بازار آریا

آخرين مطالب

آمارهای گمرک چه می‌گویند؟

قطعات خودرو در رتبه ششم عمده کالاهای وارداتی اقتصاد ایران

قطعات خودرو در رتبه ششم عمده کالاهای وارداتی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : طبق آمار منتشر‌شده از سوی گمرک ایران از کالاهای عمده وارداتی به کشور طی سال 1403، انواع کشنده در رتبه ششم بیشترین کالاهای وارداتی به کشور از نظر ارزش و قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری در رتبه هشتم این لیست قرار دارد. با وجود این هنوز آماری از میزان واردات خودرو در مدت زمان یاد‌شده منتشر نشده است.
آن‌طور که گمرک ایران اعلام کرده طی سال گذشته، یک میلیارد و 954 میلیون دلار کشنده وارد کشور شده است. این رقم برای قطعات منفصله خودرو، یک میلیارد و 53 میلیون دلار بوده است. گرچه برخی رسانه‌‌‌ها اعلام کردند که واردات خودروی کامل سال گذشته به یک میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده اما در آمار گمرک، خودرو جزو کالاهای عمده وارداتی نیست، این در شرایطی است که اگر این رقم درست بود رتبه ششم این فهرست باید به خودروی سواری می‌‌‌رسید که اطلاعات منتشرشده چنین چیزی را تایید نمی‌‌‌کنند.
نکته قابل تامل اینکه به‌رغم سابقه طولانی واردات قطعات منفصله به کشور، این روند تاکنون به انتقال فناوری موثر به صنعت خودروی داخلی منجر نشده است. این در حالی است که تفاوت ارزبری بین مونتاژ خودرو از قطعات منفصله و واردات خودروی کامل چندان قابل‌توجه نیست. به عبارت دیگر، سیاست تمرکز بر مونتاژ به جای واردات مستقیم، علاوه بر عدم‌دستیابی به اهداف فناورانه، از نظر اقتصادی نیز چندان توجیه‌‌‌پذیر به نظر نمی‌‌‌رسد. طی سال‌های گذشته، سیاستگذاران بارها بر لزوم آزادسازی واردات خودرو برای ایجاد تعادل در بازار و افزایش رقابت‌‌‌پذیری خودروسازان داخلی تاکید کرده‌‌‌اند. 
با این حال، آنچه در عمل رخ داده، تداوم محدودیت‌های واردات خودروی کامل و در مقابل، تسهیل واردات قطعات منفصله برای مونتاژکاران بوده است. این رویکرد دوگانه، ضمن ایجاد رانت برای برخی ذی‌نفعان، به استمرار انحصار در بازار خودرو و عدم‌بهبود کیفیت محصولات داخلی منجر شده که این موضوع موجب شکل‌‌‌گیری بازاری غیررقابتی با قیمت‌های نامتعارف شده است. مقایسه قیمت خودروهای مونتاژی با نمونه‌‌‌های مشابه خارجی، حتی با احتساب تعرفه‌‌‌های گمرکی، نشان‌‌‌دهنده تفاوت معناداری است که مصرف‌کنندگان ایرانی ناگزیر به پرداخت آن هستند.
تناقض دیگر در این آمار، عدم‌تحقق وعده‌‌‌های سیاستگذاران مبنی بر افزایش واردات خودرو در سال 1403 است(با استناد به تخصیص کمتر از یک میلیارد دلار به واردات خوردو) در حالی که انتظار می‌‌‌رفت با توجه به وعده‌‌‌های مکرر مسوولان، شاهد جهش قابل‌توجهی در واردات خودروی کامل باشیم، آمار گمرک چنین رویدادی را تایید نمی‌‌‌کند. این موضوع می‌تواند نشان‌‌‌دهنده شکاف بین سیاست‌‌‌های اعلامی و اجرایی در حوزه صنعت خودرو باشد.
در مجموع، الگوی واردات خودرو و قطعات خودرویی در سال 1403 نشان‌‌‌دهنده ادامه سیاست‌‌‌های سنتی و ناکارآمد در صنعت خودروی کشور است. تداوم وابستگی به واردات قطعات منفصله بدون دستیابی به اهداف انتقال فناوری، عدم‌تحقق وعده‌‌‌های افزایش واردات خودرو و فشار ارزی ناشی از این رویکرد، ضرورت بازنگری اساسی در سیاست‌‌‌های صنعت خودرو را آشکار می‌‌‌سازد.
برای بهبود وضعیت این صنعت، نیاز به سیاستگذاری شفاف و منسجم، افزایش رقابت در بازار، تعیین‌تکلیف قطعی میان رویکرد حمایتی یا آزادسازی واردات و تدوین استراتژی مشخص برای انتقال واقعی فناوری وجود دارد. بدون چنین اصلاحاتی، به نظر می‌رسد مسیر صنعت خودروی ایران همچنان در چرخه ناکارآمد مونتاژ بدون ارتقای فناوری و کیفیت محبوس خواهد ماند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1289064/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار سیلابی شدن رودخانه‌ها در مازندران

احیای 51 واحد راکد صنعتی، در صدر اولویت‌های اقتصادی لرستان

چراغ سبز کردستان به سرمایه‌گذاران حوزه آب؛چشم‌انداز توسعه با منابع آبی

اظهارات تهدیدآمیز وزیر خزانه‌داری آمریکا علیه ایران

ایران در جهان موازی

محک نیازموده‌‌های اقتصادی برجام

بهارستان - 1404/01/28

راهبرد - 1404/01/28

ساختمان سفید - 1404/01/28

برنامه بهارستان برای تابستان داغ

گام رو به جلوی مجمع برای FATF

عراقچی در راه مسکو؛ بازی بزرگ‌تر پشت درهای بسته

دو پرونده منطقه‌ای و موشکی روی میز قرار ندارند

صنعت از نفس افتاد!

طلای سبز در شهرها

بدترین سال صنعت

نقش آژانس در مذاکرات ایران و آمریکا

تاوان حذف ثبات‌ساز

دور باطل تعرفه خودرو؟

رویای اینترنت باصرفه

آلمان دانشجویان معترض علیه جنایت‌های اسرائیل در غزه را بازداشت کرد

نقش مساعد منطقه در مذاکرات

هوش مصنوعی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

سقوط قیمت‌ها در بازار ارز تهران/ قیمت لیر ترکیه و درهم امارات در سراشیبی

محسن رضایی درباره اظهارات متناقض ترامپ و ویتکاف چه گفت؟

گلایه علی نصیریان از وضعیت سینما / به دوران فیلم فارسی برگشتیم

دهک بندی یارانه؛ از کجا بفهمیم یارانه مان حذف می‌شود یا نه؟

درخواست رسمی از انگلیس برای بازداشت یک مقام رژیم صهیونیستی

واکنش اولیانوف به سفر گروسی به تهران

کاهش انتظارات بازار برای کاهش نرخ فدرال: آشفتگی تعرفه‌ها بر روند اقتصادی تاثیر می‌گذارد

استقبال معاون استاندار از ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در کردستان

آب منطقه‌ای کردستان فرصت‌های سرمایه گذاری در محدوده منابع آبی را احصاء کند

بررسی پالرمو و CFT در چارچوب قانون اساسی انجام می‌شود

بازداشت 4 نفر از متهمان حمله به پلیس راه یاسوج - اصفهان

اقتصاد آرژانتین از ثروت تا بحران/ اجرای سیاست اصلاحات ارزی

بازخوانی شکاف‌های اجتماعی در ایران امروز؛جهان‌های موازی در زیست روزمره

قولی که دنیامالی به پزشکیان درباره ورزش ایران داد

بازار ارز بر مدار کاهشی/ دینار عراق و ریال عمان ارزان شدند

حمله جنگنده‌های آمریکا به صنعا و الجوف در یمن

توضیحات غریب‌آبادی درباره مکان دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا

افزایش قیمت جهانی این کالا در پی تحریم نفت ایران

صنایع استان؛ ناترازی های انرژی را جهت طرح در هیات دولت گزارش کنند/ دعوت از فعالان اقتصادی یزد برای حضور در اکسپو 1404

هشدار درباره آینده تولید در گلستان؛ قوانین ضدتولید باید متوقف شود

پیام گروسی در «ایکس» پس از دیدار با عراقچی

گمرک: حقوق ورودی خودرو‌های وارداتی در حال حاضر 100 درصد نیست

پیش بینی قیمت طلا و سکه 28 فروردین 1404

بیانیه سفارت ایران در لندن در واکنش به ادعاهای بی‌اساس دولت انگلیس

طارمی و کیانی برترین‌های «قهرمان ایران» شدند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: اصلاح یارانه انرژی باید تدریجی باشد

لزوم تقویت نقش مناطق آزاد در اقتصاد ملی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی