بازار آریا

آخرين مطالب

تکنولوژی چطور فالگوش می‌ایستد؟

چگونه نگذاریم شخصی‌‌‌سازی تبلیغات، باعث آزار مخاطب شود؟ اقتصاد ایران

چگونه نگذاریم شخصی‌‌‌سازی تبلیغات، باعث آزار مخاطب شود؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: مریم رضایی اگر تا به حال پیش آمده که محصولی را به صورت آنلاین جست‌‌‌وجو کرده‌‌‌اید و روزهای بعد، آن محصول بارها و بارها به صورت تبلیغ کنار صفحه در رسانه‌‌‌های اجتماعی و جاهای دیگر ظاهر شده، دستتان را بالا ببرید. برای برخی افراد، تکرار این تبلیغات می‌‌‌تواند یادآوری خوبی باشد یا حتی آنها را ترغیب کند که محصول را بخرند.
اما برای برخی دیگر، این کار احساسی شبیه به تجاوز به حریم خصوصی ایجاد می‌کند و انگار که تکنولوژی شما «فالگوش» ایستاده ببیند شما چه کار می‌‌‌کنید. تبلیغات هدفمند می‌‌‌تواند ابزار قدرتمندی باشد، اما وقتی مزاحمت ایجاد کند یا بیش از حد شخصی شود، می‌‌‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. با این حال، وقتی «هدف‌‌‌گذاری مجدد» - یا همان تبلیغ کردن برای افرادی که قبلا از یک وب‌‌‌سایت بازدید کرده‌‌‌اند یا به یک محصول علاقه‌‌‌ نشان داده‌‌‌اند - به درستی انجام شود، می‌‌‌تواند نتایج تاثیرگذاری داشته باشد. تحقیقات «آلبرت والنتی» از مدرسه کسب و کار IESE، نشان می‌دهد که کسب و کارها باید در استفاده از شخصی‌‌‌سازی و بستر مناسب برای ایجاد ارتباطات معنی‌‌‌دار با مخاطبان خود، تعادلی دقیق برقرار کنند.
ترکیب هدف‌‌‌گذاری مجدد با مکان و پیام مناسب، می‌‌‌تواند احساس آزاردهنده بودن تبلیغات را کاهش دهد. همچنین می‌‌‌تواند نرخ تبدیل (نرخ تبدیل کاربران به مشتریان قطعی) را تا 17 درصد برای برخی دسته‌‌‌بندی‌‌‌های محصولی، به ویژه آنهایی که پتانسیل متناسب‌‌‌سازی دارند مانند تکنولوژی، حمل‌ونقل، پوشاک و سفر، افزایش دهد.
فضای مناسب برای هدف‌‌‌گذاری مجدد
برای بازاریابان، دانستن علاقه‌‌‌مندی‌‌‌های قبلی افراد، یک شروع قدرتمند است. قابلیت بازاریابی دیجیتال برای ردیابی رفتار مصرف‌‌‌کننده در سایت‌‌‌های مختلف و تشخیص علاقه‌‌‌مندی‌‌‌های فعال آنها، شکل استراتژی‌‌‌های تبلیغاتی را تغییر داده و باعث شده بخش بیشتری از بودجه، به هدف‌‌‌گذاری مجدد اختصاص داده ‌‌‌شود. محققان برای کشف اینکه چگونه هدف‌‌‌گذاری مجدد می‌‌‌تواند به بهترین نحو با دیگر تکنیک‌‌‌های هدف‌‌‌گذاری ترکیب شود، یک آزمایش میدانی با بیش از یک میلیون کاربر آنلاین و با همکاری یک خودروساز اروپایی انجام دادند. کاربران به گروه‌‌‌های مشتریان جدید و هدف‌‌‌گذاری‌‌‌شده تقسیم شدند و در معرض انواع تبلیغات، هم در بستر مرتبط (سایت‌‌‌های مرتبط با خودرو) و هم در بستر غیرمرتبط (سایت‌‌‌های خبری یا شایعات سلبریتی‌‌‌ها) قرار گرفتند. یافته‌‌‌ها واضح بودند: قرار دادن تبلیغات در سایت‌‌‌های مرتبط با جست‌‌‌وجوی کاربران، موثرترین روش بود؛ چه برای مشتریان جدید و چه برای مشتریانی که هدف‌‌‌گذاری مجدد شده بودند. اما ترکیب هدف‌‌‌گذاری مجدد با هدف‌‌‌گذاری موقعیتی، بهترین نتایج را به همراه داشت. 
در واقع، این استراتژی در تمامی معیارهای اصلی، از جمله بازدید از سایت، مشارکت کاربران و نرخ تبدیل‌‌‌، سایر استراتژی‌‌‌ها را پشت سر گذاشت. این موضوع نشان می‌دهد بستر و موقعیتی که تبلیغات در آن قرار می‌‌‌گیرد، ممکن است تاثیر بیشتری از محتوای خود تبلیغ داشته باشد. قرار دادن تبلیغات در بستر مناسب معمولا گران‌‌‌تر از قرار دادن آنها در هر جایی تمام می‌شود، اما ممکن است ارزشش را داشته باشد. یک مصرف‌‌‌کننده در یک سایت مرتبط، در حالت ذهنی مناسبی برای خرید قرار دارد. با این حال، برای به حداکثر رساندن تاثیر تبلیغ در جای مناسب، بازاریابان همچنین باید محتوای تبلیغات را با دقت طراحی کنند.
دستورالعمل‌‌‌های شخصی‌‌‌سازی: کی و چطور از آنها استفاده کنیم؟
این مطالعه همچنین با ارائه فرصتی برای شخصی‌‌‌‌‌‌سازی محصول، از جلوه خارجی آن تا ویژگی‌‌‌های تکنولوژی و ایمنی‌‌‌اش، مورد آزمایش قرار گرفت. محققان دریافتند تبلیغاتی که هدف‌‌‌گذاری مجدد شده و شامل یک دستورالعمل شخصی‌‌‌‌‌‌سازی هستند و در سایت‌‌‌های مرتبط قرار گرفته‌‌‌اند، بسیار موثرند، چون مشتریانی که قبلا در نظر داشتند محصول را بخرند، به سرعت به این دستورالعمل‌‌‌ها پاسخ می‌دهند و آنها را مرتبط و مفید تلقی می‌کنند، نه آزاردهنده. اما وقتی دستورالعمل‌‌‌های شخصی‌‌‌‌‌‌سازی در وب‌‌‌سایت‌‌‌هایی خارج از بستر خرید خودرو ظاهر شدند، کاربران اغلب تبلیغات را آزاردهنده، نامرتبط با نیازهایشان و وابسته به تاریخچه جست‌‌‌وجوی خود می‌‌‌دانستند – این برداشت‌‌‌ها، باعث کاهش اثربخشی تبلیغ شد. کاربرانی که دغدغه حریم خصوصی دارند، حتی کمتر احتمال دارد که از دستورالعمل‌‌‌های شخصی‌‌‌‌‌‌سازی خوشحال شوند و این باعث می‌شود جذابیت و مطلوبیت تبلیغات کمتر شود – چه در بستر مرتبط باشند و چه نباشند. افرادی که حساسیت کمتری به مساله حریم خصوصی دارند، به تبلیغات هدف‌‌‌گذاری مجدد دارای دستورالعمل، به خوبی پاسخ دادند – اما فقط در زمینه مرتبط. با توجه به اینکه وقتی کاربران به حریم خصوصی حساسیت دارند، احتمال دارد شخصی‌‌‌‌‌‌سازی تبلیغ نتیجه معکوس داشته باشد، مشخص است که باید نسبت به محل قرار دادن تبلیغ و پیام آن، رویکردی مدبرانه و استراتژیک اتخاذ شود.
تخصیص بودجه بازاریابی
اتکای فزاینده به الگوریتم‌‌‌های تخصیص بودجه خودکار، کار مدیران را در بهینه‌‌‌سازی هزینه‌‌‌های تبلیغاتی آسان‌‌‌تر کرده است. با این حال، این راحتی یک نقطه ضعف دارد؛ ممکن است مدیران شناخت عمیق‌‌‌ترشان نسبت به تبلیغات آنلاین را از دست بدهند. برای جلوگیری از این اتفاق، آنها باید استراتژی‌‌‌ها و معیارهای خود را متناسب با اهداف و زمینه‌‌‌های خاص تنظیم کنند.
محتوای تبلیغ را با زمینه ارائه آن متناسب کنید: در فضای آنلاین به طور کلی، تبلیغاتی که متناسب‌‌‌سازی نشده‌‌‌اند و متن ساده‌‌‌ای دارند، معمولا موثرتر هستند. تناسب محتوای تبلیغ با زمینه‌‌‌ای که در آن نمایش داده می‌شود، بسیار حیاتی است.
به نیاز مخاطبان نگران حریم خصوصی پاسخ دهید: با افزایش نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی - که ناشی از سیاست‌‌‌های سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌تر و ترجیحات مصرف‌‌‌کنندگان است - باید کمپین‌‌‌هایی طراحی شوند که با نیازها و نگرانی‌های این دسته از مخاطبان هماهنگ باشند.
معیارهای عملکرد را هوشمندانه انتخاب کنید: باید روی معیارهایی تمرکز شود که نیت مشتری را در نزدیکی نقطه خرید نشان می‌دهند؛ مانند نرخ تعامل و تبدیل آنلاین. این معیارها نسبت به معیارهای کلی‌‌‌تر مانند میزان بازدید از وب‌‌‌سایت، بینش‌‌‌های معنادارتری درباره اثربخشی تبلیغات هدفمند ارائه می‌دهند. مدیران از طریق همسو کردن تبلیغات با دغدغه‌‌‌های طبیعی درباره حریم خصوصی و حفظ تمرکزشان در وب‌‌‌سایت‌‌‌هایی که شخصی‌‌‌‌‌‌سازی در آنها منطقی به نظر می‌‌‌رسد و کاربران را آزرده نمی‌‌‌کند، می‌‌‌توانند بودجه تبلیغاتی خود را بهتر تخصیص دهند و کمپین‌‌‌های مؤثرتری اجرا کنند.
منبع: IESE Insight

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1289095/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دهک‌های پایین جامعه مصرف گاز بیشتری دارند

هشدار سیلابی شدن رودخانه‌ها در مازندران

احیای 51 واحد راکد صنعتی، در صدر اولویت‌های اقتصادی لرستان

چراغ سبز کردستان به سرمایه‌گذاران حوزه آب؛چشم‌انداز توسعه با منابع آبی

اظهارات تهدیدآمیز وزیر خزانه‌داری آمریکا علیه ایران

ایران در جهان موازی

محک نیازموده‌‌های اقتصادی برجام

بهارستان - 1404/01/28

راهبرد - 1404/01/28

ساختمان سفید - 1404/01/28

برنامه بهارستان برای تابستان داغ

گام رو به جلوی مجمع برای FATF

عراقچی در راه مسکو؛ بازی بزرگ‌تر پشت درهای بسته

دو پرونده منطقه‌ای و موشکی روی میز قرار ندارند

صنعت از نفس افتاد!

طلای سبز در شهرها

بدترین سال صنعت

نقش آژانس در مذاکرات ایران و آمریکا

تاوان حذف ثبات‌ساز

دور باطل تعرفه خودرو؟

رویای اینترنت باصرفه

آلمان دانشجویان معترض علیه جنایت‌های اسرائیل در غزه را بازداشت کرد

نقش مساعد منطقه در مذاکرات

هوش مصنوعی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

سقوط قیمت‌ها در بازار ارز تهران/ قیمت لیر ترکیه و درهم امارات در سراشیبی

محسن رضایی درباره اظهارات متناقض ترامپ و ویتکاف چه گفت؟

گلایه علی نصیریان از وضعیت سینما / به دوران فیلم فارسی برگشتیم

دهک بندی یارانه؛ از کجا بفهمیم یارانه مان حذف می‌شود یا نه؟

درخواست رسمی از انگلیس برای بازداشت یک مقام رژیم صهیونیستی

واکنش اولیانوف به سفر گروسی به تهران

کاهش انتظارات بازار برای کاهش نرخ فدرال: آشفتگی تعرفه‌ها بر روند اقتصادی تاثیر می‌گذارد

استقبال معاون استاندار از ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در کردستان

آب منطقه‌ای کردستان فرصت‌های سرمایه گذاری در محدوده منابع آبی را احصاء کند

بررسی پالرمو و CFT در چارچوب قانون اساسی انجام می‌شود

بازداشت 4 نفر از متهمان حمله به پلیس راه یاسوج - اصفهان

اقتصاد آرژانتین از ثروت تا بحران/ اجرای سیاست اصلاحات ارزی

بازخوانی شکاف‌های اجتماعی در ایران امروز؛جهان‌های موازی در زیست روزمره

قولی که دنیامالی به پزشکیان درباره ورزش ایران داد

بازار ارز بر مدار کاهشی/ دینار عراق و ریال عمان ارزان شدند

حمله جنگنده‌های آمریکا به صنعا و الجوف در یمن

توضیحات غریب‌آبادی درباره مکان دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا

افزایش قیمت جهانی این کالا در پی تحریم نفت ایران

صنایع استان؛ ناترازی های انرژی را جهت طرح در هیات دولت گزارش کنند/ دعوت از فعالان اقتصادی یزد برای حضور در اکسپو 1404

هشدار درباره آینده تولید در گلستان؛ قوانین ضدتولید باید متوقف شود

پیام گروسی در «ایکس» پس از دیدار با عراقچی

گمرک: حقوق ورودی خودرو‌های وارداتی در حال حاضر 100 درصد نیست

پیش بینی قیمت طلا و سکه 28 فروردین 1404

بیانیه سفارت ایران در لندن در واکنش به ادعاهای بی‌اساس دولت انگلیس

طارمی و کیانی برترین‌های «قهرمان ایران» شدند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: اصلاح یارانه انرژی باید تدریجی باشد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی