بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیای اقتصاد - عباس بیات : به بهانه صدرنشینی گروه منسوجات در جدول بازدهی سالانه صنایع بورسی، در این گزارش متغیرهای مالی این گروه کوچکمقیاس بورس تهران ارزیابی شد. گروه منسوجات در سال 1403 با بازدهی بیش از 80درصد در جایگاه اول بازدهی سالانه جای گرفت. ارزیابی متغیرهای مالی این گروه نشان میدهد که در سالجاری وضعیت تولید، فروش و درآمد گروه منسوجات مطلوب نبوده است؛ تا جایی که طی 11ماه ابتدایی امسال نزول 2درصدی در مجموع درآمد شرکتهای نساجی بازار سرمایه رقم خورده است. بنابراین بازدهی خوب شرکتهای منسوجات در سالی که گذشت، متاثر از عوامل بنیادی نبوده و این جهش عمدتا تحتتاثیر جو روانی عرضه اولیه دو شرکت نساجی، بهخصوص شرکت «محتشم» طی سالجاری به وقوع پیوسته است.
سردمداری منسوجات در جدول بازدهی
گروه منسوجات بازار سرمایه شامل هفت شرکت است. عضو تازه این گروه با نماد «محتشم» که در سالجاری عرضهاولیه شد، بیشترین میزان ارزش بازار را در میان منسوجات دارد. گروه منسوجات در سال 1403 بازدهی بسیار خوبی را نصیب سهامداران خود کرد و با بازدهی بیش از 80درصد در رتبه یکم بیشترین بازدهی سالانه جای گرفت. عامل اصلی در افزایش خیرهکننده بازدهی این نماد به عرضهاولیه دو نماد طی سالجاری در گروه منسوجات بازمیگردد. عرضه دو نماد این گروه موجب شد تا بازدهی منسوجات در سالجاری عملکرد خوبی را به ثبت برساند.
رکود تولیدات
بررسی مقدار تولیدات شرکتهای نساجی نشان میدهد که در مقیاس سالانه طی سال 1402 مجموع تولیدات این صنعت با افت 19درصدی همراه شده و به میزان 51هزار تن به ثبت رسیده است. در بازه سالانه میانگین تولیدات شرکتهای نساجی بازار سهام هر سال به میزان 50هزار تن بوده و هر سال رشد 8درصدی را تجربه کرده است. در مقیاس فصلی طی سالجاری در تابستان و پاییز امسال بهترتیب تولیدات منسوجات با کاهش 10درصدی و رشد 3درصدی همراه شده است. تجمیع تولیدات نساجی در بازه 11ماه سالجاری به میزان 38هزار و 431تن بوده که در مقایسه با 11ماه ابتدایی 1402 نزول 18درصدی را تجربه کرده است. در این مقیاس بیشترین میزان رشد تناژ تولید مربوط به شرکت «نطرین» است. این شرکت در 11ماه ابتدایی امسال موفق به تولید 2هزار و 648تن محصول شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 49درصدی را تجربه کرده است.

افول فروش
نزول تولیدات منسوجات، کاهش مقادیر فروش این
صنعت را بهدنبال داشته است. در مقیاس سالانه طی 13سال اخیر، بهطور متوسط هر سال 30هزار تن انواع منسوجات در شرکتهای بورسی این گروه به فروش رسیده است. همچنین بهصورت میانگین هر سال 10درصد به مقادیر فروش شرکتهای نساجی بازار
سرمایه افزوده شده است. این روند در سال 1402 معکوس شده و تناژ فروش منسوجات با افت 13درصدی به میزان 33هزار و 750تن به ثبت رسیده است. کاهش مقادیر فروش منسوجات در مقیاس فصلی نیز تکرار شده است. در تابستان و پاییز امسال بهترتیب مقادیر فروش بدون تغییر و با کاهش یکدرصدی همراه شده است. تجمیع فروش 11ماهه منسوجات 29هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4درصد کاهش را تجربه کرده است. شرکت «نطرین» همانطور که در رشد مقادیر تولید یکهتاز بود، در جهش فروش نیز بیشترین میزان رشد را از آن خود کرد. شرکت مذکور در 11ماه ابتدایی امسال موفق به فروش 5هزار و 934تن محصول شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 61درصد جهش یافت.

نرخ دستوری؛ آفت نساجیها
نرخگذاری در
صنعت منسوجات بهصورت دستوری صورت میگیرد. همین موضوع عامل اصلی ریسک عدمتداوم سودآوری در منسوجات است. در بازه 11ماهه امسال، بهطور متوسط 19درصد به نرخ فروش محصول اصلی شرکتهای نساجی بازار
سهام افزوده شده است. در این مقیاس بیشترین میزان رشد نرخ فروش مربوط به شرکت «نمرینو» است. این شرکت فاستونی خود را در سالجاری با افزایش 39درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به فروش رسانده است. در مقیاس نقطه به نقطه طی بهمنماه امسال بهطور متوسط 34درصد به نرخ فروش محصول اصلی شرکتهای نساجی بازار
سرمایه افزوده شده است. بیشترین میزان جهش نرخ فروش در این مقیاس نیز مختص شرکت «نمرینو» است که فاستونی خود را در بهمنماه امسال با رشد 44درصدی نسبت به بهمن سال گذشته به فروش رسانده است. ارزیابی نرخ فروش شرکتهای نساجی در بهمنماه نشان میدهد بهطور متوسط 13درصد به نرخ محصول اصلی این
صنعت در مقایسه با متوسط سالجاری افزوده شده است. اینبار شرکت «نمرینو» نتوانسته است عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. در بهمن امسال «نخریس» نخ خود را با افزایش 20درصدی نسبت به متوسط سالجاری به فروش رسانده و با این اوصاف توانسته است بهترین عملکرد را در میان شرکتهای منسوجات بازار
سهام از آن خود کند.

تقلیل درآمد
بهدنبال کاهش مقادیر تولید و فروش شرکتهای نساجی بازار سهام، طی سال گذشته شتاب رشد درآمد فروش این
صنعت کاهش یافته است. بهرغم متوسط رشد 47درصدی درآمد فروش منسوجات طی 13سال اخیر، در سال 1402 درآمد این
صنعت 25درصد بهبود یافته است که بهمعنای افت 22درصدی شتاب درآمد منسوجات در سال 1402 است. این وضعیت در سالجاری نیز ادامه داشت و طی تابستان و پاییز بهترتیب رشد 6درصدی و کاهش 5درصدی در درآمد فروش منسوجات بازار
سهام در قیاس با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید.
طی 11ماه ابتدایی سالجاری وضعیت درآمدی شرکتهای منسوجات بازار
سرمایه مطلوب نبوده است. در این مدت درآمد فروش منسوجات به میزان 2هزار و 487میلیارد تومان به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2درصد کاهش یافته است. همانطور که شرکت «نطرین» در رشد مقادیر تولید و فروش پیشتاز میدان بود، در جهش درآمدی نیز با افزایش 83درصدی درآمد خود طی 11ماه امسال بهترین عملکرد را در میان نساجیهای بورسی به ثبت رسانده است.
افت شتاب سودآوری
تا سال 1401 وضعیت سودآوری شرکتهای منسوجات بازار
سهام چندان مطلوب نبود و حاشیه سود این
صنعت در وضعیت ثابت قرار داشت. با این حال طی سال 1402، بازی به نفع نساجیها برگشت.
بهرغم میانگین حاشیه سود 15درصدی شرکتهای نساجی در بازه سالانه، طی سال 1402 حاشیه سود منسوجات به میزان 25درصد به ثبت رسید که به معنای رشد 10درصدی متغیرهای سودآوری این
صنعت نسبت به متوسط سالانه است. با این حال این وضعیت مطلوب در مقیاس فصلی ادامه نداشته است. طی تابستان و پاییز امسال حاشیه سود شرکتهای نساجی بازار
سهام به میزان 17درصد به ثبت رسید که در مقایسه با متوسط فصلی 4درصد کاهش یافته است. از میان شششرکت فعال در گروه منسوجات، شرکت «نتوس» بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشته است. این شرکت در سال 1402 و پاییز امسال با ثبت حاشیه سود 32 و 21درصدی بیشترین میزان حاشیه سود را تجربه کرده است.