش + عکس

عراقچی وارد ژنو شد

مرتز شمشیر را از رو بست/ از آمریکا مستقل می‌شویم!

بیانیه واتیکان درباره وضعیت پاپ فرانسیس/ اکسیژن درمانی ادامه دارد

پیروز انتخابات سراسری آلمان اعلام شد

اردوغان: طرح پاکسازی قومی غزه غیرقابل قبول است

بیم و امید در بورس بالا گرفت

تاکید بیروت بر عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان

از دریای جنوبی چین تا آلاسکا؛ چگونه اژدهای زرد خواب آمریکا را آشفته کرده است؟

چرا هیجان خرید به بورس بازنمی‌‌‌‌‌‌‌گردد؟

مخالفت آمریکا با اعزام نیروی نظامی به اوکراین

عامل شهادت مامور انتظامی جیرفت متهم به آدم‌‌ربایی است

رئیس دوره انتقالی سوریه به قاهره دعوت شد

ترامپ و صنایع معدنی اوکراین

ناجی فولاد ایران

اثر بودجه 1404 بر صنایع معدنی

پاشنه آشیل رشد 13درصدی

رمزارزها در گرداب تحریم ها

محبوبیت تمام‌نشدنی

بازار اوراسیا؛ هدف جدید بانک سپه

آنکارا در مسیر توسعه نفتی

در سوگ انرژی‌های پاک

گره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گشایی تجاری از مسیر چابهار

رشد 9‌درصدی مسافران هوایی در 10 ماهه امسال

بازار - 1403/12/06

نقش سرمایه‌گذاری بیمه‌ای در بازارهای مالی

آینده دلار جهانی با ترامپ

عقب‌نشینی دلار آزاد

سال خطیر 1404

آشتی حقیقی ها با بازار سرمایه

آمار معاملات روزانه - 1403/12/06

ابهام‌‌‌های شفافیت کسب و کار

هوش مصنوعی و دروغ‏‏‌هایش

چطور «دوپامین نوتیفیکیشن‏‏‌ها» را مهار کنیم؟

«رویاها» برنده خرس طلایی جشنواره برلین شد

اعلام زمان و مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

دلیل لغو ناگهانی کنسرت محسن یگانه چه بود؟

جنجال هوش مصنوعی در کریستیز

شکایت موسیمانه از استقلال

چند برش از یک برد حیاتی

از جان جوان‌ها چه می‌خواهید؟

لطفا هشتگ نزنید!

صندوق کالایی - 1403/12/06

زنجیره فولاد - 1403/12/06

بازار فولاد - 1403/12/06

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی