تولد غول جدید دنیای خودرو / سومین خودروساز بزرگ جهان
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - خبر ترکیب و ادغام دو خودروساز بزرگ ژاپنی، یعنی نیسان و هوندا، تبدیل به یکی از پررنگترین خبرهای خودرویی جهان شده و تهدیدی برای خودروسازان بزرگ محسوب میشود.
هوندا و نیسانبهتازگی تفاهمنامهای را برای بررسی ادغام هر دو خودروساز در قالب یک هلدینگ جدید امضا کردند. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، این هلدینگ میتواند در سال 2026 راه اندازی شود.
در چند ماه آینده، کمیتهای که توسط هر دو برند تأسیس شده است، چگونگی اجرای بهترین ادغام را بررسی خواهد کرد. این ادغامسازی شامل همه چیز، از استانداردسازی پلتفرمهای خودرو تا تحقیق و توسعه یکپارچه، تولید، نیازهای تأمین کنندگان و زنجیره تأمین، امور مالی، بهبود بهره وری و منابع انسانی میشود. جدول زمانی فعلی خواستار تنظیم یک توافق قطعی در مورد این ادغام تجاری تا ژوئن 2025 است. این معامله باید از الزامات مختلف دولتی عبور کند و توسط سهامداران هر دو شرکت تأیید شود که مورد دومی در حال حاضر برای آوریل 2026 برنامهریزی شده است.
این دو شرکت تقریباً یک سال است که با هم همکاری میکنند. یک تفاهمنامه (MOU) در مارس 2024 برای مشارکت در هوش مصنوعی خودرو و برق رسانی بین این دو شرکت امضا شد. پس از آن، تفاهمنامههای دیگری در ماه اوت برای گسترش بیشتر و تقویت همکاریها در زمینههای تکنولوژیکی دیگر امضا شد. لازم به ذکر است که این امر هوندا و نیسان را آنطور که میشناسیم حذف نمیکند. مانند استلانتیس، یک شرکت جدید با نامی که هنوز مشخص نشده است، ایجاد میشود که تحت آن، هر دو برند هویت خود را حفظ خواهند کرد (هرچند با قطعات و پلتفرمهای مشترک). از نظر سهام، هوندا و نیسان در بورس توکیو حذف میشوند و با هلدینگ جدید جایگزین میشوند که در اواخر تابستان 2026 اتفاق می افتد.
طبق بیانیههای مطبوعاتی یکسان هر دو خودروساز، هوندا نقش عمدهای در ساختار مدیریت شرکت جدید خواهد داشت.
ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان، گفت: امروز یک لحظه سرنوشتساز است، زیرا مذاکرات خود را در مورد ادغام تجاری که پتانسیل شکل دادن به آینده ما را دارد، آغاز میکنیم. من معتقدم که با متحد کردن نقاط قوت هر دو شرکت، میتوانیم ارزش بینظیری را برای مشتریان در سراسر جهان ارائه دهیم. میتوانیم راهی منحصر به فرد برای لذت بردن از خودروهایی که هیچ یک از شرکتها به تنهایی نمیتوانستند به دست آورند، ایجاد کنیم.
نکته عجیب این است که رنو و میتسوبیشی در بیانیههای مطبوعاتی مشترک غایب هستند. هر دو شرکت در سال 1999 یک مشارکت استراتژیک با نیسان تشکیل دادند و رنو در حال حاضر سهامدار اصلی نیسان است. گروه رنو در بیانیهای بسیار کوتاه، این تفاهمنامه جدید را به رسمیت شناخت و اظهار داشت که همه گزینهها را بر اساس منافع گروه و ذینفعان آن بررسی خواهد کرد.
میتسوبیشی مشارکت قابل توجهی دارد. این شرکت اعلام کرد که یک تفاهمنامه با نیسان و هوندا امضا کرده است. در ماه نوامبر، نیسان اعلام کرد که یک سوم از سهام خود را در میتسوبیشی میفروشد.
خودروساز ژاپنی نیسان در حال حاضر وضعیت خوبی نداشته و بهتازگی 9 هزار از نیروهای خود را اخراج کرده است؛ جالب اینجاست که برخی از کارشناسان علت ایجاد این وضعیت را خودروسازان چینی میدانند! با این حال، نیسان امیدوار است با همراهی هوندا تحت یک هلدینگ جدید، از این وضعیت خارج شود.
اگر این هلدینگ جدید از تمام موانع عبور کند و توسط سهامداران تأیید شود، به یکی از بزرگترین کنسرسیومهای خودروسازی در جهان تبدیل خواهد شد. اما در حال حاضر همه چیز در مراحل اولیه قرار دارد.
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1236594/