بازار آریا

آخرين مطالب

فلز زرد برای اولین بار در تاریخ از سطح 2700 دلار عبور کرد

قله جدید طلای جهانی اقتصاد ايران

قله جدید طلای جهانی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-محمدحسین حسینی : هر اونس طلای جهانی روز گذشته به قله تاریخی 2716 دلار دست یافت و برای چندمین بار در سال جاری رکورد دیگری را به ثبت رساند. این فلز گران‌بها در سال 2024 با بیش از 31 درصد رشد قیمت مواجه بوده است. از دلایل رشد قیمت طلای جهانی می‌توان به کاهش نرخ بهره اروپا در روز پنج‌شنبه و شهادت رهبر مقاومت فلسطین در کنار سایر عوامل اشاره کرد.
روز پنج‌شنبه سیل عظیمی از داده‌های اقتصادی، روانه بازارهای جهانی شد. در این روز گزارش‌ها حاکی از رشد تقاضای خرده‌فروشی در ایالات‌متحده بود. خرید خرده‌فروشی آمریکا از 0.3 درصد در ماه اوت به 0.4 درصد در ماه سپتامبر افزایش یافت که بیشتر از پیش‌بینی 0.3 درصدی کارشناسان بود. همچنین ادعاهای بیکاری در ایالات‌متحده در هفته دوم سپتامبر، نسبت به هفته اول کاهش یافته است. هرچند ادعاهای بیکاری همچنان از میانگین ماه اوت بیشتر است.
ادعای بیکاری آمریکا در هفته اخیر معادل 241 هزار مورد بود. با این حال سوانح طبیعی رخ‌داده در برخی از ایالت‌های آمریکا، مانند توفان هلن و میلتون، می‌تواند بیکاری را در هفته‌های آتی افزایش دهد. با وجود اینکه داده‌های یادشده حاکی از رونق بازار در آمریکا است، به نظر نمی‌رسد که تاثیری در مسیر سیاستگذاران پولی برای کاهش نرخ‌های آینده داشته باشد. تقاضا برای طلا آن‌چنان قوی بود که بهبود داده‌های مبتنی بر بهبود بازار کار آمریکا تاثیری در سرعت رشد طلا نداشت و روز گذشته این فلز درخشان برای نخستین بار وارد قلمرو کشف‌نشده 2700 دلاری شد. در روز پنج‌شنبه شهادت یحیی سنوار، رهبر جبهه مقاومت فلسطین‌(حماس)، از سوی منابع معتبر تایید شد. این خبر توانست از رشد قیمت طلا حمایت کند.
انبساط پولی در اروپا
در کنار سایر داده‌ها، بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه تشکیل جلسه داد و نرخ بهره اصلی خود را 0.25 واحد درصد کاهش داد و نرخ تسهیلات سپرده‌گذاری را به 3.25 درصد رساند. پس از اینکه بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را مطابق با انتظارات اقتصاددانان کاهش داد، بازار طلا با نوسانات فزاینده‌ای مواجه شد و بالاترین رکورد در برابر یورو را تجربه کرد. با نگاهی به آینده، در حالی که انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا در چرخه انبساط پولی به داده‌ها نگاه کند، تحلیلگران انتظار دارند تا نیمه اول سال 2025 شاهد تسهیل بیشتری در اقتصاد اروپا باشند. مایکل براون، اقتصاددان گفت: «بانک مرکزی اروپا در نشست دسامبر یک کاهش 0.25 واحد درصدی دیگر را ارائه خواهد کرد و به دنبال آن کاهش بیشتری در اوایل سال 2025 انجام خواهد شد تا زمانی که نرخ سپرده در تابستان آینده به نرخ حدود 2 درصد برسد.»
داده‌ها نشان می‌دهند که طلا از سال 2005 تا کنون با رشد 455 درصدی عملکرد بهتری را در مقابل شاخص اس‌اندپی500 با بازدهی 422 درصدی داشته است. طلا در میان اقتصادهای درحال‌توسعه که به دنبال تنوع‌بخشیدن به ذخایر خارجی خود هستند، محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده است، همان‌طور که در چند سال گذشته در برنامه کشور‌هایی مثل چین، روسیه و ترکیه مشاهده شد. نشست سران بریکس هفته آینده به میزبانی روسیه آغاز می‌شود و دلارزدایی بخش مهمی از دستور کار این گروه اقتصادی است. طلا می‌تواند جایگزین مناسبی برای ذخایر ارزی دلار باشد.
با این حال طبق نظر تحلیلگران، علت اصلی رشد قیمت طلای جهانی در سال گذشته، کاهش نرخ‌های بهره از سوی اقتصادهای بزرگ جهان است. در سالی که گذشت، کشورهای چین، آمریکا و اتحادیه اروپا که بیشترین سهم را در مقایسه با دیگر کشورها از تولید ناخالص داخلی جهان دارند، نرخ‌های خود را کاهش دادند و انتظار می‌رود که به این کاهش‌ها ادامه دهند. در کنار گسترش سیاست‌های انبساطی و افزایش ذخایر طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان، چشم‌انداز نامشخص از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات‌متحده می‌تواند قیمت فلز زرد را تقویت کند. درحال حاضر، هم دونالد ترامپ و هم کامالا هریس در دیدگاه‌های خود در مورد مقررات بازار سرمایه، مالیات‌ها، هزینه‌های دولت و سیاست‌های مالی، نظرات متفاوتی دارند.
--> اخبار مرتبط شبح نرخ بهره آمریکایی بر بازار نفت رینگ فلز سرخ متلاطم شد طلا در یک قدمی قله تاریخی هدف‌گذاری طلا برای 2100؟ هجوم سرمایه‌ها به پناهگاه

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1201526/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عبدالناصر همتى وعده چاره اندیشی مشکلات اقتصادی داد

همه چیز درباره اقتصاد کره جنوبی/ الگوی پیشرفت دهمین اقتصاد بزرگ جهان و غول صنعتی آسیا چه بود؟

ظرفیت‌های اقتصادی، صادراتی و اشتغال سوارکاری را فعال می‌کنیم

عراقچی در دومین اجلاس روند 3+3

همتی:چاره اصلی انجام اصلاحات جدی اقتصادی و تلاش براى کاهش تحریم ها است

ورود تعداد بیشتری از شرکت‌ها، بورس را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کند

فولادی‌ها هر چه سریع‌تر شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر را تشکیل دهند

صادرات 2 میلیارد دلاری غذای حلال

درخواست ترخیص برنج‌های وارداتی رسوبی از گمرک

ایران 85‌درصد امنیت غذایی خود را تامین کرده است

سیاست‌های یک بام و دو هوا سد راه افزودنی‏‏‌ها

امیدوارم زندگی‌ام تغییر نکند

قاب‌های خاطره‌انگیز آتیلا پسیانی در خانه هنرمندان

اجرای «نازنین و کلاغ ناقلا» در سالن سیمرغ

ساخت سری جدید «شام ایرانی» برای شبکه خانگی

آغاز پایان یک دوران

اهدای نشان عالی مسوولیت‏‏‌های اجتماعی به ستاره خلیج‏‏‌ فارس

فولاد خراسان، صدرنشین جدول عرضه و تقاضا

تولید 30درصد نیاز شیرخشک کشور در شهرکرد

مرور جدول خرده‌استرس‏‏‌های رایج

چگونه مسیر شغلی خود را برنامه‏‏‌ریزی کنیم؟

گذار جامعه ایران به سرمایه‌داری وابسته

زندگی‌های موازی

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

یادآوری عجیب پرسپولیسی‌ها!

استقلال؛ تراژدی یا کمدی؟

متاسفانه سابقه پاکی نداری!

جسارت است آقای کی‌روش، اما...!

امکان مشاهده نظرات مسافران برای کاربران یک تاکسی اینترنتی

شکایت ازکی‌‌‌وام از اسنپ‌‌‌پی به اتهام انحصارگرایی

مشارکت در سود و زیان طرح‏‏‌های دانش‏‏‌بنیان تا سقف 100 میلیارد تومان

رشد کند دسترسی‏‌پذیری اپلیکیشن‏‌های ایرانی برای نابینایان

صنعت تکنولوژی اسرائیل چقدر در برابر جنگ مقاوم است؟

آثار کاهش نرخ سود بانکی در رفتار بازیگران بازار پول

بهینه‌‌‌سازی مصرف؛ شاه‌‌‌کلید ‌گذار از ناترازی گاز

برتری بانک پارسیان در وام ازدواج

هوش مصنوعی و آینده صنعت بسته‌بندی

بازیگران اصلی بیمه نیمه اول

بازار جهانی - 1403/07/28

پلیمر خاورمیانه - 1403/07/28

بازار آتی - 1403/07/28

سه عامل صعود طلای جهانی

سقوط آزاد معاملات فولاد

رویداد مشترک تویوتا و هیوندای

معرفی نیسان مورانوی جدید

واکنش گمرک به ادعای خودرویی شهرداری تهران

افت نقطه‌به‌نقطه تولید خودرو

مصرف ماهانه 21‌میلیارد مترمکعب گاز

افزایش تولید بنزین در دستور کار است

ثبات شاخص بهای برنت به‌رغم هشدار مازاد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی