بازار آریا

آخرين مطالب

بهره‏‏‏‏‌برداری از پروژه برقی‏‏‏‏‌سازی محور ریلی تهران-مشهد تا سال ‌1408

ذی‌نفعان اولین قطار برقی اقتصاد ایران

ذی‌نفعان اولین قطار برقی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد - گروه حمل‌ونقل : فرآیند اجرای پروژه برقی‏‏‏‏‌سازی قطار تهران-مشهد از دو ماه دیگر آغاز خواهدشد. آنگونه که مدیرعامل شرکت راه‌آهن به «دنیای‌اقتصاد» خبر داده‌است، مراحل اداری این قرارداد در سازمان‌برنامه و بودجه ‌در حال طی‌شدن است و تا دوماه آینده به سرانجام خواهد رسید، پس از آن طراحی و اجرای این ابرپروژه ریلی که قرار است در افق 1410 حدود 35‌میلیون مسافر را جابه‏‏‏‏‌جا کند، کلید می‌خورد؛ ابرپروژه‏‏‏‏‌ای که هم مسافران، هم بخش‌خصوصی و هم دولت از مزایای آن منتفع خواهند شد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، احداث خط قطار برقی تهران-مشهد که در بند‌الف ماده‌48 برنامه هفتم توسعه آمده، روی میز دولت قرارگرفته‌است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، با اعلام این خبر افزود: حدود دوماه دیگر زمان لازم است تا پروسه مقدماتی آغاز احداث قطار برقی تهران-مشهد به سرانجام برسد. برقی‌شدن خط ریلی تهران-مشهد در سال‌85 به تصویب هیات‌دولت رسید ‌و حدود 20 سال‌است که در کش و قوس اجرا‌شدن است. دولت سیزدهم به دلیل اینکه تمایل بیشتری به اجرای پروژه قطار سریع‌‌‌‌‌السیر تهران-مشهد داشت، گزینه برقی‌‌‌‌‌سازی را به کلی از میان گزینه‌‌‌‌‌های قابل‌اجرا در این محور حذف کرده‌بود، اما دیدگاه مدیران دولت چهاردهم در این رابطه کاملا متفاوت است و برقی‌‌‌‌‌سازی را گزینه اقتصادی می‌دانند.
با صرف 2‌‌‌‌‌میلیارد دلار می‌توان راه‌آهن موجود را برقی کرد که امکان پشتیبانی از سرعت سیر 200‌‌‌‌‌کیلومتر را دارد و زمان سفر را به زیر 6 ساعت کاهش می‌دهد؛ این در حالی است که برآورد اولیه از هزینه اجرای پروژه قطار سریع‌‌‌‌‌السیر تهران-مشهد، 20‌میلیارد دلار است. هرچند قطار سریع‌‌‌‌‌السیر می‌تواند تهرانی‌‌‌‌‌ها را چهار ساعته به مشهد برساند و در قطار برقی این زمان دو ساعت بیشتر است؛ اما با توجه به 10‌برابر‌بودن هزینه اجرای پروژه قطار سریع‌‌‌‌‌السیر، طبعا برقی‌کردن این خط گزینه‌‌‌‌‌ای اقتصادی و ایده‌آل تبدیل ریل سنتی موجود به خط مدرن خواهد بود.
قرار است از دو ماه آینده و پس از طی فرآیندهای تشریفاتی و مقدماتی، طراحی این پروژه آغاز شود. از جمله مزایای مهم این پروژه می‌توان به افزایش سرعت حرکت قطارها تا 200‌کیلومتر در این محور اشاره کرد که زمان سفر را به نصف کاهش می‌دهد. درحال‌حاضر میانگین سرعت قطارهای مسافری تهران-مشهد حدود 80‌کیلومتر بر ساعت است که مسافت 926کیلومتری را طی مدت 12 ساعت طی می‌کند، ولی با برقی‌شدن، سرعت این قطارها با افزایش بیش از دو برابری، زمان سیر را به زیر 6ساعت کاهش می‌دهد. همچنین این فناوری جدید می‌تواند کاهش گازهای آلاینده و ارتقای کیفیت زیست‌محیطی را به‌همراه داشته‌باشد و حجم آلاینده‌‌‌‌‌های منتشرشده در هوا را به میزان 300‌هزار تن در سال‌کاهش دهد.
از طرفی در حال‌حاضر مسافران زیادی با خودروهای شخصی راهی این سفر می‌شوند؛ درحالی‌که تاسیس این خط ریلی مدرن، جایگزین مناسبی برای خودروهای شخصی است. اقبال به قطار برقی از سوی مسافران تهران-مشهد، کاهش چشمگیر مصرف سوخت تا 200‌میلیون لیتر در سال‌را به‌همراه دارد و البته هرچه مسافران به انتخاب حمل‌ونقل ریلی متمایل شوند، طبعا سفرهای امن‌‌‌‌‌تری را تجربه خواهند کرد و آمار تصادفات جاده‌ای نیز کاهش پیدا می‌کند. عباس‌‌‌‌‌علی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی ایران با بیان اینکه تفاهم‌نامه برقی‌‌‌‌‌سازی خط ریلی تهران-مشهد میان ایران و شرکت چینی مربوط به پنج سال‌قبل بود و مدت آن گذشته بود، گفت: این قرارداد اخیرا برای برای یک سال‌دیگر تمدید شده‌است. 

بازار آریا

ذاکری به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اکنون مراحل اداری این قرارداد در سازمان‌برنامه و بودجه ‌در حال طی‌شدن است و پس از طی این فرآیند، برای شروع اقدامات اجرایی ابلاغ خواهدشد. به گفته وی، مذاکرات با سازمان‌ برنامه‌و‌بودجه ‌و به‌‌‌‌‌روزرسانی قرارداد مذکور احتمالا تا دو ماه آینده به سرانجام خواهد رسید‌و پس از آن این پروژه وارد فاز‌طراحی و اجرا می‌شود. وی درباره محل تامین مالی این پروژه نیز به فاینانسی اشاره کرد که در اواسط دهه‌90 تصویب شده‌است و در صورت تایید پروژه، کارسازی خواهدشد.
چالش برقی در پروژه‌های ریلی
با وجود تمام مزیت‌هایی که قطار برقی تهران-مشهد به‌همراه دارد، ولی چالش اساسی این پروژه، تامین برق است. کشور ما چند‌سالی است با بحران تامین برق مواجه است؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود تنها در سال‌آینده با دست‌‌‌‌‌کم 20‌هزار‌مگاوات کمبود برق در کشور مواجه باشیم. امسال هم بحران برق به حدی جدی شد که خاموشی‌‌‌‌‌ها هم در شبکه برق خانگی و هم در بخش صنعت، از تابستان به پاییز و زمستان نیز تسری پیدا کرد، بنابراین سیاستگذار ریلی باید قبل از توسعه قطار برقی در کشور، پاسخی برای این چالش پیش‌بینی کند. در پروژه قطار برقی تهران-مشهد نیز حدود 2300‌کیلومتر شبکه برق بالاسری اجرا خواهدشد و پیش‌‌‌‌‌شرط اجرای آن، تامین برق خواهد بود. آورده اجرای این پروژه البته آنقدر هست که ارزش طرح موضوع برای حل چالش برق را داشته‌باشد.
برقی‌‌‌‌‌سازی خط مذکور ضمن کاهش یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سومی نیاز به لکوموتیو و دو برابر‌شدن سرعت سیر، می‌تواند در پی اقبال بیشتر به سفر با قطار، زمینه‌‌‌‌‌ساز افزایش درآمد شرکت‌های ریلی مسافری شود و به همان نسبت شاهد ارتقای سطح خدمات این شرکت‌ها باشیم؛ در واقع با فرض حل مساله تامین برق، پروژه‌های برقی‌‌‌‌‌سازی خطوط ریلی بهترین و اقتصادی‌ترین گزینه حمل‌ونقل ریلی است و محور تهران-مشهد نیز اولین خط برقی مسافری در شبکه ریلی کشور خواهد بود که به بهره‌‌‌‌‌برداری خواهد رسید. به این‌ترتیب در صورت اجرای این پروژه، نه‌تنها مسافران و شرکت‌های ریلی مسافری، بلکه دولت نیز از مواهب آن از قبیل صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش انتشار آلاینده‌‌‌‌‌ها و کاهش هزینه‌های ناشی از آلوگی هوا و تصادفات که بر نظام سلامت تحمیل می‌شود، منتفع خواهدشد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، اجرای طرح برقی‌کردن خط‌آهن تهران-مشهد با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) در جلسه شورای اقتصاد با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در سال‌1393 به تصویب رسید.
طبق این مصوبه یک قرارداد فاینانس 1.6‌میلیارد یورویی با کشور چین باید منعقد شود و از زمان نهایی‌شدن مقدمات اجرای پروژه، حدود 48 ماه زمان لازم است تا مراحل طراحی، مهندسی، اجرا و نصب تجهیزات این خط طی شود. با این وصف اگر وعده دو ماه آینده برای شروع پروژه، صادق باشد و مانعی پیش‌روی اخذ تسهیلات خارجی وجود نداشته‌باشد، پیمایش اولین قطار برقی در محور تهران-مشهد در سال‌1408 محقق خواهدشد. پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی این خط برقی، تعداد مسافران قطار مدرن تهران-مشهد در سال‌1410 به بیش از 35‌میلیون نفر برسد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1280474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته‌ای برای تعیین قیمت بلیت هواپیما

تذکر به میدری برای مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

درآمدزایی 10میلیاردی در هکتار با کاشت نهال گردو ژنوتیپ 12 پالیز

توصیه‌های بهداشتی درباره خرید و نگهداری ماهی قرمز/ از دست‌فروشان خرید نکنید

تهدیدات آمریکا نفت را گران کرد

طرح ویژه اطعام ماه مبارک رمضان سال1403 / آشپزخانه اقتصادی ضیافت

تداوم حمله نظامی آمریکا به یمن قیمت نفت را افزایش داد

رشد اقتصادی 3.7 درصدی و 3.4 درصدی تشکیل سرمایه ثابت

بانک مرکزی اعلام کرد: رشد اقتصادی 3.7 درصدی در 9 ماهه سال 1403

اهمیت وحدت امت اسلامی و مقابله با جنگ نرم

چرا استیضاح همتی ترمز قیمت دلار را نکشید؟

سه طرح جدید برای ارتقاء استقلال اقتصادی محلات استان البرز رونمایی شد

قیمت طلا در روزهای پایانی سال صعودی شد

واکنش کره شمالی به درخواست هسته‌ای گروه 7

دولت از افزایش حداقل دستمزد چه هدفی را دنبال می‌کند؟+ فیلم

توضیح وزارت خارجه درباره محتوای نامه ترامپ

فاصله دستمزد با سبد معیشت 13 میلیون تومان شد

حقوق اسفند بازنشستگان واریز شد

فرهنگ ایثار و شهادت اثر تربیت پذیری در باورهای اجتماعی مردم دارد

آخرین فرصت جشنواره فروش 1170 رقم نهال اصلاح شده در ایران نهال کرج را از دست ندهید! + ارسال یکروزه

فروش ویژه خرمالو کن, بادام دیم دیرگل, گیلاس, آلبالو + تمامی ارقام نهال اصلاح شده ایران نهال کرج !

آملی لاریجانی: FATF اصلا در مجمع بحث نمی شود

آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان

فروش ویژه برای باغداران: خرید انواع نهال اصلاح شده باتخفیف30درصدی

قیمت عمده انواع میوه و صیفی‌جات شب عید

اسامی مدیران بانکی متهم در پرونده چای دبش اعلام شد

رشد 3.7 درصدی اقتصاد در 9 ماه سال 1403

شهید رئیسی قائل به حمایت از نسل‌های پرانرژی‌تر، خلاق و با جسارت بود

بهره‌وری نامطلوب منابع آبی لرستان/استاندار انتقاد کرد

قیمت بیت کوین و اتریوم امروز دوشنبه 27 اسفند 1403/ کاهش قیمت بیت کوین

ترامپ: عفوهای صادرشده در دوره بایدن «باطل» است

حقوق اسفند بازنشستگان لشگری واریز شد

از قرارداد دارسی تا ملی شدن نفت

مرکز ملی هنر و رسانه بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد خواهد شد

چگونه از تاریخچه دریافت سود سهام عدالت خود مطلع شویم؟

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز دوشنبه 27 اسفند 1403/ کاهش قیمت

قیمت دلار مبادله‌ای امروز دوشنبه 27 اسفند 1403/ کاهش قیمت+ جدول

قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه 27 اسفند 1403/ کاهش قیمت طلا 18 عیار+ جدول

قیمت طلا 18 عیار امروز دوشنبه 27 اسفند 1403/ کاهش قیمت+ جدول

خشم زلنسکی از پیش روی روسیه/ رئیس ستاد کل ارتش اوکراین برکنار شد

قیمت سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه امروز دوشنبه 27 اسفند 1403

گارد طلای جهانی افزایشی ماند

سود سهام عدالت واریز شد

دفتر مطالعات راهبردی پتروشیمی گشایش یافت

تخفیف 30 درصدی آخرسال نهال های اصلاح شده در پالیز نهال با تحویل 24ساعته!

آیا قیمت بیت کوین به اوج خود رسید؟

واریز مرحله نخست سود سهام عدالت به پایان رسید

رویداد《من نوه‌ی شهیدم》باهدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد

پرونده‌های قاچاق سوخت به دادگاه‌های ویژه جرایم اقتصادی ارسال می‌شود

اقتصاد اسلامی ـ 36 | اقتصاد اسلامی همان احکام اقتصادی است؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی