بازار آریا

آخرين مطالب

نقش انسان و کامپیوتر در «هوش مصنوعی روان‌شناسانه» مقالات اقتصاد جهانی

نقش انسان و کامپیوتر در «هوش مصنوعی روان‌شناسانه»
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: سید‌حسین علوی لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com کن جنینگز، قهرمان بلامنازع مسابقه جیپاردی (یک شوی تلویزیونی و مسابقه سنجش هوش افراد با میلیون‌‌‌ها بیننده در سراسر جهان)، پس از پذیرفتن شکست در برابر ابرکامپیوتر واتسون در سال 2011 گفته بود: «من به برنده بزرگ مسابقه جیپاردی خوشامد می‌‌‌گویم و در برابر او سر تعظیم فرود می‌‌‌آورم.»
ابرکامپیوتر واتسون یک غول به‌‌‌تمام‌‌‌معنا بود: یک کامپیوتر به‌‌‌اندازه یک اتاق بزرگ که تجهیزات خنک‌‌‌کننده آن بیش از 20 تن وزن داشت و مهندسان شرکت آی‌‌‌بی‌‌‌ام آن را به یاد تامس‌ای واتسون، بنیان‌گذار این شرکت نام‌گذاری کردند. این ابرکامپیوتر دارای یک الگوریتم پرسش‌‌‌ و پاسخ موسوم به DeepQA بود که با هزاران سوال ‌‌‌و جواب جمع‌‌‌آوری‌‌‌شده از مسابقات جیپاردی «آموزش‌‌‌ دیده بود» و «یاد گرفته بود» که کدام جواب با کدام سوال مرتبط است.
بعد از این پیروزی تاریخی ماشین بر انسان، بارها چنین اتفاقی تکرار شد. مثلا در سال 2017 یک برنامه کامپیوتری جدید به نام «آلفازیرو» به صحنه آمد که توانست برنامه قبلی به نام «آلفاگو» را شکست دهد؛ آن هم به این دلیل که از شبکه‌‌‌های عصبی عمیقی بهره می‌‌‌برد که الگوریتم‌‌‌های آن به وسیله انسان طراحی نشده بود بلکه توسط ماشین آموخته شده بود. در واقع آلفاگو از بازی‌‌‌هایی که انسان‌‌‌ها با هم انجام می‌‌‌دادند یاد می‌‌‌گرفت، حال آنکه آلفازیرو این توانایی را داشت تا از قوانین بازی یاد بگیرد و نیازی به ورودی دریافتی از انسان نداشت و می‌توانست میلیون‌‌‌ها بار با خودش مسابقه دهد و از طریق آزمون و خطا برنده شود.
اگرچه آلفازیرو بارها و بارها هم انسان‌‌‌ها و هم ماشین‌‌‌ها و برنامه‌‌‌های دیگر را در بازی‌‌‌هایی مانند «گو» و شطرنج شکست داده، اما اشتباه است اگر فکر کنیم که آلفازیرو قادر به انجام هر کاری است. در واقع آلفازیرو در بازی‌‌‌هایی با دو بازیکن و دارای قوانین و قواعد مشخص و ثابت قدرت بسیار زیادی دارد و قادر به شکست‌‌‌دادن تمام رقباست.
بااین‌‌‌همه این برنامه کامپیوتری پیشرفته نمی‌تواند کارهایی مانند راندن یک ماشین، آموزش به کودکان و به‌‌‌طورکلی فعالیت‌‌‌هایی که میزان ابهام و تغییر در آنها بالاست را به‌‌‌درستی انجام دهد.
یکی دیگر از موفقیت‌‌‌ها و برتری‌‌‌های بزرگ هوش مصنوعی بر انسان در زمینه تشخیص چهره است که نه فقط در کنترل مرزها و همچنین مسیرهای ورودی و خروجی کاربرد دارد، بلکه برای شناسایی عکس‌‌‌ها و تصاویر مربوط به افراد در شبکه‌‌‌های اجتماعی آنلاین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند وجود شباهت بین دو یا چند تصویر از یک فرد را بادقت 99.6‌درصد تشخیص دهد. به‌‌‌طورکلی، نمونه‌‌‌های پرشماری از برتری‌‌‌ یافتن ماشین‌‌‌ها و هوش مصنوعی بر انسان وجود دارد که در مجموع ما را به این نتیجه می‌‌‌رساند که هر جا که صحبت از قوانین ثابت و موقعیت‌‌‌های مشخص و قابل‌‌‌پیش‌بینی در میان باشد احتمال برتری هوش مصنوعی بر انسان به‌‌‌شدت و به‌‌‌سرعت در حال افزایش است. با این ‌‌‌همه، هر زمان که پای ابهام و متغیر بودن شرایط و غیرقابل‌‌‌پیش‌بینی بودن آینده به میان می‌‌‌آید عرصه بر هوش مصنوعی و ماشین‌‌‌ها تنگ خواهد شد و برتری با انسان‌‌‌ها و هوش انسانی خواهد بود. البته باید این را هم دانست که این تفکیک بین موقعیت‌‌‌های ثابت و غیرثابت به‌‌‌صورت مطلق و قطعی امکان‌‌‌پذیر نیست و چه‌‌‌بسا موقعیت‌‌‌های به‌‌‌ظاهر ثابت و مشخصی که دارای درجاتی از ابهام و تفاوت نیز هستند.
در نتیجه هوش مصنوعی برای انجام آنها ممکن است دچار مشکلات و چالش‌‌‌های جدی و متعددی شود.
هوش مصنوعی روان‌شناسانه
در سال 1957 «هربرت سایمون» پیش‌بینی کرد طی 10 سال آینده یک کامپیوتر خواهد توانست قهرمان شطرنج دنیا را شکست دهد. این پیش‌بینی اگرچه در نهایت تحقق پیدا کرد و کامپیوتر توانست انسان را در بازی شطرنج شکست دهد، اما زمان تحقق این پیش‌بینی خیلی بیشتر از 10 سال بود. به‌عقیده او اساس هوش مصنوعی یعنی «آموزش دادن به کامپیوترها در این مورد که انسان‌‌‌ها چگونه مسائل را حل می‌کنند» که بر این اساس انسان نقش معلم و آموزش‌دهنده و کامپیوتر نقش دانش‌‌‌آموز و آموزش‌‌‌گیرنده را بازی می‌کند و می‌توان آن را «هوش مصنوعی روان‌شناسانه» نامید.
اما برنامه دیپ بلو که توانست در سال 1997 ‌گری کاسپاروف را در بازی شطرنج شکست دهد، بر این ‌‌‌اساس که هوش انسان و هوش مصنوعی دو روی یک سکه هستند، شکل نگرفته بود. بلکه طراحان آن توانسته بودند از طریق بررسی بیش از 200 میلیون حرکت در هر ثانیه به قدرت محاسباتی عظیمی دست پیدا کنند که تمام حرکت‌‌‌های احتمالی طرف مقابل را پیش‌بینی کرده و حرکت متناسب با آن را پیشنهاد می‌‌‌داد.
در واقع سایمون تلاش کرد ماشینی را ابداع کند که تصویری از یک انسان باشد؛ حال ‌‌‌آنکه شرکت‌های آی‌‌‌بی‌‌‌ام یا گوگل چنین کاری انجام ندادند و مهندسان آنها در طراحی هوش مصنوعی مورد نظرشان روی یادگیری ماشین تمرکز کردند که شاخه دیگری از هوش مصنوعی است و مسائل را با استفاده از شبکه‌‌‌های عصبی عمیق و سایر الگوریتم‌‌‌ها و بدون نیاز به تقلیدکردن از هوش انسان حل می‌کند. به عبارت بهتر کلمه هوش در عبارت هوش مصنوعی چیزی شبیه به هوش انسان نیست، بلکه یک نوع تصمیم‌گیری اتوماتیک است که چاره حل مسائل را نه در تقلید و الگوبرداری از انسان، بلکه در یادگیری و الگوبرداری از واقعیت و خود قوانین و موقعیت‌‌‌های موجود می‌‌‌بیند.
به‌‌‌طور کلی، هوش مصنوعی روان‌شناسانه که ریشه در تقلید از انسان و آموختن ماشین از او دارد، به درد مواجهه با موقعیت‌‌‌های نامشخص و مبهم می‌‌‌خورد؛ یعنی همان جا که انسان توان رقابت و هماوردی با ماشین‌‌‌ها را دارد و در زمینه‌‌‌هایی چون بازی شطرنج که قوانین ثابت و مشخصی دارد از کارآیی چندانی برخوردار نیست. به همین دلیل هم بود که پیش‌بینی سایمون مبنی بر برتری کامپیوتر بر انسان در بازی شطرنج تا سال 1967 به وقوع نپیوست و 30 ‌‌‌سال بعد آن هم به‌‌‌واسطه پیشرفت‌‌‌های حاصل‌شده در زمینه یادگیری ماشین تحقق پیدا کرد.
بازی هوش مصنوعی
اصل دنیای ثابت می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم هوش مصنوعی در زمینه حل کدام مسائل از شانس موفقیت بیشتری برخوردار است. امروزه بخش عمده‌‌‌ای از پیشرفت‌‌‌های صورت‌‌‌‌گرفته در حوزه هوش مصنوعی دارای ابعاد نظامی و تجاری هستند و پیشرفت‌‌‌های انجام شده در بخش هوش مصنوعی علمی اندک و ناچیز بوده است.
در نتیجه بارها دیده شده که شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری که به شکل گسترده‌‌‌ای از هوش مصنوعی برای تحقق اهداف خود بهره می‌‌‌برند، به تنها چیزی که توجه دارند افزایش سود و درآمدشان با کمک هوش مصنوعی است و بس. این وضعیت در تضاد کامل با آن چیزی قرار دارد که فلسفه وجودی هوش مصنوعی به‌‌‌حساب می‌‌‌آمد؛ یعنی کمک به رفاه و تحقق هر چه بیشتر منفعت جامعه و عموم مردم.
در واقع مشکل اصلی در برخورد با موضوع هوش مصنوعی خود این تکنولوژی پیشرو و رو به‌‌‌ رشد نیست، بلکه مشکل از آنجا شروع می‌شود که نیروهای پشت سر هوش مصنوعی یعنی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به تنها چیزی که فکر می‌کنند پول درآوردن هرچه بیشتر با کمک هوش مصنوعی است و نه تبدیل جهان به جایی بهتر برای زندگی بشر.
منبع: کتاب The age of AI: and our human future

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1228981/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الجولانی با فرستاده ویژه سازمان ملل دیدار کرد

خانواده‌های اسرای صهیونیست خواستار امضای توافق جامع شدند

حمله جنگنده‌های انگلیس و آمریکا به استان حجه یمن

شاخص کل بازار سرمایه 3 میلیونی خواهد شد!

انفجار شدید در بغداد

مشکلی در تأمین گاز خانگی در استان تهران نداریم

کمیته بازنگری و تدوین قانون اساسی جدید سوریه تشکیل می‌شود

ادامه حملات اسرائیل به سوریه/ کدام مناطق بمباران شد؟

«شاد» بازه زمانی برگزاری کلاس‌های درس را اعلام کرد

تماس دیپلماتیک انگلیس با هیات تحریرالشام

ریسک نوآوری در کمین بازارهای مالی

قطر: شهرک‌سازی در جولان اشغالی نقض قوانین بین‌المللی است

20 شهید در بمباران محل اسکان آوارگان در غزه

گرفتار شدن بیش از 6 هزار نفر در برف و کولاک/ امدادرسانی هلال احمر ادامه دارد

زنجیره فولاد - 1403/09/26

زمان آغاز فعالیت سفارت ایران در سوریه مشخص شد

آینده معدن‌کاری در سه سناریو

چرا هنگ‌کنگ به یک مرکز ارزهای دیجیتال تبدیل شده است؟

تابلوی هفته - 1403/09/26

قوانین سخت‏‏‌گیرانه استرالیا‏‏‌

بیت‌کوین 173 هزار دلاری؟

تجربه خصوصی‌سازی سوئد

گذار هند از تحریم نفت روسیه

رمزگشایی از ریشه‌های ناترازی گاز

صورت مساله حمل‌ونقل

فرمول عادلانه عوارض تردد آزادراهی

تشکیل یک کارگروه ملی با حضور بخش خصوصی

رابطه تحریم و لجستیک

انگستان به بلوک تجاری اقیانوس آرام پیوست

بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا رکورد زد

کاهش شکاف ارزی با نرخ‌های جدید‌

سرگیجه اقتصادی با آمارها

انتظار فعالان از نشست فدرال رزرو

آمار معاملات روزانه - 1403/09/26

نقش انسان و کامپیوتر در «هوش مصنوعی روان‌شناسانه»

سلطه افکار عمومی بر شرکت‌ها

انتشار آلبوم جدید با نی‌نوازی زنده‌یاد عندلیبی

اجرای نمایش عروسکی «باغ‌وحش کاغذی»

موسیقی محیطی در خانه هنرمندان

به تماشای صد سال تنهایی

سه ایراد بزرگ مالی به فدراسیون فوتبال

از حساسیت به جذابیت

سلام به زنان!

معجـزه تلاش!

کارنامه بیمه تجارت‏‏‌نو در 8 ماه

چالش‏‏‌ها و فرصت‏‏‌های تحول دیجیتال در صنعت بیمه

بسته‌‌‌های اشتراک دیجی پی سود نیست

یار کمکی بانکداری خرد

بازار فولاد - 1403/09/26

بازار آتی - 1403/09/26

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی