بازار آریا

آخرين مطالب

چرا قطعات چینی گران و کمیاب است؟ اقتصاد ایران

چرا قطعات چینی گران و کمیاب است؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد: داستان کمبود و گرانی قطعات و لوازم یدکی خودروهای مونتاژی چینی در ایران همچنان ادامه دارد، چه آنکه به گفته بسیاری از مشتریان و البته مسوولان، خواب خودروهای موردنظر در تعمیرگاه‌ها کماکان طولانی است و مصرف‌کنندگان باید هزینه گزافی بابت تعمیر و تعویض قطعات پرداخت کنند.
این موضوع دلایل مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها، بی‌میلی چینی‌ها به داخلی‌سازی قطعات در ایران است. گفته می‌شود هزینه تولید قطعات خودرو در چین، در مجموع کمتر از هزینه ساخت و تامین همان قطعات در ایران است. از همین رو چینی‌ها داخلی‌سازی قطعات خودروهای مونتاژی‌شان در ایران را جدی نمی‌گیرند و دنبال نمی‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات موردنیاز در ایران را چه برای خط تولید، چه بازار لوازم یدکی، از کشور خود تامین کنند و شرکای ایرانی آنها نیز به هر حال این موضوع را پذیرفته‌اند. در حال حاضر خودروهای چینی زیادی در ایران مونتاژ می‌شوند که هیچ‌کدام از آنها از داخلی‌سازی بالایی برخوردار نیستند و حتی شاید به 40‌درصد ساخت داخل نیز نرسند.
نکته دیگر اینجاست که چینی‌ها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات تامین شده از چین را وارد خط مونتاژ کنند، از همین رو سهم اندکی را به لوازم یدکی اختصاص می‌دهند. به هر حال این رویکرد خودروسازان چینی، دردسرهای خاص خود را برای مشتریان ایرانی داشته و بارها نیز سبب اعتراض آنها شده است. سال‌هاست خودروسازان چینی تحت مشارکت با بخش خصوصی خودروسازی ایران مشغول مونتاژ انواع محصولات‌شان در کشور هستند. با وجود تنوع بالای خودروهای چینی و همچنین امکانات و آپشن‌های فراوان آنها در مقایسه با خودروهای داخلی، خودروهای موردنظر با نقطه ضعف بزرگی به نام خدمات پس از فروش مواجه هستند.نه اینکه خدمات موردنظر ارائه نشود، مساله اصلی، کمبود و قیمت بالای قطعات خودروهای چینی است که علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف به مشتریان، خواب طولانی خودروها در تعمیرگاه‌ها را دنبال داشته و دارد.
به عبارت بهتر، معمولا خرابی خودروهای چینی یا نیازشان به تعویض قطعات، مترادف پرداخت هزینه هنگفت و پارک آنها در تعمیرگاه‌ها تا وقتی که قطعات موردنیاز برسند، است.
این موضوع به‌خصوص طی یکی، دو سال گذشته که تعداد مصرف‌کنندگان خودروهای چینی در کشور رشد شدیدی کرده، بیشتر به چشم می‌آید. در واقع با بالا رفتن مصرف‌کنندگان خودروهای چینی در ایران، چالش خدمات پس از فروش گران و ضعیف آنها نیز بیش از پیش خود را نشان داده است. در حال حاضر سهم خودروهای چینی از بازار سالانه خودرو به بالای 20‌درصد رسیده –چیزی حدود 250‌هزار دستگاه- که این موضوع بر ضرورت تقویت خدمات پس از فروش تاکید دارد.در واقع مصرف‌کنندگان خودروهای چینی دیگر در حاشیه نیستند که ضعف خدمات پس از فروش این خودروها به نوعی پنهان بماند. از همین رو به نظر می‌رسد ارتقای خدمات پس از فروش، یک الزام برای خودروسازان خصوصی کشور است و می‌تواند حتی به یکی از برگ برنده‌های آنها در عرصه رقابت تبدیل شود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1274910/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مصرف 45 درصد گاز کشور در دست 5 استان

زلزله قصرشیرین خسارتی نداشت

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره اوکراین

تصمیم دولت ترامپ برای توقف کمک نظامی به اوکراین

شفاف‌سازی، کلید جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است

حمایت سیاسی و نظامی پنج کشور عضو ناتو از اوکراین

اجرای افزایش تعرفه‌های گمرکی چین، مکزیک و کانادا به دستور ترامپ

درخواست اسپانیا برای ازسرگیری ورود کمکهای بشردوستانه به غزن

خیز مسکو برای بازگشت به سوریه/ شرط دمشق برای روسیه

طلا و نقره در گارد صعودی

بازار در انتظار تعرفه‏‌ها

تداوم رشد قیمت شمش بورسی

امکان‌ پذیره‌‌‌نویسی مجدد در روز سه‌‌‌شنبه 14 اسفند

تصویر همتی در آینه تالار شیشه‏‏‌ای

موافقت 44 درصدی شهرک‌نشینان اسرائیلی با اجرای مرحله دوم توافق آتش‌بس

زلزله 4.8 ریشتر قصرشیرین کرمانشاه را لرزاند

عملکرد ضعیف دولت در واگذاری اموال مازاد

حمله هوایی ارتش اسرائیل به مناطقی در شرق لبنان

فرزند آیت‌الله طالقانی درگذشت

مدیرکل بنیاد مازندران بر ارائه خدمات شایسته به جامعه ایثارگری تأکید کرد

گزارش رسانه عبری از سقوط پایگاه‌های ارتش اسرائیل در روز 7 اکتبر

ترامپ زلنسکی را تهدید کرد/ مخالفان توافق دوام نمی‌آورند!

صلح به شرط چاقو/ باج پوتین به السودانی

اعلام قیمت رسمی نفت ایران در مارس 2025

انتفاع کشور از ارز صادرات پتروشیمی‌ها

تعدیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه نفت

برنت درگیر بحران اوکراین

راز ماندگاری نفت

اثر تورم ارزی بر سودآوری شرکت‌های دریایی

بایدهای بازنگری در صنعت لجستیک

بازار - 1403/12/14

کاهش تورم قاره سبز

هدف‌گذاری پایان‌سال دلار

تداوم سایه رکود بر اقتصاد ژرمن‌ها

کاهش نرخ بهره در گرو انتظارات

چطور درخواست ارتقای یک نیروی کار فاقد صلاحیت را رد کنیم؟

مدیران خردمند در دریای توفانی توانایی‏‏‌هایشان را اثبات می‌کنند

هدفتان از ارتقای شغلی را مشخص کنید

دیدن جهانی که دیده نمی‌شود!

تدارک اکران بهاری برای «سینما متروپل»

انتشار نسخه‌ تازه «نوروزنامه‌»

سیدجلال، هنوز عضوی از پرسپولیس

پیش به سوی موفقیت آسیایی

شیاطین بیمار

«درباره الی» و عربستانی‌ها!

معادن اوکراین و نیازهای سیاسی-اقتصادی آمریکا

ایگل؛ محصول نمادین کرمان موتور

طرح نوین موسسه ملل برای حمایت از کسب و کارها

راه توسعه پتروشیمی و راهبرد برنامه هفتم توسعه

جهانی‌شدن و آینده آن

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی