بازار آریا

آخرين مطالب

پروژه استراتژیک ریلی چابهار – زاهدان؛ کلید تحول اقتصادی شرق ایران اقتصاد ایران

پروژه استراتژیک ریلی چابهار – زاهدان؛ کلید تحول اقتصادی شرق ایران
  بزرگنمايي:

بازار آریا - به گزارش ، پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور، کلید تحول اقتصادی شرق ایران و افزایش ظرفیت ترانزیت به آسیای میانه و روسیه خواهد بود.
راه‌آهن چابهار – زاهدان، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی ایران، به‌عنوان بخش کلیدی کریدور شمال – جنوب و کریدور شرق کشور در حال تکمیل است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این مسیر با هدف اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه سراسری راه‌آهن کشور، نقش اساسی در توسعه اقتصادی شرق ایران و افزایش ظرفیت ترانزیتی کشور ایفا خواهد کرد. پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان، علاوه بر توسعه تجاری و صنعتی استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، تأثیر مستقیم بر رشد ترانزیت بین‌المللی و تجارت منطقه‌ای خواهد داشت. با تکمیل این مسیر، بارهای تجاری از طریق چابهار به مقصد افغانستان، ترکمنستان، آسیای میانه و روسیه منتقل خواهند شد. تخمین زده می‌شود که 2 میلیون تن بار در سال از طریق این راه‌آهن جابه‌جا شود.
علاوه بر این، تکمیل این مسیر، دسترسی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی را فراهم می‌کند و ایران را به یکی از مسیرهای اصلی حمل‌ونقل کالا بین هند، روسیه و آسیای میانه تبدیل خواهد کرد. این امر، موجب افزایش درآمدهای بندری و گمرکی و ارتقای جایگاه بندر چابهار به‌عنوان یک هاب تجاری و ترانزیتی منطقه‌ای می‌شود.
راه‌آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه جدید تجارت آسیای میانه و جنوب آسیا
در همین راستا، سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره ظرفیت‌های موجود در بندر چابهار و ضرورت اتصال هرچه سریع‌تر این بندر به شبکه راه‌آهن کشور، گفت: در حال حاضر خط ریلی به طول 628 کیلومتر از چابهار به زاهدان در حال ساخت است که بخشی از آن (زاهدان به خاش) به بهره‌برداری رسیده و ساخت بقیه آن نیز با منابع مالی دولتی با شتاب صورت می‌گیرد و جز طرح‌های ویژه دولت است و جا دارد از حمایت ویژه مقام معظم رهبری دام‌ظله از این طرح تقدیر کرد، زیرا ایشان در سال 1398 با اختصاص 300 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این طرح مهم موافقت کردند و در سال 1401 نیز اجازه استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای برخی طرح‌های مهم حمل و نقل را دادند و به این ترتیب طرح راه آهن چابهار – زاهدان از منابع مالی مناسب برخوردار شده است.
ناصریان افزود: این خط ریلی 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بندر شهید بهشتی چابهار را به شبکه راه‌آهن متصل می‌کند و خط ریلی دیگری که در امتداد راه‌آهن چابهار – زاهدان در راستای شمالی- جنوبی قرار دارد از زاهدان به مرز میلک می‌رسد و بعد شهر بیرجند را پوشش می‌دهد و در نهایت در ایستگاه یونسی (نزدیک تربت حیدریه) به شبکه موجود راه‌آهن متصل می‌شود، و محور میان‌بر قابل توجهی در شبکه ریلی شکل می‌گیرد که راه‌گذر (کریدور) ترانزیتی شرق کشور را در راستای شمالی – جنوبی فراهم می‌کند، به عبارت دیگر اگر زاهدان به یونسی متصل شود بار از چابهار به سمت سرخس در مسیر مستقیم می‌تواند سیر کند که موجب بهبود ارتباط ریلی با افغانستان و ترکمنستان می‌شود و به تبع آن کشورهای آسیای میانه و روسیه هم امکان حمل بار بیشتری را خواهند داشت و این محور مورد علاقه کشور هندوستان نیز به شمار می‌رود.
وی یادآور شد: اتمام این راه‌گذر ریلی، عبور کالا از شمال به جنوب و بالعکس را سرعت می‌هد و با توجه به برآوردهای صورت‌گرفته، حجم باری که در مسیر راه‌گذر شمال به جنوب از روسیه و کشورهای حوزه CIS به سمت هند و برعکس با افتتاح مسیر ریلی چابهار – زاهدان -یونسی به حدود 2 میلیون تن در سال می‌رسد. البته تحقق بارهای ترانزیتی بیش‌از وابستگی به تکمیل زیرساخت ریلی، به وضعیت توقف‌های بارها در گمرکات و بنادر و هماهنگی نهادهای متعدد داخلی و بین‌المللی و امکانات لجستیکی و تعرفه‌ها و زمان سیر بستگی دارد و کشور ما در جذب بار ترانزیتی موفقیت نسبی نداشته و امید است با تحول در این زمینه و تشکیل ستاد عالی ترانزیت و رفع مشکلات مدیریتی و نرم افزاری روند جذب بارهای ترانزیتی اصلاح شود.
کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تصریح کرد: بندر چابهار و راه‌آهن مزبور برای تسهیل صادرات و واردات استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز مهم است و راه آهن چابهار حمل‌ونقل بارهای داخلی و مسافری بین مناطق استان سیستان و بلوچستان را مقدور می‌کند؛ این طرح علاوه بر جنبه بین‌المللی از ابعاد توسعه مناطق شرقی و جنوبی کشور و آمایش سرزمینی و توسعه اقتصاد دریا محور اهمیت بالایی دارد و باعث شکوفایی و رونق بیشتر در استان بزرگ و مستعد سیستان و بلوچستان از ابعاد اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
به گفته ناصریان؛ هم اکنون طرح‌های بزرگ تولید فولاد و پتروشیمی در اطراف چابهار در دست اجراست که برای حمل انبوه مواد و تولیدات نیازمند راه‌آهن چابهار خواهند بود.
وی ادامه داد: رسیدن خط راه‌آهن به چابهار و اتصال آن به بندر شهید بهشتی می‌تواند، موجب اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی شود. از این رو کشورهای هندوستان، روسیه و آسیای میانه مستمراً پیگیر تکمیل این طرح و استفاده از این کریدور به عنوان مسیر مناسب برای حمل کالاها از آسیای میانه به جنوب آسیا هستند.
ناصریان تاکید کرد: اتصال بندر چابهار به خط آهن سراسری، ظرفیت جابه‌جایی 7.7 میلیون تن بار و 2 میلیون مسافر در سال را ایجاد می‌کند که علاوه بر درآمد ترانزیت ریلی، در افزایش درآمدهای بندری و گمرکی و حمل بارهای داخلی راه‌آهن مؤثر است، همچنین برآورد می‌شود در شرایط خوش‌بینانه دو طرح فوق به صورت مستقیم و غیرمستقیم تا حدود 300 میلیون دلار در سال برای کشور درآمدزایی ارزی و ریالی ایجاد خواهند داشت.
وی در پایان با اشاره به اینکه 10 سال از آغاز طرح خط ریلی چابهار – زاهدان می‌گذرد اما هنوز تکمیل نشده، گفت: در اوایل امسال برخی افراد گفتند که این خط ریلی تا پایان امسال تکمیل می‌شود اما این ادعا صحیح نیست، حتی اینکه سال آینده به بهره‌برداری برسد، دشوار خواهد بود و علاوه بر استمرار اعتبار کافی نیازمند تلاش فوق‌العاده اجرایی است و احتمالاً افتتاح این طرح در سال 1405 خواهد بود.
همچنین بخوانید توسعه پروژه‌های استراتژیک ریلی ایران در برابر تحریم‌ها
چالش‌های مالی و مدیریتی، سد راه تکمیل پروژه چابهار – زاهدان
باوجود اختصاص 300 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و مجوز تهاتر نفتی برای تأمین مالی این پروژه، تکمیل آن همچنان با چالش‌های اعتباری و اجرایی روبه‌رو است. برخی مسئولان وعده تکمیل راه‌آهن چابهار – زاهدان را تا پایان امسال داده بودند، اما کارشناسان معتقدند که با توجه به شرایط اجرایی، بهره‌برداری کامل آن تا سال 1405 امکان‌پذیر خواهد بود.
منبع : مهر

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1283113/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمریکا در آستانه رویارویی در چند جبهه

10 کشوری که اقتصاد برتر جهان را دارند

تدارک ایران و روسیه برای برپایی هجدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی

محصول جدید رنو به بازار آمد/ تصاویر

برنامه‌های اقتصادی 1404 برای رشد و مقابله با تحریم‌ها

در گفتگوی عراقچی با وزیر خارجه ترکیه چه گذشت؟

شلیک موشک از یمن به تل‌آویو

نرخ تورم در بالاترین سطح 15 ماهه؛ بهار سخت 1402 تکرار می‌شود؟

ریختن عسل در چای داغ خطرناک است؟

برای تحقق شعار سال باید انگیزه کافی برای هدایت سرمایه‌ها به تولید ایجاد شود

حمایت سپاه یزد از سرمایه‌گذاری در تولید‌/اشتغال برای جوانان‌

1403؛ سال سخت اقتصاد ایران/ از تغییر دولت تا ناترازی انرژی

ادعای ترامپ: کشورهای بیشتری به توافقنامه «آبراهام» خواهند پیوست

ایلان ماسک صدای منتقدان اردوغان را خاموش کرد

1403؛ سال سخت اقتصاد ایران

پیش‌بینی مهم درباره وضعیت بورس در سال 1404

علاقه عجیب پرتغالی ها به دفن پول نقد

حمله هواپیماهای جنگی آمریکا به یمن+ جزئیات

حمایت ترامپ از اسرائیل/ کشورهای بیشتری به توافقنامه «آبراهام» خواهند پیوست

کدام استان‌ها بیشترین جانباختگان تصادفات نوروزی را داشتند؟

هشدار زلنسکی درباره پیروزی روسیه: فاجعه به بار خواهد آمد

6 استانی که بیشترین حجم سفرها را ثبت کردند

سرمایه‌گذاری برای تولید؛ تجلی عقلانیت مؤمنانه مقابل استیصال تکنوکراتیک

اظهارنظر زاخارووا در مورد مذاکرات روسیه و آمریکا در ریاض

آژیر خطر در اراضی اشغالی فعال شد

مرزهای پنج گانه زمینی کشور از امنیت کامل برخوردار است

کشف سک جسد در استخر پارک ائل‌گلی تبریز

شوک متقاضیان به ایران خودرو/ تاخت و تاز قیمت این خودرو ادامه دارد+ نمودار

روند سرمایه‌گذاری در بنادر کشور آسان می شود

پیشنهاد علی لاریجانی به رئیس جمهور/ نهادهای امنیتی نباید در اقتصاد دخالت کنند + فیلم

پاسخ وزارت نفت به ادعای برخی رسانه‌ها درباره فروش نفت

شمار شهدای حملات امروز اسرائیل به نوار غزه

انتقاد مصباحی‌مقدم از مشکلات اقتصادی و لزوم هدایت سرمایه‌ها به تولید

مزیت خوب منطقه آزاد انزلی در توسعه مناسبات با اوراسیا و بهره برداری از فرصت‌های کریدور شمال جنوب

توئیت وزیر پزشکیان درباره جنایت اسرائیل

کمترین و بیشترین قیمت طلا در سال 1403

پوتین، ترامپ، شی و اردوغان؛ رهبرانی که در حال بازتعریف نظم جهانی‌اند!

لفاظی مقام آمریکایی درباره ایران

آخرین جزئیات از نتیجه مذاکرات محرمانه آمریکا و روسیه در ریاض

خشم اردوغان از معترضان به بازداشت شهردار استانبول

خلخال سفیدپوش شد

افت‌و‌خیز قیمت در بازار پژو/ پژو 207 سقوط کرد؛ پژو پارس صعود

توضیح عراقچی درباره روند بازگشت مهاجران افغان

سال شوم بشار اسد

پیامی از دفتر پزشکیان درباره شعار امسال

محدودیت‌ ترافیکی جاده‌های شمال تا 16 فروردین تمدید شد

در ترکیه به جای کوییک چه خودرویی سوار می‌شوند؟+ فیلم

نگاهی به روند بازار ارز در 1403

استاندار:راهبرد و ملاک اصلی حوزه اقتصادی شعار سال است

همکاری دولت و بخش خصوصی؛ فرصتی طلایی برای حوزه اقتصادی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی