بازار آریا

آخرين مطالب

اکونومیست بررسی کرد

طرح پرحفره ترامپ برای خودروسازی آمریکا اقتصاد ایران

طرح پرحفره ترامپ برای خودروسازی آمریکا
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد - گروه اقتصاد بین‌الملل : ‌‌‌دونالد ترامپ در دوم آوریل تعرفه‌‌‌های گسترده‌‌‌ای بر کالاهای وارداتی اعمال کرد و این روز را «روز رهایی» نامید. صنعت خودرو اما یک هفته زودتر طعم این تغییرات را چشید؛ چرا که رئیس‌‌‌جمهور آمریکا در 26 مارس اعلام کرد قصد دارد تعرفه‌‌‌های سنگینی بر خودروها و قطعات وارداتی وضع کند. هدف اصلی این اقدام، بازگرداندن تولید خودرو به خاک آمریکاست. با این حال، این تصمیم هزینه‌‌‌های سنگینی به همراه خواهد داشت. افزایش قیمت‌ها به کاهش فروش و محدود شدن گزینه‌‌‌های پیش‌‌‌روی مصرف‌کنندگان آمریکایی منجر می‌شود. در این میان، خودروسازان نیز از بخش بزرگی از سود خود «رهایی» خواهند یافت.
براساس گزارشی از نشریه اکونومیست، پیش از این، تهدید به اعمال تعرفه بر خودروهای وارداتی از مکزیک و کانادا در ماه فوریه و سپس دوباره در مارس مطرح شده و به تعویق افتاده بود، بنابراین اعلام این خبر چندان غیرمنتظره نبود. با این حال، سرعت اجرای تعرفه‌‌‌ها و میزان آنها از دید بانک جفریز بدترین سناریوی ممکن است. به‌‌‌ نظر می‌رسد ترامپ فقط برای دادن زمان بیشتر به دولتش برای سازماندهی تعرفه‌‌‌ها بر واردات از دیگر نقاط جهان، اجرای آنها را به تاخیر انداخته بود. او اعلام کرده است که این تعرفه‌‌‌ها در طول دوره ریاست جمهوری‌‌‌اش پابرجا خواهند ماند.
تعرفه 25 درصدی به ‌‌‌طور یکسان بر تمام 7.6 میلیون خودرویی که هر سال به آمریکا وارد می‌شود اعمال نخواهد شد. این تعرفه به ‌‌‌گونه‌‌‌ای تنظیم شده که بیشترین فشار را بر خودروسازانی وارد کند که حضور کمتری در خاک آمریکا دارند. حدود 3.6 میلیون خودرو هر سال از مکزیک و کانادا و تحت توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکا-مکزیک-کانادا (USMCA) وارد می‌‌‌شوند. خودروهایی که با قانون USMCA مطابقت دارند (قانونی که الزام می‌‌‌کند 75‌درصد از ساخت آنها در منطقه آمریکای شمالی انجام شده باشد) تنها به نسبت میزان قطعات غیرآمریکایی مشمول پرداخت تعرفه خواهند بود. تعرفه 25 درصدی از سوم مه بر قطعات خودرو نیز اعمال خواهد شد. با این حال، قطعاتی که با مقررات USMCA مطابقت داشته باشند، تا زمانی که سازوکاری برای محاسبه تعرفه بر اجزای غیرآمریکایی آنها تعیین شود، از این تعرفه معاف خواهند بود. از آنجا که نیمی از قطعات مورد استفاده در خودروهای ساخت آمریکا در خارج از کشور تولید می‌شود، هیچ خودروسازی از تبعات این تصمیم مصون نخواهد ماند. 
حتی تسلا، که تمامی خودروهای عرضه‌‌‌شده در بازار داخلی‌‌‌اش را در خاک آمریکا تولید می‌‌‌کند، به برخی قطعات وارداتی وابسته است. ترامپ آماده است که فشار بیشتری بر سه شرکت بزرگ خودروسازی دیترویت وارد کند. شرکت‌های فورد، جنرال موتورز و استلانتیس روزهای سخت‌‌‌تری در پیش دارند. هر سه شرکت خودرو و قطعاتی را از کانادا و مکزیک وارد می‌‌‌کنند. جنرال موتورز در سال گذشته همچنین 460‌هزار خودرو از کارخانه‌‌‌هایش در کره جنوبی وارد کرده است. حتی اگر فورد و جنرال موتورز بخشی از افزایش هزینه‌‌‌ها را به مشتریان منتقل کنند، کارگزاری برنستین تخمین می‌‌‌زند که سود عملیاتی آنها در سال 2025 ممکن است 30‌درصد کمتر از سال گذشته باشد. استلانتیس، که خودروهای ساخت مکزیک آن حاوی مقدار قابل‌‌‌توجهی قطعات ساخت آمریکا هستند، آسیب کمتری خواهد دید.
تصمیم دشوار
برای سایر شرکت‌ها وضعیت پیچیده‌‌‌تر است. برخی، مانند تویوتا و فولکس‌‌‌واگن، هم در آمریکا خودرو تولید می‌‌‌کنند و هم از مکزیک و سایر کشورها واردات دارند. با اینکه بسیاری از خودروهای آنها از تعرفه‌‌‌های ترامپ معاف خواهند بود، اما مثلا 530‌هزار خودرویی که تویوتا هر سال از ژاپن به آمریکا صادر می‌‌‌کند، مشمول تعرفه خواهند شد. بیشتر خودروهای برند آئودی که فولکس‌‌‌واگن در آمریکا می‌‌‌فروشد، در اروپا تولید می‌‌‌شوند. بی‌‌‌ام‌‌‌و و مرسدس‌‌‌بنز که در آمریکا و مکزیک خودرو می‌‌‌سازند، به دلیل استفاده از موتور و جعبه‌‌‌دنده‌‌‌های ساخت اروپا، دچار ضرر خواهند شد. شرکت‌هایی مانند پورشه و جگوار لندرور که تمام خودروهایشان را در اروپا تولید می‌‌‌کنند، تمام فشار این تعرفه‌‌‌ها را احساس خواهند کرد.
خودروسازان با تصمیم‌گیری دشواری درباره نحوه واکنش به وضعیت فعلی مواجه هستند. بیشتر آنها مقداری خودرو و قطعات را به‌‌‌ صورت ذخیره وارد کرده‌‌‌اند، اما تاثیر تعرفه‌‌‌ها طی چند هفته آینده و با تمام شدن این ذخایر احساس خواهد شد. با افزایش فشار ناشی از تعرفه‌‌‌ها، خودروسازان بخشی از هزینه‌‌‌های افزوده‌‌‌شده را خود جذب خواهند کرد، اما احتمالا قیمت‌ها را نیز بالا خواهند برد. تحلیلگران معتقدند که این افزایش ممکن است 10‌هزار دلار یا بیشتر به قیمت خودروهای لوکس و 3 تا 4‌هزار دلار به خودروهای با قیمت متوسط اضافه کند.
اما چالش واقعی در بلندمدت نمایان می‌شود. آیا شرکت‌های خودروسازی باید زنجیره‌‌‌های تامین فرامرزی را که در طول 30 سال ساخته‌‌‌اند، کنار بگذارند؟ حتی اگر ترامپ به وعده خود مبنی بر حفظ تعرفه‌‌‌ها در کل دوران ریاست جمهوری‌‌‌اش عمل کند، دولت بعدی ممکن است به‌‌‌ سرعت آنها را لغو کند. همچنین ممکن است ترامپ در برابر توافقاتی که بخشی از تولید را به آمریکا بازمی‌‌‌گردانند، در ازای کاهش تعرفه‌‌‌ها، انعطاف‌‌‌پذیر باشد. مقداری از تولید ممکن است با بهره‌‌‌گیری از ظرفیت‌‌‌های محدود و بلااستفاده در داخل آمریکا، از مکزیک یا کانادا به کشور منتقل شود.
اما همان‌طور که ارین کایتینگ از شرکت خدمات خودرویی کاکس اتوموتیو اشاره می‌‌‌کند، بازطراحی کارخانه‌‌‌ها برای تولید مدل‌‌‌های جدید و استخدام نیروی کار گران‌قیمت و عضو اتحادیه، هزینه‌‌‌ها را افزایش خواهد داد. راه‌‌‌اندازی دوباره کارخانه‌‌‌های تعطیل‌‌‌شده یا ساخت کارخانه‌‌‌های جدید ممکن است دو تا سه سال طول بکشد. استفانی برینلی از شرکت اس‌‌‌اندپی گلوبال معتقد است که خودروسازان باید تصمیماتی بگیرند که بر بازه‌‌‌ای 20 ساله، یعنی عمر یک کارخانه جدید، تاثیر می‌‌‌گذارد. ایجاد زنجیره‌‌‌های تامین در آمریکا نیز به همان اندازه دشوار خواهد بود. قطعاتی که به نیروی کار زیادی نیاز دارند، مانند دسته‌‌‌سیم‌‌‌ها، حتی با وجود تعرفه‌‌‌ها هم ممکن است در مکزیک ارزان‌‌‌تر تولید شوند و حتی اگر تولید به آمریکا منتقل شود، لزوما به رونق اشتغال منجر نخواهد شد.
مارک ویکفیلد از شرکت مشاوره الیکس پارتنرز اشاره می‌‌‌کند که در کارخانه‌‌‌های جدید، به‌‌‌طور کلی هر جا که امکان‌‌‌پذیر باشد، کارگران با سیستم‌های خودکار جایگزین خواهند شد تا هزینه‌‌‌ها به حداقل برسد. ترامپ می‌‌‌گوید که «اصلا برایش مهم نیست» اگر به دلیل تعرفه‌‌‌هایش قیمت خودروها بالا برود. اما واردات گران‌‌‌تر و افزایش هزینه ساخت خودرو در آمریکا، بی‌‌‌شک بر فروش تاثیر منفی خواهد گذاشت. 
آمریکایی‌‌‌ها در سال گذشته 16 میلیون خودرو خریدند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌‌‌کنند که این رقم امسال ممکن است بین 1 تا 2.5 میلیون کاهش یابد؛ بیشترین آسیب نیز به مدل‌‌‌های ارزان‌قیمتی خواهد رسید که دیگر واردات یا تولید آنها در داخل صرفه اقتصادی ندارد. تولید خودروهای کمتر اما گران‌‌‌تر و حذف خریداران کم‌‌‌درآمد از بازار، نوع عجیبی از «رهایی» به‌‌‌نظر می‌‌‌رسد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1287920/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود توده گردوخاک به این استان

تامین 1.6 میلیارد دلار ارز برای واردات

تازه‌ترین اظهارات کالاس درباره گفت‌وگوهای ایران و آمریکا/ گامی در مسیری درست است

السیسی با امیر قطر دیدار کرد

«پایتخت 7» امشب برای این گروه سنی ممنوع!

عارف: مانعی برای ارتباط با اوراسیا وجود ندارد

اجاره خودرو لوکس در تهران چقدر است؟

اگر دولت به دنبال ثبات بازار ارز است باید با جدیت به مذاکرات ادامه بدهد

پزشکیان :کارآفرینان روستایی باید در اولویت دریافت تسهیلات قرار گیرند

تیم اقتصادی استان قزوین عراق را به مقصد تهران ترک کرد

1.1 میلیارد دلار ارز مورد نیاز صنایع تأمین شد

حجم کل معاملات بازار ارز تجاری تا امروز 25 فروردین ماه اعلام شد

ایجاد بازار مبادله آب‌های نامتعارف در بورس انرژی ابلاغ شد

افتتاح 4 ایستگاه مترو تهران در دستور کار

جزئیات تجارت ایران به قطر/ 70 درصد از راه بوشهر انجام می‌شود

دولت از افزایش قیمت دلار سود نمی‌برد، سود دولت در ثبات است

تفاوت‌‌‌‌ بهره‌‌‌‌وری بین کشورهای ثروتمند و فقیر از کجا می آید؟

چرا قیمت گازوئیل از بنزین سبقت گرفت؟

دیدار عراقچی-ویتکاف در رم

ماجرای انیمه‌سازی از کجا شروع شد؟

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران: آقای وزیر کشاورزی، وضع سفره مردم خوب نیست

از «طلایی» تا «چالشی»؛ اقتصاد ایران در 1390ــ1340

تخت‌روانچی: ارمنستان و ایران از ظرفیت بالایی برای توسعه روابط برخوردارند

درخواست سازمان ملل از ترامپ درباره کشورهای فقیر

ریتم نامنظم قیمت سکه در روز نوسان دلار

استانداران تصمیم‌گیرنده معادن غیرفعال می‌شوند

ضرورت اطلاع‌رسانی در زمینه رعایت حقوق مسافران در حوزه هوانوردی

نرخ دلار به زیر 70 هزار تومان می رسد؟

2 نگاه غلط درباره ارتباط «اقتصاد و مذاکره»/بن‌بست نسازیم

پزشکیان: اشتغال، کلید حل مشکلات اقتصادی کشور/ کارآفرینان روستایی در اولویت حمایت دولت‌

قائم پناه، معاون پزشکیان: امیدواریم مذاکره با آمریکا به صورت برد - برد پایان یابد

افزایش تسهیلات ساخت خانه توسط بانک مسکن

واکنش بازار طلا و ارز به مذاکرات ایران و آمریکا | بازارهای کاذب و غیر مولد مثل ارز و طلا از رونق می‌افتند

گرم‌ترین و سردترین نقاط تهران/ رطوبت ارتفاعات را فراگرفت

واکنش بازار خودرو به مذاکرات چیست؟

ظرفیت بالای پتروفرهنگ در سرمایه‌گذاری و تولید

وضعیت نگران‌کننده منابع آبی/ تابستان و پاییز سخت‌تر است

دستگیری اوباش‌ در بازار تهران

افزایش 12 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران

تشریح همکاری‌های نفتی ایران و عراق

ضرورت چابک‌سازی روابط عمومی‌های صنعت نفت

تفاهم‌نامه‌های گسترش همکاری‌های نفتی ایران و عراق تبیین شد

سقف برداشت وجه از خودپردازها 300 هزار تومان باقی ماند

دارندگان ارزدیجیتال بخوانند/ 4 رویداد مهم اقتصادی در هفته پیش رو

امام جمعه اراک: بنیه دفاعی قوی رمز اقتدار و عزت نظام اسلامی است

خبر سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در ایران چیست؟

استان همدان با پتانسیل‌های متنوع آماده جهش اقتصادی است

درخواست فعالان اقتصادی کرمانشاه از وزیر صمت و معاون اجرایی رییس جمهور چه بود؟

قیمت جدید فروش مسکن در منطقه 20 تهران

بنیه دفاعی قوی رمز اقتدار و عزت نظام اسلامی است

© 2025 - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی
ویکی پدیاجستجو