بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» صورت‌های مالی خودروسازان را در 9 ماه امسال بررسی کرد

افت‌وخیز زیان خودرویی‌ها اقتصاد ایران

افت‌وخیز زیان خودرویی‌ها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای سه خودروساز بزرگ نیمه‌دولتی کشور از افت و خیز زیان خودرویی‌ها حکایت دارد. طبق اطلاعات ارائه‌شده به بورس، زیان انباشته 9ماهه خودروسازان به 223همت رسیده است. این در حالی است که زیان عملیاتی در این بازه زمانی نسبت به 9ماه سال گذشته با افت 42درصدی همراه بوده است. با این حال زیان خودروسازان در پاییز با جهش قابل توجهی روبه‌رو است؛ به‌طوری‌که سه شرکت خودروسازی در سه ماه پاییز با وجود افزایش قیمت خودرو، حدودا به اندازه کل 6ماه امسال متحمل زیان شدند.
صورت‌های مالی میان‌‌‌دوره‌‌‌ای سه خودروساز بزرگ نیمه‌‌‌دولتی که به بورس ارائه شده است نشان از افت 42 درصدی زیان عملیاتی خودروسازان در 9 ماه امسال نسبت به بازه مشابه سال گذشته دارد. با وجود این در پاییز امسال زیان عملیاتی ثبت‌شده برای خودروسازان تقریبا به اندازه مجموع زیان بهار و تابستان (6 ماه ابتدایی سال) است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که زیان انباشته غیرتلفیقی خودروسازان تا انتهای آذرماه به 223.3 همت رسیده است. این در شرایطی است که در آمار 6 ماهه زیان انباشته غیرتلفیقی 208 همت ثبت شده بود.
خروج خودروهای زیان‌‌‌ده از خط تولید و افزایش تیراژ محصولات سودده، رشد قیمت رسمی خودرو و واردات توسط خودروسازان را می‌توان از عوامل مهم افت زیان عملیاتی خودروسازان نسبت به سال گذشته دانست. اما نکته عجیب اینکه به‌رغم رشد قیمت رسمی خودرو در آبان ماه امسال، زیان خودروسازان در پاییز رشد بسیار قابل‌توجهی نسبت به بهار و تابستان را ثبت کرده است.
طبق گزارش منتشر‌شده در سامانه کدال سه خودروساز بزرگ کشور در 9 ماهه امسال مجموعا 21.5 همت زیان داشته‌‌‌اند، این در شرایطی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 37.3 همت بود. بنابراین در این مدت زمان، زیان عملیاتی خودروسازان 15.8 همت معادل 42‌درصد کاهش داشته است. اما در 6 ماهه امسال کاهش زیان عملیاتی نسبت به 6 ماه سال گذشته 65‌درصد بود. بنابراین نرخ افت زیان در پاییز امسال کاهش داشته است.
درحالی خودروسازان در 9 ماهه امسال زیان عملیاتی 21.5 همتی را به ثبت رسانده‌‌‌اند که زیان عملیاتی 6 ماه ابتدایی سال، 11 همت بوده است. بنابراین خودروسازان در پاییز 10.5 همت یعنی به اندازه کل زیان بهار و تابستان زیان داشته‌‌‌اند. این در شرایطی است که 28 آبان امسال قیمت کارخانه‌‌‌ای خودرو به طور میانگین 30‌درصد افزایش پیدا کرده است.
البته زیان عملیاتی خودروسازان در پاییز امسال ناهمگن است. به طوری که زیان سه‌ماهه پاییز ایران‌خودرو حدود 57‌درصد زیان عملیاتی 6 ماهه آن است اما پارس خودرو در پاییز بیشتر از کل بهار و تابستان زیان کرده، نکته عجیب‌‌‌تر اینکه زیان سایپا در پاییز امسال حدود 3.5 برابر زیان این شرکت در کل بهار و تابستان است.
در واقع هیچ دلیل قانع‌‌‌کننده‌‌‌ای برای این رشد قابل‌توجه زیان در شرکت‌های خودروساز به‌خصوص سایپا و پارس خودرو وجود ندارد. به عبارت دیگر احتمالا اتفاقاتی در خودروسازی‌‌‌ها در حال رخ دادن است که هنوز افشا نشده و اطلاعاتی از آن در دسترس نیست اما هرچه هست موجب زیان بسیار سنگین در خودروسازی‌‌‌ها شده است.
اما چرا روند زیان‌‌‌دهی خودروسازان در پاییز تا این اندازه ناهمگن است؟ سناریویی که می‌توان در این مورد مطرح کرد این است که ایران خودرو میزانی از زیان‌‌‌ عملیاتی خود را در صورت‌های مالی منتشر‌شده در کدال حذف کرده است. در واقع در گذشته این شرکت بخشی از زیان را که طبق قانون به خاطر قیمت‌گذاری دستوری باید توسط دولت جبران می‌‌‌شد از صورت مالی خود حذف می‌‌‌کرد، گرچه مدتی است بزرگ‌ترین خودروساز کشور دیگر این روند را در پیش نمی‌گیرد اما می‌توان این سناریو را مطرح کرد که در صورت مالی 9 ماهه خود دوباره به همین روش بازگشته باشد.
اما از دلایل کاهش زیان عملیاتی در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌توان به خروج خودروهای زیان‌‌‌ده از خط تولید خودروسازان اشاره کرد. سه شرکت بزرگ خودروساز در 9 ماهه امسال تولید محصولات زیان‌‌‌ده را کاهش داده و محصولات جدید را که عموما سودده هستند جایگزین کرده و افزایش تولید داده‌‌‌اند. همین موضوع به کاهش زیان خودروسازان کمک شایانی کرده است.
روشن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین مثال در این مورد توقف تولید پژوپارس است. طبق آماری که خردادماه امسال منتشر شد، قیمت تمام‌‌‌شده تولید هر دستگاه خودروی پژو پارس رقمی معادل 354 میلیون تومان بوده، در حالی که نرخ فروش کارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای این خودروی پرطرفدار فقط 294میلیون تومان بوده و این امر موجب ضرر 60میلیون تومانی کارخانه ایران‌‌‌خودرو از تولید این خودرو شده بود. همچنین از بیش از 110همتی که ایران‌‌‌خودرو سال گذشته زیان کرد، 51همت تنها برای تولید پژو پارس بوده است. بنابراین خروج این خودروی زیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ده از خط تولید کمک زیادی به ایران‌‌‌خودرو برای کاهش زیان در سال‌جاری کرده است.
موضوع دیگری که روی کاهش زیان‌‌‌دهی 9 ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته تاثیر داشته، واردات خودرو توسط خودروسازان است. طبق آماری که محمد رضوانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌فر، رئیس کل گمرک ایران، پیش از این منتشر کرده بود، سایپا در رتبه دوم واردات خودرو به کشور قرار دارد. ایران خودرو نیز روی واردات خودروهای برقی تمرکز کرده است. بنابراین واردات خودرو نیز از عوامل افت زیان بوده است.
رشد مستقیم و غیرمستقیم قیمت خودرو نیز می‌تواند در این روند تاثیرگذار بوده باشد. آبان ماه امسال قیمت‌های جدید خودرو به طور رسمی اعلام شد و علاوه بر آن شرکت‌ها از روش‌های غیرمستقیم مانند تغییر آپشن یا رینگ نیز برای رشد قیمت استفاده می‌کنند. عامل دیگری که می‌توانیم برای این موضوع به آن استناد کنیم واگذاری برخی دارایی‌‌‌های زیان‌‌‌ده خودروسازهاست که در سال‌جاری شاهد آن بودیم.

بازار آریا

جزئیات زیان خودروسازان
طبق آمار و اطلاعاتی که سه شرکت بزرگ خودروسازی کشور در سامانه کدال ثبت کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند بیشترین افت زیان 9 ماهه مربوط به ایران خودرو است. بزرگ‌ترین خودروساز کشور از ابتدای سال‌جاری تا انتهای آذرماه 11.5 همت زیان داشته است اما این رقم برای مدت مشابه سال گذشته 24.8 همت بود. بنابراین آبی‌‌‌پوشان جاده مخصوص در این مدت زمان 13.3 همت معادل 53.6‌درصد کمتر زیان کرده‌‌‌اند.
اما ایران خودرو در نیمه نخست امسال 7.3 همت زیان کرده بود بنابراین زیان این شرکت را در پاییز می‌توان 4.2 همت برآورد کرد. بر این اساس زیان ایران خودرو در پاییز حدود 57‌درصد مجموع زیان بهار و پاییز این شرکت است.
اما زیان انباشته بزرگ‌ترین خودروساز کشور در 9 ماهه امسال 16 ‌‌‌درصد بیشتر شده است. بنا بر اطلاعات و آمار ثبت‌‌‌شده در سازمان بورس زیان انباشته این شرکت تا انتهای سال 1402 به میزان 110‌‌‌هزار و 361میلیارد تومان بود، اما حالا این رقم به 127‌‌‌هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است. سرمایه ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بورس، کمی بیش از 30هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از چهاربرابر این سرمایه هم عبور کرده و بزرگ‌ترین خودروساز ایران کماکان مشمول ماده 141 قانون تجارت است. این ماده قانونی تاکید می‌کند: «اگر بر اثر زیان‌‌‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات‌‌‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌‌‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای قرار گیرد.» البته خودروسازان تاکنون توانسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند با تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود از این اتفاق جلوگیری کنند.
زیان عملیاتی سایپا نیز در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 1402 کاهش داشته اما زیان این شرکت در پاییز نسبت به بهار و تابستان رشد بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای را تجربه کرده است. بنابر آمار و اطلاعات کدال دومین خودروساز بزرگ کشور از ابتدای سال تا انتهای آذرماه 5.1 همت زیان را به ثبت رسانده است اما این رقم برای مدت مشابه سال گذشته 7.3 همت بود. بنابراین در مدت زمان یادشده زیان عملیاتی این شرکت 2.2 همت معادل 30‌درصد کاهش را ثبت کرده است.
زیان انباشته این شرکت نیز در این مدت زمان 13.8 همت تومان معادل 27‌درصد بیشتر شده و به 65.1 همت رسیده است. این در شرایطی است که سرمایه ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده سایپایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بورس، کمی بیش از 19هزار و 550میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از دوبرابر این سرمایه هم بیشتر است. بر این اساس نارنجی‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشان جاده مخصوص هم همچنان مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند.
اما نکته عجیب در مورد سایپا مقایسه زیان عملیاتی این شرکت در پاییز با نیمه نخست سال است. در 6 ماه ابتدایی امسال این شرکت ‌هزار و 141میلیارد تومان زیان کرده بود اما در انتهای 9 ماه این رقم به پنج‌هزار و 100 میلیارد تومان رسیده است. بنابراین تنها در پاییز امسال سایپایی‌‌‌ها سه‌هزار و 959 میلیارد تومان زیان کرده‌‌‌اند. بنابراین زیان دومین خودروساز بزرگ کشور تنها حدود 3.5 برابر مجموع زیان بهار و تابستان بوده است.
در‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نهایت پارس‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو دارای کمترین زیان عملیاتی در بین سه ‌‌‌خودروساز بزرگ کشور است که این موضوع با تیراژ پایین‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر آن نسبت به ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو و سایپا ارتباط دارد که با وجود این نزدیکی زیان عملیاتی این شرکت به سایپا عجیب به نظر می‌‌‌رسد، طبق آمار و اطلاعاتی که پارس خودرو به سازمان بورس ارائه داده این شرکت در 9 ماه امسال 4.9 همت زیان کرده، در مدت مشابه سال1402 این رقم به 5.2 همت می‌‌‌رسید. بنابراین در مدت زمان یادشده زیان عملیاتی این زیرمجموعه سایپا 300 میلیارد تومان معادل 5.7‌درصد کاهش داشته که نسبت به دو شرکت دیگر افت قابل‌توجهی به نظر نمی‌‌‌رسد.
اما زیان عملیاتی 4.9 همتی این شرکت درحالی ثبت شده که کل زیان بهار و تابستان آن به 2.2‌هزار میلیارد تومان می‌‌‌رسید. بر این اساس زیان این شرکت در پاییز امسال 2.7 همت بوده که از کل زیان 6 ماه نخست سال بیشتر بوده است. طبق آمار ارائه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده به بورس، پارس‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو 30.5 همت زیان انباشته را تا پایان آذرماه به ثبت رسانده است. در مقایسه با انتهای سال 1402، پارس‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با رشد حدودا 5.7 همتی زیان انباشته مواجه شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. به عبارت بهتر، در مقایسه با انتهای سال 1402، زیان انباشته پارس‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو حدودا 23‌درصد رشد را
نشان می‌دهد. سرمایه ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده پارس‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بورس، کمی بیش از 11هزار و 300میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آنها از نصف سرمایه بالاتر است. از همین رو پارس‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو هم مشمول ماده 141 قانون تجارت است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1251599/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست نماینده سوریه برای توقف نقض حاکمیت این کشور

راهبرد دولت چهاردهم تسهیل‌گری و کاهش بروکراسی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به عنوان پیشران‌های رشد اقتصادی کشور است

ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه/ ادامه اجرای آتش‌بس با وجود تخلفات اسرائیل

همتی: قیمت طلا پایین نمی‌آید

تعطیلی مدارس و دانشگاههای همدان به دلیل سرمای هوا

ادامه واکنش‌ها به اظهارات جنجالی ترامپ/ پای پاناما هم به میان آمد!

افت قیمت بنزین در بازارهای جهانی؛ ذخایر بنزین آمریکا فراتر از پیش‌بینی‌ها افزایش یافت

نگرانی سازمان ملل از وضعیت وخیم زیرساختها در سوریه

تصاویر/ همایش شرکت‌های برتر ایران با حضور معاون اول

وزیر اقتصاد: افزایش تولید و رشد اقتصادی، با شادابی بازار سرمایه محقق می‌شود/ حمایت از بورس پایدار است

حذف اپلیکیشن نوبت‌دهی مهاجران در دولت جدید آمریکا

بمباران مناطقی از جنوب لبنان توسط اسرائیل

وزیر اقتصاد: حمایت مستمر از بورس ادامه خواهد داشت

اقتصاد دریامحور تحول‌آفرین است

پیوستن به FATF ؛ راه نجات اقتصادی یا ابزاری برای تشدید تحریم‌ها؟ / مناظره داغ دانشجویان در برنامه به اضافه یک + فیلم کامل

خداحافظی بایدن از کاخ سفید/ صحنه را ترک نمی‌کنیم

سیگنال آتش بس در غزه برای تهران؛ ترامپ چراغ قرمز را نگاه می دارد؟

ممنوعیت و محدودیت صادراتی برای سال 1404

ترامپ: از توافق آب و هوایی پاریس خارج می‌شویم

جزئیاتی از مصوبه جدید دولت درباره واردات خودرو

جریمه نجومی تویوتا به دلیل تقلب

خیزی بزرگ دولت برای انرژی تجدیدپذیر/ ضرورت تدوین سند راهبرد ملی پیشرفت صنعتی

2 سیگنال مهم همتی برای بازار بورس و طلا ؛ بورس رشد می کند و طلا ارزان نمی‌شود | نگران آمدن ترامپ نیستیم

مسوولین اقتصادی تورم واقعی را احساس نمی‌کنند/ باید پنج دهک قشر پایین جامعه را توانمند کرد

همتی: ذخایر طلای کشور تقویت شد، به آینده اقتصادی خوش‌بین هستیم

ومعادن؛ پیشتاز صنعت سرمایه‌گذاری در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران

برنامه احداث نیروگاه تجدیدپذیر توسط یک خودروساز

عرضه هشت محصول بهمن دیزل در بورس کالا

ایستگاه شارژ خودروهای برقی به جاده ‌های هراز و مشهد رسید

خروج واگن چینی از قطار واردات؟

اعضای جدید هیات‌‌‌مدیره بانک دی انتخاب شدند

نگاه مهندسی‌‌‌‌‌‌‌باور به حوزه‌‌‌‌‌‌ مدیریت مصرف انرژی

مداخله دولت در اقتصاد انرژی

بازار - 1403/11/02

نرمال‌سازی پولی ژاپن

ثبات دلار در کانال 81

برنامه تخصیص ارز تمام ثبت سفارش‌ها به‌زودی اعلام می‌شود

اثر تورمی اخراج مهاجران

بازارها در انتظار فرمان‏‏‌های اجرایی ترامپ

آمار معاملات روزانه - 1403/11/02

چطور پیشنهاد شغلی را که قبلا رد کردم، پس بگیرم؟

فقط 2 تا 5‌درصد شکست‏‏‌ها لایق سرزنش هستند!

برپایی نمایشگاه «کنتراست»

«دیپلمات افسانه‌ای» به بازار کتاب آمد

گردهمایی برندها در ریاض

وجوه چندوجهی شهبازیان

کار ولاسکو را تکرار می‌کنم

استقلال مساوی نکرد، باخت!

آمد یا نیامد؟

چه دل‌هایی که نشکستید...

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی