بازار آریا

آخرين مطالب

بهره‏‏‌وری نیروی کار، نیازمند توجه به سلامت و رفاه اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - همه ما شرایط استرس‌‌‌زا را در محل کار تجربه کرده‌‌‌ایم. از انتظارات غیرواقع‌‌‌بینانه در مورد عملکرد گرفته تا روسای پرتوقع یا شخصیت‌‌‌های سرسخت، همه افراد فشارهای مرتبط با کار را که می‌تواند بر سلامت روان تاثیر بگذارد، تجربه کرده‌‌‌اند.
هر فرد به طور متوسط 90‌هزار ساعت یا نزدیک به یک‌سوم عمر خود را در محل کار می‌‌‌گذراند. در نتیجه، محیط، سطوح استرس و دینامیک‌‌‌های بین فردی می‌توانند به طور قابل‌توجهی بر سلامت روان و رفاه کارکنان تاثیر بگذارند.
در هر زمانی که در نظر بگیریم، از هر 10 نیروی کار، بیش از یک نفر به دلیل اضطراب، افسردگی یا فرسودگی شغلی در کارش غیبت می‌کند. فراتر از روابط بین فردی، ایجاد تعادل بین نیازهای شغلی و زندگی، مدیریت مسائل مربوط به سلامتی و هزینه‌‌‌های روزافزون زندگی، همگی می‌توانند عواملی باشند که استرس را تشدید می‌کنند.
پیش از این، سازمان‌های بزرگ می‌توانستند سلامت روان را یک موضوع شخصی در نظر بگیرند. در سال 2001، «گزارش اولیه بهداشت روان» که سازمان جهانی بهداشت (WHO) منتشر کرد، خواستار ایجاد تحول در محیط‌‌‌هایی شد که بر سلامت روان تاثیر می‌‌‌گذارند - محیط کار، یکی از مهم‌ترین آنها بود. بیش از 20 سال بعد، و با شیوع همه‌گیری کرونا، کارفرماها به طور فزاینده‌‌‌ای شروع به درک نقش و مسوولیت‌‌‌های خود در رسیدگی به سلامت روان در محیط کار کرده‌‌‌اند.
پیامدهای بازگشت به کار افراد بعد از این ترومای جمعی، تاکیدی بود بر اینکه منفعل بودن چقدر هزینه دارد و باید فرصت‌‌‌های تاثیرگذاری را نادیده نگرفت. غیبت کاری و استعفای بی‌سر و صدا، همگی از عوارض جانبی بالقوه سلامت روان هستند که پیامدهای عملیاتی و مالی برای کارفرماها در پی دارند. کاهش این اثرات و بهبود رفاه کارکنان، برای بسیاری از افراد انگیزه‌بخش است.
علاوه بر این، یک عامل جمعیت‌‌‌شناختی وجود دارد: نسل زد با استناد به نگرانی‌های مربوط به سلامت روان، احتمال ترک کارش بیشتر است. همچنین آنها بیشتر تمایل دارند در مورد سلامت روان گفت‌‌‌وگو کنند، خدمات و پشتیبانی‌‌‌ها را بپذیرند و از کارفرماهای خود انتظار داشته باشند که با آنها «به عنوان یک انسان کامل» رفتار کنند، نه فقط نیروی کارشان. نظرات آنها مهم است و کارفرما هم به آنها گوش می‌دهد.
اتخاذ یک رویکرد کل‌‌‌نگرانه
دلیل اقتصادی پرداختن به سلامت روان در محیط کار روشن است. ارزیابی‌‌‌ها نشان می‌دهند در طول یک سال، 12 میلیارد روز کاری به دلیل افسردگی و اضطراب از بین می‌رود که معادل 1 تریلیون دلار از بین رفتن بهره‌‌‌وری است. از این میزان، 20 میلیون روز کاری و میلیاردها دلار خسارت ناشی از فقدان بهره‌‌‌وری، مربوط به آمریکاست.
محققان تخمین می‌‌‌زنند در سازمان‌های بخش خصوصی که در آن کارکنان مدیریت خوب سلامت و رفاه را درک می‌کنند، عملکرد سازمانی 2.5 برابر بیشتر از سازمان‌هایی است که مدیریت سلامت و رفاه ضعیفی دارند. با این حال، چالش‌‌‌های سلامت روان، بیشتر از هزینه‌‌‌های مالی خسارت می‌‌‌زنند و بر روحیه، روابط و در نهایت رفاه خانواده‌‌‌ها و جوامع تاثیرگذارند. اولین قدم در پرداختن به سلامت و رفاه در محل کار این است که بدانیم کارفرماها می‌توانند بخشی از راه‌حل باشند. سپس باید مراحل پرداختن به مشکل و سنجش موفقیت را دنبال کنید. تحقیقات منتشر شده توسط «مجمع جهانی اقتصاد» در سال‌جاری، نشان می‌دهد هیچ راه‌حلی که برای همه مناسب باشد وجود ندارد، اما یک سری اصول راهنما وجود دارد.
ممکن است کارفرماها در درجه اول تاثیر مستقیمی بر کار و فرهنگ آن داشته باشند. فرهنگ از بالای سازمان سرچشمه می‌گیرد.
به همین دلیل است که مشارکت رهبری سازمان در ابتکارات مرتبط به آن ضروری است. همچنین زمانی که رهبران سازمان در فرآیندها مشارکت داشته باشند، احتمالا مشارکت در همه سطوح بیشتر می‌شود. ما باید مدیران را توانمند کنیم تا از طریق آموزش، از سلامت روانی کارکنان خود محافظت کنند و برای این کار، به آنها پاداش حرفه‌‌‌ای بدهیم.
یک محیط توانمندکننده را فقط می‌توان توسط مدیرانی ایجاد کرد که آموزش‌‌‌های آگاهی در مورد سلامت روان و منابع هوشمند فرهنگ‌‌‌محور را دریافت کرده باشند. اما چگونه؟
ابتکارات مرتبط با سلامت روان نیروی کار باید از ارائه منابع فردی برای مدیریت استرس فراتر روند. دسترسی به پلتفرم‌‌‌های درمانی دیجیتال بر اساس تقاضا از جمله این منابع هستند.
امکانات رفاهی در محل کار عالی هستند، اما حتی بهتر از آن فرهنگی است که افراد را تشویق می‌کند یک زمان استراحت مناسب برای ناهار و پیاده‌‌‌روی داشته باشند. منابع دارای ارزش هستند، اما جایگزین محیطی نیستند که در آن افراد احساس امنیت کنند و نگرانی‌های خود را به اشتراک بگذارند و آسیب‌‌‌پذیری خود را نشان دهند.
محیط کار و تحول سلامت روان
محل کار می‌تواند محیطی آنقدر مناسب و پرثمر باشد که سلامت روان را به رسمیت بشناسد و از آن پشتیبانی کند. بسیاری از استرس‌‌‌های مرتبط با کار قابل پیشگیری هستند و باید بخشی از تمرکز کلی ما بر سلامت و رفاه روانی باشند.
این موضوع به تنهایی دلیلی برای خوش‌بینی است، اما می‌توانیم بهتر هم عمل کنیم.
دکتر عایشه مالک، متخصص سلامت روان در سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «کار شایسته با تامین معیشت، احساس اعتماد، هدف و دستاورد، فرصت برقراری روابط مثبت و عضو جامعه بودن، از سلامت روان حمایت می‌کند و بستری برای روتین‌‌‌های دارای ساختار و بسیاری مزایای دیگر فراهم می‌‌‌آورد. برای افرادی که مشکلات سلامت روان دارند، کار مناسب می‌تواند منجر به بهبودی و احساس عضویت شود و اعتماد به نفس و عملکرد اجتماعی را افزایش دهد.»
او می‌‌‌افزاید: «حدود 60‌درصد از جمعیت جهان شاغلند و این فرصت بزرگی به ما می‌دهد تا به مساله سلامت روان در مقیاس بزرگ رسیدگی کنیم.»
به عنوان مثال، یکی از ابتکارات خاصی که مالک و تیمش در حال توسعه آن هستند، یک آموزش بسیار خاص برای مدیران به نام «پیشبرد قابلیت‌‌‌های ناظران برای سلامت روان در محل کار» یا به اختصار ASCEND است.
هدف ASCEND ایجاد دانش و مهارت‌‌‌ برای مدیران است تا از سلامت روانی کارکنان خود حفاظت کنند و به حمایت از افرادی بپردازند که مشکلات اختلالات روانی یا سایر شرایط را تجربه می‌کنند.
کار می‌تواند زندگی ما را در جهت مثبت یا منفی متحول کند. اما به عنوان کارفرما، اقتصاددان و حامی سلامت، می‌توانیم جهت آن را خودمان تعیین کنیم.
منبع: World Economic Forum
--> اخبار مرتبط تاثیر عجیب خوردن آجیل در سلامت روان +لیست فواید این ورزش درمان افسردگی است نکاتی برای داشتن عمر طولانی شیوع اضطراب و افسردگی بین این گروه از پزشکان برای ایجاد اعتماد و بهبود روابط با همکاران در محل کار چه کنیم؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1194479/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نرخ تورم کاهش می‌یابد؟

داستان یک جراحی اقتصادی موفق: وقتی سختی‌ها به ثمر رسید

ضرورت خروج بورس از گرداب سیاست های دولتی

آقازاده‌ها در اقتصاد ایران چه می‌کنند؟

‎قیمت قارچ تا پایان سال تغییری ندارد

توافق برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی استان مازندران در تهران

جلوگیری از خروج 600 میلیون یورو با خودکفایی موز

آفت صنعت لبنیات

«ناظران حقیقت» در گالری استخر

نمایش فیلم‌تئاتر «کارنامه بُندارِ بیدَخش» در خانه هنرمندان

اجرای 9 قطعه در نشست ماهانه اهالی موسیقی

واکنش طالبان به سخنان مریل استریپ درباره آزادی زنان

آمادگی برای واگذاری اراضی بندر شهید رجایی

رتبه نخست علوم پزشکی گلستان در جذب تجهیزات بیمارستانی

واژگونی خودرو در 36‌درصد تصادفات جاده‌ای آذربایجان شرقی

اصلاحات برقی در گیلان

خط قرمز توریسم کیش

10 درصدی‌‌‌‌‌‌ها چگونه گل کاشته‌‌‌اند؟

بهره‏‏‌وری نیروی کار، نیازمند توجه به سلامت و رفاه

تصمیم به عقبگرد در طراحی یک محصول

جایگاه رویا و روان

ایران شکایت می‌کند

این بازی جذاب است

مورد عجیب سیامک

اورونوف به بازی بعد هم نمی‌رسد؟

ترسیدیم و به خانه برگشتیم

خوب، بد، زشت

شکایت گوگل علیه شیوه‌های تجارت مایکروسافت در اروپا

هدست واقعیت مجازی و عینک‌های جدید متا رونمایی شدند

گزارش شفافیت ایکس منتشر شد

توافق نهایی سازمان تامین‌اجتماعی و پلتفرم‌های سلامت

مراکز داده بیشتر؛ آب‌وهوای آلوده‌تر

برون‌سپاری «اینماد» در هاله‌ای از ابهام

رکورد‌شکنی آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان

جهش سرمایه «توسن تکنو»

پرداخت 400میلیون وام قرض‌الحسنه بانک مهر ایران

زنجیره فولاد - 1403/07/07

بازار فولاد - 1403/07/07

بازار آتی - 1403/07/07

اتحاد غرب علیه چین معدنی

فولاد ارزان؛ بلای جان اروپا

برگزاری حراج حضوری شمش طلا در 8 مهرماه

افغانستان عضو جدید بریکس خواهد شد؟

ضرورت پذیرش قواعد بازار برای حل ناترازی

ترخیص اولین محموله خودروهای سواری با سامانه جدید گمرک هوشمند

خودروسازی رکورد نصب روبات را شکست

واکنش ایران‌خودرو به حواشی احتکار

سپر ارزی بازار خودرو

واگذاری واقعی سهام خودروسازی

افزایش ظرفیت بارگیری نفتکش‌ها

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی