بازار آریا

آخرين مطالب

پول ملی، حرمت دارد اقتصاد ايران

پول ملی، حرمت دارد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - سیدامیرحسین طیبی‌فرد روز شنبه 21 مهر‌ماه، خبری در رسانه‌های اقتصادی منتشر شد مبنی بر اظهار‌نظر ریاست شورای فقهی بانک مرکزی مبنی بر تجویز استقراض ارز و طلا به جای ریال در مراودات اشخاص به دلیل شرایط تورمی موجود در کشور.
در این میان، پرسش‌های متعددی ذهن هر خواننده و شنونده‌ای را به خود مشغول می‌‌کند، مانند آنکه: 1. آیا شخصی استفتاء کرده یا ابتدا به ساکن و بدون آن، چنین نظر فقهی صادر شده؟؛ 2. آیا این نظر فقهی شورای فقهی بانک مرکزی است یا نظر شخصی یکی از اعضای آن؟ و چون از عنوان ریاست شورای فقهی برای صدور این توصیه یا جواز شرعی استفاده شده، اگر نظر شورای فقهی است، آیا ترتیبات قانونی مندرج در قانون بانک مرکزی از جمله بندهای «ذ» و «ر» ماده 18 قانون یادشده بانک مرکزی در خصوص ارجاع موضوع به شورا و نحوه انتشار این فتوا رعایت شده یا خیر؛ 3. آیا تورم فعلی در کشور، محصول چند ماه اخیر است و پیش از این، چنین تورمی با این نرخ در کشور مسبوق به سابقه نبوده؟؛ 4. آیا مقام اظهارکننده‌ این نظر، طی سی یا چهل سال اخیر، سمت یا اختیاری در مجاری قانون‌گذاری کشور ازجمله ریاست کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و فراتر از آن در سایر مراجع قانون‌گذاری بالادستی در کشور نداشته که بتواند مانع از رشد افسارگسیخته‌ نرخ تورم در کشور شود و اینکه آیا برخی پیشنهادهای مطروح در زمان تصویب لوایح بودجه سالانه کل کشور در مجلس، عامل افزایش نرخ تورم نبوده؟؛ 5. اگر به‌رغم ممنوعیت قانونی مندرج در بندهای «ت» و «ث» ماده 58 قانون بانک مرکزی، بتوان داخل کشور به جای ریال (که پول ملی و وجه رایج کشور است) با ارز خارجی استقراض و ادای دین کرد، با فرض آنکه قرض‌دهنده از گذشته و به روش قانونی ارز داشته و آن را قانونی نگهداری کرده، قرض‌گیرنده چگونه و از کجا می‌تواند ارز خارجی تهیه و به قرض‌دهنده تحویل دهد؟ شایان توجه است که بنا به صراحت قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نگهداری بیش از ده‌هزار دلار آمریکا، قاچاق محسوب و جرم‌انگاری شده است (همراه با اعمال مجازات سنگینِ ضبط وجه و جریمه‌ دوبرابری) و آیا این به معنای تشویق مردم به مراجعه به بازار غیررسمی و غیرقانونی ارز نیست؟؛ 6. اگر نرخ تورم بالاست و دولت‌ها به دلیل عادت به مصرف منابع مالی تورم‌زا قادر نیستند نرخ تورم را کاهش دهند و باید برای جبران ضرر قرض‌دهنده چاره‌ای اندیشید، جبران ضرر بانک‌هایی که منابع خود را در شرایط تورمی موجود و در قالب تسهیلات به نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار (یا هیات عالی) بانک مرکزی به اشخاص اعطا می‌کنند، به چه نحو خواهد بود؟ آیا ادامه‌ فعالیت آنها (اگر بخواهند ملتزم به رعایت قانون باشند)، آنها را با خطر ورشکستگی مواجه نخواهد ساخت؟؛ 7. در شرایط تورمی موجود، آیا سخن گفتن و موظف دانستن بانک مرکزی به انعقاد پیمان پولی دو و چندجانبه با سایر کشورها، به معنای تجاهل نسبت به وضعیت موجود نیست؟، اما صرف‌نظر از پرسش‌های بالا، آنچه ذهن هر دغدغه‌مندی را به خود مشغول می‌کند، بیان این موارد از سوی شخصی است که خود عضوی از ارکان و ستون‌های رکین اقتصادی و قانون‌گذاری کشور است.
همگان می‌دانند که هر کشوری به محض کسب استقلال، برای نمایش استقلال و اقتدار خویش، نخست مبادرت به انتخاب نام واحد پول ملی و سپس ضرب سکه و انتشار اسکناس می‌کند. انتشار پول توسط هر دولتی، جلوه‌ای از حاکمیت آن دولت بر کشور بوده و نماد حاکمیت پولی است و نه‌تنها در ایران، بلکه در قوانین تمام کشورهای جهان تصریح شده که فقط پول رایج آن کشور است که رواج قانونی داشته و قوه‌ ابراء دارد که با پرداخت یا بخشودگی می‌توان تعهد بدهی را ساقط کرد. از همه پیش‌تر، روی اسکناس‌های دلار آمریکا چاپ کرده‌اند: This note is legal tender for all debts, public and private (این برگه (نوشته) برای کلیه بدهی‌ها، اعم از دولتی و خصوصی، وجه قانونی دارد) و به این ترتیب برای پول ملی خود اعتباری جهانی قائل شده‌اند، ولی اکنون برخی مقامات حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران که در همه‌ حوزه‌های بین‌المللی از جمله FATF نیز اظهار‌نظر می‌کنند، به جای توضیح و بیان نحوه‌ استفاده از اختیارهای قانونی خویش برای کاهش نرخ تورم، استفاده از پول‌های خارجی را برای اقراض و استقراض مردم مورد تجویز و توصیه قرار می‌دهند. این گونه اظهار‌نظر، تنها گامی با محو اعتبار ریال در کشور فاصله دارد و اگر مراجع رسمی حاکمیت، این نظرها را جدی نگیرند، دیری نخواهد گذشت که مردم برای معاملات جاری خود در کشور نیز به استفاده از ارز رو خواهند آورد. این نظرها به مثابه‌ تمهید مقدمات اقامه‌ نماز میت بر پول ملی است.
از آنجا که اینجانب به دلیل انجام وظایف شغلی، از زمان بررسی تا تصویب قانون برنامه ششم توسعه کشور و تاسیس شورای فقهی در بانک مرکزی، تا زمان بررسی پیش‌نویس‌های متعدد قانون بانک مرکزی در جریان امر قرار داشتم، با خواندنِ خبر 21مهرماه فرصت را مغتنم دیدم تا گوشه‌ای از اقدامات پیشین بانک مرکزی از زمان تصویب قانون بانکداری بدون ربا برای انطباق مقررات و مصوبات بانک مرکزی با قواعد و احکام شریعت را بازگو کنم.
طبق آنچه از مصوبات و صورت‌جلسه‌های قدیمی شورای پول و اعتبار پس از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا به جا مانده و حاکی از التزام روسای کل پیشین بانک مرکزی به احکام شرعی است، مرحوم آیت‌الله غلامرضا رضوانی (از نخستین فقهای عضو شورای نگهبان که منصوب حضرت امام خمینی (ره) در شورای مزبور بودند) به جلسات شورا مرتبط با عقود اسلامی دعوت می‌شده و مصوبات شورا بنا به نظر ایشان تنظیم و تصویب می‌شده (بدون آنکه الزام قانونی در این خصوص وجود داشته باشد). همچنین سال‌ها پیش از تصویب قانون برنامه ششم نیز حسب نظر روسای سابق بانک مرکزی، شورایی مشورتی با عنوان شورای فقهی پیوسته و حسب نیاز در بانک مرکزی تشکیل می‌شد تا شبهه‌ای در خصوص اقدامات و مصوبات بانک مرکزی در میان نباشد.
اما اکنون که طبق قانون اخیرالتصویب بانک مرکزی، شورای فقهی به عنوان یکی از ارکان بانک مرکزی محسوب شده و دارای اختیارهای قانونی مصرح و محدودی است و حسب الزام‌ها و استانداردها و ادبیات حقوقی ناظر بر استقلال بانک‌های مرکزی مبنی بر شفافیت و پاسخ‌گویی، مصوبات شورای یاد‌شده در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی به طور پیوسته منتشر می‌شود، از ریاست شورای یاد‌شده به عنوان یکی از متولیان بانک مرکزی انتظار می‌رود، دست‌کم احترام قانونی را که شورای فقهی را ایجاد کرده رعایت نموده و مردم را به نادیده گرفتن حرمت پول ملی کشور توصیه و تشویق نکنند.
--> اخبار مرتبط شارژر قدرت ریال قرض به‌صورت دلار و سکه اشکالی ندارد کاهش نرخ تورم نشان‌دهنده اجرای سیاست‌های موثر است اعضای شورای فقهی بانک مرکزی منصوب شدند تغذیه دولت از پول پرقدرت

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1201522/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عبدالناصر همتى وعده چاره اندیشی مشکلات اقتصادی داد

همه چیز درباره اقتصاد کره جنوبی/ الگوی پیشرفت دهمین اقتصاد بزرگ جهان و غول صنعتی آسیا چه بود؟

ظرفیت‌های اقتصادی، صادراتی و اشتغال سوارکاری را فعال می‌کنیم

عراقچی در دومین اجلاس روند 3+3

همتی:چاره اصلی انجام اصلاحات جدی اقتصادی و تلاش براى کاهش تحریم ها است

ورود تعداد بیشتری از شرکت‌ها، بورس را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کند

فولادی‌ها هر چه سریع‌تر شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر را تشکیل دهند

صادرات 2 میلیارد دلاری غذای حلال

درخواست ترخیص برنج‌های وارداتی رسوبی از گمرک

ایران 85‌درصد امنیت غذایی خود را تامین کرده است

سیاست‌های یک بام و دو هوا سد راه افزودنی‏‏‌ها

امیدوارم زندگی‌ام تغییر نکند

قاب‌های خاطره‌انگیز آتیلا پسیانی در خانه هنرمندان

اجرای «نازنین و کلاغ ناقلا» در سالن سیمرغ

ساخت سری جدید «شام ایرانی» برای شبکه خانگی

آغاز پایان یک دوران

اهدای نشان عالی مسوولیت‏‏‌های اجتماعی به ستاره خلیج‏‏‌ فارس

فولاد خراسان، صدرنشین جدول عرضه و تقاضا

تولید 30درصد نیاز شیرخشک کشور در شهرکرد

مرور جدول خرده‌استرس‏‏‌های رایج

چگونه مسیر شغلی خود را برنامه‏‏‌ریزی کنیم؟

گذار جامعه ایران به سرمایه‌داری وابسته

زندگی‌های موازی

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

یادآوری عجیب پرسپولیسی‌ها!

استقلال؛ تراژدی یا کمدی؟

متاسفانه سابقه پاکی نداری!

جسارت است آقای کی‌روش، اما...!

امکان مشاهده نظرات مسافران برای کاربران یک تاکسی اینترنتی

شکایت ازکی‌‌‌وام از اسنپ‌‌‌پی به اتهام انحصارگرایی

مشارکت در سود و زیان طرح‏‏‌های دانش‏‏‌بنیان تا سقف 100 میلیارد تومان

رشد کند دسترسی‏‌پذیری اپلیکیشن‏‌های ایرانی برای نابینایان

صنعت تکنولوژی اسرائیل چقدر در برابر جنگ مقاوم است؟

آثار کاهش نرخ سود بانکی در رفتار بازیگران بازار پول

بهینه‌‌‌سازی مصرف؛ شاه‌‌‌کلید ‌گذار از ناترازی گاز

برتری بانک پارسیان در وام ازدواج

هوش مصنوعی و آینده صنعت بسته‌بندی

بازیگران اصلی بیمه نیمه اول

بازار جهانی - 1403/07/28

پلیمر خاورمیانه - 1403/07/28

بازار آتی - 1403/07/28

سه عامل صعود طلای جهانی

سقوط آزاد معاملات فولاد

رویداد مشترک تویوتا و هیوندای

معرفی نیسان مورانوی جدید

واکنش گمرک به ادعای خودرویی شهرداری تهران

افت نقطه‌به‌نقطه تولید خودرو

مصرف ماهانه 21‌میلیارد مترمکعب گاز

افزایش تولید بنزین در دستور کار است

ثبات شاخص بهای برنت به‌رغم هشدار مازاد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی