بازار آریا

آخرين مطالب

بازی ریسک‌ها با بورس اقتصاد ايران

بازی ریسک‌ها با بورس
  بزرگنمايي:

بازار آریا - محمدغفوری/کارشناس بازار سرمایه استراحت شاخص کل بورس تهران بیشتر از انتظارات به طول انجامیده؛ اما شواهد کنونی نشان می‌دهد همچنان اوضاع در بازار سهام امیدوارکننده نیست. این وضعیت درحالی است که بورس تهران کمترین ارزش معاملات ریالی پنج‌سال اخیر را در سال ‌جاری تجربه می‌کند. بورس از ابتدای سال بسیار متزلزل ظاهر شده و بازدهی این بازار به منفی 5.89درصد رسیده است؛ اما اوضاع در بازارهای دیگر به گونه‌ای دیگر رقم خورده است.
به این ترتیب می‌توان دریافت که صندوق‌های طلا در سال ‌جاری با افزایش ضریب نفوذ در بین آحاد مردم و فعالان اقتصادی همراه شده‌‌‌اند؛ به گونه‌‌‌ای که میانگین روزانه ارزش معاملات 13صندوق طلای حاضر در بازار در سال ‌جاری به 725میلیارد تومان رسیده است که این موضوع گواهی بر افزایش ضریب نفوذ این صندوق‌هاست. این در حالی است که در سال گذشته میانگین روزانه ارزش معاملات صندوق‌های طلا، 283میلیارد تومان بود؛ در سال 1401 نیز میانگین 136میلیارد تومانی برای ارزش معاملات این صندوق‌ها به ثبت رسیده بود.
حال پرسش مهمی مطرح می‌شود؛ اینکه آیا بازارهای رقیب می‌توانند رقیب جدی بورس محسوب شوند و بازار مذکور را از رالی بازارها دور کنند؟ به نظر می‌رسد افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام را دارند باید پورتفویی متشکل از دارایی‌های مختلف را ایجاد کنند. در شرایط کنونی که «بحران و سناریوهای جنگی» روی میز معامله‌گران قرار دارد، طبیعتا 30 تا 50 درصد از سرمایه یک پورتفوی سرمایه‌گذاری باید به طلا اختصاص داده شود. طلا در شرایط «پیشروی ریسک‌ها» یک سرمایه‌گذاری امن محسوب می‌شود. با عنایت به این مهم که با افزایش تنش‌ها، نرخ ارز وارد مسیر صعودی‌ می‌شود،رشد طلا نیز از شرایط فوق تاثیر زیادی می‌پذیرد. بنابراین همان‌طور که از ابتدای سال قابل پیش‌بینی بود، افزایش سطح تنش‌های برون‌مرزی شرایط را به نفع طلا رقم خواهد زد.
اما عوامل بنیادی مهمی وجود دارد که می‌تواند بورس را به انزوای معاملاتی بکشاند. قطعا با تعیین تکلیف برخی ابهامات اثرگذار بر بازار سهام این وضعیت تغییر خواهد کرد. اما آنچه درحال حاضر بر فضای معاملاتی تالار سهام می‌گذرد، واقعیت دیگری را به رخ می‌کشد. علاوه بر ریسک‌های کنونی، سیاستگذار بورسی آنطور که انتظار می‌رفت نتوانست خواسته اهالی بازار را برآورده سازد. بازار سهام دچار ایست معاملاتی شده است.
زمانی که سکه امامی در محدوده 10 میلیون تومان قرار داشت، شاخص کل بورس کانال دومیلیون واحد را از آن خود کرده بود، اما اکنون سکه سطوح غیرقابل باوری را درنوردیده و به راحتی محدوده 51میلیون تومان را لمس کرده است. این وضعیت گویای این امر است که چرا فعالان اقتصادی ترجیح نمی‌دهند پول خود را وارد تالار سهام کنند. اگرچه شاخص کل مبنای دقیقی از بازدهی بورس نیست. به‌وضوح می‌توان دید که سهام کوچک در 4 سال گذشته بیش از 50درصد افت قیمت را ثبت کردند. همچنین بر اساس آمارها طلا طی این مدت برنده بازارها بوده و بورس بازنده مطلق میدان بود.
اما این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ در این خصوص باید به عوامل متعددی اشاره کرد که پتانسیل جدی در تغییر مسیر بازار سهام ایفا می‌کنند. با اصلاح عوامل بنیادی می‌توان به بازگشت بورس به مدار تعادلی تا حدود زیادی امیدوار بود. کاهش فاصله نرخ دلار نیما با دلار آزاد یکی از متغیرهای مهم در ورود پول به بازار سهام است. بدون شک قرار گرفتن نرخ دلار نیما در کانال 50هزار تومانی و اثرات آن بر صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌تواند بعد از فروکش تنش‌ها منجر به بهبود وضعیت بازار سهام شود.
در سه سال گذشته اصرار سیاستگذار بر تثبیت نرخ دلار نیما با توجه به رهاشدگی دلار آزاد و نرخ بهره منجر به این شد که در کنار ریسک‌های بیرونی، سیاستگذاری‌های داخلی نیز وضعیت بدی را در بازار سرمایه رقم بزنند. شرایط فوق درنهایت رکود تولید را به دنبال داشت. کمتر کسی فکرش را می‌کرد شرکت‌های پتروشیمی که روزی به سهامداران خود در مجامع سود نقدی100درصدی می‌دادند در دو سال گذشته اینچنین وارد مسیر زیاندهی شوند.
--> اخبار مرتبط تصویر بورس تا اردیبهشت 1402 افت بورس در آغاز فصل گرما بورس شنبه از دریچه آمار روزهای کم‌رمق بازار سهام راز جاماندگی بورس از دلا‌ر

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1201539/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عبدالناصر همتى وعده چاره اندیشی مشکلات اقتصادی داد

همه چیز درباره اقتصاد کره جنوبی/ الگوی پیشرفت دهمین اقتصاد بزرگ جهان و غول صنعتی آسیا چه بود؟

ظرفیت‌های اقتصادی، صادراتی و اشتغال سوارکاری را فعال می‌کنیم

عراقچی در دومین اجلاس روند 3+3

همتی:چاره اصلی انجام اصلاحات جدی اقتصادی و تلاش براى کاهش تحریم ها است

ورود تعداد بیشتری از شرکت‌ها، بورس را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کند

فولادی‌ها هر چه سریع‌تر شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر را تشکیل دهند

صادرات 2 میلیارد دلاری غذای حلال

درخواست ترخیص برنج‌های وارداتی رسوبی از گمرک

ایران 85‌درصد امنیت غذایی خود را تامین کرده است

سیاست‌های یک بام و دو هوا سد راه افزودنی‏‏‌ها

امیدوارم زندگی‌ام تغییر نکند

قاب‌های خاطره‌انگیز آتیلا پسیانی در خانه هنرمندان

اجرای «نازنین و کلاغ ناقلا» در سالن سیمرغ

ساخت سری جدید «شام ایرانی» برای شبکه خانگی

آغاز پایان یک دوران

اهدای نشان عالی مسوولیت‏‏‌های اجتماعی به ستاره خلیج‏‏‌ فارس

فولاد خراسان، صدرنشین جدول عرضه و تقاضا

تولید 30درصد نیاز شیرخشک کشور در شهرکرد

مرور جدول خرده‌استرس‏‏‌های رایج

چگونه مسیر شغلی خود را برنامه‏‏‌ریزی کنیم؟

گذار جامعه ایران به سرمایه‌داری وابسته

زندگی‌های موازی

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

یادآوری عجیب پرسپولیسی‌ها!

استقلال؛ تراژدی یا کمدی؟

متاسفانه سابقه پاکی نداری!

جسارت است آقای کی‌روش، اما...!

امکان مشاهده نظرات مسافران برای کاربران یک تاکسی اینترنتی

شکایت ازکی‌‌‌وام از اسنپ‌‌‌پی به اتهام انحصارگرایی

مشارکت در سود و زیان طرح‏‏‌های دانش‏‏‌بنیان تا سقف 100 میلیارد تومان

رشد کند دسترسی‏‌پذیری اپلیکیشن‏‌های ایرانی برای نابینایان

صنعت تکنولوژی اسرائیل چقدر در برابر جنگ مقاوم است؟

آثار کاهش نرخ سود بانکی در رفتار بازیگران بازار پول

بهینه‌‌‌سازی مصرف؛ شاه‌‌‌کلید ‌گذار از ناترازی گاز

برتری بانک پارسیان در وام ازدواج

هوش مصنوعی و آینده صنعت بسته‌بندی

بازیگران اصلی بیمه نیمه اول

بازار جهانی - 1403/07/28

پلیمر خاورمیانه - 1403/07/28

بازار آتی - 1403/07/28

سه عامل صعود طلای جهانی

سقوط آزاد معاملات فولاد

رویداد مشترک تویوتا و هیوندای

معرفی نیسان مورانوی جدید

واکنش گمرک به ادعای خودرویی شهرداری تهران

افت نقطه‌به‌نقطه تولید خودرو

مصرف ماهانه 21‌میلیارد مترمکعب گاز

افزایش تولید بنزین در دستور کار است

ثبات شاخص بهای برنت به‌رغم هشدار مازاد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی