بازار آریا

آخرين مطالب

خبرنگار «دنیای اقتصاد» در استان گلستان از مشکلات اینچه‏‏‌برون گزارش می‏‏‌دهد

مانع سرمایه‏‏‌گذاری در مناطق آزاد اقتصاد ايران

مانع سرمایه‏‏‌گذاری در مناطق آزاد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد -گروه استان‌ها/ گرگان : رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در جلسه اقتصاد مقاومتی با حضور خلیلی معاون قوه قضائیه، اظهار کرد: درآمد سرانه مردم استان گلستان کمتر از 50درصد متوسط درآمد سرانه کشور است، اما مردم به‌رغم محرومیت‌‌‌ها و تنگناهای موجود، با امید و نشاط در اعتلای ایران عزیز تلاش می کنند.
امیر یوسفی اظهار کرد: منطقه آزاد اینچه‌‌‌برون با تلاش همه به ثمر نشست اما می‌‌‌بینیم که برخی دستگاه‌‌‌ها به قانون تمکین نمی‌‌‌کنند. سرمایه‌‌‌گذار آماده سرمایه‌‌‌گذاری است اما اختلاف‌نظر بین دستگاه‌‌‌های دولتی مانع بزرگی برای ادامه کار منطقه آزاد و سرمایه‌گذاری شده است.
وی افزود: مرز اینچه‌‌‌برون امن‌‌‌ترین مرز کشور است و امکان برقراری ارتباط اقتصادی را از چین، روسیه وکشورهای CIS با اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: از طرفی اشتراکات فرهنگی و دینی بسیاری با کشورهای CIS داریم از این رو باید امکانات زیرساختی از جمله تجهیزات تخلیه، بارگیری و انبار در این مرز تقویت شود تا بتوانیم نیازهای کشور را از این مرز وارد و محصولات‌مان را به راحتی صادر کنیم.
وی خاطرنشان کرد: امروز راه‌‌‌اندازی بازارچه مشترک مرزی، امری بسیار ضروری در این منطقه محسوب می‌شود که هم می‌‌‌تواند موجب افزایش درآمد مرزنشینان شده و هم امنیت مرز بیشتر تضمین شود.
یوسفی گفت: تنش‌‌‌های آبی در استان هر روز تشدید می‌‌‌شود به طوری که اثرات مخرب آن در بخش کشاورزی، صنعت و حوزه اجتماعی و سیاسی کاملا محسوس است. انتظار داریم طرح تاسیس آب شیرین‌کن در سواحل خزر در اسرع وقت اجرایی شود. وی در ادامه اظهار کرد: تقاضای دیگر ما احداث خط‌آهن اینچه برون-گنبد، آزادشهر- شاهرود است که در سفر اول شهید رئیسی به تصویب رسیده، این طرح مسیر شمال-جنوب را 516 کیلومتر نزدیک‌تر می‌‌‌کند و میزان حمل و ترانزیت کالا را از یک میلیون تن فعلی به 12 میلیون تن افزایش می‌‌‌دهد.
وی افزود: به دلیل عدم توجه به بخش کشاورزی، تولیدات این بخش با هزینه‌‌‌های سنگین صورت می‌‌‌گیرد. به طوری که تولید برخی از محصولات اساسی مقرون به صرفه نیست. انتظار داریم قیمت‌‌‌های دستوری محصولات این بخش متناسب با هزینه‌‌‌های آن تعریف شود؛ چرا که نیازها با نرخ قیمت دلار بازار آزاد تهیه می‌‌‌شود ولی مبنای قیمت دستوری ارز دولتی است.
یوسفی گفت: انتظار داریم صادرات محصولات کشاورزی از تعهدات ارزی معاف شود. اطمینان داریم این امر موجب رشد تولید و صادرات محصولات کشاورزی خواهد شد. وی افزود: قوانین، مقررات و آیین‌‌‌نامه ها دارای اشکالاتی است که این اشکالات در اجرا، خودش را نشان می‌‌‌دهد در چنین شرایطی حل یک مشکل و منفعت مردم ممکن است در گرو نادیده گرفتن قانون باشد در این راستا مدیران به‌‌‌رغم اینکه می‌‌‌دانند حل مشکل با دور زدن قانون میسر است اما نمی‌توانند تصمیم بگیرند چرا که تصمیم نگرفتن یا جواب منفی دادن برای آنها تبعات ندارد. پیشنهاد ما این است که برای چنین تصمیماتی هماهنگی بین دستگاه‌‌‌های نظارتی و دستگاه‌‌‌های اجرایی ایجاد شود، تا برخی مشکلات سریع‌تر حل و به نتیجه برسد.
یوسفی اظهار کرد: شرایط اقتصادی کشور عادی نیست. از این رو بسیاری از مشکلاتی که در حوزه اقتصادی داریم ناشی از همین شرایط است و فعال اقتصادی تقصیری ندارد. بنابراین انتظار داریم به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع فعالان اقتصادی دستگاه‌‌‌های نظارتی و امنیتی از تخلفات کوچک چشم‌‌‌پوشی کنند و کماکان با تعامل درصدد حل آنها باشند.
وی گفت: به دلیل پایین بودن سقف تسهیلات و اختیارات بانک‌‌‌های استان، بسیاری از طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای و ایجادی استان متوقف شده، افزایش سقف تسهیلات و اختیارات بانک‌های استان نیز یکی دیگر از خواسته‌‌‌های بخش خصوصی است.
وی خاطرنشان کرد: استان گلستان یکی از تولیدکنندگان مهم گندم کشور است. از 750 هزار هکتار اراضی کشاورزی 370هزار هکتار زیر کشت گندم می‌‌‌رود و گندم این استان بالاترین گلوتن را در کشور داراست. تقاضا داریم خرید تضمینی گندم بر اساس کیفیت محصول تعریف شود که تاثیر بسیار زیادی در تولید محصول با کیفیت و درآمد کشاورزان خواهد داشت.
رئیس اتاق بازرگانی گرگان اظهار کرد: از ظرفیت‌‌‌های مهم استان گلستان، وجود زنجیره‌‌‌های طیور است، گلستان با تولید 300هزار تن مرغ، مقام اول را درکشور داراست و یکی از تامین‌کننده‌‌‌های اصلی مرغ تهران است. صنعت طیور در گلستان توانمندی بالایی برای توسعه دارد. از این رو توجه به مشکلات و تقویت این صنعت می‌‌‌تواند در امنیت غذایی کشور بسیار اثرگذار باشد. در صنعت دام هم وضعیت مشابهی داریم.
امیر یوسفی گفت: به منظور برقراری عدالت در توزیع منابع در کشور پیشنهاد می‌شود، عوارض و ارزش افزوده به صورت کشوری تجمیع و به نسبت جمعیت و محرومیت در استان‌ها تسهیم شود.
وی افزود: با توجه به مراجعات سرمایه‌‌‌گذاران به استان گلستان، کمبود زیرساخت‌هایی همچون آب، برق و گاز در شهرک‌های صنعتی موجب کندی روند سرمایه‌‌‌گذاری و حتی دلسردی سرمایه‌‌‌گذاران شده است. از این رو با توجه به محرومیت استان انتظار داریم ترتیبی اتخاذ شود که توجه ویژه‌‌‌ای به زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی در استان گلستان صورت گیرد.
وی گفت: دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌‌‌های خلق‌‌‌الساعه مشکل دیگر تولید و تجارت است. در بهار امسال در حالی ‌که کامیون‌های سیب‌زمینی گلستان برای صادرات در مرز بود یک تصمیم غلط وزارت کشاورزی خسارت بزرگی به کشاورز و صادرکننده وارد کرد و نه تنها سیب‌‌‌زمینی صادر نشد بلکه قیمت‌ داخلی آنقدر پایین آمد که برخی کشاورزان سیب‌‌‌زمینی را برداشت نکردند.
وی در ادامه افزود: امسال موضوع تاخیر در پرداخت وجه گندم، کلزا، جو، سیب‌‌‌زمینی و گوجه‌‌‌فرنگی خسارت زیادی به کشاورزان گلستانی که محصولات اساسی تولید می‌‌‌کنند. وارد کرد، خواهشمند است در سطح ملی ترتیبی اتخاذ شود که پول محصول کشاورزی به موقع به کشاورزان پرداخت شود. در غیر این صورت شاهد فعال‌تر شدن واسطه‌‌‌ها و دلالان، و به یغما رفتن دسترنج کشاورزان و کاهش تولید محصولات اساسی خواهیم بود.
--> اخبار مرتبط سود 30 درصدی صندوق‌های«صنهال» و «ارمغان» سفره‌هایی که آب رفت سود 30 درصدی صندوق‌های«صنهال» و «ارمغان» تاکید مدیرعامل منطقه آزاد کیش بر توسعه فعالیت‌های درآمدزا مناطق آزاد 900‌هزار ‌میلیارد‌تومان پتانسیل سرمایه‌گذاری ایجاد کرد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1201530/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عبدالناصر همتى وعده چاره اندیشی مشکلات اقتصادی داد

همه چیز درباره اقتصاد کره جنوبی/ الگوی پیشرفت دهمین اقتصاد بزرگ جهان و غول صنعتی آسیا چه بود؟

ظرفیت‌های اقتصادی، صادراتی و اشتغال سوارکاری را فعال می‌کنیم

عراقچی در دومین اجلاس روند 3+3

همتی:چاره اصلی انجام اصلاحات جدی اقتصادی و تلاش براى کاهش تحریم ها است

ورود تعداد بیشتری از شرکت‌ها، بورس را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کند

فولادی‌ها هر چه سریع‌تر شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر را تشکیل دهند

صادرات 2 میلیارد دلاری غذای حلال

درخواست ترخیص برنج‌های وارداتی رسوبی از گمرک

ایران 85‌درصد امنیت غذایی خود را تامین کرده است

سیاست‌های یک بام و دو هوا سد راه افزودنی‏‏‌ها

امیدوارم زندگی‌ام تغییر نکند

قاب‌های خاطره‌انگیز آتیلا پسیانی در خانه هنرمندان

اجرای «نازنین و کلاغ ناقلا» در سالن سیمرغ

ساخت سری جدید «شام ایرانی» برای شبکه خانگی

آغاز پایان یک دوران

اهدای نشان عالی مسوولیت‏‏‌های اجتماعی به ستاره خلیج‏‏‌ فارس

فولاد خراسان، صدرنشین جدول عرضه و تقاضا

تولید 30درصد نیاز شیرخشک کشور در شهرکرد

مرور جدول خرده‌استرس‏‏‌های رایج

چگونه مسیر شغلی خود را برنامه‏‏‌ریزی کنیم؟

گذار جامعه ایران به سرمایه‌داری وابسته

زندگی‌های موازی

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

یادآوری عجیب پرسپولیسی‌ها!

استقلال؛ تراژدی یا کمدی؟

متاسفانه سابقه پاکی نداری!

جسارت است آقای کی‌روش، اما...!

امکان مشاهده نظرات مسافران برای کاربران یک تاکسی اینترنتی

شکایت ازکی‌‌‌وام از اسنپ‌‌‌پی به اتهام انحصارگرایی

مشارکت در سود و زیان طرح‏‏‌های دانش‏‏‌بنیان تا سقف 100 میلیارد تومان

رشد کند دسترسی‏‌پذیری اپلیکیشن‏‌های ایرانی برای نابینایان

صنعت تکنولوژی اسرائیل چقدر در برابر جنگ مقاوم است؟

آثار کاهش نرخ سود بانکی در رفتار بازیگران بازار پول

بهینه‌‌‌سازی مصرف؛ شاه‌‌‌کلید ‌گذار از ناترازی گاز

برتری بانک پارسیان در وام ازدواج

هوش مصنوعی و آینده صنعت بسته‌بندی

بازیگران اصلی بیمه نیمه اول

بازار جهانی - 1403/07/28

پلیمر خاورمیانه - 1403/07/28

بازار آتی - 1403/07/28

سه عامل صعود طلای جهانی

سقوط آزاد معاملات فولاد

رویداد مشترک تویوتا و هیوندای

معرفی نیسان مورانوی جدید

واکنش گمرک به ادعای خودرویی شهرداری تهران

افت نقطه‌به‌نقطه تولید خودرو

مصرف ماهانه 21‌میلیارد مترمکعب گاز

افزایش تولید بنزین در دستور کار است

ثبات شاخص بهای برنت به‌رغم هشدار مازاد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی