بازار آریا - دنیای اقتصاد : بازار خودرو پس از تعطیلات نوروز، روزهای پرنوسانی را تجربه کرد؛ اما آنچه از دل این نوسانات بیرون آمد، پیامی روشن داشت « افق بازار از نگاه فعالان و مصرفکنندگان چندان امیدوارکننده نیست». این بدبینی برخلاف تصور عمومی نه از تحولات بینالمللی و نه از نوسانات نرخ ارز نشأت میگیرد، بلکه ریشه آن در تصمیمات داخلی است. به باور فعالان بازار، سیگنالهایی که از سیاستگذاریهای داخلی مخابره میشود، بیش از هر عامل دیگری در شکلگیری این فضای منفی تاثیرگذار بوده است. اظهارات فعالان بازار در شرایطی است که روز سهشنبه همراه با افت نسبی بهای دلار قیمت خودرو در بازار نیز کاهش یافت اما روز گذشته بار دیگر قیمتها افزایش یافت تا این پیام را مخابره کند که تحولات نرخ ارز دیگر مانند گذشته هدایتگر این بازار نیست. در واقع آرامش بازار ارز بیش از یک روز نتوانست بازار خودرو را نیز آرام نگه دارد و قیمتها بار دیگر روند صعودی به خود گرفت. بنابراین میتوان گفت که حالا اتفاقات داخلی بیش از تحولات بینالمللی بازار خودرو را تحتتاثیر خود قرار میدهد. تصمیماتی که به نظر میرسد بازخورد خوبی از بازار خودرو نداشتهاند. چشمانداز منفی بازار خودرو نسبت به آینده از چند تصمیم داخلی نشأت میگیرد. در مورد خودروهای داخلی همچنان سیاستگذار اصرار بر قیمتگذاری دستوری دارد و از طرف دیگر تولید خودروهای سواری نیز در سال گذشته نسبت به 1402 با افت همراه بوده است، با توجه به عدمتغییر رویه و با ادامه سیاست قیمتگذاری دستوری انتظار اینکه در سال پیش رو نیز تغییر جدی در میزان تولید رخ داده وعرضه افزایشی شود وجود ندارد. از طرف دیگر خودروهای وارداتی نیز متاثر از تعرفه 100 درصدی است که از امسال روی واردات خودرو اعمال شده و بهای خودروهای خارجی را به شدت افزایش خواهد داد به طوری که قیمت تمام شده واردات یک خودروی 10هزار دلاری (به عنوان کف قیمتی) ممکن است تا دو میلیارد تومان نیز برسد.