بازار آریا

آخرين مطالب

مصرف‌کنندگان، پایداری واقعی از شرکت‌ها می‏‏‌خواهند گزارش ویژه

مصرف‌کنندگان، پایداری واقعی از شرکت‌ها می‏‏‌خواهند
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: مهدی نیکوئی مصرف‌کنندگان از شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها انتظار دارند که سبک زندگی پایدار آنها را تسهیل کنند. در حالی که ویژگی‌‌‌های پایدار محصولات، به عنوان مزیتی جانبی و یک ارزش‌‌‌افزوده اضافی تلقی می‌شود، همیشه معیاری تعیین‌‌‌کننده در تصمیمات خرید مصرف‌کنندگان نیست. شواهد نشان می‌دهد که راهکار بهتر، انطباق ویژگی محصولات با ترجیحات مصرف‌کنندگان و نهادینه ساختن پایداری در محصولات/خدمات به عنوان هسته مرکزی ارزش آن است. درک شیوه تفکر و اقدام مصرف‌کنندگان در قبال پایداری زیست‌‌‌محیطی و اجتماعی از آن رو اهمیت دارد که شرکت‌ها را قادر به ارائه محصولات و خدماتی منطبق با خواسته‌‌‌های مخاطبان واقعی خود می‌کند. گزارش پیش‌‌‌‌رو، بر اساس بررسی‌‌‌های موسسه پژوهشی یورو مانیتور در سال 2024 تهیه شده است. این گزارش، ارزش‌‌‌ها و نگرش غالب مصرف‌کنندگان را نشان می‌دهد.
پایداری به عنوان مکمل محصول، نه مزیتی اضافی
پایداری را به تنهایی نمی‌توان راحت فروخت. مصرف‌کنندگان سختگیر بیش از هر چیز در انتخاب محصولات و خدمات مصرفی خود به کیفیت و عملکرد بها می‌دهند (بیش از نیمی از پاسخ‌‌‌دهندگان این دو معیار را در تصمیم‌گیری‌‌‌هایشان مهم دانسته‌‌‌اند). در عین حال 45‌درصد از مصرف‌کنندگان جهانی عنوان کرده‌‌‌اند که خواهان محصولات و خدماتی پایدار هستند که اثرات زیست‌‌‌محیطی و اجتماعی اندکی داشته باشند. آنها همچنین به ارزش محصولات نسبت به قیمتشان حساس‌‌‌اند. به این معنا که حاضر نیستند پایداری محصولات به بهای از دست رفتن کیفیت و عملکرد آنها یا قیمت نامتناسب با ارزششان تمام شود، بلکه محصولات و خدمات با کیفیت و با عملکرد بالایی می‌‌‌خواهند که به شیوه‌‌‌ای پایدار تولید شده‌‌‌اند. مصرف‌کنندگان به آن دسته از برندها (نشان‌‌‌های تجاری) جلب می‌‌‌شوند که داشتن سبک زندگی پایدار را برای آنها راحت‌‌‌تر و در دسترس‌‌‌تر می‌‌‌سازند؛ چرا که یک محصول پایدار اما گران‌‌‌تر از گزینه‌‌‌های مشابه، زندگی و مدیریت هزینه‌‌‌ها را برای آنها دشوارتر می‌کند. شرکت‌ها فقط در صورتی که بتوانند مزایای پایدار و غیرپایدار (کیفیت و عملکرد) محصولات را با یکدیگر تلفیق کنند، قادر به توجیه قیمت‌های بالاتر درخواستی خود می‌‌‌شوند. مصرف‌کنندگان دغدغه‌‌‌مندی که می‌توان آنها را خرج‌‌‌کنندگان سبز (Green Spenders) نامید، آماده پرداخت مبالغی بیشتر برای محصولات و خدمات انتخابی خود هستند، ولی این کار را به بهای از دست دادن کیفیت یا عملکرد محصولات انجام نمی‌‌‌دهند. به همین دلیل، شرکت‌ها باید اطمینان یابند که پایداری در طراحی محصول آنها ادغام شده است، قیمت‌ها منصفانه هستند و شفافیت و قابلیت ردگیری کافی در زنجیره تامین آنها برای افزایش اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان وجود دارد.
عمل به ادعا
مصرف‌کنندگان خواهان شواهد محکم از عمل‌‌‌گرایی شرکت‌ها و وفا به وعده‌‌‌هایشان هستند. آنها همچنین در صورت نیاز، کل چرخه عمر محصولات (چه زمانی که به شکل مواد اولیه در دست تامین‌‌‌کنندگان هستند و چه در پایان عمر آنها که زمان دورریز یا بازیافت می‌شود) را بررسی می‌کنند. مصرف‌کنندگان به‌‌‌ویژه نسبت به میزان انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای حساس هستند و ابتدا شرکت‌هایی با این نوع ادعا را پیدا می‌کنند و سپس عمل‌‌‌گراترین آنها را انتخاب می‌کنند. البته بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که در بازارها، توضیحات کافی درباره استراتژی‌‌‌های کربن خنثی و کربن کاهش‌‌‌یافته داده نمی‌شود. این موضوع تا حد زیادی به این دلیل است که هنوز بخشی از جامعه، اهمیت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای‌(از جمله دی‌‌‌اکسید کربن و مونواکسید کربن) را جدی نگرفته است. چنین وضعیتی به‌‌‌ویژه در اقتصادهای در حال توسعه دیده می‌شود. با این حال، حتی در کشوری مانند سوئد، فقط 1.2درصد از محصولات ارائه شده در بازارهای دیجیتال، با نشان‌‌‌های کربن‌‌‌خنثی و کربن کاهش‌‌‌ یافته متمایز شده‌‌‌اند. سایر کشورها از این حیث، عقب‌‌‌تر از سوئد هستند. به عنوان مثال، در کشورهایی مانند هند و برزیل، بسیاری از فعالان زیست‌‌‌محیطی و مصرف‌کنندگان معتقدند که محصولات کربن‌‌‌خنثی خریده‌‌‌اند، ولی در بازارهای آنها محصولاتی با این نوع نشان و تضمین کمتر پیدا می‌شود. تغییر مقررات دولتی و افزایش شفافیت‌‌‌ها تا حدی این مساله را مرتفع خواهد کرد.
نسل جوان، سبک رفتاری کاملا متفاوتی دارد
جوان‌‌‌ترین نسل مصرف‌کنندگان موسوم به نسل زِد (متولدان 1997 تا 2013) گرایش زیادی به الگوی اقتصاد چرخشی دارند(الگویی که ویژگی بارز آن کاهش چشمگیر ضایعات و پسماند از طریق افزایش کیفیت و دوام محصولات و قابلیت بازیافت و بازاستفاده آنها است). بسیاری از آنها مایل به خرید از فروشگاه‌‌‌های دست‌‌‌دوم به منظور یافتن پوشاک شیک و خوش‌‌‌قیمت هستند. آنها سبک زندگی متفاوتی را دنبال می‌کنند که یکی دیگر از ویژگی‌‌‌های برجسته‌‌‌اش سادگی و کنار گذاشتن یا تغییر کاربری داشته‌‌‌های کم‌‌‌استفاده‌‌‌شان است. در حالی که رفتارهای پایداری در نقاط مختلف جهان تفاوت‌‌‌هایی با یکدیگر دارند، یک ویژگی مشابه در آنها دیده می‌شود: از شرایط اقتصادی کلان تاثیر می‌‌‌گیرند. به عنوان مثال، در کشورهای آسیا و اقیانوسیه که فرهنگ بازاستفاده و بازتعریف کالاها و اقلام مصرفی ترویج می‌شود، مغازه‌‌‌های تعمیراتی و بازارهای محصولات دست‌‌‌دوم در حال افزایش هستند تا به تقاضای فزاینده پاسخ دهند. چنین رفتاری در اتحادیه اروپا هم کم‌‌‌وبیش دیده می‌شود ولی دلیل اصلی آن تعهد به کاهش پسماند و آسیب به محیط‌‌‌زیست است. صنایع پوشاک و محصولات الکترونیک بیش از بقیه حوزه‌‌‌ها زیر ذره‌‌‌بین قرار دارند. این صنایع به طور سنتی فشارهای سنگینی به محیط‌‌‌زیست وارد می‌‌‌کرده‌‌‌اند. اکنون مصرف‌کنندگان با ایجاد کمپین‌‌‌هایی مبنی‌بر «حق تعمیر» تولیدکنندگان را به طراحی محصولات بادوام‌‌‌تر و باقابلیت تعمیر و بازاستفاده تشویق می‌کنند.
منبع: Euromonitor

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1235363/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شانس کاهش قیمت در بازار ارز قوت گرفت

شوک به ایران خودرو

جانباز سرافراز 70 درصد «علی روشنی» به هم‌رزمان شهیدش پیوست

خوزستان؛ مقصد بعدی سفرهای استانی رئیس‌جمهوری

دبیر کل خانه صنعت: تک‌نرخی شدن ارز؛ راهی برای بهبود اقتصادی ایران در بلندمدت

اجرای قانون حمایت از گزارشگران فساد، منجر به کاهش جرایم اقتصادی می‌شود

پزشکیان: به احدی اجازه ورود به حریم کشورمان را نمی‌دهیم

قیمت دلار تا پایان 1403 به چه عددی می‌رسد؟/ پاسخ هوش مصنوعی را بخوانید

رئیس جمهور در جمع فعالان اقتصادی: هیچ وعده‌ای به شما نمی‌دهم

نمایشگاه اهواز پترو اکس فرصتی طلایی اقتصادی است

پیش بینی مهم از وضعت اقتصادی ایران برای 2029

تخصیص 40 میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای تجاری

بروکر با بونوس خوش آمد گویی

سود سهام عدالت جدید چه زمانی واریز می‌شود؟

واکنش وزارت خارجه به کشتار خبرنگاران در غزه

قیمت دلار، یورو و پوند امروز پنجشنبه 6 دی 1403/ افزایش قیمت

نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز پنجشنبه 6 دی 1403

پزشکیان برای صرفه‌جویی چراغ‌های سالن را خاموش کرد+ فیلم

چشم‌انداز اقتصادی ایران در سال 2029

اما و اگرها از افزایش قیمت تخم‌مرغ

تولید فرش و پرورش اسب ترکمن؛ نسخه‌ای برای رونق راز و جرگلان

مقصد سفر استانی بعدی رئیس جمهور مشخص شد

فرش دوروی ابریشم؛ میراث فرهنگی و کلید رونق اقتصادی راز و جرگلان

سالاریه: منطقه ویژه اقتصادی ظرفیتی درجه یک برای توسعه صنعت فضایی است

مشکلات تعهد ارزی موجب نگرانی‌های بزرگی برای صادرکنندگان شده است

بازدید اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس از سه واحد تولیدی صادراتی و سومین شهرک صنعتی منطقه آزاد انزلی

قیمت طلا، سکه و دلار امروز پنجشنبه 6 دی 1403

طلای جهانی به خواب زمستانی رفت

استاندار خراسان شمالی: آقای پزشکیان ما از شما مطالبه‌ای نداریم و جز خودتان هیچ نمی‌خواهیم! + فیلم

قیمت انواع خودرو در بازار ایران؛ 207 یک میلیاردی شد

نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت

قیت تخم مرغ افزایش می یابد؟

خصوصی سازی خودرو به نقطه صفر رسید؟

تمایل دوباره پالایشگران هندی به خرید نفت اوپک

کارکنان نظام بانکی افسران جنگ اقتصادی هستند

حضور علی ربیعی در میان سالمندان مسیحی+ تصاویر

مسیر اصلاح قیمت در بازار ارز هموار شد؟

نرخ بهره بین بانکی به بالاترین میزان رسید

سیدمحمد خاتمی: اگر بهبودی در معیشت و تنگناهای مردم ایجاد نشود، همه‌مان زیان خواهیم کرد

روند نزولی معاملات مسکن در یک ماه اخیر

خوزستان مقصد بعدی پزشکیان است

وزیر جهاد کشاورزی خواستار تسریع در تکمیل پروژه نیمه‌تمام سیمان سمنگان شد

قیمت طلا 18 عیار امروز پنجشنبه 6 دی 1403/ افت قیمت

اقدام مهم روسیه و ایران پیش از تحلیف ترامپ

قیمت سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه امروز پنجشنبه 6 دی 1403/ سکه امامی ارزان شد

درهم نقش اول بازار ارز را گرفت

قیمت بیت کوین و اتریوم امروز پنجشنبه 6 دی 1403/ بیت کوین ارزان شد

قیمت طلا و سکه امروز پنجشنبه 6 دی 1403/ سقوط قیمت‌ها

پیش‌بینی‌ قیمت ارز‌های دیجیتال در سال 2025

اعلام اولویت‌ جدید حج تمتع 1404/ مبلغ اولیه واریزی چقدر است؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی