بازار آریا

آخرين مطالب

رئیس اتاق بازرگانی ایران: سرمایه گذاری در کشور آمار نگران کننده‌ای دارد اقتصاد ايران

رئیس اتاق بازرگانی ایران: سرمایه گذاری در کشور آمار نگران کننده‌ای دارد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بر اساس آمار‌های رسمی کشور و مرکز آمار ایران تشکیل سرمایه در کشور در دهه اخیر روند نزولی داشته و از رقم 170 همت در سال 90 به 93 همت در سال 1401 و به 72 همت در سال 1402 رسیده که آمار نگران‌کننده‌ای ا‌ست و این امکان را از کشور سلب می‌کند که انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری در داخل کشور و یا سرمایه گذاری مشترک با کشور‌های خارجی ایجاد کند.
به گزارش خبرگزاری برنا؛ صمد حسن‌زاده در در افتتاحیه رویداد سرمایه گذاری خارجی، اظهار کرد: همایش کرمان‌آیدکس 2024 یک رویداد بزرگ و ملی بود که توسط اتاق کرمان، استاندار کرمان و نمایندگان استان کرمان در مجلس برگزار شد و امیدواریم، نتیجه کرمان‌آیدکس در توسعه اقتصادی کرمان تاثیرگذار باشد. رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: چندین سال است که مشکلاتی در توسعه سرمایه‌گذاری برای اقتصاد کشور ایجاد شده است که فعالان اقتصادی برای حل ابتدایی‌ترین مسائل مانند انجام رسالت‌ها، ایجاد ثروت و صادرات با مشکلات بزرگی روبرو شده‌اند که امیدواریم با کمک مسئولان تدبیر اساسی برای رفع این مشکلات اندیشیده شود.
وی اظهار کرد: در سال‌های دهه 90 به دلیل ناپایداری‌های اقتصادی و محدودیت‌های ناشی از تحریم ها، تجربه رشد منفی به ویژه در حوزه صادرات داشتیم. حسن‌زاده تصریح کرد: بر اساس آمار‌های رسمی کشور و مرکز آمار ایران تشکیل سرمایه در کشور در دهه اخیر روند نزولی داشته و از رقم 170 همت در سال 90 به 93 همت در سال 1401 و به 72 همت در سال 1402 رسیده که آمار نگران‌کننده‌ای ا‌ست و این امکان را از کشور سلب می‌کند که انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری در داخل کشور و یا سرمایه گذاری مشترک با کشور‌های خارجی ایجاد کند.
وی اظهار کرد: این موضوع در شان ملت ایران با ظرفیت‌های بسیار در تمام زمینه‌ها ازجمله زیرساخت‌ها، معدن و نیروی انسانی با ضریب هوشی بالا نیست. رئیس اتاق ایران بیان کرد: با توجه به بستر‌هایی که در کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد، متاسفانه شرایط کشور فضایی را ایجاد کرده که امکان حضور کشور‌های خارجی تا امروز بسیار کمرنگ بوده و مقدور نبوده است.
حسن‌زاده ادامه داد: تامین امنیت و ثبات اقتصادی کشور و ارتباط و روابط بین‌المللی کشور با تمام کشور‌های دنیا عنصر اولیه برای سرمایه‌گذاری است و از دولت چهاردهم انتظار داریم این موضوع را برای کشور ما با یک برنامه و حفظ اقتدار جمهوری اسلامی ایران حل و فصل کند. وی اظهار کرد: تامین امنیت سرمایه گذار از مهمترین عوامل سرمایه‌گذاری و شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار و پایش سرمایه‌گذاری است که متاسفانه بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در پاییز 1402 نمره 5.7 از نمره 10 نشان می‌دهد که در بدترین ارزیابی از شرایط اقتصادی کشور قرار داریم و این شرایط برای سرمایه‌گذاری به هیچ‌وجه مطلوب نیست.
حسن‌زاده اضافه کرد: بر اساس همین آمار‌های رسمی همچنین رتبه ایران در شاخص حقوق مالکیت جهانی در سال 2023 میلادی رتبه 113 از 125 بوده که رتبه بسیار پایین و موجب تاسف است و باید با کمک مسئولان نسبت به این موضوع اقدامات اساسی صورت گیرد. وی افزود: مالکیت ایران در سطح پایینی قرار دارد و ابطال واگذاری‌هایی که در اصل 44 قانون اساسی انجام گرفته موجب نگرانی در بخش خصوصی شده، ریسک سرمایه‌گذاری بی‌اعتبار شده، سرمایه‌گذاری به سمت دلالی و سرمایه‌گذاری زودبازده سوق پیدا کرده و تمایلی برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در زمینه تولید و توسعه اقتصادی نشان داده نشده است.
حسن‌زاده بیان کرد: در کشور نیاز به استراتژی صنعتی و اقتصادی داریم و اینکه بدانیم برای چه رشته‌هایی می‌خواهیم سرمایه‌گذاری و در چه مسیری از سرمایه حرکت کنیم. وی بیان کرد: انتظار ملت و به‌ویژه فعالان اقتصادی فراهم کردن فضای مناسب با شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار، اصلاح روابط سیاسی و اقتصادی با کشورها، کاهش تنش‌های بین‌المللی برای فراهم کردن روابط اقتصادی و بهره‌مندی از سرمایه‌ها و دانش روز دنیاست.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1188114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

احترام هنرمندان کشور را حفظ کنید

راه‌‌‌اندازی نخستین هنرستان تجارت کشور درهرمزگان

صادرات 1.4 میلیارد دلار کالای غیرنفتی از هرمزگان

مطالبه تبریزی‏‏‌ها از دولت چهاردهم

چطور تشخیص دهیم که معتاد به کار هستیم؟

در گفت‏‏‌وگوهای سخت از «ما» به‌جای «شما»‏‏‌ استفاده کنید

5 سوال که می‌توانند ویژگی‏‏‌های هدایتگری متقاضیان کار را آشکار کنند

جنجال در فینال تمام ایرانی

بازی استقلال VAR دارد

راه میان‌بر برای ستاره زدن

جذاب یا کسل کننده؟

ما «خاموش» شدیم!

افزایش 20 درصدی هزینه تعویض باتری آی‌فون 16 پرو

گوگل برای رفع اتهامش در دادگاه رشوه داد

گوشی‌های آی‌فون جدید چگونه ضد سرقت می‌شوند؟

افزایش حملات سایبری رکورد زد

واقعیت‌های تلخ اقتصاد دیجیتال اروپا

کارآمدی بورس‌‌‌های کالایی

تکمیل زنجیره فولاد در«فجهان»

سرمایه‏‏‏‌گذاری فولاد هرمزگان در آموزش و توسعه

تولید نیسان در ایران

کشورهای حوزه خلیج‌فارس؛ حلقه مفقوده زنجیره تامین جهانی مواد معدنی

پیشتازان صادرات معدنی

زنجیره فولاد - 1403/06/27

بازار فولاد - 1403/06/27

بازار آتی - 1403/06/27

تقویت فرضیه سقوط «سنگ‏‏‌آهن»

ثبت خریدهای اعتباری شمش در بازار فیزیکی

مالیات 3.2همتی از مصرف‌کنندگان سیگار کجا هزینه شد؟

دمیدن هوای تازه به اقتصاد

همکاری هیوندای با جنرال‌موتورز

دستگاه‌های اجرایی از خرید خودروی خارجی منع شدند

کلاهبرداری با نام فروش لیزینگی

الگوبرداری سیتروئن از خودروی قدیمی

افزایش صادرات نفت عربستان به چین

توقف تولید نفت آمریکا در خلیج‌ مکزیک

افزایش اندک قیمت نفت

لازمه اجرای طرح سپهتن و سیپاد

دگردیسی سبز در هند

وجوه حاصل از گران‌فروشی «جوجه یک‌روزه» به مرغداران بازگردانده می‌شود

رئیس‌کل سازمان توسعه‌تجارت ایران منصوب شد

شعارهای اقتصادی تنها روی سربرگ‌‌‌‌‌‌ها می‌ماند

مطالبات شرکت‌های ایرانی از دولت عراق تعیین‌تکلیف می‌شود

حمله روسیه به غیرنظامیان در خارکیف

بوی بهبود از روابط چین و آمریکا

دومین ترور نافرجام

نگرانی‌ از رویارویی دریایی ابرقدرت‌ها

پیش‌بینی مراجع بین‌المللی از وضعیت سال آبی جدید

انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر؛ راه جبران ناترازی برق

عدم‌تعادل بودجه مترو

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی