بازار آریا

آخرين مطالب

سلطه افکار عمومی بر شرکت‌ها اقتصاد ایران

سلطه  افکار عمومی  بر شرکت‌ها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: مهدی نیکوئی زمانی بود که شرکت‌ها افکار عمومی را شکل می‌‌‌دادند. آنها از طریق واحدهای بازاریابی و روابط عمومی خود تصمیم می‌‌‌گرفتند که چه داستان‌‌‌هایی به گوش جامعه برسد و چه روایت‌‌‌هایی درباره آنها در گردش باشد. شرکت‌ها مانند یک جعبه سیاه فعالیت می‌‌‌کردند و از سانسور، روایت‌‌‌های انتخابی، تشویق و ارعاب رسانه‌‌‌ها و حتی لابی با سیاستگذاران و نهادهای قضایی برای کنترل داستان‌‌‌هایشان نفع می‌‌‌بردند. این رویه به‌‌‌ویژه بین شرکت‌های آمریکایی رواج داشت ولی به تدریج با ظهور و گسترش رسانه‌‌‌های اجتماعی شرایط تغییر کرد و در حوادثی مانند تیراندازی سال 2018 در مدارس فلوریدا، تغییر داستان به طور کامل اتفاق افتاد.
آغاز قرن بیست‌‌‌ویکم، با ظهور اینترنت و دسترسی عموم به آن شناخته می‌شود. نزدیک به یک دهه پس از آن و در سال 2009، فقط یک میلیارد نفر در جهان به اینترنت دسترسی داشتند. سال 2020، بیش از 4 میلیارد نفر نه‌تنها به اینترنت، بلکه به رسانه‌‌‌های اجتماعی دست یافته بودند و این موضوع، شرایط کاملا متفاوتی را برای شرکت‌ها رقم زد.
اگر شما هم کسب‌و‌کاری را اداره می‌‌‌کنید، یکی از بزرگ‌ترین پیامدهای دسترسی گسترده به اینترنت این است که دیگر قادر به کنترل روایت‌‌‌های موجود درباره کسب‌و‌کار خود نخواهید بود. به سادگی، هر کس با یک گوشی هوشمند می‌تواند اطلاعات دقیق و مفصلی از فجایع زیست‌‌‌محیطی، نقض حقوق کارگران و سایر تخلف‌‌‌ها و بی‌‌‌اخلاقی‌‌‌های ممکن در کسب و کارها را به گوش جامعه برساند. شاید هم کافی باشد درباره رفتار نامناسب با یک مشتری، اطلاعاتی درز کند تا پیامدهایی مانند سقوط ارزش سهام، هزینه‌‌‌های دادرسی و افت درآمدها شما را تهدید کند. افکار عمومی دیگر ساخته و پرداخته واحدهای بازاریابی و روابط عمومی شرکت‌ها نیست. بلکه نگاه مستقل خود را از طریق رسانه‌‌‌های اجتماعی به اشتراک می‌‌‌گذارند، هم‌‌‌صدا می‌‌‌شوند و مطالبات خود را فریاد می‌‌‌زنند. در این شرایط جدید، شرکت‌هایی شانس بقا و رونق دارند که به همکاری و انطباق خود با افکار عمومی بپردازند.
مارتین گوری، تحلیلگر پیشین سازمان سیا و نظریه‌‌‌پرداز ارتباط سیاست و رسانه، در سال 2014 کتابی با عنوان «طغیان افکار عمومی» (Revolt of the Public) منتشر کرد. او توضیح داد که چگونه نخبگان جامعه انحصار خود بر اطلاعات را از دست داده‌‌‌اند. به گفته او، اگر کسب و کار شما نتواند خود را از نگاه جهان بیرون مصون کند، ریسک‌‌‌هایتان به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت. در این صورت قادر به سرکوب منتقدان یا مخفی نگه داشتن رازها نخواهید بود و سوءتفاهم‌‌‌ها و اطلاعات اشتباه، پیامدهای سنگینی برایتان خواهد ساخت. دیگر کسی نمی‌تواند فقط به قواعد سنتی مدیریت آوازه تکیه کند؛ جایی که روابط عمومی، بازاریابی و مقررات حفظ محرمانگی برای کارکنان، چاره‌‌‌ساز بود.
کنشگران امروزی کار خود را با هشتگ و طومارهای آنلاین شروع می‌کنند، چرا که رسانه‌‌‌های اجتماعی پوشش اخبار و حتی تصمیمات سرمایه‌گذاران را تعیین می‌کنند. روابط امن و سری سازمان‌های غیردولتی با شرکت‌های بزرگ مثل گذشته قابل اتکا نیست. مدیریت آوازه و حفظ وجهه اجتماعی شرکت‌ها، شامل تعامل با گروه‌‌‌های ناشناخته در اینترنت شده است که یک‌‌‌روزه می‌توانند داستانی علیه شرکت‌های هنجارشکن در دهان‌‌‌ها بیندازند.
کارزار اینترنتی به شدت موفق سال 2018 برای تحریم انجمن ملی سلاح آمریکا را در نظر بگیرید. انجمن ملی سلاح این کشور هوادار مالکیت و نگهداری سلاح توسط شهروندان این کشور بود و نقش مهمی در آزادی حمل سلاح و رواج آن در این کشور داشت. سال 2018 که یک حادثه تیراندازی در دبیرستانی در پارکلند فلوریدا منجر به کشته شدن 17نفر و زخمی شدن 17 نفر دیگر شد، کارزاری اینترنتی با هشتگ تحریم انجمن ملی سلاح (#BoycottNRA) شکل گرفت.اما چرا این حادثه تبدیل به یک مطالبه اجتماعی شد و هزاران حادثه تیراندازی مشابه در آمریکا اینقدر پررنگ نشدند؟ پاسخ را باید در مطالبه‌‌‌گری و حرارت برخی از نوجوانان بازمانده از حادثه و والدین آنها جست‌‌‌وجو کرد. پس از پارکلند، فروشگاه زنجیره‌‌‌ای والمارت دست از فروش سلاح برداشت، سیتی بانک، بانک آمریکا و جی‌‌‌پی مورگان ارائه خدمات مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت تسلیحات را متوقف کردند و شرکت‌های دیگری مانند هواپیمایی دلتا و مت‌‌‌لایف به همکاری خود با انجمن ملی سلاح آمریکا پایان دادند. (عقب‌‌‌نشینی حزب جمهوری‌خواه نیز بعدها با ریزش آرای آنها در برخی ایالت‌‌‌ها جبران شد.)
در این داستان، افکار عمومی به روشنی به تغییر رفتار شرکت‌ها و نمایندگان خود در نقش‌‌‌های قانون‌گذاری و اجرایی منجر شد. شرکت‌های بزرگ و قدرتمندی که بسیاری از آنها در فهرست 500 شرکت برتر جهان هستند، مجبور به تبعیت از مطالبه اجتماعی شدند.
به شکلی مشابه، رسانه‌‌‌های اجتماعی می‌توانند مشکلات و دغدغه‌‌‌های محلی را به شکلی بی‌‌‌سابقه به گوش جهانیان برسانند. مشکل بزرگ‌تر برای شرکت‌ها این است که نمی‌توان تشخیص داد فردا چه مساله‌ای پررنگ می‌شود و وجهه آنها را تهدید می‌کند. هیچ فرمول قطعی برای پیش‌بینی این مطالبات نیست. در حال حاضر، فقط می‌توان شفافیت داشت، تمام تصمیمات و اقدامات را بر اساس ارزش‌‌‌های محوری پیش برد و تعاملی روشن و همیشگی با ذی‌نفعان برای همکاری و هم‌‌‌اندیشی بلندمدت در پیش گرفت.
برگرفته از کتاب: زمین مرتفع/ نوشته آلیسون تیلور

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1228980/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

6 غذا برای درمان سریع‌تر سرماخوردگی + اسامی

تأثیر گوجه فرنگی در ابتلا به نقرس

الجولانی با فرستاده ویژه سازمان ملل دیدار کرد

خانواده‌های اسرای صهیونیست خواستار امضای توافق جامع شدند

حمله جنگنده‌های انگلیس و آمریکا به استان حجه یمن

شاخص کل بازار سرمایه 3 میلیونی خواهد شد!

انفجار شدید در بغداد

مشکلی در تأمین گاز خانگی در استان تهران نداریم

کمیته بازنگری و تدوین قانون اساسی جدید سوریه تشکیل می‌شود

ادامه حملات اسرائیل به سوریه/ کدام مناطق بمباران شد؟

«شاد» بازه زمانی برگزاری کلاس‌های درس را اعلام کرد

تماس دیپلماتیک انگلیس با هیات تحریرالشام

ریسک نوآوری در کمین بازارهای مالی

قطر: شهرک‌سازی در جولان اشغالی نقض قوانین بین‌المللی است

20 شهید در بمباران محل اسکان آوارگان در غزه

گرفتار شدن بیش از 6 هزار نفر در برف و کولاک/ امدادرسانی هلال احمر ادامه دارد

زنجیره فولاد - 1403/09/26

زمان آغاز فعالیت سفارت ایران در سوریه مشخص شد

آینده معدن‌کاری در سه سناریو

چرا هنگ‌کنگ به یک مرکز ارزهای دیجیتال تبدیل شده است؟

تابلوی هفته - 1403/09/26

قوانین سخت‏‏‌گیرانه استرالیا‏‏‌

بیت‌کوین 173 هزار دلاری؟

تجربه خصوصی‌سازی سوئد

گذار هند از تحریم نفت روسیه

رمزگشایی از ریشه‌های ناترازی گاز

صورت مساله حمل‌ونقل

فرمول عادلانه عوارض تردد آزادراهی

تشکیل یک کارگروه ملی با حضور بخش خصوصی

رابطه تحریم و لجستیک

انگستان به بلوک تجاری اقیانوس آرام پیوست

بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا رکورد زد

کاهش شکاف ارزی با نرخ‌های جدید‌

سرگیجه اقتصادی با آمارها

انتظار فعالان از نشست فدرال رزرو

آمار معاملات روزانه - 1403/09/26

نقش انسان و کامپیوتر در «هوش مصنوعی روان‌شناسانه»

سلطه افکار عمومی بر شرکت‌ها

انتشار آلبوم جدید با نی‌نوازی زنده‌یاد عندلیبی

اجرای نمایش عروسکی «باغ‌وحش کاغذی»

موسیقی محیطی در خانه هنرمندان

به تماشای صد سال تنهایی

سه ایراد بزرگ مالی به فدراسیون فوتبال

از حساسیت به جذابیت

سلام به زنان!

معجـزه تلاش!

کارنامه بیمه تجارت‏‏‌نو در 8 ماه

چالش‏‏‌ها و فرصت‏‏‌های تحول دیجیتال در صنعت بیمه

بسته‌‌‌های اشتراک دیجی پی سود نیست

یار کمکی بانکداری خرد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی