بازار آریا

آخرين مطالب

نفتکش‌ها با پرچم گابن، نفت تحریمی روسیه را از قطب‌شمال عبور می‌دهند

صادرات نفت تحریمی تحت ‌پرچم ثانویه اقتصاد ایران

صادرات نفت تحریمی  تحت ‌پرچم  ثانویه
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد -پیمان قناعتی‌فرد : نفتکش موسوم به «سای‌بابا» در مسیر دریای‌شمال از مورمانسک به چین حرکت می‌کند. این کشتی بخشی از ناوگان‌سایه بزرگ ثبت‌شده در آفریقا است که اکنون در آب‌های قطب‌شمال روسیه فعالیت می‌کند. چندین نفتکش دیگر نیز به‌دنبال سای‌بابا در حرکت هستند. اعتقاد بر این است که سای‌بابا در اواسط ماه گذشته نفت‌خام روسی را در مورمانسک بارگیری کرده‌است. این نفتکش متعاقبا مسیر قطب‌شمال را انتخاب کرد که اقیانوس اطلس‌شمالی را به اقیانوس آرام متصل می‌کند. اطلاعات به‌دست آمده از ردیابی این کشتی نشان می‌دهد؛ در هجدهم ماه گذشته، این نفتکش در نزدیکی خلیج کولا قرار داشت. بر اساس داده‌های اداره مسیر دریای شمال روسیه، 9روز بعد، این کشتی در حال عبور از دریای کارا ردیابی شد. پیش‌بینی‌شده بود در حرکت به سمت شرق، این نفتکش تقریبا 20‌ساله با وزنی در حدود 160‌هزار‌تن به حجم بزرگی از کوه یخ چند‌ساله برخورد کند.
کوه‌های یخ دریایی واقع در دریای چوکچی در تابستان امسال، جابه‌جایی محموله‌ها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده‌است. به نوشته تارنمای بارنتس‌آبزرور، این نفتکش حامل پرچم گابن بوده و به‌نظر می‌رسد که توسط شرکتی از امارات متحده‌عربی مدیریت می‌شود. با مجوز صادره از سوی «اداره مسیریابی دریایی شمال»، این کشتی مجاز است بدون اسکورت یخ‌شکن در شرایط یخ‌زدگی سطح دریا در بازه زمانی 10سپتامبر تا 31 اکتبر دریانوردی کند.
این نفتکش 274متری در سال‌2006 ساخته شد و با نام Cap Guillaume برای یک تاجر بلژیکی کار می‌کرد. این کشتی در نوامبر 2022 فروخته شد و از آن زمان با نام سای‌بابا فعالیت کرده‌است. نفتکش یادشده قرار است در 5 دسامبر به بندر هویژو در چین برسد. سای‌بابا تنها نفتکش ثبت‌شده در گابن نیست که اکنون از طریق آب‌های ناآرام قطب‌شمال و در مسیر دریای‌شمالی عبور می‌کند.
نفتکش‌ها در صف انتظار
درشرایطی که این کشتی در شرف آغاز سفر خود از مسیر قطب‌شمال به چین بود، دو نفتکش دیگر ثبت‌شده در گابن در آب‌های خارج از مورمانسک منتظر بارگیری بودند. NS Nordic و SCF Baltica احتمالا در پی سای‌بابا حرکت خواهند کرد. هم‌زمان با آنها، به‌نظر می‌رسد که مسکوفسکی‌پرسپکت نیز در مسیر هند به مورمانسک، سفر دریایی خود را از شرق به غرب آغاز خواهد کرد. همچنین نفتکش‌های SCF Yenisey، Suvorovsky Prospect و Nanda Devi در اواخر سپتامبر در مسیر دریایی قطب‌شمال حرکت کرده‌اند.
حمایت گابن از نفت روسی
از زمانی‌که مسکو جنگ خود را با اوکراین آغاز و جامعه بین‌الملل بسته‌های تحریمی را علیه صنعت نفت و گاز روسیه اعمال کرد، گابن، این کشور کوچک واقع در غرب‌آفریقا از ناوگان کشتی‌های سایه‌ای که نفت تحریم‌شده روسیه را حمل می‌کنند ،حمایت کرده‌است. کشوری که در سال‌2023 کودتای نظامی را تجربه کرد، امروز یکی از بهترین دوستان و هم‌پیمانان صنعت نفت روسیه است.
علاوه‌بر هفت نفتکشی که در حال‌حاضر در آب‌های قطب‌شمال روسیه حرکت می‌کنند، ده‌ها کشتی دیگر در دو سال‌گذشته در فهرست کشتی‌های گابن ثبت شده‌اند که بسیاری از آنها متعلق به شرکت کشتیرانی سوفکامفلات است که بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی روسیه بوده و به حمل‌ونقل نفت و گاز، به‌ویژه در محیط‌های دشوار مانند قطب شمال، می‌پردازد. بر اساس فهرست منتشرشده توسط لویدز لندن، یک بازار معتبر بیمه بریتانیایی است که اعضای آن برای گردآوری و توزیع ریسک‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند، این کشور آفریقایی یک شرکت خصوصی مستقر در امارات‌متحده‌عربی را برای اجرای رجیستری نفتکش‌های خود استخدام کرده‌است. در حال‌حاضر، تقریبا تمامی ظرفیت کشتی‌های ثبت‌شده در گابن در زمینه جابه‌جایی و انتقال محموله‌های نفت تحریم‌شده روسیه مشغول هستند. سقف قیمتی که توسط وزارت خزانه‌‌‌‌‌‌‌داری ایالات‌‌‌‌‌‌‌متحده تعیین‌‌‌‌‌‌‌شده‌‌‌‌‌‌‌، شرکت‌های غربی را از ارائه خدماتی مانند بیمه دریایی برای تجارت نفت روسیه منع می‌کند، مگر اینکه نفت روسی در قیمتی ‌برابر یا زیر 60دلار برای هر بشکه خریداری‌‌‌‌‌‌‌شده باشد. بدون بهره‌مندی از پوشش بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای مناسب و با درنظر گرفتن این واقعیت که نفتکش‌ها به طرز نگران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای قدیمی هستند، تانکرهای ناوگان سایه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منزله بمب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساعتی شناور، مشغول به جابه‌‌‌‌‌‌‌جایی نفت روسی هستند.
از سوی دیگر، عبور از پر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترافیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین آبراه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهان، خطر نشت نفت را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌‌‌‌‌‌‌است. به‌عنوان یک اصل‌کلی، برخی کشورها برای گریز از پرداخت مالیات و بسیاری دیگر برای شانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردن از استانداردهای سختگیرانه کار و ایمنی، فعالیت تحت‌‌‌‌‌‌‌پرچم کشوری دیگر را ترجیح می‌دهند. قبل از جنگ اوکراین، به‌عنوان مثال، سنت‌کیتس (کشوری در جزایر کارائیب)، عمدتا شناورهای کوچک‌‌‌‌‌‌‌تری مانند یدک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دریایی، قایق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تفریحی و کشتی‌های ماهی‌گیری را تحت‌‌‌‌‌‌‌پوشش داشت. در حال‌‌‌‌‌‌‌حاضر اما‌ پرچم این کشور منتخب، بخش بزرگی از ناوگان سایه است. بیش از 70‌‌‌‌‌‌‌درصد ناوگان سنت‌کیتس تحت‌رجیستری ثبت‌شده در بریتانیا، پرچم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شده‌اند. سرانجام و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌واسطه فشار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های وارده، شرکت مزبور اخیرا اعلام کرد؛ پرچم 36نفتکش سنت‌کیتس را از فهرست عملیاتی خود حذف خواهد کرد.
در طول سال‌2024، گابن سریع‌ترین رشد ثبت کشتی در جهان را داشته‌است. به گزارش موسسه Splash247، تنها در یک ماه، تعداد کشتی‌های موجود در رجیستری این کشور، دو‌برابر شد. گردش مبهم تجارت بین‌الملل این کشور در ماه مه 2024، منجر به گنجاندن پرچم گابن در فهرست پرچم‌های سهل‌الوصول دنیا شد. پدی‌کراملین، رئیس فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌ونقل (ITF)‌ در اظهارنظری درباره این تصمیم گفت: «این یک صنعت سمی و خطرناک است؛ ثبت کشتی‌ها در کشورهایی که هیچ مقررات، نظارت و پاسخگویی در مورد آنها وجود ندارد. این موضوع همچنین امکان استثمار و فراموش‌کردن دریانوردان مشغول در این صنعت را در پی خواهد داشت.
--> اخبار مرتبط رفت‌و‌آمد نفتکش‌ها به آسیا به بالاترین حد خود در 2018 رسید هند جای چین را در واردات نفت از روسیه گرفت رکورد صادرات گاز روسیه به چین صادرات 1.8 میلیون بشکه‌ای نفت ایران روسیه؛ بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1217441/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات حزب‌الله علیه محل تجمع نظامیان اسرائیلی

3 کارگر جوان حین لایروبی در مشهد جان باختند

زمان آتش‌بس در لبنان اعلام شد؟

علت بازگشت دلار به کانال 68 هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آیا دولت چهاردهم می‌تواند دخل و خرج ملت را جور کند؟

مواجهه قانون با اخلالگران اقتصادی

حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در حومه جنوبی حسکه سوریه

تاکید انگلیس بر پایبندی به قوانین بین‌المللی درباره حکم بازداشت نتانیاهو

فوت کارگر معدن چهارچشمه بهاباد به دلیل سقوط کامیون

ساکن جدید کاخ سفید و معادلات پیچیده جهان/ ترامپ و معمای چین

هشدار مدیریت بحران به کوهنوردان / از صعود به ارتفاعات پایتخت اجتناب کنید

فروش نقدی کامیون فورس امپاور و بایک بهمن دیزل

جلسه رئیس ایدرو با قطعه‌سازان

پذیرش و ثبت‌نام 230‌هزار دستگاه خودروی فرسوده در مراکز اسقاط

گسل شکننده در بازار خودروهای مونتاژی

شما بودید باور می‌کردید؟

شناخت درستی از بازارهای جهانی نداریم

ضرورت دیپلماسی غذایی

لزوم واردات ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات معدنی

تردید نسبت به تصمیم فدرال رزرو

آمار معاملات روزانه - 1403/09/06

نقش مهم کسب و کارها در اجرای عدالت برای کارکنان دارای معلولیت

معجزات هنر وصل کردن

«جزیره دکتر مورو» در بازار کتاب

نقاشی‌های مسعود کیمیایی در «جسدهای جاندار»

یادبود مرتضی ممیز در خانه هنرمندان

حکایت عجیب خواننده مشهور اصفهان

مختصر و مفید، مثل کاوه

نسخه ایرانی واکاشیزوما!

چقدر عکس بدی بود!

محکوم به درخشش!

موانع تامین مالی مولد

کورس تسهیلات‌دهی بانک‌ها

کارگروه حل چالش‌های معادن شن و ماسه

هزینه‌های ناپیدای برخورد کور

فدرال‌رزرو مقابل ترامپ

بازار جهانی - 1403/09/06

بازار فولاد - 1403/09/06

صندوق کالایی - 1403/09/06

توقف قیمت شمش در بازار فیزیکی

رضایت اقلیمی از توریسم

همکاری سازمان هوش مصنوعی با نصر کشور

زیان 55 میلیارد دلاری شرکت‌های انگلیسی از حملات سایبری

نقش دوگانه هوش مصنوعی در مصرف انرژی

رسیدگی به بودجه صندوق توسعه ملی

مواجهه دلار با حمایت 68‌؟

انتقاد از افزایش قیمت خودرو

بازار خودرو در رکود مطلق

مجوز 4 ماهه واردات خودرو؟

معدن در بند «حقوق دولتی»

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی