بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» بررسی کرد

میانگین عمر مدیریتی خودروسازی در یک دهه گذشته اقتصاد ایران

میانگین عمر مدیریتی خودروسازی در یک دهه گذشته
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : تغییرات مدیریتی شرکت‌های خودروساز در شرایطی از گروه صنعتی سایپا آغاز شده که حالا این پرسش مطرح است که تحولات مدیریتی که همزمان با آغاز به کار دولت‌ها کلید می‌خورد چه آورده‌‌‌ای برای صنعت خودروی ایران داشته‌‌‌ است؟
در حالی عمر مدیریتی در شرکت‌های بزرگ خودروساز به‌‌‌طور میانگین بین 5 تا 7 سال است که در ایران شرایط مدیریتی در خودروسازی‌ها متفاوت است. تغییرات مدیریتی در دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران، یعنی سایپا و ایران‌‌‌خودرو، نشان می‌دهد که بی‌‌‌ثباتی مدیریتی به یک چالش جدی برای این صنعت تبدیل شده است. در یک دهه گذشته، سایپا هشت مدیرعامل و ایران‌‌‌خودرو چهار مدیرعامل را به خود دیده است. این آمار به معنای میانگین دوره مدیریت 1.25 سال برای سایپا و 2.5 سال برای ایران‌‌‌خودرو است. بنابراین میانگین عمر مدیریتی در دو شرکت خودروساز بزرگ کشور کمتر از دوسال است که در مقایسه با میانگین جهانی، نشان‌‌‌دهنده بی‌‌‌ثباتی شدید در مدیریت این شرکت‌هاست. به نوعی می‌توان گفت که هر تغییری در دولت یا وزارت صمت می‌تواند به تحولات مدیریتی در شرکت‌های خودروساز منجر شود. بنابراین مهم‌ترین علت تغییرات مکرر مدیریتی در صنعت خودروی کشور، ساختار مالکیت دولتی این شرکت‌هاست که آنها را به شدت تحت‌تاثیر تغییرات سیاسی و دولتی قرار داده است. تغییر دولت‌‌‌ها یا حتی وزرا اغلب به تغییر مدیران عامل این شرکت‌ها منجر می‌شود. در سطح جهانی، شرکت‌های خودروسازی معمولا از استقلال بیشتری برخوردارند و تغییرات مدیریتی بر اساس عملکرد بلندمدت و استراتژیک صورت می‌گیرد، نه استراتژی‌های دولتی. در ایران، استراتژی‌های متفاوت دولت‌ها باعث می‌شود مدیران نتوانند برنامه‌‌‌های بلندمدت یا اهداف خاصی را اجرایی کنند و اغلب مجبورند تمرکز خود را بر حل بحران‌های کوتاه‌‌‌مدت بگذارند.
نتیجه اینکه هر مدیرعاملی بعد از عزل دولتی، برنامه‌‌‌های نیمه‌‌‌کاره‌‌‌ای را به جا می‌‌‌گذارد که اغلب به دلیل تغییر رویکردها، کنار گذاشته می‌‌‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که شرکت‌های خودروسازی کشور نتوانند به اهداف خود دست یابند. در عوض با هر تغییر مدیریتی برخی ذی‌نفع می‌‌‌شوند و برخی دیگر کنار می‌‌‌روند.
با وجود این اما این چرخه معیوب همچنان دنبال می‌شود و شاید بتوان گفت که تا زمانی که دولت سهام خود را در خودروسازی‌‌‌ها واگذار نکرده و پای خود را تا حد ممکن از این صنعت بیرون نکشد، این وضعیت ادامه خواهد داشت.
از منظر اقتصادی نیز، این تغییرات مدیریتی پرهزینه هستند. هر تغییر مدیریتی‌، با تغییرات گسترده در تیم‌‌‌های مدیریتی و اجرایی همراه است. این تغییرات زمان و منابع زیادی را صرف تطبیق مدیران جدید با شرایط موجود می‌کند. در نتیجه، به جای پیشبرد اهداف تولیدی و توسعه‌‌‌ای، انرژی خودروسازی‌ها صرف مسائل داخلی و تطبیق با مدیریت جدید می‌شود.
از طرف دیگر اساسا مشکلات اساسی شرکت‌های خودرویی ارتباط چندانی به مدیریت آنها ندارد بلکه از سیاستگذاری در این حوزه است که رنج می‌‌‌برد. برای مثال این شرکت‌ها با هر مدیر دولتی در نهایت مجبور است که برنامه‌‌‌های تولید وزارت صمت را دنبال کند، از قیمت‌گذاری دولت تبعیت کند و تحت هر شرایطی که سیاستگذاران برای این شرکت‌ها وضع می‌کنند، کار خود را پیش ببرند. علاوه بر این حتی همین سیاست‌‌‌های دستوری که به خودروسازی‌‌‌ها تحمیل می‌شود هم از ثبات چندانی برخوردار نیست.
سیاست‌‌‌های دولت در این حوزه نه‌تنها بلندمدت و پایدار نیست، بلکه اغلب با تغییر مدیران و وزرای مربوطه دستخوش تغییرات اساسی می‌شود. این بی‌‌‌ثباتی باعث می‌شود که برنامه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای خودروسازان نیز نیمه‌‌‌تمام باقی بماند یا به‌‌‌طور مداوم تغییر کند. به عنوان مثال، در یک دوره ممکن است تاکید بر افزایش تیراژ باشد، در حالی که در دوره‌‌‌ای دیگر، تمرکز بر واردات خودروهای خارجی یا مونتاژ محصولات خارجی قرار گیرد. بنابراین صنعت خودروی ایران پیش از هر چیز نیاز به ساختاری دارد که دولت دخالت کمتری در آن کند و مدیران این شرکت‌ها بدون دخالت دولت انتخاب شده و بتوانند سیاست‌‌‌های خود را برای این شرکت‌ها پیش ببرند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1234624/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر کاری نکنیم، آمریکا تبدیل به یک نان برشته می‌شود

خوزستان مقصد بعدی هیئت دولت است

پاسخ هوش مصنوعی به قیمت دلار تا پایان سال

چرا تولیدکنندگان را تعطیل می‌کنند؟

الزام تقویت دیپلماسی محیط‌زیستی

عزم دولت برای احیای تالاب‏‏‏‏‌ها

تغییرات بزرگ با همسو‌شدن منافع اقتصادی و محیط‌زیست

تعامل با محیط‌زیست؛ از شعار تا عمل

بهای گزاف مهاجرت‏‏‏‏‏‌های اقلیمی

تاثیرات اجرای یک دستورالعمل بر صنعت بیمه

فرصت پکن در 2025

هفته پر‌نوسان دلار

دوئل قدرت‌ها در جهانی‌سازی

محرک‏‏‌های نزولی طلای جهانی

آمار معاملات روزانه بازار سهام - 1403/10/06

چینش ETF براساس بیشترین تغییر مالکیت - 1403/10/06

پالس مثبت از شیرینی‏‏‌سازان

مصرف‌کنندگان، پایداری واقعی از شرکت‌ها می‏‏‌خواهند

بحران سلامت روان کارکنان، سالی یک‌تریلیون دلار خسارت می‏‌زند

ارزش سرمایه انسانی را پررنگ کنید

جواب آزمایش «نسل آلوده»

روسیه انفجار کشتی باری در آب‌های مدیترانه را «تروریستی» خواند

واکنش محسن تنابنده به اظهارات حدادیان

نمایش مستندی درباره برگمان در خانه هنرمندان

ورود به «بازی مرکب» از گوگل

بدرقه پرچم‌دار مدرسه رادیو

وداع با ماتادور سریع

قدیمی‌ترین هدیه تاریخ فوتبال

هفته واکنش‌ها

چهار نکته تکان‌دهنده!

ملزومات مولدسازی موفق اموال عمومی

زنجیره فولاد - 1403/10/06

بازار فولاد - 1403/10/06

بازار آتی - 1403/10/06

نوسان سکه رفاه در حوالی قله

چشم‏‏‌انداز منفی قیمتی سنگ‏‏‌آهن در بازار جهانی

نسخه گردشگری برای توسعه اقتصادی

خانه‏‏‌تکانی در سفرهای کریسمس

هلدینگ نوآوری ایران تاسیس خواهد شد

استفاده از داده‌های فضایی برای خدمات‌رسانی پست

زنگ هوشمند منازل با قابلیت تشخیص چهره

اپل به دفاع از پرداخت‌های میلیاردی گوگل برخاست

تقابل موافقان و منتقدان گام اول رفع فیلترینگ

واکنش «گون» به ادغام خودروسازان ژاپنی

قیمت بلوک سهام خودروسازان مشخص نیست

تردید در موفقیت ادغام هوندا و نیسان

بازگشت دوباره خودرو به بورس؟

جعبه ‌‌‌‌‌ابزار مدیران در عصر ترامپ 2

ضرورت رفع مشکل FATF و تحریم‌ها برای استفاده از فرصت تجارت آزاد با اوراسیا

تکذیب در دسترس‌بودن اطلاعات صادرکنندگان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی