وفاق ملی و افسانه یونانی
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - 1- در افسانه های یونانی آمده که آوگیاس Αυγείας پادشاه الیس، اصطبل بزرگی با سه هزار گاو داشت که «30 سال» تمیز نشده بود و از شدت آلودگی، هیچکس امیدی به پاک شدن دوباره آن نداشت. ولی هراکلس یا همان هرکول معروف یونانی در یک روز این کار را انجام داد و با بلند کردن رودخانههای «پنیوس» و «آلفئوس»، آب فراوانی را بصورت متمرکز به سمت «اصطبل آوگیاس» فرستاد و آن را به شکلی ناباورانه، شستوشو داد.
2- افسانه یونانی «اصطبل آوگیاس» درس تمرکز و تکثر اجرایی درباره رسیدن به هدف می دهد. پادشاهی که سی سال بخاطر تکثر افکارش نتوانسته بود قدرت خود را معطوف نگهداری یک اصطبل کند، مقهور زور بازوی متمرکزی شد که در یک روز فقط یک هدف داشت. شستن اصطبل آوگیاس!. پیام نهایی افسانه هم که معلوم است. متمرکز نباشی، موفق نمی شوی!.
3- دولت وفاق ملی اگر بخواهد همانطور که رئیس جمهور پزشکیان در مناظرات انتخاباتی گفت، دولتی متمرکز بر تحقق برنامه های پنجساله پیشرفت ایران اسلامی باشد، باید «دولت انقلاب اقتصادی» باشد که تاکنون اینگونه نشده است. گفتمان «وفاق ملی» مدنظر رئیس جمهور پزشکیان در فضای همین عدم تمرکز لازم، با مشکل تبیین راهبرد مواجه شده و نه تنها موجب ارائه تفسیرهای متکثر از وفاق ملی در داخل و خارج از دولت شده، آوار مشکلات متکثر سی سال گذشته را هر روز بیشتر بر سر راه کابینه وفاق ملی، فرو ریخته می بیند!.
4- اما چه باید کرد؟. مهم ترین اقدام ممکن در راهبرد وفاق ملی، تمرکز بر شعار «انقلاب اقتصادی» است. «انقلاب اقتصادی» اگر به استراتژی غالب رسانه ای دولت سیزدهم تبدیل شود، مسائل کلان دولت از قبیل دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی، تصویب FATF، سیاستهای داخلی و منطقه ای، مذاکرات هسته ای و حتی مذاکره مستقیم با آمریکا را ذیل یک «راهبرد متمرکز اقتصادی» و نه سیاسی، به پیش خواهد برد و حتی مراوادت و سفرهای خارجی رئیس جمهور را هم تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. سالیان مدیدی است-از اواسط دهه 80 تا امروز- که سفرهای متعدد روسای جمهور کشور به کشورهای منطقه و حضور در اجلاس های مکرر نظیر اکو، بریکس، شانگهای و D8 با نتایج ملموس اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ذینفع همراه نبوده است و بخاطر آنکه حرفی از «انقلاب اقتصادی» در ادبیات روسای جمهور ما دیده نشده، در این سفرها غالبا به تعارفات مرسوم دیپلماتیک و امضای تفاهم نامه های همکاری اکتفا شده است. مثلا درباره همین کشور عزیز تاجیکستان، اگر دیدارهای روسای جمهور و مقامات رسمی دو کشور را از سال 1384 تا امروز جمع بزنیم، از عدد 100 مورد هم گذشته است ولی تمام این مراودات دیپلماتیک به راه اندازی حتی یک کانال مشترک تلویزیونی بین دو کشور همزبان و هم ریشه ختم نشده است!.
5- حرف آخر اینکه رئیس جمهور پزشکیان شخصاً شخصیت متمرکزی دارد و نمایش بسیار موثر وی در مناظرات انتخاباتی سال 1403 ناشی از نلغزیدن هوشمندانه در میدان سیاسی کاری ها و ایستادن بر محور برنامه های بالادستی کشور بود، ولی «کابینه پزشکیان» تاکنون اینگونه نبوده و در فقدان محوریت شعار «انقلاب اقتصادی» و شنیده نشدن «صدای قدرتمند اقتصادی از دولت» نه تنها قدرت بهره گیری حداکثری از راهبرد وفاق ملی را پیدا نکرده، بلکه مجبور شده، روز به روز ابتکار عمل خود را در صحنه رسانه ای کشور بیشتر از دست داده و بجای ترسیم «چشم انداز آینده» کشور با «انقلاب اقتصادی» برای مردم، شاهد پخش «افق کفن» و «هدیه مرگ» از رسانه ملی برای مردمی باشد که به امید «زندگی بهتر» پای صندوق های رای آمدند و دولت وفاق ملی را در میان طوفانی از ناامیدی ها برای آینده اقتصادی روشن برگزیدند.
پس رئیس جمهور پزشکیان، نباید در هزارتوی روزمرگی ها، از عملی سازی نمایش قدرت مردم در تحقق انقلاب اقتصادی غفلت کند. قدرتی که اگر در مسیر انقلاب اقتصادی، هدایت شود و در بیراهه سیاسی بازی ها از پا نیفتد، توانی فرآتر از افسانه هرکول یونانی را برای شستن مشکلات سی ساله کشور در خدمت دولت وفاق ملی قرار خواهد داد. فراموش نکنیم «انقلاب اقتصادی» در چین، هم فقر اقتصادیِ «انقلاب مائو» را شست و هم خاطره تلخ کشتار میدان تیانآنمن را از سر راه وفاق ملی در میان ملت خود برداشت. این همان جادوی بکارگیری افسانه یونانی است آقای رئیس جمهور!. لطفا شعار «انقلاب اقتصادی» و تمرکز بر آن را جدی بگیرید و آن را در فضای رسانه ای دولت و کشور نهادینه کنید تا مسیر وفاق ملی محفوظ بماند.
* فعال رسانه ای
کد خبر 2012389
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1250443/