بازار آریا

آخرين مطالب

یک منبع نزدیک به رئیس مجلس در مورد سوءتفاهم‌ها با لبنان توضیح داد

حاشیه‌های گفت‌وگو با فیگارو اقتصاد ايران

حاشیه‌های گفت‌وگو با فیگارو
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی در ژنو با روزنامه فیگارو گفت‌وگو کرد. قالیباف در این مصاحبه که شامگاه پنج‌شنبه با دخل و تصرف‌هایی در آن از سوی رسانه فرانسوی منتشر شد، با تاکید بر ضرورت انجام عملیات «وعده صادق 2»، بر لزوم توقف حملات رژیم صهیونیستی به لبنان اشاره کرد. بر اساس آنچه روزنامه فیگارو نوشته رئیس مجلس گفته ایران آماده مذاکره با پاریس درباره آتش‌بس در لبنان است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی «دنیای اقتصاد»، اما قالیباف در این گفت‌وگو گفته من در بیروت در دیدار با آقای میقاتی و نبیه بری و احزاب و گروه‌های فلسطینی و لبنانی گفتم که هر تصمیمی که مجلس و دولت لبنان و جبهه مقاومت لبنان بگیرند، حتما جمهوری اسلامی از آن حمایت می‌کند. ما حتما از آتش‌بس پایدار حمایت می‌کنیم. حتی بحث 1701 قابل مذاکره است و در ادامه آنجا که مصاحبه‌کننده می‌پرسد چطور؟‌ رئیس مجلس ایران تاکید می‌کند آنها باید بگویند. آقای مکرون بگوید چطور. اروپا بگوید چطور. اروپا اول باید این تصمیم را بگیرد که دنباله‌رو آمریکا نباشد. اروپا و به ویژه فرانسه با سابقه تاریخی در منطقه شامات، خودش با دست خودش از این عرصه خارج شده و همه را دو دستی تقدیم آمریکا و اسرائیل کرده‌‌ است. این مال دیروز و امروز نیست. در پنجاه سال گذشته این اتفاق رقم خورده است. او همچنین در پاسخ به اینکه آماده مذاکره با فرانسه در موضوع 1701 هستید‌؟ می‌گوید ما برای آتش‌بس پایدار و مذاکره روی 1701 که از قبل بوده آماده مذاکره با اروپا و فرانسه هستیم.
اما همین سخنان با واکنش طرف لبنانی مواجه شد. دفتر نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان اعلام کرد که میقاتی از اظهارات محمد‌باقر قالیباف که گفته است تهران آماده مذاکره با فرانسه درباره اجرای قطعنامه 1701 شورای امنیت است، تعجب می‌کند و آن را مداخله آشکار در امور لبنان می‌داند . به گزارش «ایسنا»، دفتر میقاتی تاکید کرده موضوع مذاکره درباره اجرای قطعنامه 1701 شورای امنیت بر عهده دولت لبنان است و همه باید در این راستا حمایت کنند. همچنین دفتر میقاتی اعلام کرد که وزارت خارجه، کاردار سفارت ایران را در خصوص اظهارات قالیباف احضار کرده است.
همچنین یک منبع نزدیک به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز به شبکه المیادین گفت که آنچه از قالیباف درباره آتش‌بس در لبنان نقل شده به هیچ‌وجه درست نیست. مواضع قالیباف در قبال تحولات لبنان بسیار واضح و صریح است .این منبع خاطرنشان کرد: قالیباف در مواضع خود تاکید کرد آنچه دولت و مقاومت در لبنان درباره آتش‌بس آن را تایید می‌کنند ایران نیز همان را تایید خواهد کرد .این منبع به المیادین گفت: هدف از همکاری با اروپا کمک به رسیدن به توافق آتش‌بسی است که دولت و مقاومت در لبنان آن را تایید می‌کنند.
نکات مهمی که قالیباف به فیگارو گفت
قالیباف در گفت‌وگو با فیگارو به نکات مهم دیگری هم اشاره کرد. رئیس مجلس در خصوص اینکه چه شد که به اسرائیل حمله کردید، گفت: خیلی طبیعی است. وقتی به هر کشوری تجاوزی صورت می‌گیرد، پاسخی دارد. فکر می‌کنید اگر پاسخی نمی‌دادیم چه اتفاقی می‌افتاد؟ حتما او به تجاوز خودش بیشتر ادامه می‌داد. تاریخ زندگی این رژیم این را نشان می‌دهد که جز زبان زور چیز دیگری متوجه نمی‌شود.
او همچنین در پاسخ به این پرسش که شما صحبت از تجاوز و محکومیت آن و دفاع از مردم در قبال تجاوز کردید، پس چرا شما بین روسیه و اوکراین، روسیه را که تجاوزگر است انتخاب کردید؟ اظهار کرد: ما معتقدیم این جنگ باید متوقف و آتش‌بس شود. این نگاه ثابت ماست و این نگاه تغییری نکرده است. ارتباطمان با اوکراین برقرار است. حتی در زمانی که مدعی شدند ما به روسیه و برای جنگ به آنها پهپاد داده‌ایم، در ملاقاتی که با مقامات اوکراینی در کشور ثالث داشتیم، به آنها ثابت کردیم که این پهپاد‌ها قبل از جنگ به روسیه صادر شده است و نه بعد از شروع جنگ. و وقتی این بهانه از اروپا گرفته شد، کشورهای اروپایی گفتند شما به روسیه موشک داده‌اید. من همین‌جا شفاف اعلام می‌کنم که ما هرگز به روسیه موشک نداده‌ایم. خود اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌دانند که این ادعا، واهی است. قالیباف در ادامه تاکید کرد: ما از زمان‌های خیلی قبل با روسیه قراردادهای متعدد نظامی داریم و بر اساس مقررات سازمان ملل مجاز به خرید و فروش تسلیحات هستیم. ولی ما هیچ سلاحی که در جنگ اوکراین تاثیرگذار باشد، هرگز به روسیه نداده‌ایم.
رئیس مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که شروط شما برای برقراری ارتباط مجدد با آمریکا چیست‌، اظهار کرد: آن چیزی که مردم و مسوولان ما نسبت به آمریکا قضاوت می‌کنند، عملکرد آمریکاست در صدسال گذشته. این روند را که تحلیل می‌کنیم، می‌بینیم که آمریکا همیشه روی منافع کشور ما پا گذاشته است. قبل و بعد از انقلاب. البته که بعد از انقلاب دشمنی‌شان بیشتر شده است. این بی‌اعتمادی در وجود همه ملت و مسوولان ایران نسبت به آمریکا هست. شما برجام را نگاه کنید، بعد از این همه گفت‌وگو و مذاکرات و رفت‌وآمد، نتیجه چه شد. دیدید که ترامپ که آمد برجام را پاره کرد و از آن خارج شد. با این نگاه و رفتار زمامداران آمریکا، می‌شود مذاکره کرد؟ در کشور ما «بی‌اعتمادی» به آمریکا تقریبا ضرب‌المثل شده. می‌گویند صداقت آمریکایی.
قالیباف ادامه داد: من متعجبم از اروپا و مخصوصا‌ از فرانسه که در حوزه خودرو و در حوزه نفت، پس از برجام قرارداد سنگین با فرانسه بستیم، ولی فرانسه هم عملا از این قرارداد و توافق خارج شد و زیر میز زد. انگار فرانسوی‌ها یادشان رفته که کشور مستقل هستند؛ کشوری که انقلاب کبیر در آن اتفاق افتاده است. من خاطرم هست که دو دهه قبل اروپا دنبال آن بود که از ناتو جدا شود و نیروی دفاعی خودش را داشته باشد و برای این هدف، آلمان و فرانسه بیش از بقیه تلاش می‌کردند. اما فکر می‌کنم این کشورها خیلی بیش از گذشته وابسته به آمریکا شدند. نه تنها استقلال نظامی ندارند، بلکه در حوزه سیاسی هم منفعل هستند.
نتانیاهو هم به شما گفته که آمریکا می‌خواسته نقشه خاورمیانه را تغییر بدهد، ولی نتوانسته. اما دشمنی‌ آمریکا با همه کشورهای اسلامی در خاورمیانه پابرجاست، نشانه‌هایش را در جنگ ایران و عراق، افغانستان و سایر کشورهای اسلامی و موضوع داعش و‌... می‌بینید. او همچنین در پاسخ به اینکه چرا به آنها-آمریکایی‌ها- شانس سومی نمی‌دهید، تاکید کرد: این آمریکاست که باید گذشته را جبران کند. فرانسه هم تلاش کند با احیای آن شخصیت و قدرت خودش و مردمش‌ و استفاده از ارتباط قدیمی‌اش با لبنان و فلسطین و به ویژه لبنان، اجازه ندهد به مردم لبنان ظلم شود.
--> اخبار مرتبط اعتراف سنگین رسانه‌های عبری درباره ایران/نتانیاهو به وحشت افتاد استقبال ایران از آتش‌بس موقت دیپلمات آمریکایی: ایران قصد گسترش جنگ را ندارد اظهارات تازه نتانیاهو علیه ایران و حزب الله ادعای آمریکا درباره احتمال ورود ایران به جنگ غزه!

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1201532/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عبدالناصر همتى وعده چاره اندیشی مشکلات اقتصادی داد

همه چیز درباره اقتصاد کره جنوبی/ الگوی پیشرفت دهمین اقتصاد بزرگ جهان و غول صنعتی آسیا چه بود؟

ظرفیت‌های اقتصادی، صادراتی و اشتغال سوارکاری را فعال می‌کنیم

عراقچی در دومین اجلاس روند 3+3

همتی:چاره اصلی انجام اصلاحات جدی اقتصادی و تلاش براى کاهش تحریم ها است

ورود تعداد بیشتری از شرکت‌ها، بورس را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کند

فولادی‌ها هر چه سریع‌تر شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر را تشکیل دهند

صادرات 2 میلیارد دلاری غذای حلال

درخواست ترخیص برنج‌های وارداتی رسوبی از گمرک

ایران 85‌درصد امنیت غذایی خود را تامین کرده است

سیاست‌های یک بام و دو هوا سد راه افزودنی‏‏‌ها

امیدوارم زندگی‌ام تغییر نکند

قاب‌های خاطره‌انگیز آتیلا پسیانی در خانه هنرمندان

اجرای «نازنین و کلاغ ناقلا» در سالن سیمرغ

ساخت سری جدید «شام ایرانی» برای شبکه خانگی

آغاز پایان یک دوران

اهدای نشان عالی مسوولیت‏‏‌های اجتماعی به ستاره خلیج‏‏‌ فارس

فولاد خراسان، صدرنشین جدول عرضه و تقاضا

تولید 30درصد نیاز شیرخشک کشور در شهرکرد

مرور جدول خرده‌استرس‏‏‌های رایج

چگونه مسیر شغلی خود را برنامه‏‏‌ریزی کنیم؟

گذار جامعه ایران به سرمایه‌داری وابسته

زندگی‌های موازی

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

یادآوری عجیب پرسپولیسی‌ها!

استقلال؛ تراژدی یا کمدی؟

متاسفانه سابقه پاکی نداری!

جسارت است آقای کی‌روش، اما...!

امکان مشاهده نظرات مسافران برای کاربران یک تاکسی اینترنتی

شکایت ازکی‌‌‌وام از اسنپ‌‌‌پی به اتهام انحصارگرایی

مشارکت در سود و زیان طرح‏‏‌های دانش‏‏‌بنیان تا سقف 100 میلیارد تومان

رشد کند دسترسی‏‌پذیری اپلیکیشن‏‌های ایرانی برای نابینایان

صنعت تکنولوژی اسرائیل چقدر در برابر جنگ مقاوم است؟

آثار کاهش نرخ سود بانکی در رفتار بازیگران بازار پول

بهینه‌‌‌سازی مصرف؛ شاه‌‌‌کلید ‌گذار از ناترازی گاز

برتری بانک پارسیان در وام ازدواج

هوش مصنوعی و آینده صنعت بسته‌بندی

بازیگران اصلی بیمه نیمه اول

بازار جهانی - 1403/07/28

پلیمر خاورمیانه - 1403/07/28

بازار آتی - 1403/07/28

سه عامل صعود طلای جهانی

سقوط آزاد معاملات فولاد

رویداد مشترک تویوتا و هیوندای

معرفی نیسان مورانوی جدید

واکنش گمرک به ادعای خودرویی شهرداری تهران

افت نقطه‌به‌نقطه تولید خودرو

مصرف ماهانه 21‌میلیارد مترمکعب گاز

افزایش تولید بنزین در دستور کار است

ثبات شاخص بهای برنت به‌رغم هشدار مازاد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی