ضرورت گسترش سریعتر پایداری برای جوامع
اقتصاد جهان
بزرگنمايي:
بازار آریا - مترجم: مهدی نیکوئی شرکتها در تمام مناطق جهان با فشار روزافزون سرمایهگذاران، سیاستگذاران و افکار عمومی برای لحاظ کردن پایداری زیستمحیطی بهعنوان بخشی حیاتی از استراتژی کسبوکارشان مواجهند.
در این میان، گزارش جدیدی از یک شرکت مشاوره پایداری نشان میدهد که شرکتها در مسیر مسوولیتپذیری بالاتر زیستمحیطی-اجتماعی چه چالشها و راهکارهایی دارند.
گزارش جدید شرکت مشاوره پایداری «ویولیا نورث آمریکا» (Veolia North America) دومین گزارش سالانه این شرکت از بررسی وضعیت پیشرفت شرکتهای جهانی در مسیر پایداری است. این گزارش براساس مصاحبه جامعی با 300شرکت برجسته در 12صنعت و 60کشور جهان تهیه شده است.
هدف آنها بررسی این موضوع بوده است که شرکتها در کنار عملکرد اقتصادی خود، چه بهبودی در کاهش میزان آلایندگی (انتشار گازهای گلخانهای)، مصرف و نگهداشت آب و کنترل پسماندها داشتهاند.
مدیرعامل ویولیا نورث آمریکا، فِرد فن هیمز میگوید: «شرکتها ابزار لازم، اراده و حمایت افکار عمومی را برای دگردیسی اکولوژیک خود دارند. آنها با ادامه سرمایهگذاری روی نوآوریهای پایدار و همکاری با تمام ذینفعان، نه تنها به انتظارات شهروندان عمل میکنند، بلکه ارزشافزوده بلندمدتی برای جامعه بهعنوان یک کل پدید میآورند. این همان کاری است که شرکت مشاوره پایداری ویولیا قصد انجامش را دارد. ما به دنبال طراحی برنامههایی استراتژیک برای آشتی محیطزیست و اقتصاد هستیم.»
یافتههای پژوهش پایداری
در گزارش سالانه اخیر ویولیا، یافتههای مهمی بهچشم میخورند:
شرکتها در مسیر درستی قرار دارند؛ ولی افکار عمومی خواهان اقدامات گستردهتر و سریعتر است. این مورد یکی از مهمترین شکافهای ادراکی بین نگاه شرکتها و افکار عمومی نسبت به تغییرات اقلیمی است. درحالیکه 98 درصد از شرکتها به اهمیت پایداری اذعان دارند، فقط 30درصد آن را «ریسک بالا» برای فعالیتها و عملیات خود میدانند. در طرف مقابل، 89درصد جامعه اعتقاد دارد که تغییرات اقلیمی روند عادی زندگی و فعالیت اقتصادی را هماینک نیز مختل کرده است. همچنین دو سوم از ساکنان جهان احساس میکنند «در معرض ریسکهای مرتبط با تغییر اقلیم یا آلودگی» قرار دارند. این تفاوت ادراکی مشخص شده در پژوهش2024 حاکی از آن است که کسبوکارها باید خود را با درک و نگرانیهای افکار عمومی انطباق بیشتری دهند و اقدامات قاطعانهتری برای کاهش اثرات زیستمحیطی فعالیت خود در پیش بگیرند.
پس از کاهش انتشار کربن، توجه به مسایل آب و پسماند بزرگترین فرصتهای کسبوکارها برای پیشرفت سریع است. بزرگترین فرصتها برای بهبود سریع و کمهزینه عملکرد زیستمحیطی کسبوکارها، توجه به حوزههای آب و پسماند است. در حقیقت، میتوان آن را مانند میوههای در دسترس و موجود در شاخههای پایین یک درخت دانست که به راحتی قابل برداشت هستند. شرکتها گزارش دادهاند که تاکنون پیشرفتهای آنها مربوط به استراتژیهای کاهش انتشار گازهای گلخانهای بوده است و توجه کافی به مدیریت آب و پسماند نداشتهاند. پژوهش اخیر نشان میدهد که فقط 20درصد از شرکتها «درک عالی» از مسیر دستیابی به اهداف کاهش مصرف آب و پسماند دارند.
آموزش و همکاری میتواند برنامههای پایداری شرکتها را سرعت ببخشد؛ درحالیکه 72درصد از شرکتها ادعا میکنند «در مسیر» برنامههای پایداری خود قرار دارند، فقط 21درصد از آنها برنامههای پیشرفته پایداری اتخاذ کردهاند. این یافته حاکی از اهمیت آموزش شرکتی و همکاریهای سطح صنعت برای تسریع در اقتباس رویههای پیشرفته پایداری و فناوریهای در دسترس است. افکار عمومی نیز چنین سیاستی را تایید میکند. بررسی افکار عمومی توسط شرکت ویولیا نشان میدهد که 90درصد از شهروندان معتقدند دگردیسی اکولوژیک نیازمند تعهد مشترک تمام ذینفعان است: مقامات محلی، دولتهای محلی، نهادهای بینالمللی، کسبوکارها و افراد. پژوهش مورد بحث، جزئیاتی تفکیکی از پیشرفت پایداری کسبوکارها براساس منطقه و حوزه اقتصادی فعالیت آنها نیز ارائه میکند. بهعنوان مثال، این پژوهش نشان میدهد که 25درصد از شرکتهای اروپایی از برنامههای پایداری «پیشرفته» خود خبر دادهاند؛ درحالیکه این رقم برای شرکتهای آسیا و اقیانوسیه 20درصد و برای شرکتهای واقع در آمریکای شمالی 10درصد است. این پژوهش همچنین مهمترین چالشها و موانع پیشرفت شرکتها در مسیر پایداری زیستمحیطی و مسوولیتپذیری سطح بالاتر را شناسایی کرده است: هزینه، شکاف دانشی، پیچیدگیهای سنجش عملکرد و گزارشدهی. شرکتها در نواحی عنوان شده در بالا، برای کاهش آثار عملکرد اقتصادی خود بر محیطزیست و جامعه، به این چالشها باید توجه کنند. موفقیت آنها وابسته به یافتن راهکاری برای عبور از هر یک از آنها است. دیو راس، قائم مقام مدیرعامل شرکت ویولیا و مدیر واحد دولت و پایداری شرکت میگوید: «شرکتها در حال حاضر، بهترین شرایط را برای پیشبرد دگردیسی اکولوژیک در اختیار دارند و یافتهها نشان میدهد که این موضوع را هم جدی گرفتهاند.»
منبع: Facility Executive
--> اخبار مرتبط نقش 41 درصدی سرمایهگذاران نهادی در بورس دنیا میانکاله؛ اثبات تقدم زیستمحیطی بر توسعه افقی پتروشیمی بازارهای مالی و اقتصاد آمریکا در کشاکش معدنکاری؛ پَر پرواز اندونزی طراحی بستهبندی برای نسل دیجیتال
-
پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۹:۵۶
-
۸ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1218795/