بازار آریا

آخرين مطالب

حیاط خلوتی که از دست می‌رود اقتصاد ایران

حیاط خلوتی که از دست می‌رود
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : واگذاری مدیریت دولتی خودروسازان به بخش خصوصی در حالی مورد تایید و تاکید حاکمیت قرار دارد که این وسط «برخی»‌‌‌ به‌ویژه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال منتفی کردن این «تغییر بزرگ» به بهانه‌های مختلف هستند. بحث واگذاری مدیریت خودروسازان بزرگ کشور به بخش‌خصوصی، سال‌هاست مطرح است، با این حال در مقطع فعلی جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود. نامه دو روز پیش شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز با محوریت واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی نشان داد عزم حاکمیت برای حذف مدیریت دولتی در خودروسازی کشور جزم است.
در این نامه آمده بود که «موضوع ساماندهی ایران‌خودرو با مشارکت بخش‌خصوصی در دستور کار این دبیرخانه قرار دارد و طرح نهایی آن جهت تصویب در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا آماده شده است.» در بخشی دیگر از این نامه آمده بود که «این طرح به صورت دو‌مرحله‌‌‌ای (ابتدا واگذاری مدیریت و در مرحله دوم واگذاری مالکیت) با اخذ تعهدات تخصصی، فنی، مدیریتی و اقتصادی از بخش‌خصوصی در یک بازه زمانی مشخص (یکساله قابل تمدید تا پنج سال) و پیش‌بینی نظارت حداکثری دولت در قالب یک قرارداد تهیه شده و تمامی ابعاد و حساسیت‌‌‌های موردنظر دستگاه‌‌‌های نظارتی و تخصصی،
[در نظر گرفته شده است]. در این راستا، معاون اول رئیس‌جمهور نیز دیروز در جمع برخی صادرکنندگان تاکید کرد که دولت تلاش می‌کند فضای مساعدی برای شرکت‌های خصوصی قدرتمند ایجاد کند. علاوه بر این، سخنگوی دولت نیز دیروز بر کاهش تصدی‌گری دولت
[در اقتصاد کشور] تاکید کرد و گفت «این امر [تغییر مدیریت ایران‌خودرو از دولتی به‌خصوصی] طبق برنامه دولت‌‌‌ها و از جمله دولت چهاردهم برای کاهش تصدی‌‌‌گری انجام می‌شود. معتقدیم هرچه چنین اقداماتی بیشتر انجام شود، کارها در این بخش بهتر پیش می‌رود، فضا رقابتی می‌شود و در نهایت کار به اهلش سپرده خواهد شد.» با وجود تایید و تاکید حاکمیت بر واگذاری مدیریت خودروسازان به بخش‌خصوصی، صداهای مخالف از بخش‌های مختلف به گوش می‌رسد. از همین رو این پرسش در ذهن افکار‌عمومی شکل گرفته که دلیل این مخالفت‌ها چیست؟ هرچند ممکن است بخشی از مخالفت‌ها با تغییر مدیریت خودروسازان از دولتی به‌خصوصی، نگرانی درباره آینده دو خودروساز بزرگ کشور و مسائلی مانند اشتغال باشد، اما به نظر می‌رسد ورای اینها، مسائل دیگری نیز نهفته است.
خودروسازی کشور سال‌هاست به حیاط خلوت برخی افراد با نفوذ تبدیل شده و این مساله خود را در قالب مواردی مانند تحمیل نیروی غیر‌متخصص و غیر‌ضروری به ایران‌خودرو و سایپا، تاسیس سایت‌های تولیدی بعضا غیر‌اقتصادی در شهرستان‌ها و حتی دخالت و نفوذ در عزل و نصب مدیران نشان داده است. طبعا وقتی مدیریت خودروسازی به دست بخش‌خصوصی بیفتد، دیگر خبری از این حیاط‌خلوت نخواهد بود و بخش زیادی از رانت فعلی که خود را در قالب موارد مطرح‌شده –تحمیل نیروی انسانی، سرمایه‌گذاری‌های غیر‌اقتصادی و... –نشان می‌دهد، از بین می‌رود.
بنابراین به نظر می‌رسد بخشی از تلاش‌هایی که برای منتفی کردن تغییر مدیریت خودروسازان از دولتی به‌خصوصی انجام می‌شود، از بیم از دست رفتن این حیاط‌خلوت بزرگ است. این وسط اما تکلیف منافع ملی در خودروسازی، منافعی که تجربه چهار دهه گذشته نشان می‌دهد با مدیریت دولتی حاصل نشده و نخواهد شد، چه می‌شود؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1261491/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پوکی استخوان را با این روش در 2 هفته درمان کنید

این روتین‌های مهم روزانه را برای پوست‌تان انجام دهید

رئیس جمهور آمریکا: رفتن شهرک‌نشینان صهیونیست به غزه خطرناک است

اعلام آمادگی زلنسکی برای گفت‌وگو با روسیه

در مرحله دوم مذاکرات آتش‌بس غزه قرار داریم

واکنش حماسبه اظهارات ترامپ درباره پاکسازی قومی فلسطینیان از غزه

ادعای دوباره ترامپ درباره خروج دائمی فلسطینیان از غزه

امضای فرمان خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل

تاکید دوباره ترامپ بر خروج دائمی فلسطینیان از غزه

ملاقات نتانیاهو و ترامپ در کاخ سفید آغاز شد

سرمربی ترکیه ای پرسپولیس هم ایرانی شد؛ همه دنیا می‌دانند الهلال به لحاظ اقتصادی چه تیم بزرگی است!/ کارتال مثل موسیمانه؛ روی اشتباهات فردی گل خوردیم!

تصمیم ترکیه برای از سرگیری پروازها به تل‌آویو

عضو ارشد حماس خبر داد: تلاش نخست‌وزیر اسرائیل برای تعویق در مرحله دوم آتش‌بس

تصویب طرح نهایی ساماندهی ایران خودرو با مشارکت بخش خصوصی

درخواست زلنسکی از ناتو: سلاح اتمی در اختیار کی‌یف قرار دهید

احتمال انحلال وزارت آموزش و پرورش آمریکا به دستور ترامپ

با گران ترین خودرو‌های چینی آشنا شوید/ تصاویر

خبرخوش برای موتورسیکلت‌سواران: معاینه فنی تا نیمه شعبان رایگان شد

خیز توریستی 7 کشور

ترامپ ادعا کرد؛ آماده گفتگو با رئیس جمهور ایران هستم

هشدار خانواده اسرای اسرائیلی درباره کارشکنی‌های نتانیاهو

بازار جهانی - 1403/11/17

زنجیره فولاد - 1403/11/17

بازار فولاد - 1403/11/17

بازار آتی - 1403/11/17

نقره در مدار صعود

توان بالای هرمزگان برای توسعه دریامحور

توسعه بندر لنگه در آینده نزدیک

افتتاح و آغاز عملیات 347 طرح گازرسانی‌‌‌ در خراسان‌‌‌رضوی

سند حکمرانی داده به زودی تصویب می‌شود

رفع اختلال درگاه‌های پرداخت زیرسامانه‌های خرید و مناقصه

دیپ‌سیک، گوگل را به دردسر انداخت

پیام‌رسان کره‌ای مجهز به چت جی‌پی‌تی می‌شود

حیاط خلوتی که از دست می‌رود

شغل جدید خودروسازان

بورس در بزنگاه تصمیمات کلان

سومین بازگشت بورس به کانال حساس

بورس در صف صعود؟

پایان اصلاح یا تداوم نزول؟

ترامپ بد، ترامپ خوب!

رشد فقر با جنگ تجاری

‏‏‌ابهام در مالکیت اندوخته‏‏‌ها

صندوق‌های بازنشستگی؛ ادغام یا انحلال

مسیر تولد تا نزول یک صندوق

گنجینه‌‌های خالی

دولت پزشکیان کام متقاضیان مسکن ملی را شیرین کرد

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای راهی برای ارزآوری و اشتغال‌زایی

روند صعودی تورم منطقه یورو/افزایش 2.3درصدی تورم بخش غذا

عارف: مشکلات سینماگران به تدریج حل خواهد شد

این کشور استفاده از دیپ سیک را ممنوع کرد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی