بازار آریا

آخرين مطالب

مقوله مصرف در اندیشه گئورگ زیمل تحلیل بازار آریا

مقوله مصرف در اندیشه گئورگ زیمل
  بزرگنمايي:

بازار آریا - از جمله شاخصه‌هایی که در اندیشه زیمل مورد توجه اندیشمندان پست‌مدرن قرار گرفته، بحث مصرف است. مصرف در تاملات فکری زیمل از مفاهیم حاشیه‌ای بوده است، با این حال تحلیل این مفهوم به همراه مُد جزئی از دلمشغولی‌های زیمل در بحث تناقضات فرهنگ مدرن است. تاملات زیمل درباره مصرف در مقاله «کلان‌شهر و حیات ذهنی» آمده است.
او خصایص فردیت و تناقض‌های درونی فرد را در دوران گذار اروپای قرن19 به عصر مدرنیته دنبال کرد: «نظریه مصرف بر حول مفهوم شهر و پیامدهای مرتبط بر شهرنشینی سامان یافته است. وی در اهمیت دادن به مفهوم شهر تا آنجا پیش می‌رود که می‌نویسد شهر مدرن یک هویت فضایی با نتایج جامعه‌شناختی نیست، بلکه هویتی جامعه‌شناختی است که به نحو فضایی شکل گرفته است.» زیمل در این مقاله شیوه رفتار مردم در شهرها و فرهنگ‌های جدید از جمله برلین را که از نظر او بسیار شبیه به دیگر کلان‌شهرها (مانند نیویورک) است، مطالعه می‌کند. «او از ویژگی شهرها و الگوهای خاص مصرفی که کلان‌شهرها به مصرف‌کننده می‌دهند تا برای حفظ حس فردیت خود آن را مصرف کند، سخن می‌گوید. در کلان‌شهرها افراد تلاش می‌کنند تا هرچه بیشتر خود را با زندگی و رفتار شهری تطابق دهند.
زیمل معانی این نوع زندگی را نزد مصرف‌کننده متفاوت می‌بیند.» به عبارت دیگر زندگی در کلان‌شهر‌ها، انسان‌های جدیدی را پروش داده که نگران حفظ خودمختاری و فردیت وجود خویش در تقابل با نیروهای چیره اجتماعی است. به نظر زیمل بیگانگی با حوزه مصرف هم رابطه دارد. به نظر او «با تولید انبوه صبغه ذهنی محصول از بین رفته است. محصولات مصرفی استاندارد، خنثی و غیرشخصی شده‌اند. همین‌طور رشته ارتباط شخصی که در گذشته تولیدکننده را به مصرف‌کننده متصل می‌کرد، با رشد تقسیم کار و قرار گرفتن تعداد بی‌شماری واسطه میان آن دو، لزوما گسیخته شده است. در جامعه پول‌محور شکاف بیش از پیش عمیق میان فرهنگ اشیا و فرهنگ انسان‌ها که از مشخصات مدرنیته است، تا زندگی خصوصی روزمره نفوذ می‌کند.
زیمل برای آن سه دلیل تمییز می‌دهد. صرف عرضه مقدار معتنابهی کالا به بازار مصرف، شکل‌گیری رابطه شخصی با آنها را دشوار می‌سازد. سپس، افتراق در نظم جانشینی [کالاها]، موج‌هایی که در پی هم می‌آیند و رواج‌هایی که یکدیگر را قطع می‌کنند، بالاخره کثرت سبک‌های زندگی با ترکیب‌بندی‌های ویژه‌شان، جدایی انسان‌ها و اشیا و احساس بیگانگی‌ای را که مصرف‌کنندگان در قبال آنها دارند، تشدید می‌کنند. با هدف تعدیل شیء انگاری از راه برقراری رابطه شخصی با اشیا، زیمل در پایان تحلیل دوگانگی مدرنیته را مطرح می‌کند. او دیالکتیک مادی شدن زندگی و از خودبیگانگی فرد را با دیالکتیک مادی شدن روابط اجتماعی و رهایی فرد مرتبط می‌کند.
از خودبیگانگی و رهایی، شخصیت‌زدایی و فردی کردن، گرایش‌هایی هستند که در جامعه سوداگر با هم همزیستی دارند و پیش از تجربه نمی‌توان تعیین کرد که کدام یک برتری خواهد یافت (چون پول هم نماد و هم علت ابزار بی تفاوت هر آن چیزی است که با بی تفاوتی ابراز می‌شود و در همان حال محافظ زندگی خصوصی نیز می‌شود که اکنون می‌تواند درون مرزهایش سامان یابد. حال اگر این برازندگی، این خصوصیت، این دورنی کردن شخص نتیجه پول باشد یا بالعکس اگر اشیای زیردست، نظر به سهولتی که می‌توان آنها را کسب کرد، ارباب انسان‌ها بشوند، باری این دیگر به شخص بستگی دارد و نه پول».
واندنبرگ، فردریک، (1386)
جامعه‌شناسی جورج زیمل.
ترجمه عبدالحسین نیک گهر، چاپ اول، تهران
نشر توتیا
--> اخبار مرتبط صکوک پرکاربرد برای تامین مالی شرکت‌ها گذار کلان‌شهرها از جهش ملکی؟ گره بورس با عدم دخالت باز می‌شود پرریسک‌ترین سرمایه‌گذاری سال معاملات زیر سایه بورس

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1212734/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدیران خودرو با اقساط بلند مدت: شرایط ویژه

قیمت محصولات ایران خودرو امروز: خودروها گران‌تر شدند؟

غذا به مثابه سلاح جنگی؛ شواهد تاریخی تسلیحاتی شدن غذا

برپایی «شب مهرداد بهار» در خانه اندیشمندان

جدال منتقدان پیش از حماسه گلادیاتورها

«نوستالژی» هنرمندان معاصر در گالری «کوین»

آشنایی با هشت عادت پنهان ثروتمندان در یک کتاب

کامیونت 6 تنی در سبد محصولات تراکتورسازی

10 توصیه کاربردی برای افزایش بهره‏‏‌وری تیم

مقوله مصرف در اندیشه گئورگ زیمل

نورواکونومیکس

استقلال، صباباتری شده است

من از رامین رضاییان بهتر بودم

باختیم، بهانه نمی‌آوریم

خلاصه عـــمر طارمی!

تاب‏‏‌آوری دیجیتال مارکتینگ در سایه فیلترینگ

پیوند شفافیت با جهش تولید

بازار جهانی - 1403/08/26

پلیمر خاورمیانه - 1403/08/26

بازار آتی - 1403/08/26

واکنش‌های منفی به محرک‌های چینی

نبض بازار - 1403/08/26

تولید هوشمندترین مدل بنز از زمستان

تنها گروه راضی از خودروسازی

تکذیب کاهش گازرسانی به نیروگاه‌ها

قیمت بنزین‌سوپر متناسب با هزینه واردات

کاهش ذخایر گازوئیل و نفت‏‏‏‏‏‌کوره نیروگاه‌ها

افزایش 9‌درصدی مصرف فرآورده‌های نفتی

نبرد بی‏‏‏‏‌فرجام با سوخت‌های فسیلی

دولت علیه دولت

تظاهر اسرائیل به دیپلماسی

رشد 48درصدی پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

موج اخبار مثبت در بازار دلار

لزوم احتیاط در کاهش نرخ بهره فدرال

تداوم سبزی بورس

آغاز ماراتن سبز بورس؟

استقبال بورسی از بنیادی‏‏‏‏‌ها

چرخش اقلیمی با مشارکت توریست‏‏‌ها

فراموشی یک فاجعه تکراری

فناوری‌های سبز چینی زیر تیغ عوارض

زنگ خطر برای کسب‌و‌کارهای لندتکی

جهان زیر ضرب اقتصاد ترامپی

پرتگاه نامرئی «سرمایه‌ اجتماعی»

هویت ایرانی در این رویدادها باید حفظ شود

فنحاب؛ تحولی دیجیتال در صنعت بیمه

خطر عقب‌ماندگی تمدنی

روز سرد کتاب

تغییر قیمت خودروهای داخلی؟

دور باطل ناترازی

بندبازی در رسانه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی