بازار آریا

آخرين مطالب

تعیین قیمت فرمالیته خودروی خارجی؟ اقتصاد ایران

تعیین قیمت فرمالیته خودروی خارجی؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد: قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی برای عرضه به مشتریان، در حالی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود که به نظر می‌رسد این سازمان قیمت نهایی را با توجه به پیشنهاد واردکنندگان تعیین می‌کند. اخیرا یکی از خودروسازان بزرگ کشور که واردات نیز انجام می‌دهد، در نامه‌ای به بورس، قیمت محصول وارداتی خود را اعلام کرده است.
طبق آنچه در سامانه کدال بورس آمده، سایپا قیمت جدید خودروی وارداتی خود به نام چانگان را اعلام کرده، اما حرفی از اینکه قیمت موردنظر را نهادی بالاسری -مثلا سازمان حمایت- تعیین و ابلاغ کرده، نزده است.
در نامه سایپا به بورس آمده: «نرخ جدید خالص فروش سهم کارخانه محصول چانگان پلاس مدل CS55 به مبلغ 13560000000 ریال (یک میلیارد و 356 میلیون تومان) که به تایید و تصویب هیات مدیره این شرکت و مراجع ذی‌صلاح رسیده، اعلام می‌شود. سایر عوارض قانونی و هزینه‌های مرتبط از قبیل مالیات ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، عوارض شماره‌گذاری و ... به قیمت درب کارخانه قابل اعمال خواهد بود.»
در این نامه سایپا چند نکته وجود دارد. نخست اینکه سایپا می‌گوید قیمت خودروی وارداتی‌اش به تایید و تصویب هیات مدیره شرکت رسیده و مراجع ذی‌صلاح نیز آن را تایید کرده‌اند. این در حالی است که سایپایی‌ها (مانند ایران‌خودرو) وقتی می‌خواهند قیمت محصولات داخلی خود را در بورس اطلاع‌رسانی کنند، سند بیرونی ارائه می‌دهند. به عبارت بهتر، خودروسازان قیمت جدید محصولات داخلی خود را بر اساس تاییدیه رسمی نهادهای رگولاتوری (در حال حاضر وزارت صمت) اعلام و حتی شماره نامه مربوطه را نیز قید می‌‌‌کنند. اصلا روال قیمت‌گذاری دستوری این است که خودروسازان باید برای هر گونه افزایش قیمتی، سند مراجع بالادستی را ارائه کنند و این گونه نیست که قیمت محصولات داخلی توسط هیات مدیره شرکت آنها تعیین شود.
با توجه به اینکه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نیز از ابتدا دستوری بوده، طبعا اعلام قیمت آنها هم باید مصوبه نهادهای بالاسری را (اینجا منظور سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است) داشته باشد. با این حال، در نامه اخیر سایپا به بورس، چیزی مبنی بر اینکه قیمت جدید خودروی وارداتی سایپا را سازمان حمایت تعیین و ابلاغ کرده، به چشم نمی‌آید. از همین رو دو سناریو در این مورد قابل بررسی است. یکی اینکه کلا روال قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی از ابتدا به همین شکل بوده و دیگری آنکه روال تغییر کرده است.
اگر سناریوی نخست را در نظر بگیریم، معنایش این است که سازمان حمایت قیمتی را که واردکنندگان خودرو -چه خودروسازان و مونتاژکاران و چه شرکت‌های واردکننده خصوصی- ارائه می‌دهند، به عنوان قیمت وارداتی‌ها می‌پذیرد و دخل و تصرفی در آن ندارد. در این صورت، تعیین قیمت وارداتی‌ها توسط سازمان حمایت عملا فرمالیته است و سیاستگذار می‌خواهد با القای این موضوع -دخل و تصرف در قیمت خودروهای وارداتی- به مصرف‌کنندگان بگوید حواسش به قیمت وارداتی‌ها هست.
اگر سناریوی دوم را لحاظ کنیم، این معنی را می‌دهد که سیاستگذار تعیین قیمت خودروهای وارداتی را به واردکنندگان واگذار کرده است. این سناریو البته ضعیف است، زیرا اگر قیمت‌گذاری وارداتی‌ها به عرضه‌کنندگان واگذار شده بود، قیمت‌ها در نمایندگی، نزدیک به بازار تعیین می‌شد، در حالی که اکنون فاصله زیادی بین قیمت مبدأ و بازار خودروهای وارداتی وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1251636/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست نماینده سوریه برای توقف نقض حاکمیت این کشور

راهبرد دولت چهاردهم تسهیل‌گری و کاهش بروکراسی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به عنوان پیشران‌های رشد اقتصادی کشور است

ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه/ ادامه اجرای آتش‌بس با وجود تخلفات اسرائیل

همتی: قیمت طلا پایین نمی‌آید

تعطیلی مدارس و دانشگاههای همدان به دلیل سرمای هوا

ادامه واکنش‌ها به اظهارات جنجالی ترامپ/ پای پاناما هم به میان آمد!

افت قیمت بنزین در بازارهای جهانی؛ ذخایر بنزین آمریکا فراتر از پیش‌بینی‌ها افزایش یافت

نگرانی سازمان ملل از وضعیت وخیم زیرساختها در سوریه

تصاویر/ همایش شرکت‌های برتر ایران با حضور معاون اول

وزیر اقتصاد: افزایش تولید و رشد اقتصادی، با شادابی بازار سرمایه محقق می‌شود/ حمایت از بورس پایدار است

حذف اپلیکیشن نوبت‌دهی مهاجران در دولت جدید آمریکا

بمباران مناطقی از جنوب لبنان توسط اسرائیل

وزیر اقتصاد: حمایت مستمر از بورس ادامه خواهد داشت

اقتصاد دریامحور تحول‌آفرین است

پیوستن به FATF ؛ راه نجات اقتصادی یا ابزاری برای تشدید تحریم‌ها؟ / مناظره داغ دانشجویان در برنامه به اضافه یک + فیلم کامل

خداحافظی بایدن از کاخ سفید/ صحنه را ترک نمی‌کنیم

سیگنال آتش بس در غزه برای تهران؛ ترامپ چراغ قرمز را نگاه می دارد؟

ممنوعیت و محدودیت صادراتی برای سال 1404

ترامپ: از توافق آب و هوایی پاریس خارج می‌شویم

جزئیاتی از مصوبه جدید دولت درباره واردات خودرو

جریمه نجومی تویوتا به دلیل تقلب

خیزی بزرگ دولت برای انرژی تجدیدپذیر/ ضرورت تدوین سند راهبرد ملی پیشرفت صنعتی

2 سیگنال مهم همتی برای بازار بورس و طلا ؛ بورس رشد می کند و طلا ارزان نمی‌شود | نگران آمدن ترامپ نیستیم

مسوولین اقتصادی تورم واقعی را احساس نمی‌کنند/ باید پنج دهک قشر پایین جامعه را توانمند کرد

همتی: ذخایر طلای کشور تقویت شد، به آینده اقتصادی خوش‌بین هستیم

ومعادن؛ پیشتاز صنعت سرمایه‌گذاری در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران

برنامه احداث نیروگاه تجدیدپذیر توسط یک خودروساز

عرضه هشت محصول بهمن دیزل در بورس کالا

ایستگاه شارژ خودروهای برقی به جاده ‌های هراز و مشهد رسید

خروج واگن چینی از قطار واردات؟

اعضای جدید هیات‌‌‌مدیره بانک دی انتخاب شدند

نگاه مهندسی‌‌‌‌‌‌‌باور به حوزه‌‌‌‌‌‌ مدیریت مصرف انرژی

مداخله دولت در اقتصاد انرژی

بازار - 1403/11/02

نرمال‌سازی پولی ژاپن

ثبات دلار در کانال 81

برنامه تخصیص ارز تمام ثبت سفارش‌ها به‌زودی اعلام می‌شود

اثر تورمی اخراج مهاجران

بازارها در انتظار فرمان‏‏‌های اجرایی ترامپ

آمار معاملات روزانه - 1403/11/02

چطور پیشنهاد شغلی را که قبلا رد کردم، پس بگیرم؟

فقط 2 تا 5‌درصد شکست‏‏‌ها لایق سرزنش هستند!

برپایی نمایشگاه «کنتراست»

«دیپلمات افسانه‌ای» به بازار کتاب آمد

گردهمایی برندها در ریاض

وجوه چندوجهی شهبازیان

کار ولاسکو را تکرار می‌کنم

استقلال مساوی نکرد، باخت!

آمد یا نیامد؟

چه دل‌هایی که نشکستید...

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی