بازار آریا

آخرين مطالب

افکار عمومی تا چه حد دیدگاه‌های اقتصادی درستی دارند؟

گسل انتخاباتی مردم و اقتصاددانان اقتصاد ايران

گسل انتخاباتی مردم و اقتصاددانان
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-علیرضا کتانی : به نظر می‌رسد که اقتصاددانان و مردم عادی اغلب در سیارات مختلفی زندگی می‌کنند؛ اما به ندرت این شکاف تا این حد بوده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای پیروزی در یک انتخابات فشرده رقابت می‌کنند. برنامه‌های اقتصادی این دو نامزد رای‌دهندگان را به درجات مختلف راضی می‌کند؛ اما اقتصاددانان را وحشت‌زده کرده است. وال‌استریت ژورنال به تازگی از 750رای‌دهنده ثبت نام شده درباره سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی نامزدهای ریاست‌جمهوری نظرسنجی کرده است. سوالات این نظرسنجی بنا به درخواست این روزنامه توسط مرکز کلارک دانشگاه شیکاگو از هیاتی متشکل از 39اقتصاددان برتر دانشگاهی پرسیده شده است. نتیجه حاکی از آن است که اختلاف مابین دیدگاه‌های اقتصاددانان بسیار زیاد است و در طول زمان افزایش یافته است.
تعرفه‌های محبوب برای مردم
طرح ترامپ برای حذف مالیات بر انعام کارکنان خدماتی مورد حمایت حدود چهار پنجم رای‌دهندگانی است که توسط وال‌استریت ژورنال مورد نظرسنجی قرار گرفتند، این مالیات طرحی بود که هریس اجرای آن را در دولت بایدن پیگیری کرد. طرح ترامپ برای حذف این مالیات، در میان اقتصاددانان چندان محبوب نیست. 87درصد اقتصاددانان موافق این طرح نیستند و می‌گویند که این کار خودسرانه به نفع زیرمجموعه کوچکی از کارگران با دستمزد پایین‌تر است، بازار کار را مخدوش می‌کند، کسری بودجه را افزایش می‌دهد و انگیزه‌هایی برای بازی با سیستم مالیاتی ایجاد می‌کند. ترامپ برای کالاهای وارداتی افزایش تعرفه‌ها تا حدود 20درصد را پیشنهاد کرده است. 47درصد از رای‌دهندگان این ایده را تایید می‌کنند، این رقم حتی کمی بیشتر از کسانی که آن را تایید نمی‌کنند.
در مقابل، 100درصد از اقتصاددانان که طیف سیاسی را دربرمی‌گیرند، گفته‌اند که «به‌شدت مخالف» این ایده هستند. استیون کاپلان، اقتصاددانی با گرایش محافظه‌کار و عضو هیات علمی دانشکده بازرگانی دانشگاه شیکاگو در رابطه با این طرح اشاره کرد: «تجارت بستر توسعه اقتصادی است که در تئوری اقتصادی، هر کشوری را قادر می‌سازد تا بر آنچه در آن خوب است تمرکز کند.» او افزود: «وقتی به‌طور مصنوعی روی چیزی تعرفه می‌گذارید، کالاها را گران‌تر می‌کنید و اگر این یک نهاده مثل فولاد باشد، شرکت‌های پایین‌دستی که از فولاد استفاده می‌کنند، دچار مشکل می‌شوند.» حامیان ترامپ اما نظر دیگری دارند. پیتر استوارت یک شهروند حامی ترامپ می‌گوید: «تعرفه‌ها آمریکایی‌ها را تشویق می‌کند تا محصولات بیشتری را در ایالات متحده بخرند. من تعجب می‌کنم که اقتصاددانان با آن مخالف هستند منافع آنها در این سیاست چیست؟»
سیاستمدارانی که می‌دانند و عمل نمی‌کنند
پدر علم اقتصاد، فیلسوف قرن هجدهم، آدام اسمیت، دست نامرئی بازارها را تمجید کرد و پادشاهان و وزیران ولخرج را محکوم کرد. اقتصاددانان مدرن می‌گویند که با توجه به وضعیت رعایت استانداردهای مالی، اگر اسمیت امروز زنده بود، متعجبانه دنیای ما را می‌نگریست. ادوارد گلیزر، اقتصاددان راست میانه در دانشگاه هاروارد، در این مورد اظهار تاسف می‌کند. او می‌گوید: «ما کار وحشتناکی در آموزش مردم آمریکا انجام داده‌ایم.» اریک ماسکین، اقتصاددان عضو هیات علمی دانشگاه هاروارد و برنده جایزه نوبل2007 می‌گوید: «من سیاستمدارانی را که بهتر می‌دانند؛ اما تلاشی نمی‌کنند به‌خاطر تلاش نکردن، بیشتر سرزنش می‌کنم.» او معتقد است که می‌تواند چرخه انتخاباتی را به یاد بیاورد که از انتخابات فعلی بدتر باشد. ماسکین می‌گوید: «من فکر می‌کنم این می‌تواند سطح جدیدی در میزان آسیب‌زایی یک انتخابات باشد.»
طرح قیمت‌گذاری دستوری هریس
در میان طرح‌های انتخاباتی مطرح‌شده، هریس طرح ممنوعیت افزایش قیمت مواد غذایی را ارائه کرده است. در حقیقت این یکی از محبوب‌ترین سیاست‌های او در میان مردم است. سهم رای‌دهندگانی که آن را تایید می‌کنند، با اختلاف 49درصد از سهم مخالفان بیشتر است. در مقابل، دو سوم اقتصاددانان مخالف و تنها 13درصد آن را تایید می‌کنند. ویلیام نوردهاوس، اقتصاددان دانشگاه ییل و برنده جایزه نوبل2018، درباره این طرح گفته است: «اثر مفید ممنوعیت افزایش قیمت خیلی مبهم است. اگر این ممنوعیت تبدیل به یک طرح گسترده شود، بسیار مضر خواهد بود.» او افزود: «من شک دارم که این طرح، جدی گرفته شود.» تاریخ نشان داده است که تلاش دولت برای تنظیم قیمت‌ها که معمولا به تعادل عرضه و تقاضا در بازار رقابتی کمک می‌کند، ایده بدی است. ماسکین که عقاید خود را درباره مسائل غیراقتصادی در طیف چپ قطب‌نمای سیاسی توصیف می‌کند در رابطه با طرح ممنوعیت افزایش قیمت مواد غذایی هریس گفت: «این طرح در نظام بازار اختلال ایجاد می‌کند.
قیمت‌های بالاتر به تعادل عرضه و تقاضا کمک می‌کند و همچنین یک کارکرد انگیزشی مفید را ایفا می‌کند.» کارل شاپیرو، استاد دانشگاه کالیفرنیا در برکلی که در دولت باراک اوباما حضور داشت نیز در این مورد گفت: «این یا یک حیله است، یا نشان از یک آشفتگی فکری.» البته زمینه‌هایی وجود دارد که عموم مردم و اقتصاددانان با کنترل قیمت آن موافق هستند. مردم از پیشنهاد هریس برای محدود کردن قیمت انسولین به 35دلار حمایت می‌کنند. این طرح با موافقت 64درصد از اقتصاددانان نیز همراه است. کنت جاد، اقتصاددان موسسه محافظه‌کار عضو موسسه هوور که اقتصاد در شرایط رقابت ناقص را مطالعه می‌کند، در رابطه با این طرح گفته است: «من از سقف قیمتی عمومی برای داروها حمایت نمی‌کنم. با این حال، انسولین یک استثنا است. انسولین یک داروی بسیار مهم است، چندین دهه است که با موفقیت زیادی در بازار وجود داشته است و هیچ توجیهی برای افزایش قیمت اخیر آن وجود نداشت.»
حل بحران مسکن با یارانه
در این میان، هم رای‌دهندگان و هم اقتصاددانان با پیشنهاد هریس برای مقابله با بحران قیمت مسکن و دادن 25000دلار به خریداران خانه برای اولین بار به‌عنوان پیش پرداخت، مخالفت می‌کنند. اقتصاددانان فکر می‌کنند چنین اقدامی بدون توجه به عرضه کم، تقاضا برای خانه‌ها را افزایش می‌دهد و به زیرمجموعه کوچکی از آمریکایی‌ها کمک می‌کند و در عین حال مسکن را برای بقیه گران‌تر می‌کند. تعدادی از پیشنهادهای نامزدها نیز، توسط اکثر اقتصاددانان حمایت می‌شود.
اینها شامل طرح هریس برای اعطای اعتبار مالیاتی 6000دلاری به خانواده‌های دارای نوزاد و معکوس کردن طرح کاهش مالیات شرکت‌ها توسط ترامپ با افزایش نرخ مالیات بر شرکت‌ها از 21درصد به 28درصد است. دیوید اتور، اقتصاددان موسسه فناوری ماساچوست در رابطه با این طرح‌ها گفت: «ما نمی‌توانیم برای همیشه مالیات‌ها را کاهش دهیم. مالیات ممکن است در برخی حوزه‌ها خیلی زیاد باشد؛ اما به‌طور متوسط ​​بسیار کم است.» طنز کمپین2024 این است که هر دو نامزد ریاست‌جمهوری در مقطع کارشناسی در رشته اقتصاد تحصیل کردند. ترامپ در سال1968 لیسانس علوم اقتصادی را از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد. هریس نیز در سال1986 لیسانس علوم سیاسی و اقتصاد را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد، او در این دانشگاه ریاست انجمن اقتصاد را نیز بر عهده داشت.
گلیزر، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد می‌گوید نباید تعجب‌آور باشد که سیاستمداران پیشنهادهایی را ارائه می‌دهند که عموم مردم دوست دارند، حتی اگر بدانند این طرح‌ها از منظر علم اقتصاد، زیر سوال است. ماسکین در رابطه با علت بروز این وضعیت استدلال می‌کند «تمایل ترامپ به ارائه راه‌حل‌های ساده برای مشکلات پیچیده -که نشانه پوپولیسم است- رقبای او را تشویق می‌کند تا همین کار را انجام دهند.» برخی صاحب‌نظران نیز شکاف بین رای‌دهندگان و اقتصاددانان در سیاست را نمونه‌ای از بی‌اعتمادی عمیق مردم به کارشناسان و نهادها می‌دانند. شاپیرو در رابطه با این موضوع می‌گوید: «مردم آمریکا از وضع موجود ناراضی هستند و همین آنها را تشویق می‌کند تا به نهادهای دانشگاهی و دانش حاکم بر آنها بدبین باشند.»
--> اخبار مرتبط رایزنی معاون رئیس جمهور آمریکا با مکرون سفر ترامپ و بایدن به ایالت جورجیا ترامپ: مناظره سومی در کار نیست راستگرایان فرانسه برای تصاحب کرسی نخست وزیری خیز برداشتند پارلمان فرانسه منحل شد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1194435/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نرخ تورم کاهش می‌یابد؟

داستان یک جراحی اقتصادی موفق: وقتی سختی‌ها به ثمر رسید

ضرورت خروج بورس از گرداب سیاست های دولتی

آقازاده‌ها در اقتصاد ایران چه می‌کنند؟

‎قیمت قارچ تا پایان سال تغییری ندارد

توافق برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی استان مازندران در تهران

جلوگیری از خروج 600 میلیون یورو با خودکفایی موز

آفت صنعت لبنیات

«ناظران حقیقت» در گالری استخر

نمایش فیلم‌تئاتر «کارنامه بُندارِ بیدَخش» در خانه هنرمندان

اجرای 9 قطعه در نشست ماهانه اهالی موسیقی

واکنش طالبان به سخنان مریل استریپ درباره آزادی زنان

آمادگی برای واگذاری اراضی بندر شهید رجایی

رتبه نخست علوم پزشکی گلستان در جذب تجهیزات بیمارستانی

واژگونی خودرو در 36‌درصد تصادفات جاده‌ای آذربایجان شرقی

اصلاحات برقی در گیلان

خط قرمز توریسم کیش

10 درصدی‌‌‌‌‌‌ها چگونه گل کاشته‌‌‌اند؟

بهره‏‏‌وری نیروی کار، نیازمند توجه به سلامت و رفاه

تصمیم به عقبگرد در طراحی یک محصول

جایگاه رویا و روان

ایران شکایت می‌کند

این بازی جذاب است

مورد عجیب سیامک

اورونوف به بازی بعد هم نمی‌رسد؟

ترسیدیم و به خانه برگشتیم

خوب، بد، زشت

شکایت گوگل علیه شیوه‌های تجارت مایکروسافت در اروپا

هدست واقعیت مجازی و عینک‌های جدید متا رونمایی شدند

گزارش شفافیت ایکس منتشر شد

توافق نهایی سازمان تامین‌اجتماعی و پلتفرم‌های سلامت

مراکز داده بیشتر؛ آب‌وهوای آلوده‌تر

برون‌سپاری «اینماد» در هاله‌ای از ابهام

رکورد‌شکنی آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان

جهش سرمایه «توسن تکنو»

پرداخت 400میلیون وام قرض‌الحسنه بانک مهر ایران

زنجیره فولاد - 1403/07/07

بازار فولاد - 1403/07/07

بازار آتی - 1403/07/07

اتحاد غرب علیه چین معدنی

فولاد ارزان؛ بلای جان اروپا

برگزاری حراج حضوری شمش طلا در 8 مهرماه

افغانستان عضو جدید بریکس خواهد شد؟

ضرورت پذیرش قواعد بازار برای حل ناترازی

ترخیص اولین محموله خودروهای سواری با سامانه جدید گمرک هوشمند

خودروسازی رکورد نصب روبات را شکست

واکنش ایران‌خودرو به حواشی احتکار

سپر ارزی بازار خودرو

واگذاری واقعی سهام خودروسازی

افزایش ظرفیت بارگیری نفتکش‌ها

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی