متغیرهای مالی گروه نوشیدنی بازار سرمایه بررسی شد
بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیای اقتصاد - عباس بیات : گروه آشامیدنی بازار سرمایه که زیرگروه صنعت بزرگ محصولات غذایی بورس تهران محسوب میشود، شامل سه شرکت است که جزو گروههای کوچک بازار سهام هستند. تا سال 1402 قیمتگذاری در محصولات آشامیدنی بهصورت دستوری صورت میگرفت که همین موضوع فشار حداکثری بر سودآوری شرکتهای این گروه ایجاد کرد. با این حال از سال 1402 عمده محصولات از حصار دستوری خارج شدند و وضعیت درآمد این صنعت بهبود چشمگیری یافت. در مقیاس سالانه طی دوسال اخیر متغیرهای تولید و فروش شرکتهای آشامیدنی بهدلیل آزادسازی قیمت و کاهش قدرت خرید مردم با افت همراه شدهاند. با این حال درآمد و سودآوری گروه آشامیدنیها بهبود خوبی را تجربه کرده است. حاشیه سود سال گذشته این صنعت با رشد 6درصد نسبت به متوسط سالانه به 23درصد افزایش یافته است.
سنجش ارزندگی آشامیدنیها
گروه محصولات آشامیدنی یکی از زیرمجموعههای صنعت محصولات غذایی محسوب میشود که شامل سهشرکت با مجموع ارزش بازار 6هزار و 170میلیارد تومان است. بیشترین میزان ارزش بازار مربوط به شرکت «غدیس» است که در حال حاضر با ارزش بازار 2هزار و 684میلیارد تومانی در حال معامله است. در شرکتهای آشامیدنی بازار سرمایه هر سهم عمدتا نسبت قیمت به سود بالایی دارد. با این حال شرکت «غدیس» در حال حاضر با نسبت قیمت به سود 7.2واحدی در بازار معامله میشود که با توجه به دورقمی بودن این نسبت در دو شرکت همگروه، میتوان گفت «غدیس» در محدوده ارزندهای بهلحاظ قیمتی قرار دارد.
نزول مقادیر تولید
ارزیابی مقادیر تولید شرکتهای تولیدکننده محصولات آشامیدنی بازار سرمایه نشان میدهد در مقیاس سالانه بهطور متوسط هر سال 791میلیون لیتر انواع آشامیدنی توسط سهشرکت بورسی این صنعت تولید میشود و بهطور میانگین یکدرصد به میزان تولیدات این صنعت افزوده شده است. با این حال این روند تولید در صنعت محصولات آشامیدنی طی دوسال گذشته معکوس شده است. طی سالهای 1401 و 1402 تناژ تولیدی این صنعت بهترتیب نزول یک و 7درصدی را به ثبت رسانده است که در مقایسه با متوسط سالانه عملکردی ضعیف محسوب میشود. اصلیترین عامل تضعیف متغیرهای تولیدی گروه آشامیدنیها به آزادسازی نرخ فروش محصولات آنها و درنتیجه تضعیف قدرت خرید مردم بازمیگردد که موجب شده است تقاضا برای محصولات کاهش یابد و تولیدات کمتر شود. با این حال بررسی مقادیر تولید صنعت آشامیدنی در سال جاری نشان میدهد وضعیت کاهشی متغیرهای تولیدی صنعت متوقف شده و تولیدات بهبود نسبی یافته است. بر این اساس در تابستان و پاییز امسال تولید نوشیدنیها بهترتیب افزایش 2 و 29درصدی را تجربه کرده است. در بازه 9ماهه امسال مجموع تولیدات صنعت آشامیدنی بهمیزان 650 میلیون لیتر به ثبت رسیده که در قیاس با مدت مشابه سال 1402 رشد یکدرصدی را به ثبت رسانده است. در سال جاری بیشترین میزان افزایش تولیدات مربوط به شرکت «غنوش» است. تناژ تولیدی این شرکت طی 9ماه سال جاری بهمیزان 3هزار و 356تن بوده که در قیاس با 9ماه آغازین 1402 رشد 22درصدی را تجربه کرده است.
کاهش فروش با ضعف قدرت خرید
در کنار بررسی مقادیر تولید شرکتهای آشامیدنی، ارزیابی مقادیر فروش این صنعت میتواند وضعیت متغیرهای بنیادین آن را بهتر نمایان کند. در 13سال گذشته، بهطور میانگین هر سال 780میلیون لیتر محصولات آشامیدنی توسط سه شرکت بورسی این صنعت به فروش رسیده است. همچنین رشد فروش محصولات آشامیدنی در سالهای گذشته بهطور میانگین یکدرصد به ثبت رسیده است. با وجود این، همانطور که وضعیت متغیرهای تولیدی آشامیدنیها در دوسال اخیر ضعیف شده، مقادیر فروش نیز کاهشی بوده است. در سالهای 1401 و 1402 مقادیر فروش آشامیدنیها بهترتیب رشد کمتر از 0.5درصد و نزول 8درصدی را به ثبت رسانده است. در مقیاس فصلی، چه در بهار و چه در تابستان امسال مقادیر فروش شرکتهای آشامیدنی با افت همراه شده است.
با این حال در پاییز عملکرد این صنعت بهبود خوبی را تجربه کرده و تناژ فروش شرکتهای آشامیدنی بازار سرمایه با افزایش 7درصدی نسبت به پاییز 1402 همراه شده است. در 9ماه امسال شرکتهای آشامیدنی در مجموع 623 میلیون لیتر انواع محصولات آشامیدنی را تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2درصد کاهش یافته است. در سال جاری همانطور که شرکت «غنوش» عملکرد خوبی را بهلحاظ افزایش مقادیر تولید به ثبت رساند، در رشد مقادیر فروش نیز یکهتاز بود و با جهش 24درصدی توانست در سال جاری 3هزار و 600تن انواع محصولات آشامیدنی را به فروش رساند.
شکست حصار دستوری
نرخگذاری در صنعت آشامیدنی تا سال 1401 بهطور دستوری صورت میگرفت. اما از اواسط 1402 عمده محصولات این صنعت از سیطره قیمتگذاری دستوری خارج شدند و همین امر موجب شد تا وضعیت سودآوری آشامیدنیها بهبود خوبی را تجربه کند. در بازه 9ماه امسال بهطور میانگین 57درصد به نرخ فروش محصول اصلی سهشرکت بورسی محصولات آشامیدنی بازار سرمایه در قیاس با 9ماه ابتدایی 1402 افزوده شده است. بیشترین میزان رشد نرخ فروش در این مقیاس مربوط به شرکت «غنوش» است. محصول اصلی این شرکت یعنی «کنسانتره مرکبات» که 98درصد از درآمد این شرکت را تشکیل میدهد در سال جاری با افزایش 102درصد نسبت به 9ماه ابتدایی 1402 همراه شده است. در مقیاس نقطه به نقطه طی نهمین ماه از سال جاری، بهطور میانگین 39درصد به نرخ فروش محصول اصلی شرکتهای آشامیدنی افزوده شده است. در این مقیاس نیز شرکت «غنوش» توانسته است مرکبات خود را با افزایش 86درصدی نسبت به آذرماه 1402 به فروش برساند و با این اوصاف بیشترین میزان رشد نرخ را تجربه کند. مقایسه نرخ فروش آذرماه صنعت آشامیدنی با متوسط سال جاری نیز نشان میدهد بهطور میانگین 15درصد به نرخ فروش محصول اصلی این صنعت افزوده شده است. بیشترین میزان رشد نرخ طی آذرماه بازهم مربوط به شرکت «غنوش» است که مرکبات خود را طی این ماه با افزایش 24درصدی نسبت به متوسط 1403 به فروش رسانده است.
فوران درآمدی
با وجود نزول مقادیر تولید و فروش شرکتهای آشامیدنی در دوسال اخیر، درآمد این صنعت رشد خوبی را تجربه کرده است. طی 13سال گذشته بهطور متوسط هر سال 39درصد به مبلغ فروش شرکتهای نوشیدنی بازار سرمایه افزوده شده است. این رشد در سال گذشته شتاب گرفته و فروش سهشرکت آشامیدنی بازار سرمایه با افزایش 57درصدی نسبت به سال ماقبل بهمیزان 6هزار و 695میلیارد تومان به ثبت رسیده است. این به معنای افزایش 18درصدی شتاب صعودی درآمد این صنعت طی سال گذشته است. ارزیابی درآمد آشامیدنیها در سال جاری نشان میدهد شتاب رشد درآمدی این صنعت طی سال جاری برخلاف سال 1402 با کاهش همراه شده است. در مقیاس فصلی در تابستان و پاییز امسال بهترتیب درآمد فروش آشامیدنیها بهترتیب افزایش 24 و 27درصدی را تجربه کرده است. همچنین مجموع فروش 9ماه سال جاری با رشد 31درصدی نسبت به مدت مشابه 1402، بهمیزان 6هزار و 827میلیارد تومان به ثبت رسیده است. از میان سهشرکت بورسی تولیدکننده محصولات آشامیدنی، همانطور که «غنوش» عملکرد بسیار خوبی در رشد مقادیر تولید و فروش تجربه کرده بود، در رشد درآمد نیز سردمدار جهش درآمدی درمیان همگروهیهای خود بوده است. مجموع فروش این شرکت در سال جاری بهمیزان 114میلیارد تومان به ثبت رسیده که در مقایسه با 9ماه نخست 1402 رشد 122درصدی را تجربه کرده است.
رشد متغیرهای سودآوری
قیمتگذاری از سال گذشته در عمده محصولات تولیدی شرکتهای آشامیدنی آزاد شد و همین موضوع عاملی بود تا سودآوری صنعت آشامیدنی بهبود چشمگیری را تجربه کند. در مقیاس سالانه حاشیه سود این صنعت طی 13سال اخیر بهطور متوسط 17درصد بوده است. در سال 1402 حاشیه سود شرکتهای آشامیدنی با رشد 6درصدی بهمیزان 23درصد افزایش یافته است. با این حال در مقیاس فصلی عملکرد خوب سودآوری شرکتهای نوشیدنی همچون بازه سالانه نبوده است. در تابستان امسال حاشیه سود این صنعت بهمیزان 6درصد ثبت شده که در مقایسه با متوسط فصلی نزول 10درصدی را تجربه کرده است. در سال گذشته شرکت «غنوش» بیشترین میزان سودآوری را با 31درصد حاشیه سود به ثبت رسانده است. با این حال عملکرد شرکت مذکور در تابستان امسال ضعیف بوده و به زیان رسیده است. در تابستان امسال شرکت «غدیس» با ثبت حاشیه سود 20درصدی بیشترین میزان سودآوری را تجربه کرد.
-
پنجشنبه ۲۷ دي ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵:۱۳
-
۱۲ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1248562/