بازار آریا

آخرين مطالب

رئیس اتاق بازرگانی تهران از مصوبه تعطیلی پنج‌شنبه‌‌‌‌‌‌ها انتقاد کرد:

شعارهای اقتصادی تنها روی سربرگ‌‌‌‌‌‌ها می‌ماند اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ضمن انتقاد به مصوبه تعطیلی پنج‌‌‌‌‌‌شنبه‌‌‌‌‌‌ها توسط نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی گفت: در جلسه مجلس هرچه استدلال کردیم در نهایت تصویب کردند که پنج‌شنبه‌‌‌‌‌‌ها تعطیل شود، گویا شعار اقتصادی سال‌تنها روی سربرگ‌‌‌‌‌‌ها قرارگرفته‌است. محمود نجفی‌‌‌‌‌‌عرب افزود: 8‌درصد رشد اقتصادی در برنامه پنج‌‌‌‌‌‌ساله هفتم توسعه مصوب و ابلاغ شده که 5.2‌درصد آن محل رشد سرمایه و 2.8‌درصد آن از محل بهره‌‌‌‌‌‌وری پیش‌بینی شده‌است، اما آیا با توجه به شرایط موجود کشور، دستیابی به این رشد مقدور است؟
نجفی‌‌‌‌‌‌عرب اضافه کرد: کمبود ذخایر ارزی، ضعف جذب سرمایه‌گذاری، نامساعد‌بودن فضای کسب‌وکار، ناترازی‌‌‌‌‌‌ها، بحران مالی و کمبود منابع مالی در حوزه جاری و استهلاک سرمایه مانع تحقق برنامه‌های پیشین اقتصادی کشور بوده‌است. بررسی‌‌‌‌‌‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد برای تحقق رشد 8‌درصد اقتصادی نیازمند جذب سرمایه‌گذاری 100‌میلیارد دلاری در هر سال‌هستیم که با توجه به تحریم و شرایط سیاسی و اقتصادی به‌نظر می‌رسد دست‌یافتنی نیست. رئیس اتاق تهران افزود: برای رفع ناترازی برق، در طول برنامه موردبحث باید 30‌هزار‌مگاوات سرمایه‌گذاری کنیم. رشد سرمایه در سال‌1401 به قیمت سال‌95 حدود 275همت بوده‌ که تقریبا‌ برابر نرخ استهلاک بوده‌است. برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در رده 79 جهان هستیم.
نجفی‌‌‌‌‌‌عرب گفت: وزارت کشاورزی در زمینه بهره‌‌‌‌‌‌وری مصرف آب اعلام‌کرده به ازای هر مترمکعب آب حدود 1.5کیلوگرم محصول برداشت می‌کنیم. در کشور‌‌‌‌‌‌های پیشرفته 3کیلو و متوسط جهانی نیز 2کیلوگرم است. در برنامه چهارم توسعه نیز مقرر شده بود که میزان بهره‌‌‌‌‌‌وری در حوزه صنعت و خدمات به 2.5‌درصد برسد، اما درنهایت در طول مدت زمان اجرای این برنامه، میزان بهره‌‌‌‌‌‌وری به منفی 0.6‌درصد رسید. رئیس اتاق تهران گفت: سهم بخش‌خصوصی در اقتصاد با وجود تاکیدات رهبری حدود 12‌درصد است. در سال‌1401، دولت وقت برای اصلاح ماده‌87 قانون خدمات کشوری مصوب کرد که ساعت کار در دولت از 44ساعت به 40ساعت و پنج‌شنبه‌‌‌‌‌‌ها را تعطیل کنند.
تبعات این مصوبه در حوزه کسب‌وکار نیز نمود پیدا می‌کند. در جلسات متعدد در مجلس، کمیسیون اجتماعی مجلس را متقاعد کردیم که شنبه را تعطیل کنند برای همگونی با کشور‌‌‌‌‌‌های دیگر. تنها جیبوتی است که جمعه‌‌‌‌‌‌ها تعطیل است و عمده نقاط جهان شنبه و یکشنبه تعطیل است. کشور‌‌‌‌‌‌های همسایه نیز تعطیلی شنبه و یکشنبه را اجرایی ‌کرده‌اند. وی گفت: شنبه را پیشنهاد دادیم و کمیسیون اجتماعی پذیرفت، در صحن علنی هم تصویب شد و به شورای‌نگهبان رفت. در مجمع تشخیص مصلحت در جلسه‌‌‌‌‌‌ای کمتر از 15 دقیقه اعلام شد تعارض دارد و تصویب نشد. پذیرفتند که پنج‌شنبه‌‌‌‌‌‌ها تعطیل نشود و فقط جمعه‌‌‌‌‌‌ها در تعطیلی قرار داشته‌باشد؛ شورای‌نگهبان نیز پس از انتخابات، دو دلیل برای رد این مصوبه داشت؛ یکی تعارض آن با سیاست‌های ابلاغی که نمی‌توان ساعات کاری را کم کرد و دیگری متعارض‌بودن با شرع مقدس. در جلسه اخیر مجلس هرچه استدلال کردیم در نهایت تصویب کردند که پنج‌شنبه‌‌‌‌‌‌ها تعطیل شود.
--> اخبار مرتبط هدایت نقدینگی به سمت بازارهای باثبات درجا زدن تولید صنعتی آگاه‌سازی صنایع در خصوص اهمیت ورود به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری در صنعت کشور پایین است رشد مداوم بهره وری تولید و تحول کیفیتی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1190463/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پزشکیان سیزده به دری کشور را اداره می‌کند /آقای رئیس جمهور وقت عمل کردن است /واکنش کاربران خبرآنلاین به رفتار صادقانه رئیس جمهور

موفقیت کودکان ایرانی در مسابقه نقاشی کاناگاوای ژاپن

موفقیت فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره بین‌المللی فیلم

ابراز شگفتی هادی منتظری از نوازندگی جوانان

ساخت پردیس سینمایی «امین تارخ» در زادگاه هنرمند

راویان راستین زمانه

وصول 3500میلیارد ریال مالیات ارزش افزوده در لرستان

پُرتره بی‌‌‌بدیل جاده‌‌‌ها در توسعه گردشگری کشور

ماتریس اولویت‏‏‌های پایداری کسب‌و‌کار

منابع انسانی و مدیریت نیروی کار در عصر هوش مصنوعی

امروز؛ دومین بازی تیم ملی

آقای گل پرکشید

آخر هفته با جدال‌های حیثیتی

اصفهان و کیف جهان!

بله؛ ما سیاه‌نمایی می‌کنیم!

موبایل قلب تپنده اقتصاد دیجیتال ایران است

اخبار خوبی درباره تامین ارز واردکنندگان موبایل خواهید شنید

دسترسی نوجوانان در اینستاگرام محدود شد

فعالیت رسانه‌های دولتی روسیه در پلتفرم‌های متا ممنوع شد

زنجیره فولاد - 1403/06/29

بازار فولاد - 1403/06/29

بازار آتی - 1403/06/29

عبور مس از سطح 10‌هزار دلار

رکورد تابستانی معاملات سیمان

32.2 میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

ضرورت وجود آمار دقیق برای تصمیم‌گیری

کاهش تولید در نیسان

گام موثر در واردات خودرو

احیای شورای سیاستگذاری خودرو برای ارتقای کیفیت و ایمنی

خطر ویرانی در کمین خودروسازی آمریکا

پروتکل مونترال چیست؟

دوران پاسخگویی امپراتوری نفت علیه عدالت اقلیمی

جایگاه 18 بزرگ‌ترین پتروشیمی جهان در اختیار ایران

لزوم تمرکز ایران و ترکیه بر سرمایه‌گذاری مشترک

نوسانات قیمت مواد غذایی ادامه دارد

فرصت‏‏‏‏‌سازی یا فرصت‏‏‏‏‌سوزی در مناطق آزاد؟

طرح جدید اوکراین برای پایان دادن به جنگ

تعلیق انگلیس برای اسرائیل

انتخابات مهم در کشمیر

وحشت جهان از فرجام انتخابات آمریکا

انتقاد فرمانداری از شهرداری

مسکن روی زمین دولتی؛ فقط 340‌هزار واحد

بازار - 1403/06/29

اولین حراج پاییزی شمش طلا

پیامدهای کاهش نرخ بهره فدرال

بازار سهام - 1403/06/29

عبور بورس از تنش

بازگشت اعتماد به بورس؟

موانع بورس 400میلیارد دلاری

راهبرد - 1403/06/29

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی