بازار آریا

آخرين مطالب

اظهارنظر دو‌پهلو در مورد «ایران‌‌‌خودروی خصوصی» اقتصاد ایران

اظهارنظر دو‌پهلو در مورد «ایران‌‌‌خودروی خصوصی»
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت بالاخره موضع رسمی خود را درباره واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی اعلام کرد، موضعی که نشان می‌دهد وی تنها با اصل واگذاری موافق است.
حدود یک ماه از انتقال مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز ایران از دولت به بخش خصوصی می‌گذرد، اتفاقی که با حمایت سفت و سخت وزارت اقتصاد رخ داد، اما وزارت صمت به نوعی سعی کرد کنار بایستد و واکنشی رسمی به آن نشان ندهد. اتفاقا یکی از علامت سوال‌های اصلی در ماجرای واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی، موضع نامشخص وزارت صمت به‌خصوص شخص محمد اتابک -سکاندار این وزارتخانه- بود. گفته می‌شد وزیر صمت چندان مایل به این «واگذاری» نیست، هرچند البته رسما نیز مخالفتی با آن نداشت.
حالا پس از گذشت حدود یک ماه از واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی، وزیر صمت موضع رسمی اما دوپهلوی خود را در این مورد اعلام کرده است. اتابک در پاسخ به این پرسش که نظر وی در مورد واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی چیست، گفت: موضع وزارت صمت در رابطه با خودرو، خصوصی‌‌‌سازی در این صنعت است. وی تاکید کرد: باید خودروسازی را از سمت دولت خارج کنیم و تصدی انجام ندهیم و [فقط] سیاستگذاری کنیم.
اتابک با بیان اینکه تولید گردن دولت است، افزود: باید قسمتی [از فرآیند تولید] به بخش خصوصی واگذار شود و [وزارت صمت] این [روند] را ادامه می‌دهد. وزیر صمت در نهایت تاکید کرده که دو خودروساز بزرگ در اولویت [این هدف] هستند. وی اما در پاسخ به این پرسش که آیا بخش خصوصی که مدیریت ایران‌خودرو را در دست گرفته، اهلیت دارد، گفت: این موضوعی است که باید از وزارت اقتصاد پرسید؛ وزارت صمت رسما اعلام کرد که صرفا با خصوصی‌‌‌سازی موافق است.
اظهارات وزیر صمت از دو جنبه قابل بررسی است. نخست اینکه وی اصل واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی را قبول دارد و موافق آن است، اما روی اهلیت مدیریت فعلی ایران خودرو بی‌نظر است و این در حالی است که مشخص نکرده از نظر وی چه کسی یا چه گروهی برای در اختیار گرفتن مدیریت خودروسازان بزرگ کشور دارای اهلیت هستند. نکته دیگر اینجاست که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اتفاقی که 17 بهمن در مجمع ایران‌خودرو رخ داد (واگذاری مدیریت به بخش خصوصی) باید سال‌ها پیش رخ می‌داد چون بخش خصوصی مدت‌هاست سهام غالب را در ایران خودرو دارد اما دولت با وجود سهام بسیار کمتر، اعمال قدرت می‌کرد و اجازه مدیریت خصوصی را نمی‌داد. در واقع خصوصی‌سازی در ایران‌خودرو پیش‌تر رخ داده بود، اما بخش خصوصی اجازه مدیریت در این شرکت نداشت و سرانجام سیاستگذار قانع شد که مدیریت از دولتی به‌خصوصی تغییر کند. نکته دیگری که از دل اظهارات وزیر صمت بیرون می‌آید، سرایت «مدیریت خصوصی» به سایپاست. اتابک تاکید کرده که روند [به اصطلاح] خصوصی‌سازی در خودروسازی کشور ادامه می‌یابد، بنابراین مدیریت سایپا نیز در آینده دست بخش خصوصی خواهد افتاد. اتفاقا سایپا متقاضیان زیادی دارد که باید منتظر ماند و دید مدیریت این شرکت در نهایت در اختیار کدام گروه قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1274071/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست وزیر راه از مدیران راهداری/ رفع مشکلات چندین‌ساله مردم را در اولویت قرار دهید

هشدار اتحادیه اروپا درباره تصمیم اسرائیل برای جلوگیری از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه

چهره افسانه‌ای کشتی درگذشت

مکرون خبر داد: پیشنهاد آتش‌بس یک ماهه در اوکراین از سوی لندن و پاریس

ترودو: پوتین به هیچ توافقی برای پایان جنگ اوکراین پایبند نیست

فرصت‏‏‌ بزرگ شرکت‌ها در اقتصاد دیجیتال

سه نمونه موفق ادغام

زندگی در جهان ابری

سرنوشت بورس بعد از استیضاح

اردن توقف ارسال کمکهای بشردوستانه به غزه را محکوم کرد

صنعت مس آمریکا تقویت می‌شود

دوربرگردان توسعه پایدار

بازار سوار بر موج تعرفه

اکوسیستم دیجیتال به کدام سو می‌رود؟

آیا دولت آمریکا از سد کریپتو عبور کرد؟

آژیر خطر در بازار میم‏‏‌کوین‏‏‌ها

سوء استفاده از نام «وطن»!

امضای قرارداد اکتشاف نفت بین الجزایر و چین

سناریوهای عرضه و تقاضای بنزین و گازوئیل

فراز و فرود تامین گاز بریتانیا

نظم نوین در معادلات نفتی

تشدید نظارت بر خدمات فرودگاهی در تعطیلات

توقیف خودروهای با جریمه بیش از 5‌میلیون‌ تومان

پرواز قیمت بلیت نوروزی

زباله و سوخت، چالش‌های سفر به هورامان

گردشگری؛ کارآفرینی و توسعه پایدار

متا 20کارمند افشاگر اطلاعاتش را اخراج کرد

نسخه تازه «چت جی‌پی‌تی» در راه بازار

هوش مصنوعی لهجه کارمندان هندی را تغییر می‌دهد

ویدئوی اینستاگرامی رئیس‌جمهور اندونزی دیپ‌فیک از آب درآمد

غول تراشه‌سازی آمریکا در جنگی دوجانبه

700 کیلومتر رانندگی با یک بار شارژ ولوو

رشد سهم جنرال موتورز از برقی‌‌‌ها

هزینه تولید خودرو افزایش یافت

مخالفان «پایدار» خودروی خصوصی

مانع اصلی توسعه روابط ایران و استرالیا

70‌ هزار ‌تن برنج به‌زودی در بازار توزیع می‌شود

تجارت ایران با اوراسیا آزاد شد

طناب پوسیده ممنوعیت صادرات

عکس‌نوشت - 1403/12/13

کاهش 31 درصدی ورودی سدها

شرایط معافیت صنایع از برنامه‌‌‌های مدیریت بار

بودجه خرید آپارتمان نقلی

درگیری مسلحانه در جرمانای دمشق

جهان غرب بدون آمریکا

حمله تند اولمرت به نتانیاهو

بانک مرکزی عراق: ارز دیجیتال جایگزین ارز کاغذی

بانک مرکزی روسیه عرضه روبل دیجیتال را به تعویق انداخت

تعرفه برای رفع کسری تجاری

واکنش دلار به استیضاح وزیر

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی