بازار آریا

آخرين مطالب

خودروسازی جهانی زیر سایه تعرفه‌‌‌ها

تغییر گارد قطعه‌‌‌سازان برای مواجهه با ترامپ اقتصاد ایران

تغییر گارد قطعه‌‌‌سازان برای مواجهه با ترامپ
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد - گروه اقتصاد بین‌الملل : تامین‌‌‌کنندگان جهانی قطعات خودرو در حال بررسی این موضوع هستند که چه میزان از تولیدات خود را می‌توانند به ایالات‌‌‌متحده یا مناطق نزدیک‌‌‌تر به آن منتقل کنند. این اقدام به عنوان یک راهکار دفاعی در برابر تعرفه‌‌‌هایی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب، وعده اعمال آنها را داده است. این مساله از زبان مدیران صنعت در نمایشگاه CES لاس وگاس مطرح شد.
بر اساس گزارشی از رویترز، صنعت خودرو پیش از این نیز هشت سال حمایت‌‌‌گرایی ایالات‌‌‌متحده را تجربه کرده است. این دوره با تعرفه‌‌‌های واقعی و تهدیدآمیز در دوران ریاست جمهوری اول ترامپ و سپس تعرفه‌‌‌های بیشتر و قانون کاهش تورم ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری جو بایدن همراه بود. بیشتر این اقدامات به ‌‌‌طور مستقیم چین را هدف قرار داده بودند، به‌ویژه پیشنهاد دولت بایدن برای ممنوعیت استفاده از نرم‌‌‌افزارها و سخت‌‌‌افزارهای چینی در خودروهایی که در جاده‌‌‌های آمریکا تردد می‌کنند.
با این حال، ترامپ وعده داده است که فراتر از این اقدامات عمل کند و یک تعرفه کلی 10 درصدی بر واردات جهانی به ایالات‌‌‌متحده و همچنین تعرفه بسیار بالاتر 60 درصدی بر کالاهای چینی اعمال کند. او در اواخر نوامبر به طور خاص وعده داد که یک تعرفه 25 درصدی بر واردات از کانادا و مکزیک از 20 ژانویه، یعنی روز آغاز به کارش، وضع خواهد کرد.
اعمال تعرفه‌‌‌های بالا برای مصرف‌کنندگان قابل‌‌‌قبول نخواهد بود. این تعرفه‌‌‌ها باعث غیر‌اقتصادی شدن بسیاری از قطعات خودرو که در بازارهای ارزان‌‌‌تر تولید می‌‌‌شوند، خواهند شد و در مورد تولیدکنندگان چینی، عملا فروش محصولات در ایالات‌متحده را ناممکن خواهند کرد.
پل توماس، رئیس بخش آمریکای شمالی شرکت بوش، بزرگ‌ترین تامین‌‌‌کننده‌‌‌ قطعات خودرو در جهان، در مصاحبه با رویترز اظهار کرد، «هر کسی می‌تواند محاسبه کند. اگر تعرفه‌‌‌ها 10درصد، 20‌درصد یا 60درصد باشد، باید پرسید: چه سناریوهایی برای این شرایط منطقی است و روی کدام‌یک باید تمرکز کرد؟» وی افزود: «ما حتی قبل از روی کار آمدن ترامپ، کار روی برخی از این موارد را آغاز کرده‌‌‌ایم.»
توماس در حاشیه کنفرانس فناوری‌ CES، مثالی فرضی از یک واحد کنترل الکترونیکی متداول ارائه داد. بوش ممکن است در حال حاضر این قطعه را در مالزی یا بازاری مشابه تولید کند، اما اکنون به تولید آن در مکزیک یا برزیل فکر می‌کند، مناطقی که در آن حضور و پایگاه دارد.
او همچنین اشاره کرد که بوش تا 20 ژانویه منتظر می‌‌‌ماند تا وضعیت را ارزیابی کند و سپس باید تصمیمات «مهمی» بگیرد. سایر تامین‌‌‌کنندگان و خودروسازان نیز همین دیدگاه را داشتند.
در دوره‌‌‌ اول ریاست جمهوری ترامپ، او از تهدید به اعمال تعرفه علیه کشورهای خاص یا حتی خودروسازان به طور انفرادی استفاده کرد تا آنها را به افزایش تولید در ایالات‌‌‌متحده ترغیب کند. برای مثال، هنگامی که تویوتا در اوایل سال 2017 اعلام کرد که قصد دارد سدان کرولا را برای بازار ایالات‌متحده در مکزیک تولید کند، ترامپ در توییتر (که اکنون X نام دارد) نوشت: «به هیچ وجه! کارخانه را در ایالات‌‌‌متحده بسازید یا مالیات سنگین مرزی بپردازید.»
در کمتر از یک سال، تویوتا اعلام کرد که به همراه مزدا یک کارخانه‌‌‌ مشترک 1.6 میلیارد دلاری در آلاباما احداث خواهد کرد و ترامپ این اقدام را به عنوان یک پیروزی برای خود اعلام کرد. در واکنش به سیاست‌‌‌های حمایت‌‌‌گرایانه ایالات‌‌‌متحده و اختلالات گسترده در زنجیره تامین در دوران همه‌گیری کرونا، تامین‌‌‌کنندگان بزرگ به سمت محلی‌‌‌سازی تولیدات خود روی آوردند تا از کمبود قطعات یا ریسک مالیات‌‌‌های مرزی جلوگیری کنند. این روند پس از تصویب قانون کاهش تورم توسط دولت بایدن سرعت بیشتری گرفت. قانون کاهش تورم بیشتر مبتنی بر ایجاد انگیزه بود تا تهدید، و بسیاری از تامین‌‌‌کنندگان، از جمله شرکت بریتانیایی داولیس، را ترغیب کرد تا در بازار ایالات‌‌‌متحده سرمایه‌گذاری کنند. هدف از این سرمایه‌گذاری، دستیابی به قراردادهای جدید با خودروسازانی بود که به دنبال دریافت یارانه‌‌‌های خودروهای برقی بودند. با این حال، دولت ترامپ که در چند روز آینده روی کار خواهد آمد، قصد دارد بخش‌‌‌هایی از این قانون را لغو کند.
نیکولای ستزر، مدیرعامل کونتیننتال، هشدار داد که به‌رغم تلاش‌‌‌های این شرکت برای محلی‌‌‌سازی تولید در مناطق مختلف، آنها اکنون با چالش کمبود عرضه مواجه هستند.
با وجود این‌، کونتیننتال در حال مذاکره با تامین‌‌‌کنندگان خود در آمریکای شمالی است تا بررسی کند که آیا امکان جایگزینی قطعات فعلی با قطعات محلی وجود دارد یا خیر، تا بتواند از تعرفه‌‌‌ها اجتناب کند. آنها اعلام کرده‌‌‌اند، «هر جا که امکان محلی‌‌‌سازی بیشتر وجود داشته باشد و منطقی باشد، این کار را انجام خواهیم داد.»
کارخانه هوندا در مکزیک سالانه ظرفیت تولید حدود 200‌هزار خودرو را دارد که 80‌درصد از آنها به بازار ایالات‌‌‌متحده صادر می‌شود. نوریا کای هارا، معاون اجرایی ارشد هوندا، در میزگردی در نمایشگاه CES اظهار کرد که بسته به میزان تعرفه‌‌‌ها، «ممکن است مجبور شویم انتقال مکان تولید را از مکزیک به ژاپن یا به مکان دیگری مدنظر قرار دهیم.» او همچنین افزود: «هنوز مشخص نیست که چه اقدامی انجام خواهیم داد، اما در حال بررسی گزینه‌‌‌های عملی هستیم.»
احتمال وضع تعرفه‌‌‌های جدید و سنگین بر کالاهای چینی، انگیزه بیشتری به تامین‌‌‌کنندگان برای یافتن منابع جایگزین داده است. پاناسونیک انرژی، که باتری‌‌‌های خودروهای برقی را به تسلا عرضه می‌کند، پیش از این تلاش کرده است تا با عقد قراردادهایی با نووونیکس، تولیدکننده مواد آند گرافیت مصنوعی، و نوو موند گرافیت، تولیدکننده گرافیت طبیعی کانادایی، بخش بیشتری از زنجیره تامین خود را به آمریکای شمالی منتقل کند.
اما آلن سوان، رئیس پاناسونیک انرژی در آمریکای شمالی، به رویترز گفت که با روی کار آمدن ترامپ، این شرکت در حال تسریع برنامه‌‌‌های خود برای حذف کامل محتوای چینی از باتری‌‌‌های ساخت آمریکاست. به گفته سوان، «مواد چینی در حال حاضر بخش کوچکی از زنجیره تامین ما را تشکیل می‌دهند، اما هدف این است که یک زنجیره تامین وابسته به چین نداشته باشیم. این اولویت اصلی ماست.»

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1248539/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خواب عمیق چه تأثیری بر سلامت مغز دارد؟

با این توصیه سلامت روده را تضمین کنید

رئیس اتاق ایران: تاجیکستان حوزه‌های موردنیاز برای سرمایه‌گذاری خارجی را اعلام کند

نشست فعالان اقتصادی ایران و تاجیکستان: سطح مناسبات اقتصادی با تکیه بر اشتراکات فرهنگی تقویت شود

نرخ نجومی رحم اجاره ای در ایران!

قطر: دستیابی به راه‌حل نهایی غزه به طرف‌های درگیر بستگی دارد

تماس تلفنی نتانیاهو با بایدن و ترامپ درباره توافق آتش‌بس غزه

جزئیات سند توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس چه بود؟

اردوغان از توافق آتش بس در غزه استقبال کرد

سفر فرمانده سنتکام به اسرائیل/ دیدار با مقامات نظامی رژیم صهیونیستی

حمله اسرائیل به منطقه مسکونی به غرب غزه

وقتی هند ابرقدرت می‌شود و ما درگیر روزمرگی هستیم!

یادداشت ربیعی درباره ابراهیم نبوی/ به دام بدخواهان نیفتاد

تکذیب ادعای روزنامه آمریکایی درباره تماس ماسک و ایروانی

مدیران باتدبیر صحیح آسیب‌ تحریم‌ها را کاهش دهند

نظام پیشنهادات دبیرخانه شورای‌عالی در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود

آمار معلولیت در ایران چقدر است؟

زن چینی با شیرین‌کاری خودش را سوزاند!

واکنش کشورهای اروپایی به توافق آتش‌بس غزه

جبهه‌ای که تل‌آویو را سرگردان کرد/ چرا انصارالله متوقف نمی‌شود؟

انفجار مخزن خودروی حمل گاز ال.پی.جی در اسلامشهر

فراز و فرود قیمت در بازار خودرو

برای اولین‌بار و با امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه در عسلویه؛ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای مهارت‌های پیشرفته و تکمیلی نفت، گاز و پتروشیمی خلیج‌فارس راه‌اندازی می‌شود

افول شدید اقتصاد ایران در 6ماه اخیر/افزایش قیمت کالاهای پایین دستی

واکاوی اثر دونالد ترامپ بر بورس

برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد

قدردانی حماس از ایران و محور مقاومت

علت درگذشت ابراهیم نبوی اعلام شد

نرخ تورم آمریکا در سقف 5ماهه

بازار - 1403/10/27

سایه ترامپ بر بازار کار آلمان

بازیگران رشد طلای جهانی

دلار منتظر خبر جدید

نزول شاخص دلار با ضعف تورم

آمار معاملات روزانه بازار سهام - 1403/10/27

چینش ETF بر اساس بیشترین تغییر مالکیت - 1403/10/27

محرک مثبت آشامیدنی‏‏‌ها

درس‏‏‌های «باغ ذن» برای پایداری کسب‌ و‌کار

با اهدای سلول‏‏‌های بنیادی خون‏‏‌ساز، زندگی‏‏‌بخش باشید

مرور آثار دیده‌نشده علیرضا اسپهبد در گالری سهراب

نکوداشت خسرو سینایی در موزه سینما

نمایش مستند زندگی مهرداد بهار در خانه هنرمندان

به چشم‌هایمان شک می‌کنیم

خیلی بیشتر از یک مربی!

قلی‌زاده یا امباپه؟

ورود آقایان آزاد است!

تعامل دولت‌ها و رشد اقتصادی

زنجیره فولاد - 1403/10/27

بازار فولاد - 1403/10/27

بازار آتی - 1403/10/27

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی