مدیرعامل ستاد معاینه فنی:
خودروهای صفر هم آلاینده هستند
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران از مردودی بیش از 30درصد از خودروهای تیبا، کوییک، ساینا، پراید و پژو 405 با سن زیر چهار سال در تست اولیه معاینه فنی خبر داد و تاکید کرد: 40درصد از خودروها به مراکز معاینه فنی خارج از تهران مراجعه میکنند، حتی تاکسیها نیز به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه نمیکنند و به خارج از تهران میروند.
به گزارش اکوایران، محمدمهدی میرزاییقمی در سیصد و شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران ضمن ارائه گزارش عملکرد ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه 32 خط در هشت مرکز معاینه فنی در اختیار داریم، اظهار کرد: بخش اول اقدامات در ایستگاه یک مربوط به آزمون آلایندگی است و بخش دوم در ایستگاهها به مباحث فنی دیگر میپردازد.
وی افزود: سه مرکز خودروهای سنگین و سه مرکز معاینه فنی موتورسیکلت در کنار هشت مرکز تحت مالکیت شهرداری و 9 مرکز خصوصی فعالیت میکنند. اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در سال 1379 افتتاح شد و آخرین مرکز در سال 1389 راهاندازی شد که سالها از نوسازی آن میگذشت.
میرزاییقمی اعلام کرد: بیش از 30درصد از خودروهای تیبا، کوییک، ساینا، پراید و پژو 405 با عمر کمتر از چهار سال در تستهای اولیه مردود شدند. میرزاییقمی با بیان اینکه 40درصد از خودروها به مراکز معاینه فنی خارج از تهران مراجعه میکنند، یادآور شد: حتی تاکسیهای خودمان هم به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه نمیکنند و به خارج از تهران میروند.
وی ادامه داد: کسانی که مشمول معاینه فنی برتر میشوند میتوانند از تخفیف 20 درصدی در عوارض طرح ترافیک برخوردار شوند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: بیش از 39درصد خودروهای تیبا با عمر کمتر از چهار سال به علت نقص فنی در مراجعات اولیه مردود شدهاند. وی افزود: بیشترین مردودیها مربوط به تیبا با 39 درصد، کوییک با 38 درصد، پراید با 36 درصد، ساینا با 34درصد و پژو 405 با 31درصد است.
میرزاییقمی با بیان اینکه یک میلیون و 902هزار مراجعه با احتساب مراجعات مجدد در سال قبل انجام شده است، خاطرنشان کرد: سالانه ظرفیت پذیرش سه و نیم میلیون خودرو را داریم اما در سال قبل تنها 34درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه کردند. از طرفی 29درصد از خودروها در مراجعه اول تاییدیه معاینه فنی نمیگیرند.
وی ادامه داد: خودروهایی که وارد مرکز میشوند، در ابتدا به صورت چشمی و ظاهری از لحاظ وضعیت ظاهری برای دودزا بودن، عدمشکستگی شیشه و چراغ بررسی میشوند و سپس تست ایمنی آنها صورت میگیرد. میرزاییقمی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و 122هزار تاییدیه فنی دریافت کردهاند، یادآور شد: درنهایت پس از مراجعات مجدد نزدیک به 97درصد از خودروها معاینه فنی گرفتند و تنها 4درصد از خودروها معاینه فنی دریافت نکردند.
وی با بیان اینکه نوسازی تجهیزات معاینه فنی در سال گذشته صورت گرفت، تصریح کرد: 32 دستگاه تستهای ایمنی در سال قبل نوسازی شد. سه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین داریم که تمامی خطوط آن نوسازی شده است.
میرزاییقمی با اعلام اینکه مکاتباتی در سال قبل با بخشهای مختلف شهرداری انجام دادیم که زمینهایی را معرفی کنند تا مراکز جدید ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: 15 سال از نصب تجهیزات در مراکز معاینه فنی میگذشت. عمر دستگاهها مبتنی بر سال ساخت و تعداد دفعات فعالیت است و بر این اساس تمامی دستگاهها مستهلک بودند که باعث خطا در تستها میشد. بنابراین نسبت به نوسازی دستگاهها با دستگاههای روز دنیا اقدام کردیم. مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از شرکتهای دانشبنیان مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مناقصات برای خرید دستگاههای جدید انتخاب شد، گفت: دستگاههای تست آلایندهها شامل اکسید نیتروژن را شناسایی میکند. آلاینده شاخص نیمه اول سال ازن است که به خودی خود در جو وجود ندارد و ناشی از اکسید نیتروژن به دلیل تابش خورشید است.
وی افزود: منشأ اصلی آلاینده ناکس، خودروها هستند که در دستگاههای قبلی ظرفیت شناسایی این آلاینده وجود ندارد که در هماهنگی با سازمان ملی استاندارد مقرر شد، این آلاینده در دستگاههای جدید اندازهگیری شود.
میرزاییقمی با بیان اینکه تست کدرسنجی در مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین انجام میشود، تصریح کرد: دستگاههای جدید برای خودروهای سنگین این تستها را انجام میدهند تا تحلیلی در مورد آلایندگی داشته باشیم. اگر قرار است برنامهای برای کاهش آلودگی هوا در تهران تدوین شود باید بر اساس دادهها و تحلیلها باشد.
وی با اعلام اینکه یکی از معضلات حملونقلی شهر تهران موتورسیکلتها هستند، تصریح کرد: تعداد کل مراجعات در سال 1402 تنها 823 دستگاه بود اما بر اساس پلیس راهور چند میلیون موتورسیکلت در تهران داریم. بنابراین سال قبل در هماهنگی با پلیس طرحی برای معاینه فنی موتورسیکلتها به اجرا درآمد. بر اساس آن معاینه فنی پرتال برای اولین بار با همکاری یک شرکت دانشبنیان طراحی شد و سه دستگاه در شهر تهران ساخته و نصب شد. میرزایی قمی با بیان اینکه بیشترین تردد موتورسیکلتها در منطقه 12 بود، گفت: در سه نقطه معاینه فنی موتورسیکلت صورت گرفت و تعداد مراجعات به 8هزار و 952 دستگاه موتورسیکلت رسید و به نوعی در دو ماه آمار مراجعه 11برابر شد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران گفت: برنامهریزی کردیم که این دستگاهها در دیگر مراکز نیز نصب شود. اینکه آمار ما 11 برابر شده نشان میدهد که راکبان علاقهمند به تست معاینه فنی هستند.
وی افزود: 76درصد از موتورسیکلتهایی که مراجعه کردند، توانستند معاینه فنی دریافت کنند که شامل موتورهایی بود که در تست اولیه عیوب ظاهری نداشتند. میرزایی قمی با بیان اینکه نوبتیدهی مراکز معاینه فنی در سامانه شهرزاد صورت میگرفت، یادآور شد: در انتهای سال قبل برخی مراکز تا ساعات پایانی شب فعال بودند و در ایام تعطیلات نوروز، غیر از 2روز تمامی مراکز ما مشغول به خدماترسانی بودند.
-
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۰:۴۱:۵۱
-
۱۱ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1292318/