معاون شهردار تهران در مراسم «بهروزرسانی یک میلیون دلاری تجهیزات مراکز معاینه فنی خودرو» اعلام کرد
عقبماندگی جدی در حملونقل عمومی
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیای اقتصاد -گروه مسکن و شهری : تمامی تجهیزات مراکز معاینهفنی پایتخت با صرف هزینه یک میلیون دلاری بهروزرسانی شد؛ از این پس مراکز معاینه فنی شهر تهران میزان خروجی گازهای آلاینده خودروهای سواری را با دقت بیشتری میسنجند و امکان سنجش آلاینده اکسیدهای نیتروژن بهعنوان عامل بروز آلودگی ثانویه ازن نیز فراهم شده است. با این وجود کارآیی این بهروزرسانی در کاهش آلودگی هوا نیازمند آن است که تمامی خودروهایی که به طور مستمر در شهر تهران تردد دارند اعم از خودروهای پلاک تهران و خودروهای پلاک شهرستان ملزم به آن شوند که معاینه فنی خود را از شهر تهران دریافت کنند.
در این مراسم معاون شهردار تهران نسبت به عدمنیاز صدور معاینه فنی برای تمامی خودروها تا 4 سال انتقاد و عنوان کرد که برخی خودروها پس از 2 سال شروع به تولید آلایندگی میکنند.
میرزایی قمی مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در مراسم رونمایی از تجهیزات نوین مراکز معاینه فنی پایتخت خبر از تکمیل نوسازی تمامی مراکز و خطوط معاینه فنی پایتخت در بازه 150 روزه داد. وی گفت: منابع مالی این نوسازی از طریق مساعدت شورای اسلامی شهر تهران و در نظر گرفتن بودجه نوسازی برای ستاد مرکزی معاینه فنی تامین شد و این امر فرصت آن را فراهم کرد که پس از سالها تجهیزات مراکز معاینه فنی کشور نوسازی شود. ارزش کل پروژه نوسازی بالغ بر یک میلیون دلار بود.
میرزایی قمی گفت: شهرداری تهران در سطح شهر 8 مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و 3 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین دارد؛ این مراکز مشتمل بر 32 خط معاینه فنی خودروی سبک و 3 خط معاینه فنی خودروی سنگین هستند. اولین مرکز معاینه فنی مکانیزه در سطح شهر تهران در سال 1379 یعنی 24 سال قبل افتتاح شد، آخرین مرکز معاینه فنی شهر تهران نیز در سال 1388 یعنی 15 سال پیش افتتاح شد. با توجه به گذشت زمان قابل ملاحظه از افتتاح اولین و آخرین مرکز معاینه فنی شهر تهران، نیاز به نوسازی این مراکز جدی بود. طی سالهای گذشته به واسطه تحریم حتی امکان تعویض قطعات این خطوط نیز مهیا نبود و این موضوع نیز کارآیی مراکز را به شدت کاهش داده بود. همین ضرورت باعث شد تا با مساعدت شورای شهر و شهرداری تهران امسال کلیه خطوط معاینه فنی شهر تهران نوسازی شود.
وی افزود: نصب کل تجهیزات جدید مراکز معاینه فنی در بازه 150روزه انجام شد و به اتمام رسید؛ در این زمان به هیچ وجه خدمترسانی در مراکز هشتگانه سبک و مراکز سهگانه سنگین متوقف نشد.
میرزایی در ادامه به مزایای متعدد تجهیزات جدید مراکز معاینه فنی در حوزه پایش آلایندهها اشاره کرد و گفت: دستگاههای پیشین مراکز معاینه فنی 4 گاز اصلی خروجی اگزوز خودروها را اندازهگیری میکرد؛ اما دستگاههای جدید 5 گاز خروجی را اندازهگیری میکنند. دستگاههای جدید مجهز به قابلیت اندازهگیری گاز اکسید نیتروژن هستند؛ این گاز عامل اصلی بروز آلودگی ثانویه ازن در 6ماه ابتدایی سال است و بنابراین اندازهگیری و پایش آن ضروری بود.
وی افزود: در عین حال تا پیش از این امکان بررسی دقیقی از میزان آلایندگی خودروهای گازسوز وجود نداشت و در واقع میزان آلایندگی آنها در زمان کارکرد با بنزین سنجیده میشد، اما در تجهیزات جدید امکان سنجش خودروهای مصرفکننده سوخت CNG و LNG نیز وجود دارد. در پی بهروزرسانی انجام شده، تمامی خطوط معاینه فنی، قابلیت معاینه فنی برتر را دارند. در عین حال با بهروزرسانی انجام شده در تجهیزات معاینهفنی، تست کدرسنجی خودروهای سنگین نیز فراهم شده است. این موضوع در پایش آلایندههای موثر در نیمه دوم سال بسیار مهم است.
آلایندگی «پلاکهای شهرستان» رصد شود
سمیه رفیعی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون محیطزیست در مراسم رونمایی از تجهیزات نوین مراکز معاینه فنی پایتخت به سهم بالای منابع متحرک در آلایندگی گازی هوای تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس دادههای سیاهه انتشار، بخش عمدهای از آلودگی گازی هوای تهران مربوط به منابع متحرک است؛ بنابراین معاینه فنی راهکاری مناسب برای مدیریت ورود آلایندههای گازی به هوا شمرده میشود. با این وجود زمانی معاینه فنی در بهبود کیفیت هوا موثر واقع میشود که زنجیره معاینه فنی به درستی و کامل انجام شود.
وی ادامه داد: بررسیها حاکی از آن است که بخش عمدهای از خودروهایی که در شهر تهران تردد میکنند، معاینه فنی ندارند و به دنبال اخذ آن نیستند. در عین حال بخشی از خودروهای سواری شهر تهران، معاینه فنی خود را از سایر شهرها اخذ میکنند. در بحث آلودگی هوا، قانون جامع هوای پاک وجود دارد که لازم الاجراست؛ اما برای رفع چالش آلودگی هوا لازم است تا برای هر شهری بنا بر مختصات آن شهر، تدابیر لازم اندیشیده شود.
رفیعی چالش بزرگ شهر تهران را هجوم خودروهای سواری با پلاک شهرستان دانست که مشخص نیست این خودروها قرار است برای چه زمانی در شهر تردد کنند. شهرهای بزرگ دنیا با وضع قوانین سخت توانستند آلودگی هوا را مهار کنند؛ به عنوان مثال هنگکنگ برای کنترل آلودگی هوا ورود خودروهای غیرمحلی را ممنوع کرد. تهران نیز برای کنترل آلودگی هوای شهر باید وضعیت پلاکهای شهرستان در تهران را مشخص کند.
خودروهای «نو» لزوما غیرآلاینده نیستند
محسن هرمزی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم رونمایی از تجهیزات نوین مراکز معاینه فنی پایتخت به عقبماندگی جدی شهر تهران در زمینه حملونقل عمومی، تجهیزات نظارتی، مراکز معاینه فنی و... در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: قدیمی شدن تجهیزات معاینه فنی شهر تهران باعث شده بود تا دستگاههای معاینه فنی شهر تهران خطا داشته باشد.
وی در ادامه گفت: در شرایط کنونی خودروهای نو از سال پنجم ملزم به دریافت معاینه فنی میشوند؛ این در حالی است که برخی خودروهای داخلی پس از 2 سال شروع به تولید آلایندگی میکنند. بنابراین وجود چنین قانونی غلط است. لازم است که قانون معاینه فنی تغییر کند و اعلام شود هر خودرو تا زمان گارانتی شرکت، مشمول معافیت از دریافت معاینه فنی شود. اگر چنین سختگیریهایی انجام شود و مساله خودروهای پلاک شهرستان و خودروهایی که معاینه فنی را از سایر شهرها دریافت میکنند، مرتفع شود؛ میتوان به کاهش جدی سطح آلایندگی هوای تهران از محل وسایل نقلیه امیدوار بود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به عزم شهرداری در برقیسازی شهر تهران اشاره کرد و گفت: امسال شهرداری 2هزار خودروی برقی به کشور وارد کرد، 189 اتوبوس برقی خریداری شده نیز وارد کشور شده است. در این شرایط لازم است آییننامه لازم برای معاینه فنی این خودروها هم تدوین شود.
-
پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰:۴۰
-
۴ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1253207/